kiwibird9
Tupakointi ON turhaa, siitä ei oo kieltäminen. Itekin voisin ihan hyvin jättää "vitutussauhut" sauhuttelematta.
Ihanaa että sun mieskin on lopettanut tupakoinnin :) Miehillä se tosiaan vaikuttaa sperman laatuun.
Joo, nyt oon ollut reilun viikon ollut ilman pillereitä, ja söin tosiaan sen parisen vuotta.
Sitä toivoo itsekin, nyt ekana haluaisin vaan nähdä itselläni kp?/säännöllinen kierto. :D
Tiedän tunteen... varsinkin nyt kun hoitoalalla on ja nähnyt/kokenut kaikenlaista, kuinka juuri sellaiset jotka eivät lasta edes halua, tulevat ja haluavat pois siitä tilanteesta... Julmaahan se on.
Elieli, nyt en tiedä ymmärsinkö oikein? Kuinka pitkään nyt olet syönyt pillereitä?
Jos olet joutunut aloittamaan ehkäisyn uudelleen, niin voi mennä puolikin vuotta ennenkuin kierrot tasautuvat (tai onnekkaasti tärpätä heti), jolloin maaliskuussa ei olisi mennyt kuin pari kuukautta, eikä välttämättä ole kerennyt sun kroppa heräämään hormonien jäljiltä.
Pienikin aika hormonaalista ehkäisyä sekoittaa kroppaa, eikä tarvitse hätääntyä jos et tule maaliskuuhun mennessä raskaaksi. Okei mä kuulostan just sellaselta masentavalta gynekologilta, mitä oon itsekin kohdannut aikanaan, mutta kun en sun taustoista enempää tiedä niin paha sanoa...
Miksi aloititte siis pillerit uudelleen? En nyt halunnut lannistaa sua, sori ! :)
loora84
Onhan se kivaa että sain, ja toivon et gyne suostuis jotain jelppimään muuta kuin sanomalla et no, odottele :)
Päätinkin et jos saan vaan käskyn odotella, niin sit meen yksityiselle, jos rahaa on.
Menkkajuilinnat voi liittyä alkuraskauteen, mutta voi olla myös et kroppa on vain hieman sekaisin siitä, et sitä seurataan ja toivotaan raskautta niin hartaasti.
Katsellaan
Plussan pitäis olla aina plussa, nega voi näyttää väärääkin (MUTTA; tähän on suhtauduttava varauksella!!) Eli nyt vaan sit muutama päivä väliin, ja digitestiä kehiin. jos se ei reagoi, niin sit ootellaan tätiä :) tai sit testaat jos ei tätiä näy niin viikon päästä uudelleen.
pampero
No noilla paikkeilla juuri kiinnittyminenkin voi aiheuttaa tiputteluvuotoa, mutta juuri naistentaudit- ja synnytykset kurssilla puhuttiin näistä vuodoista, et se voi olla et saattaa joskus noihin aikoihin tai myöhemmin ennen menkkoja tulla tiputtelua tai pientä välivuotoa. Kiertokohtaista, joillain tulee aina, joillain tulee joskus. Mutta sitäkään ei voida tietää tasan tarkkaan, jos nyt raskaaksi tulet tästä kierrosta voi olla et se oli kiinnittyminen, mutta jos et tule, todennäköisesti se on vain pelkkää tiputteluvuotoa (jota voi tulla ihan missä kierron kohdassa tahansa riippuen naisesta).
10.1.14 otin viimeisen pillerin. Minipillereitä(cerazette) käytin, joten tyhjennysvuotoa ei tule kuten yhdistelmissä (ainakaan kaikilla naisilla, eikä sitä kutsuta tyhjennysvuodoksi minipillerien kanssa).
Viimeksi kun neljä vuotta sitten jätin yhdistelmäpillerit, tyhjennysvuoto taisi tulla viikon jälkeen, ja sitten kierrot olivatkin aivan mitä sattuivat kahden vuoden ajan.
Mä oon niin miettinyt noita ovulaatiotestejä, mutta jotenkin en oo koskaan uskaltanut niitä koittaa pitkien kiertojen vuoksi, kun eivät koskaan ole olleet noinkaan "säännöllisiä" kuin sulla (40-50). Pitkässä, mutta säännöllisessä kierrossa ovulaatio on enemmän kuin todennäköinen, ja on normaalia että kuukautiset saattavat heitellä +/- 5päivää oli kierto pitkä/lyhyt/normaali. Epäsäännöllisissä kierroissa, joissa kierto heittelee enemmän kuin sen viisi päivää, on mahdollista ettei ovuloi ollenkaan, ovat siis ns. anovulatorisia kiertoja. Sen takia en uskalla ite kokeilla ainakaan ennenkuin tietää miten/koska mun kroppa asettuu, vai asettuuko lainkaan...
