Rakentaminen & vauva

Eemi03

Kommentoinnin ninja
Mä ny sit alotan tän niinku lidia ehdotti [:)].

Tosi nopeesti te aiotte saada aikaseks esikoinen! Mut siinä on suuri ero kun tulee pien elementteinä ku meillä pystytettiin vain runko. Eli käytännössä maalaissilmin katsottuna siellä oli tikkuja ristissä ja ne kattotuolit siellä päällä ja joku muovi katossa. Eli ei ollu minkään näköstä seinää valmiina vain runko mihin alettiin ulkoseiniä tekemään. Se on kastellin talo ja kastelli tehään aina ns. pitkästä. Sen vaan saa valita mihin asti sen ottaa tehtynä. Mun mies on timpuri ja yhden oman talon jo rakentanu. Meillä se runko paketti tuli kesäkuussa ja tällä hetkellä kun on 4kk tehty on väliseinien rungot pystyssä. Viikko vai 2 sitte tuli vasta puhallusvillat välikattoon. Kylppäriin tulee tiiliseinää mitä ei ole vielä tehty. Vasta maaliskuulle on tällä hetkellä suunniteltu tulevaksi keittiöpaketti. Mut kaippa se teidän timpuri tietää mitä tekee kun on kerran ammattilainen. Mä kuitenkin salaa odotan et se jo pian valmistuis ja ukko sanois et koska voidaan muuttaa.[:)] Autotalli tehään kans kokonaan pitkästä ja siihen on pohja/ lattia valettu mut se tehään loppuun vasta sitte ku on muutettu.

Mies tosiaan tekee ihan oman työn ohella. Ja vielä joka toinen vkl on kotona kun sen lapset aiemmasta liitosta on meillä. Ja se tekee kyllä muuten täyttä 14 tunnin päivää. Siis työ + raksa. Mut teillä on jo niin paljon valmiimpi paketti ku se tulee nii sen takia siihen menee paljon vähemmän aikaa.

Toisaalta meidän rakennusmestari, joka on siis meillä vain nimellisesti on mun paras lapsuuden ystävä ja nainen; on sanonu mulle koko ajan et se talo on valmis jo jouluksi. Et mies ei vaan sano mulle et mä en ala hötkyileen.[:D] Mut ei se ny jouluksi ole valmis. Mä toivon kesän alkua. Ja toisaalta poika on vaasassa koulussa ja talo on laihialla. Ja me asutaan mun omistus asunnossa, jota ei ole edes laitettu vielä myyntiin.

Aikas yksinhuoltaja sitä tässä on. Et kyllä siihen Lidia pitää asennoitua niin, että rakennusaika on rakennusaikaa ja talo ei valmistu jos sitä ei tee. Mut siinäkin tietysti pitää säilyttää järki ja osata välillä levätäkkin. Miehellä on onneksi tämä joka toinen vkl kun pitää pe klo 17 - su iltapäivään asti vapaata.

Ja sit se, että onneksi toisaalta Siina käy nukkumaan niin myöhään joka ilta. Muuten ei ehtisi isäänsä nähdä juuri ollenkaan. Mies tulee silloin klo 21 ja Siina käy nukkumaan 23 - 24. Ja joka ilta mies jaksaa vielä tytön kanssa jutella ja lähes joka ilta vaihtaa yöpuvun ja tekee iltapesut ja se rulianssi kestää niillä melkein puol tuntia. En mä tiä mitä ne tekee mut se on niiden aikaa[:D]. Mulla siihen menee aikaa 5-10min.

http://www.kastelli.fi/talot/talomallistot/valokaari/Valokaari+150

Tässä linkki meidän talon alkuperäiseen malliin. Paljoa sitä ei ole muutettu. Pois on vain jäänyt tekninen tila ja siihen menevä ovi. Ja kodinhoitohuone on suurennettu sinne ulkoseinään asti ja siinä on vain ikkuna sen oven tilalla. Ja keittiön viereisen makuuhuoneen ovi on muutettu eteisen puolelle, jotta olohuoneeseen jää paremmin sileää seinää. Sieltä kastellin sivuilta löytyy myös kuvat siitä miltä talo näyttää kun tulee runkopystytys. Siis jos kiinnostaa katsoa.

Tää oliki tosi kiva juttu. Ku sitä on ite nyt niin tohkeissaan ku mä olen tällä viikolla päättäny kylpyhuoneen kaakelit, löytäny moneen huoneeseen yhdelle seinälle ihanat tapetit ja laminaatin ja samoin keittöön tulevan laatan olen löytänyt. [:D][:D]
 
Voi vitsi, tää on tosi kiva aihe! [:)] Kirjotan myöhemmin kun joudan, nyt poika tarvii mua. [:D]
 
[:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)]

Mun iti tulla hehkuttaan ku menin nyt sit eilisen kirjotuksen jälkeen kyselemään mieheltä vähä et is vaihees se arvelis nyt et olis valmis ja tätä kämppää pitää laittaa myyntiin ajoissa. Nii se sano et sit olis varmaan parasta laittaa tämä jo myyntiin ku ei tuossa enää 4kk kauempaa mene. Ja oli puhe että jos laittaa maaliskuun lopun asunnon viimeistään vapautuvaksi päiväksi on aikaa aivan riittävästi. Mun olis tehny mieli hyppiä ja huutaa mut olin ihan lunkisti[;)][;)]. Se lähös kohta viemään lapsiaan kotiin ja menee raksalle nii mä tuuletan sit[:D][:D].

