Raskaaksi 2014

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Gatusa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huh, olettepa te paljon turisseet! Oon pudonnut ihan kärryiltä. Tsemppiä oviksen bongailuun ja piinailuun. Pahoittelut tädin kohdanneille.

on: Täti eksyi myös tänne. Kierto kesti tällä kertaa 29pv. Taidan varailla gynelle aikaa jossain välissä. Pari vuotta viime kerrasta on jo vierähtänyt...ja sen aikaa nyt tässä jo yritetty vauvaa eikä muuta ole kuin kierrot epäsäännöllisiä.

on kyllä paljon tullu juttuja :) oon vaan pikaisesti käyny, mutta nyt ehdin kirjottaankin :)

Myy85, Dawwe, Toiveilija ja loora84: pahoittelut tädistä :/ ja toivon loora, että saat plussan ennen töiden alkua. mä toivoisin myös plussaa siinä toivossa, että voisin jäädä nykyisestä työstä äippälomalle, eikä tarvis miettiä alan vaihtoo tai jopa irstisanomista.. ja myy85<on varmasti hyvä varata gyneaika, ees oman mielenrauhan takia :)

MadH91: mulla kanssa työkaveri raskaana. Jos olis tärpänny ekasta kerrasta, niin meillä olis työkaverin kanssa vaan kuukauden ero la:ssa . Koitan silti olla onnellinen hänen puolestaan :) ja hyvä kun sait gyneltä apua!

Jampula: on kyllä ärsyttävää tikutella epäsäännöllisestä kierrosta ja sitten kun ei sitä ov-huippua ees löydä..en oo toistaseks vielä saanu, 2 kierrosta testannu. en tiedä jätänkö tikuttelun sitten tähän kiertoon, sekin jotenkin masentaa. tai kai mun vielä pitää malttaa testata.

Melissae: kerro sitten, mitä gynellä käy? Tsemppiä! saitko oviksen testattua?

Chipmunk86: paljon paljon onnea! :)

Lucky87: tässä juuri oon tikutellu ovista, koska ihan selvää merkkiä en oo havainnu. Mulla on runsasta valkovuotoo, joten en aina oikein erota, kumpi on ovislimaa ja .. myös halut lisääntyy, mutta en tiedä sitten onko ollu oviksesta, ei ainakaan oo säännöllisesti.

Pampero: mulla on ollu nyt 2 kertaa outoo välitiputtelua, mutta eipä ollu ainakaan kiinnittymisvuoto. Kiitos vinkeistä pitkän kierron suhteen, en lopetakaan kirjotuksesi johdosta vielä tikuttamista, ehkä se ovishuippu on vielä tulossa, jos on taas pitkä kierto.

Kiwibird9: rohkea avautuminen, kiitos paljon kirjoituksestasi!

Freyja86 tsemppiä, toivottavasti saadaan kuulla pian plussauutisia :)

Gatusa: minäkin liityn huhuilemaan, että mitä sinulle kuuluu?

omaa juttua: kävin gynellä ja olen ilmeisesti osittain laskenu kiertonikin liian pitkäks? :) mutta on se pisimmällään ollut sen 42 päivää. katsottiin ultralla mun kohtua ja voi olla PCO, mutta ei 100% varmuutta. sain lähetteen tarkempiin tutkimuksiin, mutta sieltä tuskin tulee ainakaan pariin kuukauteen kutsua. suositteli, että kävisin omalla lääkärillä, jossa katsottaisiin verenkuva, diabetes, kilpirauhanen, joku aivokuorijuttu..se laitto ne paperiin hienoin termein, en muista mitä kaikkee ne tarkottaa :D mutta siis nyt pitäis vaan ottaa RENNOSTI ja jos ei tapahdu mitään lähetteen tultua, niin sitten luultavasti sen tutkimuksen jälkeen saan jonkun lääkityksen, että PCO pienenis.<joku käytti eri kirjainyhdistelmää, mutta luulen, että tarkoitti samaa<tähän siis kuuluu menkkojen epäsäännöisyys jne. oon nyt tikuttanu viikon, eikä ovishuippua..plääh, alotin kyllä ajoissa, mutta täytyypä laskee nyt uudestaan ,että menikö se ovis jo ohi vai eikö sitä ollu ollenkaan :/ talletuksia tehty, mutta en tiedä tuliko tarpeeks usein. tänään taas peitto heilumaan ;) vaikka tuolla jo aikasemmin todettiin, että seksihän on mukavaa, ettei tätä nyt pakolla tehdä, mutta huomaan kyllä, jos liikaa ajattelen, niin halutkin pienenee.

