Rakentaminen & vauva

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eemi03
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Dodii löysin jo googlesta kuvan, jossa huone on samanmallinen kuin meidän tuleva olkkari http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://2.bp.blogspot.com/_Zh6RzRtw3Ls/S84ga_YyLTI/AAAAAAAAAG4/Q1ch0WbD-4c/s1600/IMGP0624.JPG&imgrefurl=http://aikaontaikaa.blogspot.com/2010/04/meidan-koto.html&usg=__Uz4DX22i_9nUBrKA5Iq58IO7LRM=&h=1200&w=1600&sz=163&hl=fi&start=0&zoom=1&tbnid=sd9mlKSjapwYdM:&tbnh=129&tbnw=172&ei=5TJWTfOOA8_GtAbSpqWlCw&prev=/images%3Fq%3Dmaalattu%2Bsein%25C3%25A4paneeli%26hl%3Dfi%26sa%3DX%26rlz%3D1T4ADBS_fiFI327FI328%26biw%3D1259%26bih%3D537%26tbs%3Disch:1%26prmd%3Divns&itbs=1&iact=hc&vpx=123&vpy=213&dur=822&hovh=194&hovw=259&tx=134&ty=143&oei=OzJWTYbbJIiCswa4-e2yDQ&page=1&ndsp=21&ved=1t:429,r:7,s:0 En ala haniböökiä kiusaamaan, ja vähän nololtakin tuntuisi suht tuntemattomalta ihmiseltä kysellä kuvia heidän kodista :D Isabella on kyllä kaunis tyttö! Ne ripset, oijoi.

Hui olipa pitkä linkki! Kivan valoisalta näyttää kun kattokin on vaalea :) Ja mitä äkkisilmäyksellä luin googlen ehdottamilta keskustelupalstoilta, paneeleja ei kannata irrottaa. Uudet on kalliita yms.. Tuo kuva täytyy esitellä isännällekin kunhan kotiutuu ja alkaa miettimään miten saadaan lakka pois alta. Hiominen on vissiin melko työlästä? emoticon Onhan niitä lakanpoisto aineitakin tietty.

Makkarissa oli siniset seinät ja yhdellä seinällä ihan kamala 80-luvun kukkatapetti :S Ainakin se tapetti menee uusiksi. Sinisestä kyllä tykkään makuuhuoneessa, on semmonen rauhoittava väri.. Jos vielä maalaisi tummat ikkunanpielet valkoiseksi, saisi varmasti raikkaampaa ilmettä :) Kun se pönttöuuni on valkoinen niin natsaisi hyvin yhteen. Jos kävisi ostosreissulla Kuopiossa Kodin terrassa, saisi bonuksetkin jos sieltä ostaisi maalit ja tapetit.

Vielä eilen(?) sanoin että on hyvin aikaa muuttaa, mutta nyt kun mietin asiaa uudestaan voi tulla kiire pirpanan kanssa. Tai sitten mies joutuu ottamaan töistä vapaata, en varmasti pysty yksin paljoa tekemään. Hitto minulla on sekin autokoulun kakkosvaihe ensi kuussa :( Edellinen muutto sujui näppärästi yhdessä viikonlopussa ja loppusiivouksenkin sain tehtyä yksin muutamassa tunnissa. Nyt ei vissiin ole ihan niin helppoa.. :D