Ku ihan ekaks on sanottu mulle et valmista vasta loppukesästä. Sit mä olen ite miettiny täs et kyllä se varmaan vois olla jo kesän alkuun mut toihan on jo kevään alkuun!!!!!! Onhan siinä vielä paljon tekemistä senki jälkeen kun on muutettu. Ulkopuolelta puuttuu ikkuna- ja räystäs laudat ja samoin kulmat. Mut ne laitetaan vasta sitten kun on maalattu. Et ehkä se on se kokonais valmistumisaika silloin loppukesästä. Mut asumiskunnossa jo helmi- maaliskuulla.

Me ollaan kyllä eka puu kaadettu tontilta maaliskuun lopussa ja siitä lähtien on tehty lähes koko ajan. Koneet oli tekemässä maatyöt ja mies valoi perustukset ite. Lattiavalussa oli ammattimies apuna, jotta tulee kerralla hyvä. Lattiavalu tehtiin vasta sen jälkeen kun seinät ja katto oli päällä. Et aikaa on mennyt kokonaisuudessaan jo 7kk.

Mä olen niin hileissäni[:D][:D][:D]. Se muuttohan olis jo kohta.
 
Vautsi Eemi!

Ihana että noin päin teillä [:D] Monestihan raksahomma venyy ja aikataulut paukkuu ihan päin mäntyä [8|]

Ollaan selailtua talopaketteja ja tiedän juu mitä tarkoitat tuolla runkopystytyksellä. Meillä mies on nyt sitä mieltä ehkä, että otettais sillai, että on ulkoa maalaamista vaille valmis ja että mies tekis sisäseinät ja lattian laittamisen (laminaatti/parketti) ja ehkä kalusteasennukset ite. Lvi ja sähköhommat pitää kuitenkin hoitaa jonkun ulkopuolisen, enkä usko että mies rupeis ainakaan yksin laatoittamaan kylppäriä ym. kun ei ole kokemusta.

Toi valokaari on kyllä meilläkin yhtenä vaihtoehtona [:)] Ainut vaan, että ollaan mietitty toisaalta taloa, missä olis yläkertavaraus ja silloin tulis ehkä enemmän sellainen perinnetalo, mutta saa nähdä!

Perinteisten talojen ulkonäöstä tykkään ja toisaalta modernien talojen avaruudesta ja valoisuudesta niin vaikea päättää! Valokaaressa on kyllä kiva ne olohuoneen isot ikkunat, mitkä tekee siitä valoisan [:)]

Toi vaikuttaa tosi kivalta toi pohja kyllä! Oon joskus asuntomessuilla käyny valokaaressa, mutta en muista missä niistä, kun niitä taisi olla eri kokoisia [:)]
Mihin te laitatte sitten ne tekniset härvelit jos tekninen tila jää pois?
 
Lidia: Meillä on sähkölämmitys (lattia) ja talo on kunnan alueella et lämminvesi tulee putkesta. Sitä erillistä teknistä tilaa ei tarvita. Sähkökaappi on sijoitettu tuulikaappiin takkien taakse ja keskuspölynimuri sijoitetaan yhteen kodinhoitohuoneen kaapeista. Ja siihen samaan kaappiin tuli jokin muukin härveli mut se tila riittää. Ja ei ole mitään härveliä mikä pitäis jotain erityistä ääntä.

Messuilla on ollut ainakin joillain se valokaari 119.

Mäkin toisaalta tykkään tosi paljon perinteisistä taloista ja kakskerroksinen tai tarkemmin puoltoista oli se mitä ajattelin eka. Mut sit mä kuitenkin päädyin ykstasoiseen, koska musta siinä yhdessä tasossa asuminen on jostain syystä helpompaa. Ainakin miten koen mun velin luona et aina se tavara mitä hekee on ylä kerrassa tai sit toisinpäin. Onhan siinä se hyvä puoli et vanhemmat ja lapset saavat paremmin toisiltaan rauhaa ku on vähä välimatkaa. Mut sit taas toisaalta on parempi et ne on lähempänä. Silmän alla.

Mä tykkäsin tossa meidän mallissa just siitä et siinä on kaikki huoneet reilun kokoisia. En ollenkaan ymmärrä niitä 9 neliön koppeja mitä monesta talosta löytyy. Niihinhän pääsee etuperin sisälle mut vain peruuttamalla pois.[;)] Ja todellakin se kaari ja sauna on ne jutut tossa mallissa.

Siitähän se pitääkin lähteä et itse osaa ajatella mitä voi ja pystyy tekemään ja sen mukaan valita paketti. Meillä mä valitsin vain talon ja mies on päättäny muut asiat. Mä sanoin et voitais ottaa vähän enemmän tehtynä mut mies halus tehä ite niin paljo ku mahollista. Mut ei nyt lähteny ihan pitkästä tekemään kokonaan. Onneks.
 
Elikkäs, vihdoinkin löyty aikaa kirjotella tänne. [:)]
Luen tässä samalla nuo teidän kirjotukset ja kommentoin sitä mukaa. [:D]

Niin siis Eemi tuo meidän valmistumisajankohta on tosi karkee arvio, mutta meillä kun se talo tulee väliseiniä myöten valmiina. Itelle jää tehtäväks sisäkatto, lattiat, seinien maalaus/tapetointi, keittiökalusteet, takka/leivinuunin teko, vessan ja kylpyhuoneen laatoitukset yms.. eli niin sanotusti kaikki sisähommat. Ja ulkopuolelta maalaus mut se jää ens kesäks.

