Raskaaksi 2014

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Gatusa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Satsa enpä ole kuullutkaan, että voisi auttaa! Kiitos vinkistä! Nyt raskauden loppuvaiheilla en uskalla vaihtaa, mutta pitää imetyksen alkaessa kokeilla ja pitää mielessä :) Tai oikeastaan pitää varmaan lääkäriltä / apteekista vielä varmistaa, että on sallittu. Cetirizin on onneksi tutkittu hyvin siedetyksi.

Elya silläpä tästä ei lääkärit olekaan kummemmin huolissaan ollut kun ei tälle oikein mitään voi tehdä ja oon siitä onnekas että pelkkä cetirizin riittää pitämään oireet kurissa. Läheskään kaikilla ei riitä. Miulla on aina ollut taipumusta nokkosihottumaan, saan kosketusihottumaa esimerkiksi pyykinpesuaineiden hajusteista ja sit on dermografia (eli jos miun ihoa piirtää vaikka lyijykynällä niin se nousee punaiseksi ja koholle). Sit miulla murtui olkapää ja siihen stressireaktiona tuo nokkosihottuma kroonistui ja oireet laajeni.

Ilman cetiriziniä miulla kutisee kämmenet, jalkapohjat ja päänahka koko ajan. Hiukset kutittaa selkää niin, että revin niskan verille. Vaatteiden saumat painaa ja niihin nousee kutiseva ihottuma. Hiki nostaa ihottuman. Paine iholla nostaa ihottuman (eli aamulla jos käyn vessassa ja en ota cetiriziniä samalla reissulla kohta on pakko nousta ottamaan se erikseen kun jalkapohjat kutisee). Jokaiseen naarmuun tulee ihottuma. Cetirizinin kanssa tuntuu kyllä iholla sellaista "tylsää kutinaa" mut sitä ei oo pakko raapia, ja noita nokkosihottuman paukamia nousee tosi harvoin. Eli pysyy sillä tosi hyvin hallinnassa eikä sinällään ole inhottavaa. Mut toki mukavampi olis kun ei tartteis mitään lääkitystä syödä. :)

Gatusa, minäkään en olis halunnut kertoa mut koska silloin ei ollut ketään kenelle puhua niin oli pakko purkaa. Onneksi ollaan äidinkans nyt aikuisena varsinki pystytty puhumaan enemmän avoimesti kaikesta.. Se hoiti mut yksityiselle ja sitä kautta julkiselle yhteensä 2 tutkimukseen ja 2 ultraan koska tein positiivisia r-testejä silti tiputteli jotain outoja sekä jäi menkat pois 2 kuukaudeks.. alkuraskauden keskenmenoks/kohdun ulkoiseksi ne sitä tuumi mutta itse en pitänyt sitä minään tuon 2012 spontaanin keskenmenon jälkeen, tuntui lähinnä vaan turhauttavan oudolta ja ärsyttävältä sen jälkeen jarrutinkin vauvakuumeen kanssa oikeen kunnolla.

ON: Täällä otetaan nyt hissukseen, pakko ottaa yhteyttä terveyskeskukseen, oon niin väsynyt koko ajan enkä saa mitään pahemmin aikaseks eli ei ole enää normaalia minua.. saavat katsoa kilpirauhas-arvot heti! :sad001 Nyt tiedän että mua masentaa, kukapa ei masentuisi yksin kotosalla kun töitä ei oo ja mies aamusta päivään koulussa, tätä on jatkunut kohta puol vuotta! :crybaby2 Huomenna alkaa viikon kestävä valmennus josta pitäis olla jotain hyötyä työn saannin suhteen. Siispä nokka kohti sitä ja kuntoilua :confused: mennyt jo vähän maku tästä vauvakuumeilusta. Toivotan kuitenkin kaikkille samaan malliin plussaa ja kiitän minulle toivotetuista plussapuhureista vaikka alkaa jo usko mennä :hello ++++++++ puuh!
kohta on kuitenkin käsillä menkkojen oletettu aika ja silloin sen tietää, alkaako vai ei :scratch tj 8 päivää

Muokattu viimeksi:
ihana kuulla sinusta cupcake, mashaAllah jo noin pitkällä, onnea hyvistä ultrakuulumisista aivan mahtavaa :) kerrohan jatkossakin kuulumisia etten liikaa pääs huolestuun...

