Raskaaksi 2014

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Gatusa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pahoittelut menkoista! :) Pää pystyssä uuteen kiertoon. Jos nyt mietitään todennäköisyyksiä, jossa vuoden sisällä ehkäisyn poisjättämisestä pari tulee raskaaksi, niin jokaisessa kierrossa ajattelisin olevan ns. suurempi mahdollisuus tulla raskaaksi ;)

Keltarauhashormoni ylläpitää raskautta alkuraskaudessa. Keltarauhanen syntyy kun munarakkula puhkeaa = ovis. Keltarauhanen erittää hormonia ja ylläpitää raskautta siihen asti, kunnes istukka on muodostunut ja alkaa ylläpitämään raskautta. Jos raskaus ei ala, keltarauhanen surkastuu valkoarveksi = alkaa uusi kierto. Oviksen jälkeen tuikkimiskipu tai toispuoleinen vatsakipu voi olla keltarauhasesta johtuvaa, ja taas keskelle vatsaa sijoittuva kipu limakalvon kasvattelua alkiolle suotuisammaksi. Jos ovulaatio tapahtuu ja kuukautiset tulevat noin 14vrk kuluessa oviksesta, silloin keltarauhasen erittämä keltarauhashormonimäärä on riittävä ylläpitämään raskautta kun sellainen pääsee alkamaan. Jos ovista ei tule, keltarauhashormonia ei pääse erittymään, mutta syklisesti estrogeeni yms muut hormonit kuitenkin tuonevat menkat jos ovista ei tule (kun tervekään nainen ei joka kierrossa välttämättä ovuloi ja menkat silti tulee normaalisti). Kuukautiskierron normaali heittely on semmoinen noin +/-5päivää ja norm kierron pituus 23-35. Pidemmällä kierrolla sitten taas säännöllisyys on hyvästä, jolloin kierto on normaali vaikka olisikin yli 35 päivää. Ehkäisyn poisjätön jälkeen kroppa saattaa noin puoli vuotta hakea normaalia omaa hormonitoimintaa, jonka vuoksi puolisen vuotta kierrot voivat heitellä jonkin verran :D
Ja joo, tiputtelu voi kieliä keltarauhashormonivajeesta, mutta se on helposti kontrolloitavissa ja tutkittavissa, eikä aina välttämättä sitä tarkoita, mut yleensä tiputteluun jos sitä paljokin on ni määrätään keltarauhasvalmistetta jotta sitten tiputtelua ei tulisi.

omanapa, kp10 ja ensimmäinen ovistesti uunista ulos = negana niinkuin täsä vaiheessa vois kuvitellaki. kp5-9 syödyistä clomeista ei muita tuntemuksia kuin lieviä mielialanvaihteluja ja lieviä kuumia aaltoja. Ootin jotenkin et olis tullut enemmänkin tuntemuksia, mut saa nyt nähdä kuin käy. Ovistestejä olis nyt tarkotus tehdä kp10-20, nyt kun ei pitäis olla mitään miksei testais (matkoja ym).
Kohta lähden lekuriin näyttämään kainalossa olevaa kovaa, aristamatonta, liikkumatonta pattia joka on nyt hengannut siellä jokusen viikon. Tuskin mitään vaarallista, mut kun sukurasitetta on rintasyöpään niin pakko käydä näyttämässä....


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
tsemppiä lääkärii madh, inshaAllah vaaraton patti.

on: rv8+0 :) muutaman tunnin yöunet, kuuma iltasin/öisin, etomist, kasvukipui ja liitoskipui, rinnat aristaa jonki verran.
 
