Raskaaksi 2014

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Gatusa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nettiversiossa on toi peukun kuva tossa jokaisen viestin alaoikeessa laidassa (paitsi omissa, niistä ei voi tykätä). Siin o peukkua ylös, peukkua alas, samaa mieltä, eri mieltä jne arviointeja, kuvaus tulee esiin, kun vie kursorin siihen kuvan päälle. Kännykällä vissiin vaihtelee ohjelmistopohjan mukaan, itellä sillai, et ku näpäyttää viestiä, se antaa valikon, josta napataan sydämen kuva.

Marikki.Toivottavasti saat plussan..
Melissae.on toi kyllä harmi et joutuu vääntää noitten lääkärien kans..
Freyja.toivottavasti saatte oviksen hyödynnettyy..
Pampero.pahoittelut et täti siellä kävi mut toivotaan et tää kierto tois plussan...
Peppipupu.No toivotaan nyt et se on sit just se macgyverin siellä. :D
Kiwibird.no tehän ootte tehny oikeen kunnon elämän muutoksen. :) varmasti olo tulee paremmaks molemmil..
Gatusaaa....????

on.tänään kp.31/27-46 pikkasen on menkka jomotuksii et kai se täti pirulainen tänne pian kurvaa...

voi pöh..taitaa se täti nyt tulla kun äskön oli inan punasta alushousuis..:(

Loora84, olisi kyllä voinut se täti pysyä sieltä poissa :(

On: Näinköhän mulla jo nyt on ovis, kun tuntemukset on siihen suuntaan... Siis jo nyt, oletin kestävän paljon pidempään että ovis suvaitsee tänne ilmaantua...

Lähetetty minun GT-I9505 laitteesta Tapatalkilla

Marikki
Joo, ne geenit siihen vielä... Voinee kyllä sanoa sit et lapsen saaminen on kyllä aikamoinen lottovoitto ;)
Ite kans tuota genetiikkaa lukenut hieman tän koulutuksen yhteydessä ja ylipäätään kaikenmoisista kehityshäiriöistä... Kyl se aika lottovoitto on saada lapsi, ja vielä terve sellainen kun asiaa siltä kannalta tarkastelee. Mut mitä enemmän sitä ajattelee, sen huonompi - kun alkaa tuntua niin "mahdottomalta" xD
Ei mikään mitä sanon saa sua olemaan testaamatta, ja tiedän kuinka malttamaton sitä voi olla, mut ehkä odottaisin vielä vaikka maanantaihin;) Testaat kuitenkin... ;)

Dawwe
Se -500g viikossa on erittäin hyvä tavoite. Tarpeeksi maltillista ja tulos on pysyvämpi, kun yleensä hitaasti laihduttaen oppii uudet elämäntavat ottamaan osaksi omaa elämäänsä. Kitudieettejä ei kannata edes harkita, varsinkaan kun toiveena on raskaus :)
Se on kovin yksilöllistä, kuinka nopeasti mikäkin raskaus saa alkunsa, kuitenkin 90% on vuoden sisällä ehkäisyn pois jättämisestä raskaana, tykkään tosta todennäköisyydestä... Mut siis vaikka kuinka on ollut nopeaa raskautuminen edellisillä kerroilla, raskaudet voi muuttaa omaa hormonitoimintaa, tai sit vaan ei oo ajoitus mennyt kohdilleen tai jotain niistä muista lukemattomista asioista. Rennosti vaan niin painonpudotuksen kuin yrittämisenkin kanssa. Helpommin sanottu kun tehty ;)

Santra87

Ei painosta pidäkään ottaa ressiä, stressikin kun heikentää raskautumisen mahdollisuutta. Liikuntaa sulla varmaan on sit ihan tarpeeks, eikä se oo sen painonpudotuksen ehto, et liikkuu paljon. 80% kuitenkin on vaikutusta ruokavaliosta. Mitä teillä sit syödään? :)
Niitä vihreitä olis kyl hyvä syödä, mut tietty jos mahdollisuudet kauppalistaan vaikuttamiselle on kehnot, niin en ottais kyllä stressiä siitä. Pieniä valintoja, niistä se lähtee.
Ja siis vaikka kuinka ylipaino yleisen tiedon mukaan vaikuttaa raskaaksi tulemiseen, raskauteen, synnytykseen ja lapsen terveyteen, se on hyvin yksilöllistä kuinka se kenelläkin vaikuttaa. Joten no stress :)
Sit vaan hyödyntämään ovista :)

