Mun mielestä se, ettei raskaaksi tulemisen "vaikeutta" koulussa opeteta on toisaalta ihan hyväkin juttu. Kaikki yksilöinä emme ole niin teräviä, että jos sanotaan että yhdestäkin kerrasta voi tulla (totta se on, yksi kerta vaaditaan raskaaksi tulemiseen, muut tekijät onkin sit eri asia) raskaaksi ja siihen sitten vielä kerrotaan että raskaaksi tuleminen on vaikeaa, ei sen riskin arvioiminen nuorella välttämättä onnistu -> se voi taas johtaa siihen että nuorten keskuudessa ehkäisy menettää merkityksensä ja ei-toivotut raskaudet lähtee nousuun. On se ihan hyvä tietää faktat, ja netistä löytyy kovin paljon kaikenlaista, jonka perusteella opimme sitten kun tilanne vaatii sen, ettei se olekaan ihan niin yksinkertaista.
Ei ole kanavaa, joka tavoittaisi vain 20+ tms vuotiaat (tai 18+) jolloin vastuun ottaminen omista teoistaan on eri kuin alle 18. Kyllä, voi olla alle 18-vuotiaskin hyvä ja vastuullinen äiti jos niin sattuu käymään, mutta kun tosiasiassa elämässä on niin paljon kesken vielä useammalla siinä vaiheessa niin ei ole mun mielestä oikein opettaa "vaikkei ehkäisyä olisikaan käytössä, raskaaksi tuleminen ei ole helppoa siltikään". Peruskoulu ja vielä toisen asteen koulutus tavoittaa suurimmilta osin alle 18-vuotiaita, joille en kyllä kertoisi kyseistä asiaa, vaan korostaisin nimenomaan sitä ehkäisyn tarkoitusta - koska koskaan ei voi tietää koska se salama omalle kohdalle iskee.
On se totta, että kun on ruusunpunaisin silmälasein itsekin aikoinaan asunut sille tielle, että lasta haluaa on tullut yllärinä kuinka vaikeaa se todellisuudessa on. Oli se mulle aikanaan kans kova paikka, kun tajusi ettei sitä saakaan naps vaan lasta. Jotkut saa, jotkut ei. Minä en oo niihin kuulunut koskaan. Silti oon kiitollinen että mulle on valistettu sitä et kerrasta kiinni, eikä oo jääny huolehtimatta ehkäisy silloin kun siihen on vielä ollut tarve.
Jakselemisia sinne piinailuun kaikille!! :)
omanapa, kp11 ja nega ovistesti, as expected. Kunhan ei nyt olis koko sitä kymmentä päivää negatiivinen. Vasemmalla puolella tuntuu himpan nipistelyjä välillä, joten jos nyt ovis tullee, niin luulisin tulevan vasemmalta. :)
Musta tuntuu et mua jännittää siksikin, kun nyt mietin toimivatko clomit vaiko eikö, ja tuleeko ovis jolloin olis mahdollisuudet tulla raskaaksi. Ehkä se on se syy, miks musta tuntuu ajoittain ettei sitä lasta tänne suoda. Toisaalta tää olo ei oo niin valtaisa, että oikein kunnolla masentais, mutta on se riittävä tekemään vähän mielialaa matalaksi. Jääköön nähtäväksi.
Sent from my iPad using Vau Foorumi