Raskaaksi 2014

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Gatusa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Marinamelina: Tuol tammikuissa on foorumi missä on ne hormooni luvut. Mulla on se virstanpylväs 3+ ku en saanu keskenmenneestä just ja just sen 2-3 Nooh jospa ne huomenna testit tulis. Se alkais sit rv5 huomenna.
 
MarinaMelina, juu ovistestit on olleet negaa. Tai eihän sitä tiedä vaikka ne näyttäis väärin renkaan takia? Toisaalta oletettu ovis olis varmaan ollut jo viime viikolla, kun silloin oli eniten oireita.

Täytyy nyt seurailla vaan tilannetta, kun ei tälle voi mitään tehdäkään. Miehen kanssa käytiin keskustelua, että ei noi renkaat varmaan mulle enää sovi. Mietitään, että mitä tässä nyt sitten tekis, että pitäiskö jättää renkaat pois jo aiemmin (mikä ei mua varsinaisesti haittaisi :wink)...

Kiitos tsempeistä <3
 
Muokattu viimeksi:
Larissa: Kannattaa joo jättää pois tai vaihtaa ehkäsyä jos tuntuu ettei ne sovi! Mekin jätettiin noi minipillerit osaksi sen takia aiemmin pois kun vuodin ihan koko ajan, oli täysin valmis viskaamaan vesilintua niillä :D
 
MM, katellaan tilannetta. Mun mielestä ei olisi millekään ehkäisylle tarvetta, päin vastoin :D Joka tapauksessa olisi renkaat jäämässä pois syksyllä, kun resepti loppuu. Normi pillerit ei mulle sovi (kokeiltu on ainakin 6 merkkiä) ja en siis usko että minitkään kävisi. Kierukkaa olen miettinyt vaihtoehdoksi, mutta sitten myöhemmin kun asia olisi taas ajankohtainen.

Sent from my GT-S5360 using Vau Foorumi mobile app
 
larissa ei muuta ku ehkäsy pois jos miehelleki sopii :)

hohhoijaa ei näköjää pysy raskaus salaisuutena, vuokraemäntä tuli kahen kaverinsa kans kattoo puita ni yks naisista katto vähä aikaa ja sit alko kyselee mikä tulee nimeks, kumpi ois jne ja ehdotteli nimeä, on toi mun vatsa jo näköjää sen verra iso ja näyttänee vauvamasulta jonki verran. mies luuli että kerroin mut totesin et luuletko että tän kokonen vatsa pysyy piilossa normivaatteilla.
 
turvotusta varmaanki pitkälti mutta näyttää pallolta jo ni eipä siinä enää tartte arvailla liiemmi, sen verra selvä näky. :)
 
Jassoo, omat periaatteet heitetty romukoppaan ja tilasinpa ovistestejä. Ajattelin aiemmin etten sellasiin sorru koska en halua tehdä tästä kuumeilusta pakkopullaa, mutta kun ei kroppa näytä toimivan halutulla tavalla niin kai se on pakko. En vaan tiedä miten niitä olisi tarkoitus tehdä koska mulla on suht säännöllinen päivätyö joten voisin testata joko aamupissistä tai sit vasta noin klo 18->
 
Elya : etkö pysty ottamaan tikkua + kertakäyttömukia mukaan töihin? Nimimerkillä kokemusta on, esikon ajoilta :D

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Tosin iltapissikin kyllä näyttää mulla oviksen, mutta ei kai kaikilla. Kunhan tutustut omiin viivoihis niin miksei sitten vois onnistua iltapisustakin!

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
No en kyllä lähde ottamaan purkkia ja tikkua töihin mukaan... Menee ihan kamalaksi säätämiseksi, varsinkin kun meillä ei töissä käydä edes vessassa sillon kun itse haluaisi :grin Mä nimittäin olen päiväkodissa töissä. Jos meidän vauvahaave kaatuu siihen ettei ovistestiä saa tehdä aamulla ja illalla ei enää näytä niin sittenhän kaatuu. En mä kyllä koko elämääni rupea uudelleensäätämään tän takia.
 