Halvemmakshan se tulee tietysti jos ite tekee mahd. paljon. Me mietittiin kans sitä et tehdäänkö koko talo pitkästä mut sillä mun appiukolla rupee olemaan ikää ja paljo sairauksia nii ei olis ollu varmaa olisko se jaksanu tehä ihan koko taloa. Mut parempi näinkin kun että olis ulkopuoliset tullu tekemään. [:)]

En usko Eemi et teilläkään menee ensi kesään jos ootte jo tuossa vaiheessa. Ja niinkun taisit tuolla jossain kirjottaa et olis jo meiheltäs kyselly millon pääsee muuttamaan ja se olikin paljo aiemmin ku kesällä. [:D]

Meillä liitettiin autotalli taloon kiinni ja sen runko on nyt pystyssä. Se siis tehdään ite pitkästä tavarasta. Talopaketti ei tosiaan tuu vasta kun kolmen viikon päästä niin tässä on hyvin aikaa tehdä kaikki muut. Teranssit myös tehdään tässä välissä ettei ne jää sit kevääks. Lattiavalu on  tehty jo et pääsee kuivumaan vaikka talo ei ole pystyssä.

Kyllä tässä rakennusprojektissa pitää olla pitkä pinna itselläkin kun arkea pyörittää melkeimpä yksin, Eemillä vielä kun on poika joka on koulussa. Sympatiat sullle. Että Lidia miettikää tarkkaan millon rupeette rakentamaan ja miten paljon tosiaan teette itse kun se vie kuitenkin mieheltä sitten niin paljo aikaa pois olla perheensä kanssa. Mut mä oon ainakin tyytyväinen et nyt tähän ruettiin ku sitten tietää että kun talo on valmis niin ei tarvii enää mihinkään hötkyillä ja poika on sillon 6-7kk niin alkaa just liikkumaan enempi niin on ainakin tilaa. [:D]

Meilläkin mies jaksaa illalla vielä puuhata Aleksin kanssa vaikka tehnyt pitkän päivän, vois luulla että haluis vaan nukkumaan ja rauhottumaan mut toisin on, onneks! Hienoa Eemi että teilläkin mies osallistuu illalla pitkän päivän jälkeen tytön hoitoon.

http://www.omatalo.com/index.php?mID=104&kieli=FIN&mallisto_ID=152&mallisto_ala=kaikki&mallisto_huoneet=kaikki&mallisto_tyyli=Optimi&mallisto_tyyppi=rakennus&mallisto_kerros=kaikki&mallisto_nayta=ulkokuva&mallisto_tapa=kaikki

Tuossapa meidän talosta se alkuperäinen versio, tehtiin tähän joitakin muutoksia. Esim. tällä etupihalla kun on nuo kaksi teranssia niin ne yhdistettiin et tulee koko talon mittanen teranssi ja takapuolella taloa tuo teranssi isonee vähän. Sisältä lähtee yks makuuhuone pois ja näin ollen noista kahdesta mitkä jää tohon vasemmalle puolelle taloa, niistä tulee isompia, en halua tosiaan mitään pikkuloukkuja mihin mahtuu vaan sänky. Niinkun Eemikin hyvin sanoi että etuperin sisään ja takaperin pois. [:D][:D][:D] Sit tuolta "päämakuuhuoneesta" otettiin toi ovi pois tonne pesuhuoneeseen ja saunan ovi vaihdettiin keskelle saunaa ja lauteet sivuille. Myös meiltä lähti toi tekninen huone pois ja kodinhoitohuone menee tuonne seinään asti ja sieltä se ovi otetaan pois. Meillä tekninen tila tulee autotallin perälle. Meillä tulee myös korkeimmilla kattoristikoilla eli jos joskus halutaan yläkerta niin sen pystyy sinne tekemään. Meillä tulee maalämpö lämmitykseks, sitä suositteleevat paljon, onhan se kallis tehdä mut maksaa itsensä takaisin 7 vuodessa. Ulkoväriksi taitaa tulla aika sama mikä tossa pääkuvassa on. [:)]

Ihanaa Eemi että oot jo päässy valitsemaan pintoja, mä niin ootan et appiukko sanoo et alahan rueta kattelemaan värejä ja laattoja. [;)] En oo vielä ees esitteitä hakenu tms..

Lidia kannattaa tilata netistä eri talotehtailta niitä esitteitä, mä tilasin kaikista mahdollisista paikoista vaikka ei ois niinkään kiinnostanu mut niistä saattaa saada hyviä ideoita sit omaan taloon. Ne on muistaakseni ilmasia joka paikassa, olisko yhdestä joutunu 5€ maksamaan (en muista minkä talotehtaan). Vaikka näkeehän ne netistäkin mut jotenki oli helpompi tutkia niitä esitteitä.

