Rasitteena RaDi

Mä mittailen edelleen vaan joka toinen päivä hamaan synnytykseen saakka. Mut mulla olikin kaikki arvot viturallaan rasituksessa joten ymmärtäähän sen.

Tän aamun paasto oli 5.3 ja aamupalan jälkeen oli sama ja jo oli huono olokin. Ihan järjetöntä. Vedinkin naamariini äsken sitten yhden näkkärin ni josko olo kohenis ja sais jotain aikaiseksikin tänään.
 
Soittp Jorvista ja Metforminit käyttöön loppuraskaudeksi. Toisaalta onni, että vasta tässä vaiheessa mentiin tuohon, vaikka rasituksen arvot oli päin seiniä jo alkuraskaudessa. Lääkäriaikaa eivät lähteneet siirtämään, mutta toukka pääsee ajallaan meidän luokse, eli eivät anna mennä ainakaan montaa päivää yli lasketunajan. (Me ollaan broidin kanssa oltu molemmat 2 vkoa yli) ☺
 
Meillä on maanantaina ultra, missä kurkataan kuinka iso vauveli siellä on kasvamassa ja jos vaikuttaa viikkojaan isommalta, niin meilläkään ei sitten anneta mennä lasketun ajan yli. Neuvolassa käsikopelolla tuntui hiukka liian isolta, mutta maanantaina sen nyt tosiaan sitten näkee!
 
Mulla ei oo terkkari sanonu mitään tosta vauvan koosta, mulle ei kuulu täällä ees neuvolalääkärikäyntiä täs loppuraskaudessa kun on sit tyksissä lääkäri kun viikkoja on 37+6! Mun mielestä menee tosi pitkälle toi, ja viimeks neuvolassa ihmettelinkin tota myöhäistä ajankohtaa, mut näil nyt mennää. Olis kiva tietää ees jotain painoarvioo vauvasta, mut näillä nyt mennää. Mun tuurilla tulee joku 5kg mörssäri kuitenkin :/
 
No on tosi myöhään lääkäri sulla Nennaemilia. Meill on vkolla 36+2 lääkäri Jorvissa ja ainakin toinen lähempänä laskettua aikaa, ellei käynnisty sitä ennen normaalisti. Mullakaan ei ole neuvolalääkäriä enää, koska toi Jorvin lääkäri osuu samoille viikoille.

Jännä miten diabeteshoitaja heti epäilee, etten noudata dieettiä ja oon lihonnut ihan hirveesti, kun sokerit lähtee sekaisin. Tuli hirvee protkotus dieetistä puhelimessa ja kommentti, että "nyt sitten painon nousukin rauhoittuu, kun tuo lääkitys aloitetaan"... Oli hetken aikaa tosi hiljaista luurin toisessa päässä, kun vastasin, ett "ihan hirveetähän tää painon nousu on ollut, kun koko raskausaikana paino on noussut sen 300 g:aa..." sai sitten änkytettyä, ett "mutt sittenhän sä oot tosi hyvin pysynyt dieetissä!" NIINPÄ!
 
Nykyään aloitetaan Metforminillä, joka on turvallisempaa kuin insuliini eli ei laske sokereita liian alas ja parantaa onsuliiniherkkyyttä. Metformin estää maksan sokerin tuotantoa ja edistää kudosten sokerinkulutusta. Toisin kuin insuliini Metformin ei nosta painoa.

Kuitenkin, mikäli Metformin joudutaan aloittamaan aikaisin, usein siihen tarvitaan insuliinihoito rinnalle loppuraskauden ajaksi. Metforminia tutkittiin radin hoidossa pari vuotta sitten ja sen hyödyt todettiin paremmiksi kuin pistoshoidon, eli käytäntö ollut käytössä vasta vähän aikaa.
 
Tiukuliisa: toi on kyllä ikävää, kun vedetään vaan päättömästi yks yhteen ja oletetaan, että kaikilla menee kaikki saman kaavan mukaan... sokerit sekaisin, niin eihän se nyt voi tarkoittaa mitään muuta kuin hirrrrveetä painonnousua ja sitä, että herkkuja menee päivittäin :p Onpahan tää raskaus semmoinen mullistus, että ei se ole mikään ihme ettei kaikki toimi kropassa ihan niinkuin pitäis.

Mielenkiintoista tuo muuten, että Metformin toimii paremmin kuin pistos... se on ollut hyvä, kun on tutkittu, koska varmasti se on aina mukavempi vaihtoehto kuin se pistos ja muutenkin kuulostaa turvallisemmalta ja vakaammalta vaihtoehdolta.
 