Eemi et sinä ollu laittanu väärään väliin mitään kuvia tai viestejä, kirjotettiin illalla samaan aikaan ja lähdin sit vaan koneelta, en jääny enää siihen kattelee niitä kun väsytti niin hirmusesti! Mut nyt käyn läpi kaikki kirjotukset ja kuvat jos toi poika ei kovin pitkälle ehdi. Menee eteenpäin mut ONNEKS todella hitaasti!
Mä olen katellu hirveesti noita sisustustarroja ja olen tilaamassa niitä kunhan tässä saan sen verran aikaa keskittyä asiaan että löydän oikeanlaiset ja hyvän sivuston joten kiitti vinkistä, en muista oonko tuommosella sivulla käyny :)
Ja sabluunamaalausta ajattelin kanssa, mutta ehkä tyydyn nyt aluksi noihin sisustustarroihin ja jos ne ei nappaa niin viskaan väriä seinään. Kaikkea on tullut mietittyä.
Meilläkin on tuo tummanharmaa (grafiitinharmaa) sauna, pesuhuone, kodinhoitohuone, wc-akselilla. Halusin jotain yhtenäistä joten laitoin kaikkiin märkätiloihin saman laatan koska se oli todella upea minun mielestä. Meillä on ehkä hieman tummempi se harmaa laatta tai sitten kuva vaan vääristää.
Toi teidän sauna on kyllä upea! Todella hyvä kun ikkunasta tulee valoa ja mustat seinät ja lauteet tulee.. Hyvin käy. Meille se ei olis käyny kun saunassa ei ole ikkunaa  niin olisi mennyt liian tummaksi. Joten meille tulee tehostevärejä lauteisiin, siis erivärisellä paneelilla lauteiden reunat ja selkänojat ja lauteiden alle tulee lednauhasta valot. Laitan kuvaa kunhan joskus saadaan se toteutettua. Ehkä' ensi viikolla alkaa saunan teko.
Meillä tosiaan muuton hoitaa mies ja sen kaveri muuttoautolla. Joten mä oon vaan työnjohdossa ja olen itse pojan lapsenvahti silloin. ;) Eipähän paljastu meidän salakyytiläinenkään kun ei tarvitse mennä kantelemaan..
Loppusiivous taloon tulee tekemään myös meidän kaveri joka on ammatiltaan siivooja ja sillä on kaikki koneet ja välineet, siivoo lattiasta kattoon, ikkunat ja kaikki, ei onneksi tarvitse sitäkään itse! Aah, on tämä helppoa. Mulla on hirvee pahvilaatikkovuori olohuoneen nurkassa jotka on täynnä jo tavaraa.
Emilia jos et saa lapsenvahtia niin kai teillä on miehiä kavereina jotka vois hoitaa miehes kanssa muuton, oo sä pojan kanssa. :)
Hienoa Eemi että keksit lisää mihin rahaa vois tuhlata, niin sitä pitää. ;) Ja pitäähän uudessa kodissa olla uudet vehkeet. Meille tulee LG:n pesutorni, 7kg pesukone on jo meillä (1,5v vanha) ja kuivausrumpu ostetaan siihen päälle.
Meillä khh on ihan valkea seiniltään ja tummanharmaa lattia ja kalusteet on valkoiset ja tasot tummanharmaat! Meillä ei siellä oikein oo yhtään seinää missä ei olis jotain niin sama oli valkeaksi maalata ne seinät, tuopahan valoa sinne. :)
Nyt saa riittää tältä kertaa, meen pelastamaan pojan sohvapöydän pauloista!

Eemi, teilläpä näyttää tosi mageelta! Toi kh tapetti etenkin on tosi jees!!!!!!!

Emilia, meillä tehtiin koko talon remontti muutama vuos sitten 80-luvun taloon, joka oli täynnä tummunutta paneelia, tummunutta lautakattoo, jne. Vaikka kaikissa puupinnoissa oli lakka päällä, ei lähdetty sitä maalauksen alta poistamaan. Otettiin siis riski maalin pysymisessä ja oksakohtien läpikuultamisessa. Mutta maali on pysyny nyt muutaman vuoden kaikissa pinnoissa tosi hyvin, maalauskertoja tosin jouduttiin tekemään 3-6, riippuen tilasta. Ja maalipintaahan voi aina tarvittaessa lisätä, ja maalata varmasti joutuu kun nää meidän mussukat saa kynät käteen:). Toisaalta poistettiin paneelia tosi monesta paikasta ja vaihdettiin tilalle kyprokki ja päälle tapetti. Paneelien poisto oli ihan ok nopeeta ja uusien levyjen laittaminen samoin... Halvempaa tietysti maalaaminen, mutta voihan sitä paneelin poistaa vaikka yhdeltä tai kahdelta seinältä ja laittaa siihen tapetin? Ihan vaan ehdotuksia nää. Nii, ja onhan sitä sellasta maalia, joka saletisti pysyy ja on oikeesti ok lakan päällä, mut sen maalaus pitää tehdä sillon ku siellä ei asu kukaan, ja vissiin hajun hälvenemisessäki kestää jonkin aikaa...

Dessa, kiva kuulla ettei se paneelien maalaaminen ole ihan mikään mahdoton savotta :) Jos saisin nyt arkena sen verran aikaiseksi että kävisin kyselemässä maaleja. Tietenkin täytyy keskustella asiasta ukkelin kanssa kunhan kotiutuu. Liekkö sitten työläämpi homma poistaa lakka alta kuin maalata useampi kerros. Ajan käyttöäkin pitää tosissaan miettiä tai alkaa värväämään jostain lapsenvahtia. Tykkäisin kyllä että puu oksakohtineen näkyisi kevyesti sieltä alta. Sini-valkoinen "maalaishenkinen" tyyli on alkanut kiehtoa kovasti, nyt meillä on paljon tummaa puuta, punaista ja mustaa asunnossa. Ja makkarissa on leopardi-kuvioiset verhot :DD