Plussa tuulia kaikille puhaltelen!
Oma napailua vähä näin töiden lomassa. Aamulla oli selkä niin jumissa ettei käveleen meinannu päästä. Oikean puolen nivusessa kokoajan paineen tunnetta, tädin pitäis huomenna kyläilla mut sellasia tuntemuksia mitä yleensä on niin ei oo nyt ollenkaan. Kohtua välillö vähä viiltelee. Aamulla ajattelin testata jos ei yöllä täti yllätä

Sent from my GT-S5690 using Vau Foorumi mobile app
 
Otin tabletin mukaan kun näyttää tulevan tylsempi työpäivä, mut tämä ei näytäkään kaikkia viestejä, höh. No enivei kiitos onnitteluista, heh heh, nyt vain odotellaan että päästään touhuamaan :D
 
Täällä kp23/dpo9-10, huomenna testiä..olen laskenut että kun ovis plussat oli kp13-14 niin kyllä edes haamu plussa täytyy näkyä viimestään kp25-26 eli keskiviikkona-torstaina. Tarkkaa käsitystä mulla ei siitä ovispäivästä ole, arponut olen millon mitenkin..se oli kuitenkin varmasti kp13-15 ajalla...

Tänään aikalailla oireeton aamu. Yleensä ne viiltelyt ja kolotukset tulee illan mittaan.

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
MarinaMelina: Sitä mäkin oon miettinyt että ehkä se ensimmäinen lapsenlapsi vähän rauhottelis tota appiukkoa mut saapa nähdä, ei se muutenkaan tee mitään muuta kun valita, joka päivä meinaa pää hajota kun tekis mieli huutaa sille et ei tossa oo mitään järkee (eikä asiaa helpota se että just reilu kuukausi sitten lopetin tupakanpolton). Noin neljä vuotta sitten ainakin anoppilassa sanottiin ettei he ainakaan vielä halua isovanhemmiks.

Mun vanhemmille tää olis toinen lapsenlapsi, isosisko sai lapsen kun oli just täyttänyt 20v. En tiedä sitten miten meilläpäin suhtauduttais siihen jos kummipoika sais serkun, ei olis ikäerookaan kun 5 vuotta.

Dawwe: Niin totta et me eletään itsellemme eikä vanhemmille. Mun äiti on vähän semmonen et se ois varmasti tyytyväinen varmaan vasta sitten kun mulla on mies jonka hän on valinnut, tai sit et oisin vaan yksin.


Vaikeeta.. yleensä en kauheesti stressaa mut tää nyt hermostuttaa iha hirveesti et mitä mä oikeesti teen sitten kun on varmaa että oon raskaana. Onneks mulla on muutama ystävä jotka on meidän vanhempien ikäluokkaa joille varmasti kerron ensin niin he voi neuvoa sitten. Jotka siis varmasti hyppii ilosta mun puolesta.
 
Jotenkin joka kerta kun tänne tulee, niin odottaa että joku olisi plussannut. Sitten höh, ei vieläkään. Hengessä mukana siis piinailen teidän kanssa.

Itse poden vatsatautia kotosalla. Luovuin raskauspahoinvointi ajatuksesta aika nopeasti eilen, kun oireet vastaa miehen taudinkuvaa. Nyt vain pidetään sitten peukkuja, että mahdollinen masuasukki pystyy ottamaan ja pitämään kiinni taudista huolimatta. Pahimman laadun piinaviikko tästä taitaa tulla. Nyt on kp22/26-33 ja dpo8. Tämän viikon piti mennä nopasti koulunpenkillä, mutta tauti pitää piinailemassa kotosalla ainakin pari päivää.
 
Madh: Sinä tulevana kätilönä tiedätkö onko 6+4 liian aikaista ar-ultraan? Voiko sydämen sykkeen havaita? Mulla olis se gynepoli aika silloin. Tiedätkö sää paremmin :grin Hauskas oviksen metsästystä sulle, olkoon se suotuisa

Kaikille plussatuulia kaikille :Heartred :wav
 
Tuosta läheisille kertomisesta vielä. Minä varmaan kerron siskolleni melko nopeasti plussan jälkeen. Vanhemmille kerrotaan varmaan sitten kun on vähän varmemmilla viikoilla. Meillä siitä ihana tilanne, että kaikki ottaa kyllä varmasti uutisen tosi innoissaan. Mies on äitinsä ainoa lapsi ja vielä ainoa lapsenlapsikin, joten jälkikasvua odotetaan jo varmasti kuumeisesti.
 