Elya : mulla se oli kans aikamoista säätöä kun oon töissä mielenterveys kuntoutujien pienkodissa :) en usko että se siihen kaatuu! Älä heitä kirvestä kaivoon, jospa ne näyttäs ilta pisusta...kyllä mulla ainakin lh-huippu näkyy ihan selkeesti vielä illallakin!

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Elya, itse oon ainekin saanut selkeitä ovisplussia aamun ekasta pissasta :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Myyh: Hurjaa jos noin vähästä on lastensuojeluilmotus tehty!
Nimenomaan neuvolassa työskentelevä sanoi, että kun pitää maalaisjärjen päässä niin ei tartte panikoida just lasillisesta viiniä ruualla tms. Ja niinku muistaki ruoka-aine rajotuksista, että ne on vaan suosituksia. Mä kun tykkään maksalaatikosta ja söin sitä kyllä raskausaikana jos siltä tuntui. Samoin pepsimaxin suurkuluttajana join kyllä ihan normaalisti sen verran kun tuntui, vaika nekin oli sillä listalla mitä monet tuntuu raskausajan raamattuna pitämään.. Ja se, että neuvolallahan pitää olla nollatoleranssiohjeistus, minä sain tämän ohjeen työajan ulkopuolella enkä halua hankaluuksia hänelle joten yhtälailla voisi sanoa että kaverilta kuulin eikä mua neuvolassakaan tuomittu tai paasausta järjestetty vaan sanottiin että näinhän se on.

Täälläkin tosin toinen neuvolantäti veti hirveet hepulit pelkästään siitä, että olin tosiaan ollut joulupäivänä ja vuodenvaihteessa aika railakassa kunnossa kun en tiennyt että olen raskaana. Toinen sitten topuutteli, ettei tartte hätääntyä ettei se suoraan verrannollisesti mene sikiölle eikä varsinkaan niin alussa. Samoin myös sano ettei myöskään yliajalla se lasillinen ole niin paha kun istukan toiminta on jo aika heikkoa. Pahinta aikaa on se, kun elimet kehittyy, silloin istukan toiminta on vilkkainta. Tämä neukkutäti sanoikin että mulla on niin jalat maassa ja maalaisjärki mukana, että hän voi vähän rennommin ohjeistaa ja aina meillä neuvolassa kummasti meni rupatellessa asiasta jos toisesta.

Että ei tietenkään kukaan kehota käyttämään alkoholia, vaan esitti asian niin, että jos voi välttää niin tottakai, mutta jos alkuraskaudessa esim. on tilanne ettei raskaudesta halua kertoa ja on juhlat joissa on alkumalja, niin kyllä sen siinä voit juoda tai on muu niin juhlava tilaisuus tai loppuraskaudessa hermot kireällä ja tekee mieli siideriä ja tietää että se rentouttaa.

Nykypäivänä vaan se kunnon maalaisjärki on vaan toivottoman monella hukassa. Tuntuu, että kun neuvolasta saadaan seki ruoka-aine lappu niin se on monelle heti semmonen että ei saa missään nimessä yhtääään syödä niitä. Sit minunki kohalla kauhisteltu että ai kauhee, sähän syöt salmiakkia! WTF?!? Tai sit tullaan suunnilleen syyttämään, että aiheutat keskenmenon tuolla pepsin juomisella, joo just ja ihan varmaan.

Että jos joku käskis hypätä kaivoon, ni tungosta olis.