Heini joo viimeksikin muutettaessa oli siipan työkaveri auttamassa. Minähän en voinut hirveästi kanniskella raskaita juttuja kun odotin Onnia. Silti seuraavana päivänä vuoti verta, huih kun säikähdin :( Varmaan nytkin saataisiin sama miekkonen kaveriksi, mutta pitäähän jonkun olla työnjohtajana ja järjestellä tavaroita ;) Mutta eiköhän asiat jotenkin järjesty niinkuin niillä yleensä on tapana lutviutua itsestään :)

Heini: tosta siivouksesta mä olen kyllä tooodellla kateellinen. Ihan omasta selkänahasta lähtee siivous. Äiti onneksi tulee auttamaan. Meidän makkarin kaapit ja Siinan huoneen kaapit onkin jo pyyhitty. Eli alkuun päästy.

Noissa kuvissa on laattojen päällä tietty aika paljon pölyä mut ei se tuosta ihan hirveästi tummempi ole puhtaanakaan.

Tässä juuri aamusella ukos viereen istahdin kalenteri kädessä ja sain vastaukseksi, että uskoo muuton tapahtuvan hiihtolomaviikolla!!!!! ELi täällä se on viikko 9. Kaksi kokonaista viikkoa ja ehkä muutama päivä aikaa pakata!!!! Mä vasta tänään laitoin ekat vaatteet, verhot ja lakanat kasseihin. Vai olet sä jo Heini pakannu niin hyvin?! Vau! Mun pitäs alkaa kans pakkailemaan ihan joka päivä jotakin ja mies saa kuskata niitä sitä mukaa joka päivä raksalle. Kuhan vaan ehtis itekki sinne raksalle siivoamaan ja tyhjäämään niitä laatikoita. Mä vaan haluan laittaa siellä kaikki suoraan oikeille paikoilleen enkä niin, että laitanpa nämä nyt tähän ja siirrän sitten kun lopullinen paikka on valmiina. Pitää oikein tuumata, että mitä pakkaa.

Niistä sisustustarroista; toi cocoette oli kaikista niistä mitä mä kattelin niin halvin ihan selvästi.

Emilia: oli tosiaan hyvännäkönen kuva paneloidusta vaaleasta seinästä. Sais mun pisteet.

Meillä mun veli saa luvan tulla auttamaan kantamisessa. Mun äiti saa hoitaa muksuja suurimpien tavaroiden siirron aikana. Ja ehkä mä värvään vielä mun kaverin ja Siinan kummitätin kantohommiin. Mä koitan viedä tässä pikkuhiljaa jo tavaraa sitä mukaa kun saa kaappeja siivottua ja saa seillä ne sitten tosiaans uoraan omille paikoilleen. Vähän niin, et sit ku loppuja tavaroita viedään niin on suurin osa pienemmistä jo paikallaan. Ei kertarysäystä. Viimesk ku muutin Hesasta Vaasaan niin silloin oli todellinen kertarysäys ku kaikki tuli yhellä kyytillä.

Hassua Emilia, muistan kun sanoit tuolla jossain toisessa keskustelussa kun ostitte talon että ei oltais löydetty yhtä hyväkuntoista ja siistiä pitkään aikaan niin kuitenkin siitä talosta on nyt löytyny fiksattavaa. Ja sanoit että ei tarvii tehä mitään remppaa, kuitenkin sitä vaan aina on jotain vanhassa talossa josta haluu oman näköisen. :) Meillä olis käyny samalla tavalla.. Kateltiin ennen paljon taloja ennen kun päätettiin rueta rakentamaan itse, monta taloo oli tosi hyvää ja kun oltiin käyty kattomassa, niissä ei ollu mitään vikaa ja oltiibn heti innoissaan ostamssa mut nyt ku on mietitty että no onneks ei muutettu siihen ja siihen taloon, siinä olis ollu vaikka mitä muutettavaa! :D
Kyllä mä uskon että te saatte muuttoapua, kyllähän ne kaverit aina tulee avuks kun vaan kehtaa  pyytää.
Ootteko nyt miettineet, mitä teette niille olkkarin seinille, entä se keittiö? Teettekö remppaa ennenkö muutatte?
Eemi, mulle toi siivous oli nyt ainakin todella suuri helpotus ettei tarvii sitä rueta tekemään.. Olin vielä viime viikolla asennoitunu siihen että pitää lähtee  sinne kaappeja pyyhkimään ja kattoja ja seiniä myös, MUTTA onneks mies sanoi että hän on siihenkin jo kaverin palkannut ihan pilkkahinnalla. ;) Voi että mikä helpotus. Toki mullekin olisi äiti ja anoppi tullu kaveriks mutta  eipähän tarvii niitäkään hätistellä nyt siihen vaan voin keksiä niille jotain muuta jos tarvii. ;)
 Tosta pakkaamisesta, juu minähän alotin jo sillon kun kuulin että kuukausi muuttoon, eli tämän kuukauden alussa ja joka päivä melkein olen jotain pakannut. Niin se äkkiä kasa nurkassa kasvaa. Ja tosta tavaroiden laitosta paikalleen, mä haluan nimenomaan että kaikki viedään kerralla, voin sitten siitä alkaa rauhassa laittelemaan tavarat omille paikoilleen, mulla nimittäin on tapana että mä suunnittelen ensin päässä kaikki asiat mitä teen ja missä järjestyksessä tai missä käyn eka jne jne.. Eli mulla on jo nyt selvät sävelet miten alotan purkamaan ja laatikoihin oon kirjottanu mihin huoneisiin menee jne... Eli vien raksalle tavaraa vasta kun kaikki paikat on siivottu että siellä ei lentele se raksapöly minkään tavaroiden päälle. Mut jos sä tykkäät noin tehdä että pikku hiljaa viet tavaraa niin se on kans järkevää  varmasti.. Eipähän tuu niin hirveetä "kaaosta" kerralla!