Mä tykkään kans tosta perinteisestä mallista mut ihania on myös noi valoisat, modernit talot. Me päädyttiin tähän perinteiseen ja tyytyväinen kyllä olen. [:)] Todella kivän näkönen Eemi toi teidän talo ja pohjapiirustus, järkevästi noi huoneet sijoiteltu. [:)]

Tulipas tekstiä, jospa joku jaksaisi lukea. [:D] Tää on tosi kiva aihe kyllä. Kun on kerta kohtalotovereita täällä. [:D]
 
Meidän yhdellä tutulla on samanlainen talo (tehneet myös joitain muutoksia) kun mikä teille Esikoinen tulee ja ainoo asia mitä ovat joskus haaveilleet on pidempi väli oleskelutiloista makuuhuoneisiin tai jotain seinää äänieristeeks. (Seinä toki ei ratkaisuna oo hyvä.) On välillä hankala aikuisten istua iltaa lasten ollessa jo nukkumassa kun äänet kuuluu niin kovasti. Eli ratkaisuks rakennusvaiheessa lastenhuoneen seiniin parempi äänieristys??

Suosittelen maalämpöä, meillä on sellanen ja toimii tosi hyvin sekä sähkölaskut on pienentyny huomattavasti. Alkukustannus on suuri, mutta maksaa itsensä tosiaan takas alle 10 vuodessa. Lisäks tähän meidän lämmitysvalintaan (vaihdettiin sähkö maalämmöksi taloon muutama vuosi sitten) vaikuttaa se, että mies tekee ko kaivoja työkseen. Reissutyötä siis ja pitkää päivää... 
 
Tämä onkin todella ajankohtainen aihe itselle! Elämä tuntuu olevan pelkkää vauvanhoitoa ja talonrakennusta. Tai siis minä hoidan vauvaa ja mies rakentaa.. Niinhän me sovittiin silloin huhtikuussa kun projekti lähti käyntiin. Välillä toivon, että mies olisi vähän enemmän kotona tai että itse voisi auttaa rakennuksella, mutta ei tästä saa ainakaan ääneen valittaa. Päätös tehtiin ja oma koti on tulossa [:)]

Elikkäs keväällä tuli myyntiin miehen edesmenneen sukulaisen kuolinpesältä tontti johon ihastuttiin täysin ja ostettiin huhtikuussa. Sitten elämä olikin taloesitteiden selaamista ja tontin raivausta. Mäkin pääsin vielä silloin osallistumaan kun maha ei ollut tiellä [:D] Meille oli nopeasti selvää millainen talo halutaan ja kun oltiin käyty talopakettien myyjien puheilla niin päädyttiinkin rakentamaan itse pitkästä tavarasta. Tai siis mies päätti, mä en jokatapauksessa osaa mitää tehdä.. Ja saatiin puutavaraa pilkkahinnalla. Heinäkuussa saatiin rakennuslupa ja kesken kivijalan muurauksen piti lähteä synnyttämään [:)] Tai siis enhän mä siellä ollu.. Loppuviikosta olis tarkoitus olla lattian valu. Mulla ei ole hajuakaan koska päästäis muuttamaan, koska miehen vastaus on aina "ei saa painostaa", mutta meillä on kiva vuokrakämppä ettei mulla mitään kiirettä ole..

Mies siis itse rakentaa, ei tosin ole timpuri, mut kätevä käsistään ja esimerkiksi pari ulkosaunaa on rakentanut ennen. Hänen isänsä on rakentanut heidän talonsa ja on ollut koko kesän apuna ja nytkin aina kun ehtii. Mun mies on tällä hetkellä lomautettuna omasta pyynnöstä joten pystyy koko ajan rakentamaan. Tekee normaalisti reissuhommia joten nykyään on joka yö kotona mikä on tosi kiva [:)] Heillä on vähän hiljaisempaa työpaikalla ja joutuis muuten johonkin kurssille joten tämä tilanne sopii ihan hyvin tällä hetkellä! Tontti on parin kilometrin päässä meidän kämpästä, joten käy kotona syömässä kerran päivässä. Ja mekin usein vaunuitellaan sinne. Joskus jopa yritetän tehdä siellä jotain, mutta mistä johtuu, että aina silloin Milma nukkuu lyhyet päikkärit..

Rakennetaan pienellä paikkakunnalla ja meidän molempien suku asuu täällä ja heistä on ollut suuri apu. Kuten sanoin niin miehen isä on ollut auttamassa koko kesän ja osan syksyä. Oma isäni on kaivinkoneurakoitsija, miehen isoisällä on traktoreita ym. vehkeitä, serkku on lvi-alalla, sisko ja setä rakennusalalla. Ja aina on joku tuttu tai tutuntuttu joka osaa sitä ja tätä. Isän on saanut aina päivän varoitusajalla maata mullistamaan. Ja maa-aines saatiin tutulta mieheltä maksamalla kuljetuksiin kuluneet bensat. Jotain hyvää siitä, että kaikki tuntee kaikki.. [:D][:D]

Taloomme tulee 3 makuuhuonetta ja asuinneliöitä 120. Lisäksi tulee aika iso autotalli/varasto joka on miehen "askartelusoppi". Autokatos tulee sitten hamassa tulevaisuudessa. Olen naureskellut, että munko oma tila on kodinhoitohuoneessa. Toivottavasti pysyykin vitsinä [:D][:D] Talo on aika suora kopio erään talofirman mallista, mutta en uskalla siitä laittaa linkkiä.. Lämmitysmuodoksi tulee poistoilmalämpöpumppu eli pilp.