tulipa romaani :D plussatuulia meille kaikille!

MadH91: Kun onnistuiski ne pupuilut useemmin mutta kun mies on yövuorossa se tarkoittaa nytkin sitä että seuraavan kerran on kotona la-iltana ja ke-iltana joten oikeestaan la-illalla on mahdollisuutta läheiseen kontaktiin kun muksut nukkuu (mistä on tullut jo tapa) ja toivoa että se osuu oviksen lähelle. Seuraavan kerran jos ovis sattuu viikolle ei voi kun toivoa päivävuoroa, muuten menee mahikset kokonaan..
Ärsyttävää kun työt näin sotkee, eipä ole odotukset aina kauheen korkealla aina onnistumisen suhteen. Ja vaikka tässä ei periaatteessa kiire ole niin silti vaan tuntuu pahalta kun ei tule tulosta. Sitä vaan toivoo niin kovasti.

Madh.Hieno juttu et sait sellasen gynekologin joka kuuntelee ja ymmärtää.ja toivottavasti saat kiertos nyt tasaantuu..entie tarvisko munkin käydä kun on niin epäsäännölliset menkat ollu aina.mulla kierto nyt synnytyksen jälkee ollu 27-46. mut ollu vie pahempi ennen synnytystä..
Myy.pahoittelut tädistä.olis ollu jo kyllä teidänkin aika saada se pikkunen masuun kasvamaan..toivottavasti saisit gyneltä jotain apuja tai ainaki tietoa..
Zorro.kiva juttu et sait asioita eteenpäin gynekologi käynnillä.ja toivottvasti teillä nyt tärppäis ennen ku mihinkään muuhun juttuihin joutuisitte menemään..pidän peukut ylhäällä et saitte/saatte oviksen hyödynnettyy.. :)

jos sanoin eilen et oon ollu ihmeen tyyni niin tänään oon ollu sit ihan kaikkee muuta..mies raukka saa aina tädin aikaan kuulla kunniansa :( mut kun ottaa päähän et miksei tärppää,kauheet menkka kivut ja muutenkin ahistaa..anteeks valitus..

zorro86
30.1. on yksityisen gyne. Huomenna papa -koe. Piti olla tänään mutta bussi myöhässä. Noh otin sitten vain verikokeet (peruskuva). Trombit koholla ja leukkarit. Mahdollisesti reumasta tulehduspäällä tjs. Pitää soittaa huomenna omalääkärille ja pyytää CRP ja lasko että näkee onko niissä tulehduksellista päällä. Papassa menee se 3-4 viikkoa kun vastaavat??

Näin unta että väänsin Lidlissä kaksoset ja laittelin ne kantoliinoihin. Supermamma :D
Eilen masu oli hassusti kipeä ja mahdollisesti viikko oviksesta, mutta tätä en tiedä koska noi ovistestit eivät antaneet kunnon plussaa oviksesta. Tänään kp 18/24-27. Ehkäpä enskiertoon se digi taas avuksi. Olisi sellainenkin digi myynnissä jolla voi testata jopa 50 kertaa. Toki olisi kotona toi Persona, mutta ööh sen boottaaminen ja uudelleen aloitus on niin hankalaa koska punaisia (mahdollisia hedelmällisyyspäiviä) on lähes puolet kahdesta kierrosta, joten ei ole hyvä kuin vasta 3-5 kierron jälkeen/maissa. Ostan varmaan ton 50 kerran digin kun palkka tulee ja silloin pitäis uusi kierto alkaa.