Melissae

Hyvä, että pysyy tasapainossa. Painon heittely on pahempi kuin tasapainoinen ylipaino. Kerro jos löydät jotain vaihtoehtoista apua raskautumiseen, haluaa tietää minäkin;)
Maltillinen tahti painonpudotuksessa ja liikunnassa on parempi, ja toi 5-10kg kuulostaa aivan loistavalta tavoitteelta. Kuitenkin jos ylipainoa on ja se on se syy (mitä ei silti välttämättä tiedetä, onko se juuri se), jo 10%painonpudotus parantaa hedelmällisyyttä paljon.
Voihan pirulainen... Noi lääkitykset on aina tollasia, ja sit on paha kun kohdalle osuu ne jotka ei ymmärrä sitä, et nyt oikeesti halutaan sitä lasta eikä heikentää hedelmällisyyttä. Miksi sulla vaihdettiin sit sitä valmistetta mitä olet vuosia sitten syönyt? Oliko siitä sillon tarpeeksi hyötyä?

Freyja86
Kasviksia ja vihanneksia tulee itseasiassa hyvin harvalla syötyä tarpeeksi, mut jo vähäkin on parempi kuin ei mitään :)
Ite oon lisänny joka aterialle jotakin, edes hieman. Nyt vuoden verran mun sekä mun miehen päivälliset on muodostuneet aina jonkunlaisesta salaatista erilaisine lisukkeineen (liha,kala,kana,juusto tms). Nyt sitä lisukkeen määrääkin hieman säännöstellään.
Mamavitskut on hyvä! Jatka niillä:) Niissä on foolihappoa kuitenkin, niin ei tarvihe erikseen sitä sit miettiä. Muutenkin jos ei kasviksia, vihanneksia, hedelmiä yms tule syötyä "tarpeeksi", niin ylipäätään vitamiinilisä on hyväksi.
Huu! Plussatuulia sinne päin!! (ps. tädille lähtöpassit tänne suuntaan??)

Pampero
Pahoittelut tädistä! Kaikilla ei kiinnittymisvuotoa edes tule, eikä mulla oo henk. koht kokemusta siitä, mut nyt vaan pää pystyyn ja uuteen yritykseen siitä puuhasta nauttien ;)

Peppipupu
Hyvä että saitte sovittua :) Mäggaiveri sieltä sit kehiin tässä kierrossa!! ;)

kiwibird9
Kuulostaa loistavalta :) Toi 10 000 askelta on aika hyvä mittari, se on se mihin jokaisen tulis pyrkiä ja riippuen siitä mitä tekee niin se saattaa olla työnkin takana saada ne täyteen. Itsellä kun opiskelijana istun päivät...
Täytyy siellä liikunnan lomassa muistaa sit lepo, eikä kantsii repiä liikaa montaa kertaa viikossa, koska kun liikunta on liian kovaa, elimistön stressihormonien taso nousee ja se vaikeuttaa raskaaksi tulemista.
Alkoholinkäyttö kuulostaa olevan hyvin kohtuudessa, eikä sitä nyt tarvitse lopettamaan ruveta, saa sitä elämästä nauttiakin. :)
Ihanaa, et miehesi on lopettanut tupakoinnin! Vähentää myös sun altistumista sille savulle (tai ainakin hajulle). Vitamiinit on hyvä olla käytössä vaikka syötkin varmaan suht monipuolisesti.
Lumepillereitä sun ei tarvihe sit syödä, heität poies vaan!! :) 5 päivää!! Ihanaa.
Sulla siis yhdistelmä, joten tyhjennysvuoto voinee tulla piankin, sit vaan yrittämään!!

loora84
Voi ei :( olis se täti voinut pysyä poissa sieltä. Olis tullut tänne!! (t. yks epätoivoinen tädin kyläilyä kaipaava)

).(
(jotenkin tuntuu et tarinoin aina kilometrimittasia viestejä, sori! saa mainita jos häiritsee, typistän sit...)
Mulla tosiaan on kans jonkun verran ylipainoa ja nyt oon noudattanut monipuolista, säännöllistä ruokavaliota, jossa pääosassa on kasvikset, vihannekset, hedelmät, marjat ym.
huomasin vuosi sitten kun aloitin painonpudotusprojektin, kuinka helposti sitä tuleekaan ylimääräistä energiaa kalorillisista juotavista, joten lopetin lähes kokonaan kaiken muun juomisen kuin veden.
Nyt aamuisin otan 1,5dl jotain sokeroimatonta hedelmämehua aamupuuron kera, välillä kuppi kahvia tai vihreää teetä. Riittävä vedenjuonti on kyllä käsittämättömän haastavaa!! :D vitamiinit on ostoslistalla.