Eemi, meidän ensimmäinen valinta omaksi taloksi oli muuten Kastellin Valokaari, mutta mielihän muuttui matkalla sata kertaa. Välis on sellainen olo, että voi kun oltais otettu talopaketti muuttovalmiina, mutta tällä tavalla säästyy paljon rahaa. Ja mies tykkää kun on tekemistä [:)] Toivottavasti puolen vuoden päästä on vielä sama fiilis..
 
Dessa, me ei voida enää tehdä muutoksia väliseinien paksuuteen yms.. mut niinkun mies sanoi tässä vitsillä joskus et jos toi talo ei meitä miellytä niin ainahan voidaan rakentaa uusi kun on tuossa asuttu kaks vuotta. [;)] Nuoria kun ollaan niin ei mitään ongelmaa senkään suhteen ja toinen juttu et oon aina halunnu veden ääreen asumaan (lapsuuden asuin veden äärellä) mut nyt ei löydetty hyvää tonttia joten rakennetaan nyt tänne kylälle mut ei ihan keskustaan vaan saadaan olla siellä kuitenkin omassa rauhassa.
Mut nyt asennoidun niin että tuo tulee olemaan meille se viimeinen paikka missä asutaan tai että tuolta ei enää muuteta pois mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä tapahtuu. [:)]

Me saatiin muuten vasta pari viikkoa sitten rakennuslupa voimaan ja ollaan jo pohja valettu, [;)] Eipä siitä onneks kukaan mitään sanonu ja oltiin varmoja että saadaan se lupa. Mies on nimittäin tällä kunnalla töissä niin hän jo alustavasti sillon kyseli että saako alottaa niin päättäjät lupasivat. [:)] Ei ole täällä niin tarkkaa..

Mekin tuohon maalämpöön päädyttiin kun kuultiin että se on todella hyvä ja sähkölaskut todella pienenee... Paljonko teillä Dessa on lämmitettävän alueen neliömäärä? Meillä tulee 120m2 + n.40m2 autotalli lämpimäks.

Tintsu, meillä kans suhteita paljon. [;)] Tosiaan miehen isä timpuri, veli sähköinsinööri, setä sänhköinsinööri ja rakennusmies, mun isä ja veli ollu kaivinkone/traktoriyrittäjiä yms..

Teillä tulee Tintsu samankokoinen talo kun meillä yhtä monella makuuhuoneella ja tosiaan meillä se 40m2 autotalli.
 
Me ostettiin elokuussa tontti ja tosiaan nyt mies ahdistelee jo kovasti, että pitäis päättää millainen talo rakennetaan [8|] Veljeni on rakennusinsinööri ja on onneksi toppuutellut, että suunnitteluun kannattaa varata ainakin puoli vuotta [:D]

Ollaan tilattu varmaan kaikkien mahdollisten talofirmojen esitteet, niitä ollaan nyt selailtu. Tosin täytyy myöntää, että en ole synnytyksen jälkeen ollenkaan niin ahkerasti niitä selannut, koska vauva vie ajatukset ja ajan. Pitäis alkaa kyllä orientoitumaan... Mun on vaikea miettiä niitä tiloja joistain kaavioista. Siis toki tajuan mitä niissä tarkoitetaan, mutta parasta olis päästä katsomaan! Tosin ollaan vertailtu tuttujen taloja ja tilaratkaisuja ja tiedetään ainakin, että oman makkarin pitää olla väh. 14m2 ja että sellaista käytävämallista kodinhoitohuonetta en halua. Tai siis että kodinhoito ja kuraeteinen on yksi ja sama käytävän pätkä. Siellä on sitten kuravaatteet ja puhtaat pyykit sekaisin... Siskollani kodinhoitohuone on pieni, erillinen huone ja musta sekin on toimivampi ratkaisu kuin käytävämalli. Toi kodinhoitohuone/kuraeteinen yhdistelmä mietityttää paljon!

Olishan sen kodinhoitohuoneen toisaalta hyvä olla pesuhuoneen yhteydessä, että pesulle mennessä olis kätevä nakata vaatteet likapyykkiin ja toisaalta sellaiset vaatteet mitä ei saa kuivattaa kuivausrummussa niin sais kylppäriin kuivamaan telineelle (arghh. ainahan ne telineet on tosin tiellä!) L-mallin kodinhoitohuone olis kyllä toisaalta hyvä.

Mietin kans, että onko välttämätöntä päästä vanhempien makkarista kylppäriin...on ehkä [:D] Ja haluan kunnon kuraeteisen, missä on paljon kaappitilaa. Tai sitten yksi oikein hyvä eteinen! Tuttavaperheessä oli yksi tilava eteinen, josta oli oviaukko kunnon kurahuoneeseen - eli laattalattia, lattiakaivo, hana ja lämmitetyt putket mihin laittaa märät vaatteet kuivumaan.

Eemi me ollaan vähän mietitty, että jos laittais sillai yläkertavarauksella niinkuin teilläkin Esikoinen. Pikkulapsivaiheessa yksi kerros on varmasti helpompi niin kuin sanoit Eemi, mutta ollaan mietitty, että sitten kun Hugo on isompi ja mahd. sisaruksia niin sitten yläkerta vois olla hyvä ratkaisu. Leikit pysyis siellä ja teineillä enemmän omaa rauhaa? En tiedä, vaikea päättää! Tähän elämäntilanteeseen ei vielä tarvita 4 mh, joten siksikin 3mh ja mahdollisuus ylös 2mh vois olla hyvä... Jep, en tosiaan itsekään halua noita 9m2 huoneita!