kiwibird sehä se on jos ei ol mitää töitä ni alkaa masentaa helpost ja suomessaha ei oikei pysty tekeen mitää duunia ilman riskiä et menettää jonku tuen esim työttömyyspäivärahan. yks paikka mikä on hyvä ni Elance ( voi freelancerina tehä esim käännöksiä, kirjotusprojektei jne ) ite oon siellä tehny muutamia projektei ja saanu jonki verra rahaa, nyt ootan tietoa tuleeko mulle sit pidempiaikanen asiakas käännöshommissa.

elmiina mulla samat oireet ja lisänä tuli hirvee allerginen yskä joka kesti sen pari vuotta kunnes alotin uudestaa lääkkeet.

Ei voi olla totta, elmiina, mulla siis ON kohtalotovereita. Oon kärsiny samasta vaivasta kohta kolme vuotta. Mulla sen alkujaan laukas todennäköisesti työstressi, mutta vaikka stressi myöhemmin helpotti, niin krooninen nokkosrokko jäi.:( Mullakin onneks toimii toi cetirizin, mutta joudun ottaa sitä aika paljon, 2 x 5 mg aamulla ja toisen samanlaisen setin illalla, muuten oon kauttaaltaan paukamilla ja voi helkkari sitä kutinan määrää! Raskaus- ja imetysaikana tauti tosin oli mulla jostain kumman syystä täysin oireeton, mutta palas heti takas, kun lopetin imetyksen. Eli raskaana ollessa ja imettäessä en tarvinnu lääkitystä ollenkaan.

Kaikille muille: Oon lueskellu teijän juttuja, mutta oon toistaseks pysytelly taustakuumeilijana, kun ei vielä olla alettu ees yrittämään. Esikko synty 1.4.2013 eli täytti eilen vuoden. Nyt ois pikkukakkonen haaveissa, mutta mies ei halua, että se syntyy loppuvuodesta, joten joudun vielä odottelemaan. Mulle itelleni ois ihan se ja sama, missä kuussa se vauveli syntyis, joulukuu on ihan yhtä hyvä kuin tammikuukin. Terkkuja loora84:lle, oltiin samassa "jengissä" tuolla huhtikuisissa 2013! Ja tietty niitä plussapuhureita teille kaikille!!!

Varpunen78 oho! Joo tavallaan surullista, tavallaan lohdullista, että muitakin samoilla oireilla löytyy. Miulle riittää 10mg aamuisin. Aiemmin otin iltaisin jos se väsyttäisi mutta en ole huomannut mitään vaikutusta uneen ja jos otan iltaisin niin alan iltaa kohti kutista tosi pahasti. Yöllä en onneksi siihen kutinaan herää vaan riittää että otan aamulla kun nousen niin päivän pärjää ja illalla pieni kutina ei vielä häiritse pahasti.

Gatusa apua :oops: Mie en kyllä tosiaan edes kykenisi olemaan ilman lääkitystä, se kutina on niin paha. Pari kertaa oon yrittäny, että "jos se siitä asettuisi" kun toi cetirizin voi myös vieroitusoireena tehdä nokkosihottumaa. Mut ei oo asettunu ja aina on joutunu parin päivän päästä häntä koipien välissä jatkamaan vaan lääkitystä. Nyt raskauden aikana en ole edes yrittänyt lopettaa, yritysaikana viimeksi.

Blueroseteddy, hyvä että vuoto on loppunut :)

Cupcake, mukava kuulla sinustakin.

Gatusa, toi liikuteltava puutarha ei ole yhtään pöllömpi ajatus, kiva että joillain ajatus vielä liikkuu :)

Mulla on ollu kovasti uneton viikko ja vielä tänään olis maksettava univelkoja, perjantaina olis ollu ylitöitä tarjolla, mutta nyt ei kyllä mitenkään jaksa tai pysty. Tai jos tänään saa nukuttua niin voisi mennäkin... hmm...
Näin eilen unta, että käytiin syksyllä ultrassa "teille on tulossa pieni tyttö" ja koko lähipiiri oli onnesta soikeana. Saas nähä oliko enne uni, oltiin myös muutettu siinä unessa... jotta saas nähdä :)

Heippaaa!!