Ei kuulu tätiä. Eipä kai kun sitä niin kovin odottaa.:((
Mä fuskasin :(
soitin terveyskeskukseen ajan lääkärille, sain ajan 6.3.2014, samalla saisin otatettua papa-kokeen kanssa, niin tietää et kaikki on siltä osin kunnossa.
hoitaja joka mulle aikaa varasi, nurisi sitä vuoden yrittämistä, mutta kun kerroin taustaa, niin sanoi et kyl hän voi antaa ajan lääkärille, muttei kannata odottaa mitään erityisiä lapsettomuustutkimuksia asian suhteen.
Ainoa mitä mä haluaisin, olis apua kierron säännöllisyyteen (vaikken mä nyt vielä tiedä sitä, mut kun se edellinen kummittelee mielessä, entä jos mulla onkin vaikka PCOS). Haluaisin oikeasti tietää "yrittäväni" raskautta, enkä vaan seurailevani että kuinka pitkä kierto tällä kertaa, se on raivostuttavaa... (ja edellinen kokemus puhuu)
Ja sit päätin, et jos sillon ei saa mitään apua julkiselta, siis ei mitään, ja kierto ei lähentele säännöllistä tai menkkoja ei oo tullut lainkaan, käyn sitten vaikka yksityisellä sen jälkeen. Mut jotenkin kummasti helpotti olo kun tietää et aika on varattu, muuta ei voi tehdä kuin odottaa. Tietty vaikka väestöliiton lapsettomuusklinikalle pääsis vaikka heti, mut aika tujun hintasta....

MadH91 mun täytyy kehua sua, oot todella tsemppaava :) kiitos! Se tosiaan on vaikeeta saada toi 10 tonni mittariin, parina päivänä ennen nukkumaan menoa on tullut käveltyä asunnossa eestaas kun on ollut pari tonnia liian vähän, joskus olen antanut asian olla =) ei se ole niin vakavaa. Kaveripiirin vaihduttua tuo baareilu on jäänyt olemattomaksi, ei jotenkaan huvita.. mutta tosiaan 2 kertaa kuussa riittää :) tänään on just semmonen päivä kun en tee oikeestaan mitään, istuskelen koneella ja lepäilen =) ja totta tosiaan miks mä niitä lumeita söisin, oonpa hömelö :D
Odotan sitä hetkeä kun tyhjennysvuoto on ohi ja pääsen testaamaan ovista, tilasin jo testejäkin. Mun kierto nykyisin on 29-41 jotenkin ärsyttävän venyvä ajanjakso... o_O

MadH91
Salazopyrin oli se aikaisempi lääke.

Ne mitä nyt löysin vaihtoehtoiselta puolelta on mm.
Chaga eli pakurikääpä. Sitä nyt juon itse keitettynä.

Sitten parisen yrttiä:
Chasteberry/Vitex - Siveydenpuun hedelmä, jossa annostelu 900 - 1 000 mg/pvä. Tätä syödään päivittäin ja lopetetaan kun raskaus todetaan.

Black Cohosh - Tähkäkimikin juuri, jossa annostelu 40 - 200 mg/pvä, mutta syönti niin että aloitetaan kp 1 ja lopetetaan kun ovulaatio todetaan. Loppu kierrosta ei nautita tätä. Uusitaan aina kuuri kun kuukautiset alkaa.

Mutta jos on käytössä jotku lääkkeet esim antibiootti tai hedelmällisyyttä lisäävät mm. clomit niin tähkäkimikin juurta ei tulisi käyttää.

http://natural-fertility-info.com/m...sh-other-fertility-benefits-of-this-herb.html

http://natural-fertility-info.com/vitex

kiwibird9
No voi kiitos ^^ Mielelläni minä energiaani kulutan tähän kuin omien asioiden märehtimiseen yksin kotona... :D Sen takia mun vastaukset venyy ja venyy...
Mä muistan kun ite yritin sitä 10 saada mittariin, aamulla puolen tunnin lenkki, illalla toinen samanmoinen ja sit päivän aikana harjoittelussa tuli kyllä käveltyä, mut kun palas kouluun, olis pitänyt lisätä vielä yks puol tuntia lenkkeihin lisää et askeleet olis tulleet täyteen... opiskelijana vaan tulee istuttua liikaa!! :D
Ei ja se ei oo niin vakavaa, jos se ei vaan joku päivä tule täyteen, niin sit se ei tule! :D Mä yritin niin, et vähintään viitenä päivänä viikossa tulis täyteen. Pitäis taas alkaa yrittämään sitä :)