Saanko kysyä millaisia teidän talojen kustannusarviot suunnilleen on? Avaimet käteen jutut on helppo kattoa hinnastosta ja lisätä siihen maatyöt jne. mutta muuten on jotenkin hankala miettiä, että kuinka paljon säästäisi, jos ottaisi vesikattoasennuksella ja ottais urakoitsijat tekemään sen mitä mies ei ehdi tai miehen avuksi...
 
Esikoinen, meillä kans aloitettiin jo ennen kuin rakennuslupa oltiin saatu. Kunnasta rakennustarkastaja oli käymässä ja antoi suullisen luvan. Ei niin tarkkaa täälläkään. Samana päivänä kun posti toi meille luvan niin betoniauto tuli [:D][:D][:D] Meillä tulee autotallin ja varaston yhteispinta-alaksi 78 neliötä. Mies kun tykkää rakentaa ja huoltaa kaikkea niin pitää olla kunnon tilat. Ja autoa siellä ei kai koskaan tulla pitämään muuten ku sen huoltamisen yhteydessä [:D] Maalämpöä ei meille suositeltu, kun ei kuulemma kannattanut niin pieneen taloon. Pitäis olla vähintään 150 neliötä, mutta teillehän tuleekin sen verran autotallin kanssa.

Lidia10, meillä miehellä oli kans hirmuinen kiire alata rakentamaan. Ei montaa kuukautta mietitty.. Mut kyl mä ihan tyytyväinen olen ollut valintaan. Ainoastaan kaappitilan vähyys vähän hirvittää, vaikka mies sai mut jo aikaisemmin vakuuttumaan, että kyllä sitä riittää. Ja tuleehan meille se varasto autotallin yhteyteen.. Mä olin ensin sitä mieltä ettei tehdä ovea meidän makkarista kylppäriin. Mutta raskauden loppuvaiheessa se vessassa ramppaaminen oli sitä luokkaa, että jos vielä siihen tilaan joudun niin se ovi säästää paljon hermoja [:)][:)]. Meille tulee just tollainen käytävämallinen kodinhoitohuone vaikka kaikki on sanonu ettei se oo hyvä.. Mun lapsuudenkoti on rakennettu siihen aikaan kun ei mistään kodinhoitohuoneesta ole ollut tietoakaan joten en yhtään osaa sanoa mikä olis hyvä..

Aluks meinattiin ottaa tosiaan talopaketti johon ois kuulunut seinät ja katto ja sen hinta olis ollu reilu 40 tonnia. Nyt itse tekemällä säästettiin melkein puolet [:)][:)] Mutta huonoja puolia on tosiaan se, että miestä harvemmin näkyy kotona. Mutta haluttiin olla maltillisia lainanottajia, ettei tarvis lopun ikää maksella sitä pois..
 
esikoinen, meillä lämmitettävää 150-160 autotallin kanssa. Noi neliöt ei oo sen takia tarkkoja kun meillä on alakerrassa sellasia tiloja, joita ei ikkunattomuuden takia lasketa neliöihin, mut ne lämmitetään silti (esim. kodinhoitohuone..). Reikää meillä tehtiin varmuudeksi 175m, olihan tuo poraus meille miehen tekemänä "ilmaista"[:D] eli omakustannehintaista.
 
Elikkäs esikoinen tehän olette oikeastaan aikalailla siis samassa vaiheessa ku mekin!!! [:D] Teillä paketti tuloillaan väliseinineen ja meillä väliseinät valmistumassa. Täshän päästään syynäämään näit juttuja ihan samois ajois[:D]. Mä ainaki jaksoin lukea ja sanasta sanaan kävin läpi teidän pohjan kanssa mitä muutoksia olitte tehneet. Sitä en ymmärtäny kumpaan päätyy se autotalli tulee? Pohja on hyvä ja selkeä ja tosi hyvältä vaikuttaa noi isot huoneet. Varsinkin se yksi mistä tulee tosi iso kun kaksi huonetta yhdistetään. Tykkään avarista huoneista. Saa sijoitella huonekalut niinkuin haluaa, eikä niinkuin ne just ja just parhaiten mahtuu. ISot terassit on erittäin bueno.

Meille tulee ulkomaaliksi joku ruskean ja harmaan sekoitus. Mahdollisimman lämmin väri, eikä kovin tumma. Ja pitää katsoa tarkkaan, että ei tule likaisen väriseksi. Meillä myös terassia laajennetaan jatkuvaksi siihen saunaseinän loppuun asti. Sitä maalämpöä tosiaan monet suositteli Mut mies sanoi et jos olis tullu 50 neliöö isompi nii sit hänki olis kähteny. Oli edellisessä talossaan ollut tyytyväinen sähkölämmityksen ja ison varaavan takan yhdistelmään. Sen takia halusi saman nytkin. Ja mikäs mä olen vastaan laittamaan.