Aida: mä en kyllä varmasti kerro siskolle ensimmäisenä, meidän perheessä toi tieto kulkee vaikka sanois ettei saa kertoa. Ja mun isosisko vihaa mun poikaystävää vielä enemmän kun äiti.
 
Omanapa, tänään kp 15 ja dpo 4? Jännää vihlontaa tuolla alavatsalla, muuten aikalailla normaali olo. Väsyttää vaan hitsisti kun en oo oikeen saanu nukuttua viime aikoina.
Neitosellakin on kuumetta kun neljä poskihammasta on yhtäaikaa tuloillaan.
 
lissufin jopa mulla näky syke rv 6+4 tai siin rv 6 aikana joka tapaukses. :)

tsemppiä piinailijoille ja pikaista paranemista sairasteleville.
 
Uusille tervetuloa, testanneille pahoittelut negasta ja niille, ketkä tädin saaneet vieraakseen, tsemppiä ja plussapuhureita seuraavaan kiertoon! :)

Täällä viikonloppu hurahti nopeasti kyläillessä ja äitienpäivää vietellessä. Lauantai aamuna sain hyvin haalean haamun aamupissistä raskaustestiin, josta ei sitten ollut enää eilen merkkiäkään. Tosin toisen merkkisellä testillä. Tänä aamuna myös testattu ja mielestäni varsin puhdasta negaa näytti testi. Ei siis saatu tännekään iloisia uutisia äitienpäivän kunniaksi..

Nyt dpo 12. Etova olo lieventynyt, vatsassa pieniä ajoittaisia nippailuja. Tätiä odottelen tänne keskiviikoksi, joten taitaa vain ilmoitella kohteliaasti tulostaan.
 
Varmaan menkat tulossa ylihuomenna koska vaikka eilen pyysin anteeksi mun äksyilevää käytöstä niin eilisestä illasta kiukuttelin siitä kun mies ei suostunut pesemään hampaita vaan pesisi ne aamulla vasta ha niinhän tekikin ja ajoi parran. Sitten jatkoin tänäaamuna muutenkin pahan olon purkamista en tajua mikä mua vaivaa. Eilen söin niin paljon herkkuja että v*tuttaa, tänään salaattia ja kaloreiden välttämistä!
Sori tunnekuohu. Just yks tuttu synnytti ja face on täynnä vaan sitä ja yhtä mun kaverin vauvaa joka on hädin tuskin 3kk ikäinen. :-( Tsemppiä piinailijat, nyt minäkin vähän piinailen ja toivon että päivät kuluisi eteenpäin. Jotenkin tuntuu ettei saada raskautta ja vauvaa onnellisesti niin kauan kuin tuo kilpirauhas asia on kesken.
 
Muokattu viimeksi:
kiwibird sen ku purat täällä pahan olon, tuo on tuttu tunne. onha se inhottavaa ku ite yrittää sitä lasta ja sit ympäril tuntuu porukka sikiävän. mun yks tuttava ei kerton mulle viime vuonna et ootti lasta, sain tietää ku fb:s oli kuvia ja hehkutti kuinka hän on äiti taas ja mummi ku esikko sai samas kuus lapsen.
ite kärsin univelast ku pari yltä menny päin mäntyä. kuuma, ukko hereil myöhää ja kälättää ku oli nukkun pitkät päikkärit melkei puolee yöhö jne. sit ei ol saanu nukkua fajrin jälkee.
 