Ite käytän alkoholia tooooosi harvoin. itseasiassa kun olin siellä risteilyllä viikonloppuna, tuli vedettyä eka "känni" elämässäni :) Seuraavaa ei kyllä heti tiedossa...
yhdistelmienkin jälkeen voi olla et menee jonkun aikaa et kierto asettuu, mä tykkäsin siitä kun tuli edes se tyhjennysvuoto sen jälkeen kun ne lopetti sillon neljä vuotta sitten ... :D Nyt kun ei oo MITÄÄN.
Oot liian tottunut syömään niitä lumeita ;) Poies vaan semmonen roska :D

Mä en ees uskalla ostaa ovistestejä kun ei oo mitään varmuutta kierrosta :( Haluiaisin päästä tikuttelemaan ovista ja vietteleen niitä piinapäiviä ym, mut minkäs teet kun kroppa ei toimi. Argh.

Melissae
Kiitoksia! Täytyypä perehtyä itsekin noihin. Tuosta siveydenpuunhedelmästä oon saattanut joskus jotain kuullakin :)
Minkä vuoksi toi salazopyrin joskus sit lopetettiin?

).(
Mun pitäis liikuntaa alkaa nyt lisäämään, kun olin selkäleikkauksessa 11.12.13 massiivisen välilevytyrän takia. Kivut jäi leikkuupöydälle, mut tuntee kuinka selkä väsyy helpommin (tietty kun kuntoutuen mennään) kuin ennen varsinkin istumisesta (jota ei oikeastaan sais tehdä).
Meillä kotona nyt kun ei olla tottuneita okt omistajia, niin lämpötila on tipahtanu alakerrassa 14 asteeseen, sisälläkin jäätyy. Ei pal tee mieli lähteä lenkille kun ulkona on kylmä ja sisällä jäätyy pystyyn :D
Päivä kerrallaan, ja hyvin kiinnittäen ruokavalioon huomiota, silläkin se paino putoaa jo ilman liikuntaakin vähitellen...
Ehkä tästä ryhdistäytyis taas joku päivä....

ps. Tupakoiko joku? (en ole täällä tuomitsemassa, eikä kukaan muukaan [eihän??])

Hmm. Mä en uskalla tulkita liikoja, mut vatsassa saatto just äsken hieman tuntua menkkamaista juilintaa. :cool05 Jotain ainakin tuntuu. Oliskin!!:sad010

Tupakoin vaan jos on äärimmäinen vitutus. Eli elän montakin päivää ilman tupakkaa. Joskus jopa kuukausia. Alkoholista, olen valikoiva absolutisti :D Joskus juon ja silloinkin voi olla vain että maistan tuopista olutta. Puolen vuoden aikana olen juonut pari siemaisua kuohuviiniä. En pidä humalasta tai no enemmän minua häiritsee se että minua närästää alkoholi herkästi. Ja sitten siihen päälle pitäisi kuvitella krapua, voi apua. Mieluiten ilman kiitos.

Salazopyrin lopetettiin koska tahdoin testata. Olen ollut reumasta oireeton tai lähes oireeton 8 vuotta. Ja ilman lääkettä 5 vuotta.

Melissae
Mulla tuon tupakoinnin kanssa sama... :mad: Ja tuntuu et mulla tulee sitä äärivitutusta liikaa kun koulussa tilanne on mitä on... o_O
Mä en saanut krapulaa, enkä aio. Eiköhän se yksikin humala riittänyt siihen, et voin sanoa etten tarvitse sitä enää toiste. :wink

Aa okei... No kumma sit et nyt ei lääkäri ja hoitaja suostu miettimäänkään asiaa, outoa. Eivät vaan nää tilannetta sun kannalta kokonaisuutena. (tai sit lääkäri markkinoi jotain tiettyä.... xP noei.) MUTTA. Pidä pääsi, ne ei voi sulle vastoin sun tahtoa sitä lääkettä syöttää. Kuunnella ja ymmärtää niiden pitäis...:angry3