Kaikille uusille tervetuloa joukkoon!! ^^

Gatusa: Plussan toivossa täälläkin eletään :D No sellanen liikuva puutarha olis kyllä aika kiva ^^ Noi sun oireet kyl on sellasii,että plussa saattaa tulla myöhemminkin:) milloin testaat uudestaan??

lissufin: Kiitti vinkistä :) Sain eilen kaverilta kaksi kappaletta niitä CB ovis tikkuja kun häneltä oli jääny yli. Testasin eilen,mutta nega se vielä oli. Pitää varmaan käyttää tuota sun vinkkiä ;)

ON: kp 14 ja Cb digitesti ei vielä ole hymynaamaa antanut. Taino en ole tänään vielä testannut,odotan iltaan. Viimeksi se tuli kylläkin vasta kp 16,mut jotenkin toivoin,että se olis taas aikaistunut parilla päivällä xD katsotaan mitä tuleman pitää. Oireet on kyllä sen suuntasia,että se hymynaama saattaa tulla ihan pian :) Vaikka tää olo on ollu jo pidemmän aikaa...heh! Kehittelen niitä varmaan omassa päässäni.Peitot heilui eilen,mutta en päässyt oikein kunnolla siihen fiilikseen :/ inhottavaa kun on tällänen vaihe menossa,"että joo touhutaan vaan". Mutta ei sillee jaksa innostua. Kurjaa :( Toivottavasti menee ohi ovikseen mennessä :) Jos sellainen mulle tässä kierrossa suodaan.

Pian on taas viikonloppu eli mahtavaa torstaita kaikille ja plussatuulia jokaiselle. Olitte sitten missä kohdin kiertoa tahansa :)

Muokattu viimeksi:
Heips!

Paljon juttua taas :) tervetuloa uusille! :welcome

Yritän nyt jotain kirjoitella, voipi olla että menee asiat, ihmiset, ajankohdat jne ihan sekaisin... :rolleyes::grin

Herhikselle ainakin pahoittelut lupaavasta alusta huolimatta :Heartred Vai miten on tilanne kehittynyt?

Freyjalle oikein hedelmällisiä ovishetkiä! Toivottavasti saatte hyvin hyödynnettyä, vaikka mies kipeänä :) Jännäillään sitten taas mahdollisesti yhdessä pääsiäisen jälkeen :wink

Blueroseteddylle vielä lisää vauvaliimaa ja tarrasukkia! Ihanaa että vuoto loppui. Mahtavaa että pääset jo viikon päästä ultraan, sittenhän jo voi nähdä sen pikkuisenkin mahassa :)

BlenQ, tervetuloa ja harmittelut sinnekin myöhästyneistä menkoista, jotka jo varmaan herättelivät plussatoiveita. Sulla on kyllä aika lyhyt kierto... Ehkäpä suosittelisin sillä mielellä kokeileen ovulaation tikutusta, niin tietäisit missä vaiheessa kiertoa ovuloit. laskennallisestihan ovis pitäisi olla tuolla sun kierrolla jo tosi lähellä menkkojen loppumista. Tai sitten jos sulla on myöhemmin ovis, niin voi olla että luteaalivaihe jää melko lyhyeksi. Tietysti neljä kuukautta ei vielä ole pitkä aika (vaikka se siltä tuntuu) :) Ehkäpä sitten muutaman kierron päästä, jos ei sitä ennen plussaa tule.

Kiwibirdille tahdon toivottaa valtavasti tsemppiä! :) Joskus se elämä potkii kunnolla vastaan :sad001 Pysykööt ne menkat kaukana ja tulkoot teille vihdoin plussa! +++ :happy090

iineskselle toivotan pikaista ovisplussaa ja hymynaamaa :):) Ollaan melkein samassa kierron vaiheessa. Seksin suhteen on fiiliksetkin samat.... Mahtava olo on kyllä sen jälkeen, mutta jotenkin se "rupeaminen" on hakusessa... Meillä vielä tuo tyttö rajoittaa omalla tavalla. Multa ei ainakaan onnistu mikään spontaani päiväseksi jos tyttö on hereillä.