Kannattaa ajoissa alata kattelemaan ja miettimään valmiiksi vähän mitä lähtee hakemaan. Mulle jostain syystä kaikkien laattojen valikointi tuotti tosi paljon tuskaa. Siksikin et ne tosi makeet on ihan sika kalliita. Ja ku halvalla ont ehtävä nii oli vaikea päättää. Otinkin nyt juuri viime vkl ilmestyneestä Hartmanin mainoksesta halla nimisen laatan kuurankukkineen, alennuksessa kun oli. Olis mullakin vielä aikaa mut u nyt sain iilin tän homman tehä nii tehään pois alta. Olen kattellu kaikkea jo pitkään mut vähä silleen vaan et olen jättäny mieleen mitä olen nähny. Mieli on muuttunu parissa asiassa tosi paljon matkan varrella ja toisaalta toisissa olen palannu siihen mitä ihan ekaks mietin. Ja hintaerot ihan kaikessa on valtavat. Kannattaa katsoa monesta eri liikkeestä erilaisia vaihtoehtoja.

Tintsu teidän elämä kuulostaa niiiiiin tutulta! Voi kun meilläkin olisi matkaa raksalle vain kävelyn verran. Mut matkaa yli 20km. Maaliskuun loppu/ huhtikuun alku se oli kun ne ekat puut meilläkin kaadettiin. Ja kesäkuun alussa tuli kastellin runkopaketin pystytys. Mä ajenlen kerran pari viikossa sinne Siinan päikkäreiden ajaksi siivoamaan. Siina onneksi on tähän asti nukkunut hyvin siellä vaunuissa. Teillähän on mahtavasti tuota tietoa ja taitoa suvussa ja lähipiirissä. Se kannattaa todellakin käyttää hyödyksi.

Lidia 170 on suunniteltu lainasummaksi. Pikkasen joutuu korottamaan ku meillä tuli peruskallio vastaan jo heti kätelys ja jouduttiinki ampumaan. ( ja meilläku ei siihen suuntaan ollu juurikaan suhteita) Nosti kustannuksia 20t. Mut varaa kustannusarvion jälkeen jätettiin 11t et katotaan mihin saadaan kiristettyä. Siis tohon summaan kuuluu sit ihan kaikki.

Tämä on nyt erittäin innostava ja ajankohtainen aihe. Nukkumaan mun piti mennä jo tunti sitte mut täälä mä vaan kirjotan. Taas oikeen romaania[:D]. Nyt on kyllä pakko tapia kuitenkin petiin. 3kk neuvola odottaa aamulla meitä saapuvaksi.
 
Eli, mäpäs kans vastailen kaikille sit tässä samalla. [:)] Järjestyksessä siis.

Lidia, meistä toi ratkasu että kodinhoitohuone ja pesuhuone ovat vierekkäin, tuntuu toimivalta. Juuri sen takia että sinne voi pesulle mennessä riisua likaiset vaatteet suoraan pyykkiin ja meillä tuo kodinhoitohuone on samalla pukuhuoneena kun saunasta tullaan. Ja siks sinne taakse tulee iso teranssi et kesällä voi siihen laittaa pyykit kuivumaan helposti vaan ovesta ettei tarvii lähtee kantamaan pitkiä matkoja mihinkään. Kuraeteisenä ei pidetä tota khh:ta kun se on takapihan puolella.

Me myös haluttiin toi ovi pois tosta meidän makkarista pesuhuoneeseen koska jos ukot viettää saunailtaa ja mä haluun nukkua niin ne äänet kuuluis vielä selvemmin jos siinä olis ovi. [:D] Ja se tuntu muutenkin epäkäytännölliseltä. Mut sekin on makukysymys.

Ja viel sen verran et ne korkeet kattoristikot ei lisänny meillä ainakaan hintaa yhtään talopakettiin joten otettiin ne "varulta" jos joskus tehdään se yläkerta. Että ne kannattaa ehottomasti ottaa jos mietitte että tarviitteko joskus lisää tilaa.

Meidän kustannusarvio on 190, mut tämä siis lasketaan niin jos joku rakennusfirma tekisi meidän talon alusta loppuun asti. Nyt kun tehdään paljon ite, sen pitäisi jäädä n. 150-160 mut kun meille tulee se maalämpö niin nousee todennäköisesti 170 loppusummaksi. Mut tuon osaa tarkalleen sanoa vasta kun talo on valmis ja pihatyötkin tehty. Ja tämäkin riippuu ihan paikkakunnasta minne tekee. Esim. etelässä jo tontit maksaa maltaita kun taas me saatiin tontti 2000€:lla.

Tintsu, joo meille tulee lämmintä pinta-alaa jo sen verran et se maalämpö kannattaa. Just eilen laittovat viestin sieltä porausfirmasta et myöhässä ovat, huomiseen siis menee että meille porakaivon tuleevat poraamaan. Meille tulee n. 130m sitä kaivoa mut tuokin saattaa vielä muuttua, riippuu mitä sieltä maasta löytyy. [:D]

Me otettiin tosiaan talopaketti väliseiniin asti valmiina ja hinnaks tuli n. 38 000€. Siihen kuuluu myös "pientä hileptööriä" kuten keskuspölynimuri, sälekaihtimet kaikkiin ikkunoihin, ristikot ikkunoihin yms.. Mut todellakin se tulis halvemmaks jos tekisi ite paljon enemmän. Minäkin olen vasta 20v ja oon 45v kun laina on maksettu että en nyt ihan ikäloppu ole vielä. [;)]

Eemi, niinhän me tosiaan ollaan aika samassa vaiheessa. Hienoa! [:D][:D] Siis autotalli tulee tuohon päätyyn mistä löytyy noi kaks makuuhuonetta ja vessa, eli pääsisäänkäynnin puolelle. Sieltä nurkalta tulee myös tie tontille joten siihen se oli järkevin sijoittaa. Me tosiaan kans vähennettiin se yks makuuhuone ku haluttiin kaks isoa eikä sen sijaan kolmea todella pientä joilla ei tee mitään. Mä tykkään kans isoista terasseista. [;)]

Kivan väriseltä kuulostaa teidän talon väri, mekin mietittiin sitä kun siitä tulee vaaleensininen et se on kylmä väri mut päädyttiin kuitenkin siihen ku kumpikin tykkäsi.