En muist laitoinko tänne tota viime ultran syntymäpainoaviota eli 4000g. Vappuviikolla vieä uus tsekkaus ja toivottavasti ei enä tosta nouse. Vaikkei se ultra nyt mikään totuuden torvi ookkan. Oon kyllä ihan tyytyväinen tohon neljään kiloon vaikka tytöksi se tietenki on keskimäärästä suurempi mutta hyvin vielä "normalin rajoissa". Varsinki ku molemmat vanhemmat ei olla pieniä pituus eikä leveyssuunnassa ni kovin pientä pirpanaa sieltä ei voi oottaakaan. Ja musta on ihan kiva että jos ja kun tää täysaikasena syntyy ettei se oo sellanen höyhenen kevyt ettei uskalla etes hengittää ku se on sylissä.

Viime soitosta hoitajalle jäi tosi hyvä fiilis. Nyt pääiäisenä tullu vaan herkuteltua normaalia enemmän. Mulla meinaa tuo päivällisen paastoarvo nousta. Varsinki jos lounaalla ottanu vähän jälkkäriä ni aterian arvonen on ihan normaali mutta sitte päivälliseen ei laske. Aika outoo. Oon monesti tästä välistä jättäny välipalan välistä koska aamiainen syön aamiaisen niin myöhään että iltapalan jälkeinen arvo menis ihan hullun myöhälle.
 
Aika jännää, sekä neuvola että ä-poli heti "uhkaili" insuliinilla jos ei dieettihoito onnistu ja "yhtään" tulee ylityksiä viitearvoille. Mun mielestä neukkutäti jopa sanoi ettei ole muuta vaihtoehtoa. Mielenkiintoista. Metformiinista pitää vielä lukea lisää tutkimuksia. Onpahan mistä keskustella jatkossa tuolla itseään viisaampien kanssa...

Sain pitkästä aikaa viitearvoja ylittäviä tuloksia. Note to self: mämmi vaniljakastikkeella on aikamoista kohotusta sokruille. :D
 
Mulle th sanoi heti rasitustulosten selvittyä, että jos dietillä ei pysy aisoissa, niin heti kutsuu ä-poli ja tablettilääkitys ja sit jos se ei riitä, niin vasta insuliinit
 
Mä olen ainakin lukenut noita jo opiskelujenikin puolesta :D Ja muutenkin olen toki perehtynyt aiheeseen tän radini myötä. Mutta vaikka kuinka tiedän syöneeni asianmukaisesti niin ei se poista tätä fiilistä et lapsi on varmasti joku jättiläinen..
 
Ah, täsmennetäänpä! Eli lähinnä tuohon lääkehoitokeskusteluun saa tuosta infoa, en tarkoittanut niinkään elämäntapahoitovalistuksena laittaa noita linkkejä. :) Toki monesti erikoislääkärit poikkeavat hoitoprotokollassaan käypähoito-suosituksista, heillä on syvempi tietämys kyseiseen suppeaan alaan, ja jotkut saattavat suhtautua eri hoitomuotoihin innokkaammin kuin toiset (esim. tuohon metformiinin käyttöön)!
 
Turhauttavaa nyt tämä sokruhomma. Omat mittaukset ok, satunnaisesti vain yli viitearvojen tai maksimissaan rajalla. Silti vauvan kokoarviot on aikamoiset. Jos raskaus kestäisi täyteen saakka, vauva painaisi arviolta 4150g. Ja vaikka miten olen pysynyt ruodussa.

Siksi jotenkin pettynyt, että vaikka kuinka tsempannut. Oma paino ei ole juuri noussut, ruokavalio ollut mukava toteuttaa, olo ollut hyvä. Alle kaksi viikkoa sektioon ja tuntuu, ettei mitään mielenkiintoa enää mittailla. Koska niin lyhyt aika enää ja koska omilla toimilla tuntuu olleen vain vähän vaikutusta kun vauva kuitenkin keskivartalomittojensa takia iso.

Totta kai radi kertoo riskistä kakkostyypin diabetekseen jatkossa. Että ei tämä turhaa tsemppausta ole ollut jne. Mutta motivaatio on ihan hukassa. Nytkin vs 3,8 ennen lounasta. Eli liian matala ja olo huono. Syön ja teen kotitöitä ja vs tunti ruokailusta edelleen vain 3,8. Usein mulla sokrut matalat ja silti vauva iso. Äääh.
 
Ei tuo kokoarvio ollenkaan paha ole. Itse olisin kovin iloinen tuollaisista luvuista. Mulla ekasta oli painoarvio tasan 4000g ilman radia. Tosin lopputulos oli 800g pienempi. Kuopus niin ikään ilman radia oli syntyessään 4300g. Oma pelko on, että saa pusata pihalle sitä 5000g jässikkää. Mut noin yleisesti se noin 4000g voi vaikuttaa hurjalle, muttei ole kauhean paha synnytystä ajatellen ja huomattavasti kivampi hoitaa (on jäntevämpi, helpompi käsitellä, eikä tarvitse murehtia syömisistä samalla tavalla kuin pienellä tirriäisellä) heti ekoina viikkoina.
 
Takaisin
Top