Siis meillä on "yritystä" tai enemmänkin ilman ehkäisyä oltu jo 3v1kk. Siinä sitten laskemaan niitä yrityskiertoja ja paljon rahaa tuhlannut ovistesteihin. Minua ne pari vuotta ei alussa haitannut, koska opiskelin, mutta nyt vuosi valmistumisesta ja itkua tulee kun täti tulee nurkan takaa. Nyt myös sanoin että itse ainakin kaikki testit teen itselleni koska kohta paukkuu 35 vuotta mittariin ja tutkimusten ja mahdollisten lisäapujen kanssa voi mennä toiset kolme vuotta. Tavoitteena olisi siis vielä jos kaksi saisi. Tosin mies tyytyis yhteen, mutta itse olen aina suurperheestä haaveillut...

PCO tarkoittaa monirakkulaisia munasarjoja. PCOS taas on kokonaisvaltaisempi syndrooma, johon liittyy sitten mahdollisesti muutakin terveysongelmaa ja on yleensäkin vaikeampi kuin pelkkä PCO.

Madh91: mulla kans terolutit ja syön niitä kp 15-24 vuodeksi kirjoitettu resepti. Viimekierto oli eka Terolut kierto ja menkat alko heti kp 24. Jostain olen lukenut että terolutit olisi raskautta toivoessa hyvä aloittaa muutama päivä oviksen jälkeen jotta olisivat apuna kiinnittymisessä. Mutta aluksi jos kierto on epäsäännöllinen voisi hyvä olla syödä vaan siksi että saisi kierron säännölliseksi ja mahdollinen ovis olis ees mahdollista tapahtua. Mulla myös munarakkula oireyhtymä ja kierto todella epäsäännöllinen. ( vasen munasarja huonompi ja tukkoisempi kuin oikea puoli, oikealta puolen olen saanut pongattua oviksen tikuttamalla, sattui olemaan sopivaan aikaan lääkäri aika ja pystyi laskemaan oviksen ajankohdan just eikä melkein, mutta ei silti tärpännyt vaikka yritettiin). Ensimmäinen lapsi sai alkunsa juuri teroluteilla heti ensimmäisestä kierrosta) toivoa on. Ovis mulla ollut viimeksi jotain kp 18 (se ainoa jonka sain pongattua) ja nyt vaikutti siltä että ovis olisi ollut jo ennen kp 15. En kyllä saanut tikutettua. Niin ja tohon karvan kasvuun, voi kumpa nämä karvat ei kasvaisi (sääri ja alapää, jokatoinen päivä sai olla sheivaamassa ja useimmiten karvatupen tulehduskin vaivasi kun karva niin miehekkään paksuista.) mutta nyt kun terolutit menossa on kasvu hiukan hidastunut ohentunut ei kuitenkaan ole ja tulehduksia ei ole ollut. Ihme lääkettä :)

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Muokattu viimeksi:
On taas tullut niin hirveän pitkiä keskusteluja :) Itse en oo mitään lääkkeitä kokeillut kun kuitenkin kaiken pitäisi toimia ihan normaalisti. Km:ssa lääkäri ultrasi ja tarkisti munasarjat, jotka oli täysin normaalit. Ainoa vaan et tuo kierronpituus näköjään vaihtelee. Ovis siis oli ja meni limoista päätellen toissapäivänä. Talletuksia tehtiin kyllä ennen ovispäivää et toivotaan nyt. Eilen oli niin väsynyt ja mahakipuinen olo et ehkäpä hedelmöittyminen tapahtui (toivossa on hyvä elää) :D

Parin viikon päästä siis pääsen testailemaan. Onneksi syksyn tärppi on vielä suht hyvin mielessä niin voi verrata tuntemuksia siihen. Ja kiitän onneani että kirjasin WomanLogiin ylös niitä niin päivätkin on tiedossa. Jotenkin vaan tuntuu ettei pitäis liikaa tuijotella niitä et milloin repäisykipuja ja milloin ollut minkäkinlaista tuntemusta.