ON: Niin kuin mä aattelin etten tässä kierrossa kuumeile :rolleyes: mutta jotenkin ne ajatuksen vaan alkaa jälleen siirtymään näihin raskautumishaaveisiin... Nyt menossa kp15/25-(32)36. Oliko vai jotenkin sekava tuo mun kierron pituus?!? :grin Mä kun ajattelin huijata itseäni, etten vaan sortuisi liian aikaisin testaamaan :p Mulla on ollut siis tuo kierto 25 pvää, mutta viime kierron kemiallisen takia menkat alkoi vasta kp36. Ovista odottelen siihen kp18-19 ja siksi sitten keksin että mun kierto olisi tuon 32... Tai haluaisin uskoa että kierto olisi pidempi kuin 25 pvää. Kun jos kierto on taas niin lyhyt, niin eihän siinä ehdi mikään kiinnittyä... :sad001 Menkkoja odotellaan siis pääsiäisen yli :) Voipi olla että ne alkaa jo viikkoa ennen, mutta sittenpähän pääsee nopeammin uuteen kiertoon!! Yhtään raskaustestiä en siis tee kuin vasta pääsiäisen jälkeen. Jos siihen nyt mitään aihetta sitten edes on :rolleyes: Tosiaan kun eihän tässä vielä olla edes ovisteltu! :grin Yritetään nyt mennä sillä "joka toinen pvä seksiä" periaatteella, ilman mitää ovistestejä. Tiedän nimittäin että en jaksa innostua seksistä jos tiedän ettei ole ovis...:oops::sad001 Nyt kun ei voi tietää, niin ehkäpä mielikin on innostuneempi. Lisäksi ei tule paineita että nyt on "pakko". Ehkäpä sitä plussaakaan ei sitten odota niin tosissaan, kun ei voi olla varma osuiko/osuuko talletukset kohdilleen :) Eilen tuli talleteltua, vknloppuna pitäisi vielä pariin otteeseen ja ensi vkon alustakin. Tää on kyllä hurja tahti mulle, joka on ihan tyytyväinen siihen kerta viikkoon tahtiin.. :grin:rolleyes:

Tsemppii kaikille kierron vaiheisiin ja rentoa vknloppua! :)

santra pakkoha jonku täs perhees on ajatella jos ukko ei sitä oikei harrasta :rolleyes: plussatuulia sinulle, olisipa ollu sulla ennen uni kyseessä :)

iines kyllähä tässä varmaa reilu viikko viel piinaillaan ennen ku testailu on ajankohtanen, plussatuulia sinullekin :)

sandy plussatuulia ja tsemppiä, kierto mullaki heittelly samaa tyylii mitä sulla, oli aikasemmin 18-43 päivää mut nyt näköjää vakiintuu sinne 41- jotain välille eli PIKKUSEN PITENI vikan km jälkee ku ennen kierto oli sellast 32-34pvä.

on: juu ei kai mun yhteys yhtää hidas ol, eile puolen päivän aikoihi aloin lataamaa Mac OS X Mavericks 10.9.2 käyttöjärjestelmää ku mulla oli vanha versio (Snow leopard 10.6.8) ja Apple antaa ladata koko järjestelmän ILMAISIN (kerranki jotai hyvää uutista mulle), no sellai n. 20h myöhemmin eli tänään n. 9.00 sain vihdoin ladattua ja asennettua sen järjestelmän jipii!!!
sitten kiertoon, kp 31/37-43 (ei aavistustakaa mikä ois lähinnä totuutta ku en tiä mikä kp tarkallee oli se ovis, jossai kp 24-28 muistaakseni.) piinailua vielä jonkin verran jälellä eli varmaanki 10pvä päästä pääsee testaamaa mikäli menkat ei ol saapunu, että tää odotus on PITKÄ!!!! unia en ol nähny, väsy valtava, mielialat heittelee, pahoinvointia, ollu sellai olo eilisestä lähtien et vois oksentaa mut mitää ei tul ulos. sit kaikki vaivat on sen arvosia mikäli tulee plussa.
eilen pidin luennon ukolle ja tsemppasin häntä parantamaan tapojaan, totesin että hänen pitää vaa nyt taistella niitä demoneitansa vastaan eikä antaa periks vaikka kuinka sais pahaa puhetta perheeltänsä jne. hän lopetti rukoilun viime vuonna Eidin aikaan ku hän halus mennä moskeijaan mut sit hänen isä huus ja sano kaikki pahat asiat mitä vaa voi, sen jälkee ei ol parka koommin rukoillu tai kosken Koraaniin. mä yritän tsempata häntä ja totesin että minä ite päätin et vaikka kuinka sain kaikki pahat haukkumasanat hänen perheeltä joita en ol ikinä kohdannu ees elämäni aikana (mm. virus, h....a, narttu jne) ni en anna hein tuhota mua ja aloin uudestaa rukoilee ku muutettii tähä uuteen taloon jossa ollaa asuttu syyskuusta lähtien, toki Ramadanina rukoilin myös mut kuitenki, päätin parantaa tapani ja katua laiminlyöntejäni joten pystyin taas aloittamaan rukoilun alhamdulillah. on muute myös rauhottanu ja auttan mua kestää vaikeinaki aikoina kun oon rukoillu.
ANTEEKSI HENGELLINEN LOPETUS...