Heini, joo niin sanoin :) Olisi varmaan pitänyt tarkentaa, että mitään "pakollista" remontoitavaa ei ole, lukuunottamatta sitä ulko-oven vaihtoa. Minä en laske remontiksi juttuja jotka tehdään vain minun silmäni miellyttämiseksi :DD Siis putket, katto, lattiat, kylppäri yms on remontoitu jo tällä vuosituhannella ja ilmalämpöpumppukin laitettu 4 vuotta sitten. Tämä maalaushomma ja yhden seinän tapetointi on tosiaan vain pientä loppusilausta :)

Heheh, Heini, minulla on just toisinpäin kun puhuit että olitte käyneet taloja katselemassa :D Mehän käytiin jo 09 parissa taloesittelyssä ja minun mielestäni silloin ne olivat ihan kamalia murjuja :D Nyt jälkeenpäin ajatellen sekin yksi talo oli oikeastaan aika siisti, isompi ja halvempi verrattuna tähän mikä nyt ostetaan. Homma taisi kaatua silloin siihen, että kävin lukiota toisella paikkakunnalla ja oltiin oltu vain vuosi yhdessä enkä uskaltanut vielä ruveta yhteisen lainan ottoon. Tokko tuota olisi saatukaan siinä rahatilanteessa.

Mitä nyt siippaa ehdin "aivopestä" ja esitellä kuvia, tuumattiin että maalataan päälle ja muutetaan vaikka ihan loppukuusta. Näin on ehkä viisain. Keskiviikkona kaupan teon jälkeen lähdetään katselemaan värikarttoja yms kun mies ei kuitenkaan ehdi takaisin töihin sen jälkeen. En ihan saanut ukkoa suostuteltua Kuopion reissulle kun ei muuten ole käyntiä :( En hirveästi kehdannut kiusata toista näillä talojutuilla kun mies oli niin väsynyt niiden kertausten jälkeen.

Ja se keittiö! Öööh.. Just keskiviikkona olisi tarkoitus kysellä myyjältä päästäänkö me sinne ottamaan jo mittoja jääkaapille yms ja pitäähän niiden seinienkin alaa laskeskella että osaa ostaa materiaalit.

Rankkaahan se on yhdessä viikonlopussa muuttaa, mutta itse tykkään että homma sujuu mahdollisimman nopeasti. En uskaltaisi tehdä kuin Eemi että pikkuhiljaa veisi tavaroita, kuitenkin ne tavarat mitä tarvitsisi olisivat just siellä toisessa asunnossa. Siipalla oli kämppä Kajaanissa kun muutettiin lopullisesti yhteen (oli tosin asustellut minun kotipaikalla jo pari kk) ja silloin hoidettiin ihan kaikki yhdessä päivässä pakettiautolla ja isänsä autossa tuli toinen kuorma. Nyt tietysti tavaraa on vähän enemmän, mutta jospa saataisiin taas muutettua nopsaan. Tajusin että niin on parempi, kulkekoon Onni mukana vaikka rintarepussa  :D

Mites Eemi ja Heini, onko teidän taloissa muuten puu- vai sähkökiuas saunassa?