Plussatuulia kaikille jotta päästäisiin Lokakuisiin :)

Viel tosta "ajoituksesta"....kun me ollaa viimeistää aktivoiduttu ovisplussasta tikussa,niin silloinko on jo myöhäistä muka?

Mua alkaa väsyttää Tää oma ylipaino,tuskin mitää vauvaa jaksais ees hoitaa,enkä saa mitään tehtyä laihduttaakseni,toi väsy ja lohtusyöminen kun on niin kivaa.Tiedättekö,illalla kun saa katraan nukkumaan jäätävän hulabaloon jälkeen ja toteat että ok,pitää siivoo keittiö,raivata olkkarii,pestä pyykkiä...ja lopulta istut sohvalle läppäri sylissä ja tv päällä etkä tiedä kumpaa tekisit,ja toteat että ei hemmetti mä tarvin karkkia tai jotain muuta hyvää ja koluat kaapit ja syöt vaikka hevosen....

12v kysy eilen miks oot taas nin kiukku...vastasi, että sitten kun sulla on lapsia niin tiedät,tai kouluta ne pitämään paikat kunnossa,ja älä vaan luoja paratkoon hanki ku kaks :) Sen puoleen muntoisiks vanhin on jo ilmoittanu ettei haluu ainuttakaa muksua (koht 20v) ,nuo pnemmät viä haaveilee niistä.
Ite yritin noin 17 veenä ylipuhuu poikakaveria vauvahommiin,mut onneks ei suostunut.Sain silti 19v esikon.
Anteeks oma avautuminen,mut ajatus vaan lähti laukkaamaan ;)

Sent from my RM-892_eu_finland_202 using Tapatalk

PCO tarkoittaa monirakkulaisia munasarjoja. PCOS taas on kokonaisvaltaisempi syndrooma, johon liittyy sitten mahdollisesti muutakin terveysongelmaa ja on yleensäkin vaikeampi kuin pelkkä PCO.

Siiis...

PCO (tämä tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä, että potilaan munasarjoissa on rakkula/rakkuloita. Jos muut oireet puuttuvat, ei ole PCOS.)

Muut oireet ovat (oireet esiintyvät yksilöllisesti, jollain jotain jollain kaikki. Itselläni lähes kaikki, ei ylipainoa eikä sokereiden kanssa ongelmia.)

- harvoin tulevat tai niukat kuukautiset tai niiden puuttuminen; menorragiaa eli runsaita ja kestoltaan pidempiä kuukautisia voi myös esiintyä.

-hedelmättömyys, joka johtuu useimmiten kroonisesta anovulaatiosta eli siitä, että munasolu ei irtoa.

- veressä on liikaa androgeeneja eli mieshormoneja ja nimenomaan testosteronia, androsteenidionia ja dehydroepiandrosteronisulfaattia (DHEAS), jotka aiheuttavat liikakarvoitusta.

-vatsalihavuus eli ”omenalihavuus”, jolloin rasva kertyy vyötärön seudulle ja sen seudun elinten ympärille.

-akne, rasvainen iho, seborrooinen dermatiitti eli seborrea

-kestoltaan pidemmät PMS-kaudet oireineen, esimerkiksi (turvotus, mielialavaihtelu, lantiokipuja ja selkäkipuja)

HUOM! Se, että munasarjoissa on kystoja tai –rakkuloita ei tarkoita sitä, että naisella olisi PCOS, eikä jo diagnosoiduilla naisilla ole välttämättä monirakkulaisia munasarjoja. Vaikka lantionalueen ultraäänitutkimus on tärkeä diagnostinen keino, se ei ole suinkaan ainut. PCOS:n määrittäminen voi olla vaikeaa, sillä potilailla voi olla hyvinkin erilaisia oireita, jotka esiintyvät eri tavoin. Tästä syystä tätä sairautta pidetään nimenomaan oireyhtymänä eikä tautina, vaikka usein näkee nimitystä “polykystinen munasarjatauti”.