Ja nyt voi kaikki supermammat sitte ihan rauhassa kauhistella. Minusta vaan jos verrataan vaikka tupakoiviin äiteihin, niin aika hullua on kilahtaa ja varsinkin tehä lastensuojeluilmotusta jostain alkoholin maistelusta kun tupakoiville äideille ohje on tyyliin "lopettaminen olisi parasta, mutta koita edes vähentää". Että kun se tupakka on oikeest ihan kauheeta myrkkyä ja se määrä mitä päivittäin sikiö saa sen 9kk on aika hurja sen rinnalla, mitä jollain alkoholiannoksella vaikka kerran kuussa.. Eikö samassa suhteessa ajattelutasolla tupakoijat pitäis laittaa pakkohoitoon ja vähintään lastensuojeluun ilmotus?
 
Ihana Dawwe! Tuli itellekin oikeen veren maku suuhun tosta tekstistä :D Munkin mielestä kyllä ihan liikaa tuijotetaan niitä ohjeistuksia eikä voida sitten nauttia siitä raskaudestakaan kunnolla. Kohtuudella kaikkea niin ei tarvii hampaat irvessä elää! :)
 
Larissa: sulle ei vaan nuo hormoni hommelit sovi. Ei mullekkaan. Renkaasta tuli niin kauheet oireet ja tabut ei sovi. KupariKierukasta sano ettei palvele mun epäsäännöllistä kiertoa ja hormonikierukka ei käy hormonin takia enkä enää sitä edes halunnu kokeilla.

Alkoholista sen verran että eikös ne suosittele oviksen jälkeen punaviiniä kiinnittymiseen :) ylipäätään kohtuus kaikessa oli raskaana tai ei :) (tämä vain mun mielipide). Itse en juo enää kännejä ja nytkin varauksella vain lasi punkkua (seki pahaa) tai 1-2 siideriä eikä edes tee mieli kun jos olis tärpänny... Joskus kyl tekis mieli "bilettämään"ja tekis varmaan ihan hyvääki päästä tuonne yö elämään mutta 2 asiasta on valittava herätä aamulla selvänä ja virkeänä tai sit kärsii väsymyksestä ja mahd. Huonosta olosta :) en mä mikään pulmunen ole polttelin ekaa odottaessa, häpesin joka kerralla mutta lopettaminen oli niin vaikeaa vaikka tiedän mitä se aiheuttaa sikiölle jokaisella kerralla. Nyt jos raskaudun, lopetan, nyt oon jo vähentänyt ja hyvä olisi jos pystyisin lopettaa ennen kun raskaudun. Olis ihan huippua.

Eilen oli vahvin ovis viiva ja tänään vielä melkein kontrolli viivan vahvuinen

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Gatusalle myöhäiset synttärionnittelut täältä! :) Koskas siellä olikaan seuraava ultra? Olikos se vielä toukokuun aikana jos oikein muistan? Voihan turvotukset sentään :)

MarinaMelina, onnittelut :)

Kiwibird69, pahoittelut menkoista :( Älä mitään ehkäsyä mieti, vaan keskity sit kun tiedät pääsitkö kouluun niin siihen, josko sit alkais tärppiä käymään kun ei huolehdi jatkuvasti siitä tuleeko raskaaksi.

Tsemppiä piinailijoille ja jaksuhalit sinne, missä on nähty punaista :)
Ja ovisonnea ovista metsästäville! :)

omanapa, kp13 menossa ja ovistestit negaa. Melkein puhtaampia negoja kuin aiemmissa kierroissa, mut tuskin nyt on merkki mistään erityisesti. Jostain luin, et clomien kanssa pitäis oviksen tulla 5-9 päivää vikasta clomista, ja tällä menossa vasta neljäs päivä viimeisestä. Peittoja on heiluteltu, vaikka täällä akka on ollu mielialaltaan kireähkö (syytän clomeja ja aikaisia aamuja). :D Miehellä taas kestämistä kun akka on persiille ammuttu marjakarhu heti aamusta.