Sinäkin kun kerta vielä imetät, on mahdollista juurikin se että kierrot on epäsäännöllisiä, mutta on kiva että sulla kuitenkin menkat jatkuu. Et varmaan mene täysimetyksellä kuitenkaan?
Joillain tulee kuukautiset kuitenkin ihan normaalisti imetyksestä huolimatta ja sun kierto vaikuttaa suht säännölliseltä! :)
PCOS... Olen miettinyt sitä. Olen ylipainoinen niinkuin joistain viesteistäni on käynyt ilmi. Epäsäännöllinen kierto, check (tosin mistäs hiivatista mä sitä NYT tiedän onko se nyt sitä, kaks vuotta sitten oli sen edellisen kahden vuoden ajan)
Taisi olla 2011 kun kävin yksityisellä gynellä, joka jotain mutisi siitä, että näyttää PCOS:ltä, mutta koskaan en sitten silloin vielä älynnyt mitä sillä oikeen meinasi (kun aloitin kouluni kuukautta myöhemmin), enkä osannut vaatia siihen vastausta. Julkiselle menin sen jälkeen, jossa lääkäri (yleis) naureskeli et ei sitä noin vaan voi tietää onko PCOS, vaikka tosiasiassa ultralla sen juurikin näkee.
Mulla on nännipihan ympärillä pari hassua tummaa karvaa, vatsan keskilinjassa navan alla muutamia. Joten PCOS kummittelee kyllä mielessäni.
Tämän vuoksi tekisi mieli varata silti aika yksityiselle heti, ja varmistaa asia. Sain juuri tietää, että vakuutuskin olisi mulla sellainen, että tuollaisen käynnin varmaan korvaisikin.
Olen jo tsekkaillut yksityisiä gyneasemia, ja ollut jo kerran varaamassa aikaa, mutta jotenkin hurjastuttaa et jos sieltä se PCOS diagnoosi tuliskin.
Dawwe
Noniin, nyt vaan pupuilemaan jo nyt sitten joka toinen päivä!
kunhan ei ala puulta maistumaan, nyt on hyvä aika aloittaa jo
Ja joo, vasta naisen kehossa simpat muuttuu "yhteistyökykyisiksi" eli saavuttavat hedelmöittämiskykynsä. Emättimessä on happamempi ympäristö, johon jo osa kupsahtaa, mutta kohdussa ympäristö on emäksisempi ja siellä ne sitten selviää paremmin.¨
Freyja86
Ovulaatioon liittyvät oireet on aika yksilöllisiä jokaisella naisella, on tietty just noi limat yms, mitä on varmaan useimmilla. Ovulaationhan aiheuttaa ns. hormonipiikki kehossa, joka saa kypsyneen solun irtoamaan munasarjasta, enkä nyt voi ihan 100% varmaksi mennä sanomaan, johtuuko ne limat siitä hormonipiikistä, vai ovatko ne juuri ennen ovulaatiota. Kuitenkin oletuksella, jos kierto on suht säännöllinen, ovulaatio on suunnilleen noin 14-16 päivää ennen oletettua ensimmäistä (seuraavaa) kiertopäivää, joten sillä voi laskea ja sitten ajoittaa pupuilut niin, että aloittelee siinä jo menkkojen jälkeen ja jos kunto kestää niin joka toinen päivä, kunnes on "varmaa" että ovulaatio meni jos oli mennäkseen. Näin mä ainakin tekisin :)
Jep, ja talletukset täytyykin tehdä just ennen, siittiöiltä menee noin tunti ennen kuin ovat siellä missä pitää ja munasolu on hedelmöityskykyinen vain sen n. 24h. Siittiötkään eivät ole heti sen tunnin jälkeen välttämättä hedelmöityskelpoisia, ja säilyvät hedelmöityskelpoisina vain tietyn ajan, joten juuri ennen ovulaatiota pupuilemalla on paras todennäköisyys raskautua. :)
).(
pamperolle kirjoittelinkin tuossa ylempänä, että olen miettinyt PCOS-mahdollisuutta, varsinkin kun aikanaan yksi gyne sitä mutisi.
Kunpa olisin tajunnut silloin vain ottaa asiasta enemmän selvää.
Siksi mietinkin, että olisko kuitenkin järkevää käydä asia selvittämässä jo ennen maaliskuuta yksityisellä? Julkisellahan lähinnä tehdään gynekologinen perustutkimus, ja ultraan tarttee lähetteen jota sieltä mä tuskin tässä vaiheessa saan.
Mun hoitokuluvakuutus todennäköisesti korvaisi gynekologilla käynnin, ja nyt olenkin alkanut miettimään, että pitäiskö vaan olla "hätähousu" ja varata aika, piipahtaa ja saada selvyys. Mitä te tekisitte tässä tilanteessa?