Gatusa: Ei tartte mitää anteeksi pyyntöjä pyytää. Mä ainakin oon sitä mieltä että me kaikki saadaan olla just sitä mitä me olemme. Rukous tuo yheen kaikki kansat :) sitä mieltä mä olen

Gatusa,niinkuiin Iissufin sanoi,ei kannata anteeksi pyydellä :)

Omaa napaa..mulla olis nyt ilmeisesti se kauan odotettu kp1.En kyllä tiiä onko kuitenkaan..Normaalisti olen vuotanut ku seula hirveiden särkyjen ja migreenien kans.Nyt on epämäärästä tuhrua pyyhittäessä,alaselkä jomottaa ja päätä särkee vähän.Toki kroppa varmaan hakee kun edellisistä menkoista on 1½vuotta..Kai mie sit kuitenkin lasken menkat alkaneeksi ja parin viikon päästä tikuttelen mahdollista ovista?

minenomaan lissufin. Itse muistan hyvin monia asioita Raamatusta ja uudesta testamentista ennen kuin käännyin islamiin, samoja asioita löytyy myös koraanista. sukulais uskontohan tämä on. :)

mutta se siitä aiheesta.

Elli, tsemppiä ja toivottavasti olo paranee, plussatuulia kunhan menkat poistuu paikalta :)

Muokattu viimeksi:
Gatusa: Mä tykkään kaikkein eniten raamatussa sananlaskuista, ohan siis se koko kirja täynnä viisauksia. Nyt teenki päivittäin niin et ns arvon raamatusta päivän sananlaskun :)

minun omia suosikkeja koraanissa ovat mm. Marian suura, Lehmän suura (surah Baqarah joka on myös pisin kaikista, eilen sain luettua loppuun esikoiselle), fatiha, luolan suura, tapahtuvan suura, alkion suura.
Uskovien suurassa puhutaan alussa mm. miten ihminen on luotu savikimpaleesta, sitten siemenpisarasta, siitä on tullut alkio, alkiosta sikiö jolle on luotu luut ja ne on puettu lihaan. (ihmisen alkutaipaleesta puhutaan useammassa suurassa, eräässä puhutaan erittäin tarkasti raskauden kulusta alkuhetkistä lähtien)
Mehiläisen suurassa puhutaan alussa miten Jumala on luonut kaiken meille (kasvit, eläimet joista saadaan vaatteita ja ravintoa, juhtia jotta matkanteko helpompaa, merenelävät joista saa ruokaa ja helmet jotka koristavat meitä, mainitaan myös laivat jotka kyntävät merta).
Surah Baqarassa taas puhutaan jakeessa 89 siitä kuinka Jumala lähetti Koraanin Juutalaisille vahvistamaan heille jo aiemmin lähetetyt kirjat (Toora ja Evankeliumi) heidän pyydettyään ratkaisua uskottomia vastaan.

itse otan koraanista monia kohtia joita lainaan välillä jos miehelle tulee jotain selittää ja perustella. siis en ole kiihkoilija tms vaan ihan perus asioita käytöksestä, siitä mitä tulisi välttää jne. ja yritän saada häneen valettua taas sitä luottamusta antamalla esimerkkejä. esikoiselle otan esimerkkejä miten tulee käyttäytyä esim. koraanissa käsketään olemaan kuuliainen ja hyvä vanhemmille, olemaan hyvä vanhemmille, sukulaisille, orvoille ja köyhille, olemaan kärsivällinen, rehellinen jne.
jos jossain tulee puhetta kuuluisasta jihadista niin totean esikoiselle ja miehelle että koraani kieltää tappamisen oli vastassa ei muslimi tai muslimi ja jihad ei tarkoita edes pyhää sotaa vaan kamppailua ongelman kanssa esim, tutkijat yrittävät ratkaista ongelman. eli sitäkin sanaa käytetään väärin. koraanissa myös kielletään väkisin käännyttäminen sillä Jumala ei halua että toisia pakotetaan uskontoon.