Emilia, me sillon kun kateltiin taloja, meillä oli n. 200 000€ taloja kiikarissa ja niistä sit löydettiin niitä vikoja.. Vaikka luulisi että sillä hinnalla saisi todella hyväkuntoisen ja moitteettoman mutta eipä olisi välttämättä saanut. Nyt olen tyytyväinen siis että alettiin kuitenkin rakentamaan vaikka ran kkaahan tämä on, mutta saadaan uusi talo halvemmalla kuin jos olisi ostettu muutaman vuoden vanha.
Siis mitä ihmettä, meillä on muutto ENSI VIIKON LOPPUNA!!!! Eilen illalla tajuttiin asia ja mä juoksin pari kertaa ympäri kämpän hehkuttaen asiaa. ;) Torstaina tai perjantaina käy siivooja.. Käydään vielä ens viikon alussa ostamassa lamppuja ja kylpyhuoneeseen allaskaapin ja peilikaapin. Ne viel uupuu, kaikki muut on.
Meille tulee sähkökiuas, harvian vuolukivikiuas. Ajateltiin että ei ole järkeä laittaa puukiuasta kun ei ole omaa metsää mistä saadaan sitä puuta siihen uuniin.. Sitten jos omaa metsää olisi ollut tarpeeksi, olisi otettu puukiuas nimittäin kotipaikallani on puukiuas ja onhan siinä ihan erilaiset löylyt. ;) Mikäs kiuas teillä Emilia on? 
Meille tulee myös murtosuojausjärjestelmä, tuleeko Eemi teille?

Meillä on puukiuas. Puun saamisessa ei ole ongelmia, molempien vanhemmilla on omaa metsää josta varmasti saadaan puut kunhan vain tehdään. Meillä ainakin porukat ovat vaan tyytyväisiä kun raivataan ja hoidetaan siinä samalla metsää :) Ihan sillä kyselin kun mietin onko nykyään "trendinä" uusissa taloissa sähkö- vai puukiuas. Vaikka eihän tällee voi yleistää teidän kahden perusteella :)

Heini, vau! Ei muuta kuin onnea uuteen kotiin :)

Kävin muuten eilen pitkästä aikaa kotipaikalla. Äiti tarjoutui avuksi hoitamaan Onnia ja minun ukki auttaa tapetoinnissa. Äitin mies oli taas illan hiljaa, hyvä että päivää sanoi ja muuten murjotti omissa oloissaan. Hyvinhän tämä meni :DD

Hienoo Heini, ei muuta kuin laatikoita siirtelemään!

Kommentoin tota murtosuojausta. Meillä on hälytysjärjestelmä. Maksaa joo aikas paljon / kk siihen nähden miten sitä käytetään (pitäis laittaa päälle toooosi paljon useemmin), mutta se on mulle sellanen henkinen turva. Aina kun mies on yön pois, laitan sen yöks päälle. Eipähän pääse kukaan tulee sisälle ilman hälytystä. Sit tietty pistetään aina reissujen ajaks päälle. Lisäks tossa on sellanen juttu (mistä sitä hintaakin tulee...) et kun kahta nappia painaa yhtä aikaa, tulee meille joka tapauksessa käymään vartija. Ekaks ne yrittää soittaa noiden nappien painalluksen jälkeen meille, jos ei vastata, vartija tulee. Jos vastataan, lähettävät vaikka myös ambulanssin, jos tarvetta on. Ei meillä mitään arvokasta oo, mut mä halusin ton ihan sen takia, et en haluu ketään penkomaan meillä paikkoja. Tää on mun KOTI, tänne EI tartte murtautua, kele!

Ja hälyt voi olla päällä, vaikka meidän koira on kotona, se on kätevää!

Dessa, meille tulee ilmeisesti vähän samantyyppinen järjestelmä kun teillä on. En vaan tiiä ihan kaikkia valintoja ja vaihtoehtoja mitä siitä pystyy valitsemaan. Mut ainakin se että jos ollaan reissussa ja sit sinne sisälle menee varkaita, meille tulee heti puhelimeen viesti että nyt on häly.

Eemi noista sisustustarroista. Mä kävin kattoo tota sivua mistä sä olit tilannu. Mä en sieltä löytäny niinkään oikeanlaista joten katselin sit vielä muita firmoja oisko niillä valmiita hyviä malleja ja tilasin kahdesta paikasta, semmosia kun Iloinen Apina ja Art4u. Laitan sit kuvaa kunhan ovat paikallaan..