Tervetuloa uudet mukaan :)

MarinaMelina; mikä olo siellä, sulla on ollu niin voimakkaita oireita että ootan kovasti sun seuraavaa testiä. Ihmettelen tätä omaa rauhallisuuttani että ei ole tehny mieli alkaa testaileen. Viime kierrossa aloitin testailut yhtä ajoissa ku sinä nyt. No, se voi olla että huomenna mulla on jo ihan eri mieli :wink

Pahoittelut kaikille joille täti kurvannut paikalle ja tsemppiä niille joilla piina viikot ja päivät menossa. Voin niin samaistua ihan jokaiseen, piinailuun ja pettymyksiin.

On; ei mitään erikoisia ainakaan uusia oireita, ainoastaan nuo mitä luge tekee. Nyt taitaa mulla olla dpo 8. Pinna ollu kamalan kireellä jo pari päivää, ei mitään erityistä syytä vaan jotenkin sellanen yleisvitutus ollu päällä. Koko ajan ajatukset tulevassa väestöliiton käynnissä ja mietin koskahan mahdollinen eka inseminaatio on. Näin viime yönä unta että mulle tehtiin inseminaatio ja tuli sen jälkeen rinnat kamalan kipeiksi ja maitoa alko tulemaan. Oli niin toden tuntuinen uni että huh huh...
 
myyh näköjää käsittelet jo valmiiks asiat mikä on kyl hyvä tulevaa ajatellen ellei ylläriplussaa tule nyt mitä tietenki toivon sulle täydestä sydämestäni. muutama päivä viel ja saat tietää mikä on homman nimi.
 
kp 3 ja vuoto oli 2 paivaa todella outoa, aikaisemman tumman savyn sijaan kirkkaampaa ja ohuempaa, loppui kuin seinaan jo eilen ja tanaan ei ole mitaan nakynyt, krampit olivat kuin koko alakerta olisi somersaultia vetanyt. Edelleen ketuttaa ja tuli annettua palautetta miehelle caps lock paalla koko viikonlopun ja edelleen nukuttaa, fiilista nostaa kaatosade ja vasymys :DD eikai talle avautumiselle voi kuin nauraa, eespain sano mummo hangessa..


onpa kiva huomata etta seuraavaan kiertoon mennaan sitten useamman pakkomielt.. innokkaan testaajan kanssa samoihin aikoihin, poppareita kehiin :)
 
Aida: Mulla oli mahatauti edellisenä yönä ennen kun sitten plussasin esikolta. Pelkäsin että onko tauti tehnyt pahojaan kun oksensin aika rajusti. Onneksi kaikki oli kuitenkin hyvin.

Aurinkoinen: Tsemppiä sinne ja jospa se täti nyt vaan jättäs tulematta :)

Kiwi: Koita kestää, mä niin inhoon noita päiviä..itsellä niitä myös vähän väliä :eek:

Myyh: Täällä tänään aikas normaali olotila, eli olo ettei ole tärppi käynyt oireista huolimatta :sad001 Välillä alavatsatuntemuksia edelleen ja janottaa koko ajan. Jospa sulle nyt se ylläriplussa suotas, toivon kovasti niin:Heartred

Mju: :grin:grin

On. Tänään ei vielä ainakaan kummempia oireita, tuntemukset tuntuu aina jotenkin yltyvän aina iltaa kohden. Janottaa kyllä ihan jatkuvasti :O Ja sorruinpa testailemaan taas, vaikkea tosiaan pitänyt kun vasta huomenna. Kaippa tuo testi nega on, olin jotakin haaleaa testiajalla näkevinäni, taas vaihteeks:p En tiedä. Kuvankin otin ja koneella kieputtelin..mutta kyllä on NIIN kamalan haaleaa että taitaa olla vaan vauvakuumeisen silmät mikä sen "viivan" siihen tekee:sad001:sad001 No, huomenna uudestaan. Hitto kun taas testejä kuuluu..:smiley-ashamed008
 
Takaisin
Top