Olis kyllä mielenkiintoista perehtyä eri uskontoihin jos vaan oma aika riittäisi. Huomaa tosiaan et monikulttuurisuus on tänä päivänä kova sana monella alalla, erityisesti tuntuu et sosiaali- ja terveysalalla eri kulttuurien ymmärrystä tarvitaan. Yksi päivä mietin et miten kulttuuritausta vaikuttaa lapsen kasvatukseen. Siis et mikä on temperamenttia ja mikä jotain pulmaa. Mietin just eroa arabikulttuurin ja suomalaisuuden välillä. Toki monesta asiasta saattaa itselläkin olla stereotyyppisiä ajatuksia.

ON: Tänään on ollu tosi huono olo puolesta päivästä lähtien. Mahaa koskee, kuvottaa, turvottaa, kylmänhiki tuntuu nousevan... Ja olis kp 17/30-39 eli ehkäpä nämä on niitä ovisoireita :D Onneksi miehenkin olo helpotti kun sai antibioottikuurin ja levätä muutaman päivän. Mielenkiinnolla olisin halunnut ovistestin omistaa et olis voinut varmistaa pitääkö oireet paikkansa. No ei auta kuin odotella ja tehdä talletuksia :D

Plussatuulia kaikille :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

freyja ainaki oon oppin täällä sen et itsepäisyys lapsella on asia jota täällä ei tunneta. mun esikoinen on todella itsepäinen ni voit kuvitella millast palautetta tulee välil koulust tai tarhast... ukolle kans se oli uusi käsite ni voit kuvitella kuinka monet kerran oon joutun selittää miten asioita kannattaa hoitaa. tääl vahvatahtoinen/itsepäinen lapsi on tabu aikalailla. juu minä ite olen aikas itsepäinen myös.

Kiva lukea teidän kuulumisia :) Täällä on tosiaan vauvahaaveet väistyny hetkeksi vaikka edelleen me tahdotaan pikkuinen nyytti <3 nyt vaan on muuta meneillään ja piinaviikot myös meneillään. Pakko avautua: auttakaa mua, mulle tuli eilen menkkajomotusta ja nyt illalla taas mutta triplana, tuntuu ihan samalta kuin menkkakärvistelyt ennen vuotoa ja juuri kun vuoto on alkanut! Mitähän tää on.. dpo6 huh huh. Sattuu! Valkovuotoa ja kirkasta limaa tulee.

Cupcake.Kiva kuulla susta ja onnittelut hyvistä ultra kuulumisista ja poika lupauksesta. :)

Varpunen78.Juu samassa jengissä oltiin/ollaan. :) Tervetuloa tänne kuumeilemaan ja toivottavasti saatte pian plussan sitten kun alatte yrittämään.. :)

Muutenkin Tervetuloa uudet. :)
Tsemppiä muille oli kierron tilanne mikä tahansa ja paljon plussa tuulia.. :)

on.Huh...Sain siivottua koko kämpän ikkunoita myöten kun vietetään viikonloppuna pojan 1.v synttäreitä.huomenna pitäs vie leipoo.Poika täyttää siis 10.4 sen yhen mut vietetään nyt niitä ku oli ainoo viikonloppu ku sopi kaikille. :) Tänään olis kp.40/27-46 ja jos oikeen bongasin oviksen niin täti saapuu viikonloppuna.Muuten alan ens viikol ostaan testii...mut voihan olla et toi kemiallinen tekee täst kierrost vieki pidemmän mitä pelkään....no sen näkee sit..

Oikein plussa rikasta viikonloppua. :)

Niin ja Kiwibird pidän peukut ylhäällä et nois sun jutut johtuis tärpistä. :) tsemppiä piinailuun...

Takaisin