Emilia se on hyvä jos on metsää mistä hakea sitä puuta.. Se vaan että itse täytyy tehdä, onko siihen aikaa? ;) Tokkopa te ootte asiaa miettiny.. On mun isällä (mun kotipaikka) paljon metsää mutta se on sen metsää eikä me sieltä viiititä mennä hakemaan puuta vaikka itse tehtäisiinkin.. Eikä meillä tule sitä aikaakaan olemaan nyt ainakaan mihinkään puun tekoon.
Sanoin tuon kiukaan väärin.. Vaihdettiin sittenkin merkkiä, löydettiin hienompi. Elikkäs, Mondex-merkkinen, vuolukivikiuas kaukosäädöllä joka laitetaan kodinhoitohuoneeseen josta saa saunan napattua päälle.
Tässäpä linkki kiukaaseen: http://www.mondex.fi/fi/index.php?nav=kiuas&mallisto=sense&kiuas=sense_natureblack

Heini, no ei tietenkään olla mietitty moista asiaa että puuhommiin menisi vaivaa ja aikaakin! Ajateltiin että ne puut tupsahtaa itsestään nättiin pinoon liiteriin ja uunitkin lämpiää itsestään.

Ai anteeks kauheesti Emilia! En kyllä todellakaan tarkottanu pahalla tuota. Ajattelin vain kun teilläkin pieni lapsi ja lähinnä tarkoitin ITSEÄNI että puut jäisivät tekemättä tämmösessä elämäntilanteessa kun ei ole aikaa! Oon koko pienen ikäni tehny kotipaikalla puita aina seuraavaa talvea varten ja minä voin sanoa  että se ei ole yhden päivän juttu! Mutta kukin tyylillään.

Sori Heini, tuli vaan semmoinen olo että sinä(kin) pidät meitä ihan tyhminä. Kiitos vaan huolenpidosta, mutta koko pienen ikäni ennen yhteiseloa siipan kanssa olen asunut maalla okt:ssa ja tehnyt pihahommia ja puusavottaa, eli jotenkuten tiedän mihin olen päätäni pistämässä.

Ai kauhia ku te ootte nyt innokkaasit kirjotelleet.

Mä tosiaan viimeksi rysäytin kerralla sen muuton. Mun luontoni ku on sellanen et kaikki pitää saaha nopeasti heti ja äkkiä nii silloinki mä tein kaks päivää ja yötä töitä sen eteen lähes koko ajan taukoa pitämättä et sain kaikki paikalleen. Ja tonne me viedään vaan sellasta tavaraa etukäteen mitkä voi laittaa ovien taakse pölyltä piiloon. Mitään ei vieldä sinne vaan odottamaan lattialle. Se nyt vaan tällä kertaa tuntuu sopivalta tehdä niin. Ja nyt kun huomenna menen niin maalaan viimeiset säenan lauteet. Sitten mun osalta on kaikki mahdollinen mitä voin rakentamisen eteen tehdä tehty. Ja sitten voin enää vain siivota.

Emilia: eivätköhän talonne myyjät päästä teidät kerran enne luovuutsta vielä mittailemaan jos kiltisti pyydätte. Minä ainakin päästin uuden asukkaan. Tietysti ihmisiä on moneen lähtöön.

Meillä on sähkökiuas. Harvia oli muistaakseni merkki. Siinä kans sellanen kauko-ohjaus systeemi et saa laittaa kodinhoitohuoneen puolelta päälle. Puuta meillä oli tontilla aika paljon. Et siitä riittää varmasti muutamaksi vuodeksi polttamista. Mutta jossain vaiheess ane loppuvat. Sitten pitää keksiä jotain. Mitään maita ei ole mistä ottaa.

Mä kävin äsken piksesti vielä rakslalla ku ukko soitti et sen autosta hyyty akku et tarttis saada virtaa. Ja se oli laittanu kaikki listat olohuoneeseen ja keittiöön ja keittiös oli kaikki kaappien ovet lukuun ottamatta roskiskaappia ja tiskikoneen verhousta. Ja Ja Ja mulla meinas tulla itku Se oli niiiiin hieno. Ja se oli mun keittiö...... sniff.

Vaude Heini. Muutto teillä tosiaan jo niin pian VAU!! Onnea ja voimia muuttoon. Sä oletkin varmaan sitten hetken netti pinennossa. Mutta tulethan pian takaisin laittamaan kuvia sitten valmiista kodista.