Löydöksiin luetaan:

-useampi kysta (rakkula) jommassakummassa tai kummassakin munasarjassa

-Ultraäänessä nämä rakkulat usein näyttävät helminauhalta.
rakkuloiden takia suurentuneet munasarjat, jotka ovat yleensä 1,5–3 kertaa isommat kuin normaalit munasarjat.

-munasarjojen ulkopinta on paksuuntunut, sileä ja helmenvalkoinen.

-krooninen lantiokipu, joka johtunee ahtaammasta lantioalueesta suurempien munasarjojen takia.

-Todellista syytä ei kuitenkaan tiedetä
kuukautiskierron kolmantena päivänä testattu LH:n (luteinisoivan hormonin) ja FSH:n (follikkelia stimuloivan hormonin) välinen suhde on suurempi kuin 1:1.

-kohonneet testosteroniarvot.

-matalia sukupuolihormoneja sitovan globuliinin arvoja.

hyperinsulinemia eli liikaa insuliinia.

Viel tosta "ajoituksesta"....kun me ollaa viimeistää aktivoiduttu ovisplussasta tikussa,niin silloinko on jo myöhäistä muka?

Tikku näyttää plussaa 12-48 tuntia ennen munasolun irtoamista, eli silloin on just täydellinen aika. :) Vielä 24 tuntia munasolun irtoamisestakin on mahdollisuudet ja tietty pari päivää ennen on myös optimaalista aikaa. Siksihän sitä usein sanotaan et jos joka toinen päivä jaksais peittoja heilutella niin takuulla joku kerta osuu kohdalleen.

kiitti elmiina.Nin mie sen oon itsekki meinannu,mutta kun monet puhhuu et pitäis jo ennen ...vaan onhan se ENNEN ovista,kun o+ tulee ei oo ovis tapahtunut viel.
Voi kun naurattaa,vanha ei vaan tajuu :)
Ja meille noi tikut on ihan must juttu,koska ollaan molemmat niin väsyjä iltaisin,että jos ei oo pakko,niin intressinä on kyl enempi nukkuminen.

Tästä tulikin mieleen,että nuorempana en voinut missään nimessä kuvitella,että jotkut vois olla ilman seksiä 2 viikkoo vaikka,se oli aivan epänormaalia.Nykyään se on ihan ok...mulla on oviksen aikaan luonnollista kiinnostusta asiaan,mut muuten valitsen mieluummin nukkumisen.Kamalaa.oon miettinyt sitäkin,et onko toi oikeasti ihan normaalia että halut on vähentynyt noin pieneen,sen tk lääkärin otattaman hormoonimääritys verikokeen valossa mun hormooneis ei pitäis olla mitää vikaa?
dg.vanhuus :)

Miulla oli nuorempana välillä sillai et jos oli seksiä kahden viikon välein ni se oli jo usein... Sit ku erosin ni tajusin et se johtui parisuhteesta / miehestä eikä siitä ettei miulla ois haluja :grin Nyt on sen verran tuore suhde (1,5 vuotta) että ei vielä osaa sanoa miten lopulta asettuu. Nyt alkaa ton pitkän kuivan kauden jälkeen omat halut tasoittua jo niin ettei oo ihan pakko enää joka päivä saati sit useampaa kertaa. Mut kyl parin kolmen päivän tauko jo tuntuu pitkältä. Miehen työaikataulut tosiaan tekee sitä että joskus oon jo nukkumassa kun hän tulee kotiin tai sit tulee niin myöhään et molemmat ollaan väsyneitä. Ja tietty välillä on öitä pois kokonaan.

Mie kiukkuan jo sen kolmannen päivän kohdalla turhista :p Ukollekin naureskellu että tuolla sitä saa kotiin ihanan vaimokkeen sijasta kärttyisen ämmän ja helposti. Välillä tunnen itteni kyllä ihan likaiseksi vanhaksi pervoksi. On melko epäreilua, että nainen on seksuaalisesti vapautunut ja tasa-arvoinen vaatiessaan seksiä, mutta mies on sika ja perverssi jos se sanois et jos ei kahden päivän välein irtoa ni käämit palaa... Muoksis: Onneksi meillä mies ei pane pahakseen yhtään ja sanoo että varsinkin kun hän on väsynyt eikä jaksa tehdä aina aloitetta niin hän tykkää ja arvostaa, että minä sen sitten teen.