Menkkojen alusta asti tissit olleet arat vaihtelevasti, nyt clomien jälkeen vähän enempi. Alavatsalla erikoista tuntemusta, jota ei ennen oo ollu (munasarjoissa varmaan sit kasvavat munarakkulat tjtn). Aamulämpökäyrä on niin pal tasaisempi ollut nyt kuin edellisessä kierrossa, et väkisinkin yrittää ajatella et clomeista olis jotain hyötyä. :) Ku tuliski se plussa testiin... Tosin silti on se pelottavan matala mieliala sen suhteen et tuskin tää mitään tulosta tekee. :/

Eilen kävin näyttämässä opintopisteet kesää varten ja nyt sit virallista, että meikä on kaks ja puol kuukautta sit sairaanhoitaja kesällä (vielä ei ihan kätilön nimikkeeseen riitä). Mulle palkkakin tuntuu suurelta, kun ei oo koskaan kilahtanu tilille kerralla yli 1400e palkkana. Nyt kilahtaakin sit tonni enempi ja tuntipalkkakin 13,6 josta olen itse melko tyytyväinen. Ehkä rahnaa jää jonkin verran vaikka johonkin häämatkaan tms. ;) Aajoo, joku mahto kysellä ikää sillon joskus taannoin ja piti joskus vastatakin, eli meikä 23v ja mies kohta 25. :)
 
Joo ja mitä tohon alkomaholiin tulee... Lapselle tuskin mitään kehityshäiriötä aiheutuu (eikä todellakaan tuu mitään FASia) jos yhden/kaks kertaa juo kun ei vielä tiedä onko raskaana. Eikä sitä tarvii erityisesti mainostaa neuvolassa et on ennen plussaa juonut. Ainoa muutos mitä ite tekisin kun yrittää lasta, on se et sit jos juo loppukierrosta, ottais vähemmän jos ottaa. :)

Onkos muuten kuinka monelle painosta napistu neuvolassa?
Täällä kun tota ylipainoa on niin vähän se puoli jänskättää vaikka itse tietty opinnoissa kuullut ja tietää ylipainon riskit raskaudessa ym, niin jotenkin vaan se että jossain neuvolassa joku tantta mua paheksuisi sen vuoksi ja kohtelisi erilailla hirvittää. Aina kun on kuitenkin siitä saanut kuulla ja aina itseään "vihannut" sen vuoksi et saa kuulla etten oo "normaalipainoinen". Argh.


Vuodatus.... (ei oo pakko lukea)
Mua ketuttaa. Jotenkin näen mielessäni sen mitä haluaisin olla, ja miten haluaisin elää muttakun en saa aikaiseksi. Viime syksynä kun mun selkä possahti ja leikattiinkin (välilevytyriä 3kpl) niin nyt kun "kuntoutus" on edennyt eikä selkä oo jatkuvasti enää arka/jäykkä/kipeä, niin en osaa silti mitään oikein tehdä. Painoa sain viime keväänä pois 10kg, ja olin siihen tyytyväinen, nyt kuitenkin ton selän ja talon remontin takia kun syötiin huonosti niin takas on tullut kaikki ja korkoineen päivineen. Potuttaa.

Oon tullu siihen tulokseen et se johtuu tasan siitä, et nyt kun on ollut arki niin toisenlaista kuin ennen, siksi tuntuu et on ihan hukassa, kun ei oo viel löytynyt "toimintamallia" arkeen. Koko ajan vaihtelee, ens koulussa jossa tunteja on miten sattuu ja sit harjottelussa jossa vuorot on sitä kolmivuoroa ja sen jälkeen sekä työt että koulu sillon millon on, ja nyt taas koulua miten sattuu niin ei ihmekään et on vähän hukassa oleva olo. Ja siihen päälle ne toiveet siitä omasta pienestä, ja pelko et jos me ei saadakaan helpolla. Ja silti en osaa tehdä asialle sitä mitä ajattelen et pitäisi... Ehkä pitäis lakata ajattelu kokonaan.

Ämmähän on sekaisin kuin seinäkello. :(


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top