Me ei ollenkaan edes ajateltu vanhan ostamista. Mies sanoi et hän rakentaa viel yhen talon ja sillä selvä. :D

Eemi kyllä mä täällä yritän käydä ainakin lukemassa joka päivä, jos en välttämättä kirjota. ;) Mut laitan kuvia nyt varmaan viikonloppuna tai ens viikon alussa niistä kaapistoista kun tuleevat huomenna! JES! Sielläpä mun aika meneekin viikonloppuna. Mun äiti tulee meille pe-iltana, lauantaina ja sunnuntaina pojan luo niin pääsen raksalle avuksi.
JA laitan sit kuvia valmiistakin.
Mitäs lämmitysmuotoja teille tulee? On tästä ollu joskus puhetta mut en kuollaksenikaan muista..
Meillä on siis maalämpö ja vesikiertoinen lattialämmitys joka on todettu jo nyt rakennusvaiheessa erittäin hyväksi. Maalämpö on pelannu erittäin hyvin, sitä ei ole tarvinnut säädellä asennuksen jälkeen. Ja kyllä sen huomaa sähkölaskustakin että se kannattaa! Ja onhan meillä se takkaleivinuuni jota tullaan lämmitämään kanssa niin siinäkin säästää paljon. :) Omia puita kun ei ole niin täältä päin saa aika halvalla ostettua kuivaa koivuhalkoa joten ei tarvii sitäkään miettiä enää.
Me tosiaan kateltiin ensin vanhoja (rakennettu 2008-2009) taloja ja sit kävi meillä mielessä myös että otetaan valmispaketti, avaimet käteen.. Mut sekään ei sit iskeny ku käytiin tuttujen luona jotka ostivat sen valmistalon niin kyllä se huomaa laadussa että se talo pystytetään muuttovalmiiksi kahdessa viikossa. Monta kohtaa oli tehty halvemmalla ja nopeasti.
Ja onneks päädyttiin tekemään ite. :) 

Joo en ä ainakaan kadu ollenkaan tätä rakennusprojektia. Siinä vanhassa ne mahdollisuudet olis iana ollu jotenkin rajatut. Mut siis jokainen tekee omat valintansa ja jos olis ollu tarjolla joku oikein ihana vanha talo mikä olis rempattu ite niin eiköhän se tuntuis ihan yhtä hyvältä kun tämä uusikin.

Meillä on lattia lämmitys sähköllä. Mies sen valitsi. Hänen ekassa talossaan olis sellainen ollut ja siihen oli tyytyväinen. Ja sit iso varaava takka. Ilmalämpöpumpusta oli jossain vaiheessa puhetta ja esiteitäkin niistä näin, mutta sit ku siitä tässä joku aika sitten kysyin niin mies vaan tokas et sitä ei tule. Aha, no ei sitte. Musta tuntu hyvältä ku mietin sen sijoituspaikkaa niin sille ei olis muuta paikkaa ollu kun oikein näkyvät paikat isojen ikkunoisen yläpuolella ku takka on just siinä eteisen edessä missä se joidenkin ohjeiden mukaan olis ollu paras olla. Eli asiaan minä en ole ollenkaan perehtynyt.

Muutenkin meillä on mennyt tämä työnjako tässä täysin niin, että mies päättä kaikki tekniset asiat ja minä miltä mikäkin näyttää ulospäin. Toiminut erittäin hyvin. :D. Vaikka joskus olisin ehkä voinut jotain kommenttia häneltäkin ottaa kun olen noita valintoja pähkäillyt. Hää vaan aina tuumaa et "jaa, emmää tiä miltä niiden pitää näyttää" :))). Ja ihan aina sama juttu. Olen mä häneltä tarkastanu pintojen materiaaleja ennen kuin olen alkanut niitä valitsemaan. Joskus anonut, että ei väliä ja joskus et mikä hänestä paras mut ei niin tarkkaa ja joskus et toi materiaali tohon ja siitä ei keskustella.

Mäkin olen ajatellut, et nyt taitaa alkaa olla ihan terpeeksi itelläkin näitä rakennusaikaisia kuvia. Nyt odotan valmista ja kuvaan vasta sitten suraavaksi. Ja todennäköisesti sisustettuna. Sit tulee iso kavalkaadi kuvasia :))). Toivottavasti muiltakin.

Olin tänää niitä saunan lauteita maalaamas js huomenna tarkotus yrittää mennä uudestaan. Toivottavasti saisin sen homman nyt päätökseen. Äiti oli tänään illalla raksalla ollut siivoilemassa niitä kaappeja. En tiedä mitä kaikkea oli ehtinyt putsaamaan mut helpottaa heti kun jotain on jo tehtynä. Ja nyt vkl olis tarkotus, et äiti hoitais mukuloita kans niinku teilläkin Heini, et mä saan keskittyä tohon hommaan vähä tarkemmin. Meillä onneks mun äiti on jo osa-aikaeläkkeellä mikä tarkottaa sitä meillä se vkl on 4 päivän mittanen :).