Melissae.Oi olispa toi vatsa kipu pikkusesta johtuvaa..pidän peukut ylhäällä et olis.
Lucky.Toivottavasti terolutit tepsii nytkin..
Freyja.Toivotaan et sun tuntemukset olis oikees ja plussa pärähtäs parin viikon päästä.
Marikki.Meillä kans noi petipuuhat ajottuu enemmänkin ovis ajan kohtaan.muuten sit onki aika hiljasta..tuntuu just tolta et ei oo aikaa ja sit kun olis hetki et vois ni ei jaksa..

on.täälläkin on mieliala jo kohenemaan päin... :) täs ollaan miettimäs et jos jätettäs poika mummille yökylään ja mentäs helmikuun alussa kaksin laivalle..harmi vaan et sillon ei oo vie ovis aika no täytyy yrittää nauttii muuten peittojen heiluttamista.. :D meillä on edelleenki se et mies haluu toisen mut hänen mielest sil ei oo vie kiire ni mä täs enemmän kuumeilen ko se..haluisin ton miehenki ihan täysillä tähän mukaan..niin tuli tilattuu ne r-testit turhaan mut onpahan seuraavaa kertaa varten jemmas.

Suoraan sanoen vois sanoo Joo että työ haittaa ensinnäkin sosiaalista elämää,perhe-elämää ja seksielämää..mie oon vanhemmiten (tai sit Tää suhde vaikka vain 4v vanha onkin,Nii harvinaisen intohimoton) harvoin enää "hetivalmis" niinkö nuorempana ei paljon tarvinu koskee,nykyää tarvii Eka läheisyyttä ja hellyyttä,sit vasta muuta.Huijaukselle tuntuu harrastaa seksii vaan vauvantekomieles...

Syytän Viel osittain muuton jälkeistä väsyy,eise mennykkää Nii helpolla kun luulin,vieläkin paljon järjesteltävää..eikä loppuu näy.

Tänään huomasin muuten että mahaa alkaa vääntämään jo,dpo 11tai12 joten menkathan ne sieltä kolistelee tuloaan.

Sent from my RM-892_eu_finland_202 using Tapatalk

Loora82: meillä kans minä kuumeilen. Ei mun miestä ees kiinnosta onko ovis tai mitään. On vaan tyytyväinen että oon ollu enemmän halukas.

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Terve!
Täällä olis myös yksi vauvakuumeilija lisää tänne iloiseen joukkoon :) Vuosi yritystä takana ja nyt ensimmäinen kierto Clomien kanssa ja toivotaan,että tulis sitä tärppiä tännekkin :) Syön 1tbl/kp 3-7 ja kolmannen otin nyt tänään eli kp 5 menossa :D lapsettomuuden takana on mun ovuloimattomuus ja kk-kierron epäsäännöllisyys jota pyritään nyt tasoittamaan clomien lisäksi primolut nor tabuilla joita otan kp 14-23. Tuo lääke ei sinänsä ole paras kun lasta yrittää,mutta oma gyne vakuutteli että jos tärppi käy niiden aikana niin noin alussa ei ole niistä vaaraa sikiölle :) huh! Terolutit eivät mua auttaneet ja ne oli mulla kokeilussa 6kk :/ Ensimmäinen seuranta ultra ois 4.2 :) katotaan onko clomit tehneet tehtävänsä. toivotaan että kypsymässä olis ainakin yksi munis ;) <3 Tärppipäivät ois tossa 31.1-2.2 tienoilla jos clomit toimii ^^ sais nyt ekaa kertaa tulla se plussakin siihen ovistikkuun.Mä rupeen nyt teidän kanssa jännäämään täällä ja toivottelen teille kaikille paljon plussatuulia. :love2

Takaisin