Ite en tupakoi, joskus tupakoitsin satunnaisesti mutta se oli aika turhaa.. =/ mieskin lopetti monen vuoden jälkeen kun toitotin kuinka se vaikuttaa häneen minuun suhteeseemme ja siittiöihin, se ei vaan toiminut. Olen uusi enkä oikein ole kärryillä kenestäkään mutta selasin äsken vähän tätä ketjua ja sulla oli siis pari vuotta ollu e-pillerit ja nyt oot ilman :) tsemppiä ja toivottavasti menkat alkais ja toivon että näen sulla tossa alarivissä aikajanan tyyliin pregnant 20 weeks and 9 days jne :) mä söin ja syön siis vaan tätä yhtä liuskaa, aloitin ns. varman ehkäisyn ettei tarttis stressata koska koin niin musertavana sen kun marraskuussa sain digiin 1-2 eikä se ollutkaan mitään -,- joulukuu meni ohi jouluhässäkässä ja nyt on tammikuu. Sain paketillisen Zoely pillereitä viime kesänä gynen johdosta koska kierrosta oli tullut niin epäsäännöllinen (lienee periytynyt) että suositteli tasaamaan hormoonejani. Kesällä söin1/3 liuskaa ja sitten oltin ilman joulukuun loppuun. Eli 2/3 on kohta syöty, se kolmannen tungen kyllä hevonkuuseen, ei oikeen sovi mulle.

Santra.Hyvä jos sie nyt on jo ovis oireet.
Madh.Kiva juttu et sait sen lääkäri ajan ja toivottavasti siitä käynnistä jotain poikiskin.niin ja mä en oo ikinä polttanut..muutaku ylä-asteella pari poskarii :D jos ne lasketaan..

kovat on välil menkka juilinnat mut vuotoo ei tuu...sitees ei juurikaan oo mitään tullu..no kai ne pian posahtaa kunnol..onkohan mul kerran aikasemmin alkanu hitaasti vuoto..ja sekin on outoo et yleensä oon ihan itku hermo partaal tän ekan päivän mut nyt en oo.ja sekin on outoo et yleensä mässään ihan sikana mut nyt vaikka ostin lohtu ruokaa ni ei maistu.kai mun kroppa on tästä yrittämisestä menny lopullisesti sekasin.. :confused005

MadH91: juu mulla on kaksi raskautta takana eikä kummassakaan mitään kiinnittymisvuotoja ollut. Mietin vaan, että mikä muu kuin kiinnittyminen voi aiheuttaa tiputteluvuotoa dpo 6-7 paikkeilla..? o_O Mun järjen mukaan ei mikään, siksi oon pitänyt sitä "varmana merkkinä" :) Ja tietty onhan se kiinnittymisvuotoa voinut ollakin, koska onhan sekin yleistä että alkio kiinnittyy mutta irtoaa kuitenkin parin päivän päästä eikä raskaus ala.

Nyt en enää muista, vaikka kaikki viestit luin, mutta ootko lopettanut pillerit siis reilu viikko sitten? Ja tyhjennysvuotoa ei ole sen jälkeen tullut..? Se on tosi ärsyttävää, kun kroppa käy hitaalla pillereiden jälkeen ja joutuu odottamaan :/ Mulla oli pillereiden lopetuksen jälkeen 40-50 päivän kierrot, mutta tein vaan sinnikkäästi ovistestejä ja kp 35 (noin, en muista tarkkaan) sain plussan, hoidettiin hommat ja tulin raskaaksi :D Samoin nyt raskauden jälkeen kierrot olleet pitkiä (39, 33, 38 ja nyt 30, joten vihdoin normaaleissa mennään!! :) ), ja taas sai odotella että kroppa pelaa (tosin imetin ja imetän edelleenkin). Mutta ei siinä oikein auta muu kuin kärsivällisesti odottaa... Että ei tosiaan kannata kauheella vauhdilla kalliisiin lapsettomuustutkimuksiin rientää :) Onko sulla jotain PCOS:ään viittavia oireita muuten..? Tietty papa-koe ja gynen tarkastus muuten on ihan hyvä käydä, jos edellisestä on jo aikaa. Ja PCO-tyyppiset munasarjathan on melko helppo todeta ultralla. Yksityisellä jos käy, monilla kuuluu ultraäänitutkimus ihan perustutkimuksiin ja on jo huomioitu hinnassa.

loora: koska meinasit testata? :)

Pampero.ehtisin eilen laittaa tilaukseen apteekin omia r-testejä et jos vuoto ei ala kunnol ni testaan varmaan huome tai ylihuomen ku ne testit tulee todenäkösesti huome..tulipa taas monimutkane sepostus :D
en oo viittyny tänne kirjottaa noista samoist liuska r-testeistä mitä oon tehny ku sain niistä viime syksynä hailuja plussia mut en ollu raskaana nytkin oon saanu kaks kertaa vaaleanpunasen toisen viivan mut samasta pissasta myös negoja ni en luota niihin...

Takaisin