HAH!!!! emoticon

Me muutetaan ens viikon sunnuntaina!!!!!!!! Siis jos vaan saadaan muutoauto just sille päivälle ku äsken puhuttiin. Perjantaina on muuttotarkastus ja sen jälkeen alkaa oikein todenateolla mun ja äitin osuus siivoamisessa. Sit sunnuntaina muutetaan. Poika menee sattumalta suunnitellusti isälleen viikonlopuksi nii ei ole tiellä sekään.

Ihan uskomatonta! mä en taho uskoa et se oikeesti tapahtuu??!?!? VAU!!

Miltäköhän Heinistä jo tuntuu just nyt? Ootteko jo päässy muuttaan kokonaan?

Hirveät määrät tekstiä taas tullut! Aina meinaan et joskus luen ketjun ajatuksella läpi mutta ku ei aika tahdo riittää mihinkää!

Heini ja Eemi sit pääsee omaan kotiin asumaan! Ihan mahtavaa!!

Ja Emilia, milloin te muutatte? Ku en muista mitä kaikkea oot kirjoittanu enkä ehdi vanhoja tekstejä lukemaan.

Meillä on alkanut tapahtumaan taas vauhdilla kaikkea!! Mies on lomalla ainakin tämän ja ens viikon ja mäki oon ollu päivisin raksalla tunnin pari. Yks päivä mittasin ja laskin kaikki tarvittavat materiaalit ja sitten oon vähä siivoillu. Saatiin tyttöki hoitoon viime lauantaina, mutta kesken kaiken lähdetiin vuokrakotiin vähän "hoitamaan parisuhdetta" kun himot alkoi hyrräämään. Mahtava päivä oli vaikka en saanut 4:ssä tunnissa lähes mitään raksalla aikaiseksi!

Ensimmäisen maalin valitsin ja sitä kokeiltiin seinään, mutta mä ehkä haluan pari astetta vaaleamman sävyn siitä. Vessan ja kylppärin laatat valittiin seiniin ja lattiaan. Keittiö ja muut kalusteet on valittu, mutta pientä hienosäätöä tehdään edelleen. Toivottavasti saadaan nopeasti sopimus tehtyä..

Mäkin yritän kuvia laittaa tänne kun saadaan vähän maalia seiniin. Nyt siellä on vasta valkoinen pintamaali levyissä.. Oon ihan onnessani! Meilläkin muutto häämöttää tulevaisuudessa - kyllä me kesällä viimeistään päästään omaan kotiin!!

hurjasti tullu tekstiä! Onnea Eemi ja Heini! Vähän oon kade kun pääsette muuttamaan ja meillä vaan venyy ja venyy tää paketin osto ja suunnittelu! Kun aina kestää kun pyydetään talofirmalta jotain muutosta ja sit taas mietiään ja pyydetään tarjousta. Plääh, meidän vastaava mestari tai siis valvoja mikä onkaan laski meille kustannusarvion ja se oli ihan kauhea!!! Laski siis siihen kaikki matonpuistelutelineistä ja pihaistutuksista lähtien ja meni yli 270 000€ :( Ja me kun ajateltiin et taloon menis n. 220t ja tontiin se 60t. 

Niin, että Heini aika kateellinen olen teidän arvioille. Toki valvoja oli laskenu noi siten et teettäis kaikki työt muilla, joten laskeskeltiin et n. 25t voitais säästää niillä töillä mitä meinattiin et mies tekee. Se on silti liikaa, joten pienennettiin vähän taloa ja pyydettiin uutta tarjousta. Voi itku ku tää on vaikeaaaaaaaaaaaaaa!!!!

Ja kun muuten on mielestäni kaikki hyvin nyt talossa niin se pääoven eteinen on ihan päin prinkkalaa kun on ensin vessan ovi ja portaat ja vasta sitten eka kaappi. Meille tuleee perinteinen talo, joten siihen ihan sopisi lämmin eteinen, mut se maksaa 10t lisää. Tässä tilanteessa kun kustannusarvio yllätti näinkin niin ei paljon lisätä enää juttuja. Mietin välillä et luopuisko ruokailuerkkeristä ja laittais lämpimän kuistin, mut sit pitäis suurentaa olohuone-keittiöjuttua kuitenkin ja taas kestäis lisää tää homma. Ei saada enää kesäkuulle pakettia kun on kestäny tää, mutta toisaalta turha on kiirehtiä näin isossa ratkaisussa. Olis vaan hyvä jos mies vois hyödyntää kesälomia rakentamisessa. 

Takaisin