Juu niin tässä pitäs alkaa kohta kattelemaan niitä laattoja ja katella tosiaan tarjouksia kun mua jo hirvittää kun pitäs kohtuuhinnalla saada ja mä kun johonkin ihastun ja se on pakko saada nii ne on just niitä kalliita. [:@] Ajattelinkin hakea niitä esitteitä monesta paikasta jotta voi vertailla hintoja ja kuvioita yms.. Ihanaa kun sä olet jo saanu valittua jotakin, se on aina eteenpäin. [:)]

Meilläkin muuten matkaa raksalle vain 1km. Joten pääsen sinne helposti vaunujen kanssa kattomaan mitä se appiukko puuhaa ja joskus sitten itsekin teen jotain jos tarvitsee. Esim. viikonloppuna oltiin koko perheen voimin lapioimassa tulevien terassien alle eristyshiekkaa (minä, mies ja Aleksi nukkui vaunuissa). Oli ihanaa kun oli minustakin jotain hyötyä siellä. Sanoinkin miehelle vähän aikaa sitte et ois ihanaa kun minustakin olis enemmän hyötyä siellä raksalla ja voisin olla siellä paljo enempi apuna niin tuumas mulle takaisin että arvaappa oisko minusta ihana olla enempi pojan kanssa kotona ku töissä ja raksalla koko ajan mut kohta tää kulta helpottaa. [:D][:)] Jotenkin niin ihanasti sanottu.
Sen verran mä oon koko ajan mukana tässä hommassa et hoidan kaikki paperihommat, eli laskujen maksut yms.. asiat pankin kanssa. [:D]
Meillä mies kaato tontilta ekat puut sillon ku mä olin sairaalassa käynnistyksessä. Oli päivät mun luona ja ajoi illaks kotiin/tontille (100km) lepäämään ja kaatamaan puita ja sit taas seuraavana aamuna mun luo. [:D] No eipä tuota rumbaa kestäny ku kaks päivää ku sit jo poika syntyikin. Että nopeasti meillä on edetty. Hurjaa!

Nyt pitää mennä tiskaamaan ja siivoomaan ku poika päikkäreillä. Tuli taas romaani. No, pidetään kuitenki täällä keskustelu yllä, tosi mielenkiintosta ku muitakin tosiaan samassa tilanteessa. [:)]
 
Esikoinen Jep, tonttien hinnat kyllä tosiaan vaihtelee hurjasti! Me maksettiin omastamme 60t [:(]

Tulee kyllä olemaan vaikeaa valita noi kaakelit, keittiön kaapit ja lattiamateriaalit! Mihin ootte päätyneet lattiamateriaalien suhteen olohuoneessa/keittiössä/makkareissa?

Laminaattejakin on nykyään niin monenlaisia ja erilaatuisia. Jotkut parketit maksaa 80m2 ja halvimmat laminaatit jotain 6m2 käsittääkseni. Melkoinen hintaero mietittäväksi! Onneksi löytyy kaikkea tuolta väliltä [:D]

Keittiöön haluaisin ehkä laatat...tosin sitten kaikki maahan putoavat lasit todellakin hajoavat! Mutta ei tarviis varoa kosteutta niinku parketin kanssa.

Oon ennen ajatellut, että haluaisin tummat, pähkinän väriset lattiat. Nyt toisaalta vähän tekis mieli semmoisia vaaleita [:)] Keittiöön oon ennen ajatellu et pähkinän värinen puu/valkoinen yhdistelmä, mutta toisaalta noi uudet vaaleat on aika jees kans [:D]

Millaiset teille on tulossa?
 
Voi hyvä j....la lidia mitä te ootte joutunut tontista maksamaan. Meidän tontti maksoi reilu 7t ja siitä saatiin vielä 20% alennusta. Ihan vaan sen takia et oltiin molemmat alle 35 sitä ostaessa. Mut joo kyllä mä tiedän et pääkaupunki seudulla tonttien hinnat on ihan järkyttäviä. Mulla olis varmaan näillä tuloilla jääny talo tekemättä noin kalliille tontille.

Mä laitan laminaattia nimeltään spirit vintage valkoinen. On sellanen valmiiksi kulutettu pinta[:)]. Se oli halpaa 9.90e/neliö. En ole kattonu löytyykö netistä. Varmaankin. Käyttöluokka on 32 ja paksuus 8mm. Paljon eroja joo on mut tohon hintaan mä vaihdan sen lattian kolme kertaa ennenkö se tulee kalliimman vaihtoehdon hintaseksi. Eikä sitä halpaakaan tarvitse välttämättä koskaan vaihtaa. Miehen mukaan lattialämmityksen päälle sopii paremmin laminaatti ku parketti elää lämmönvaihteluiden mukaan niin paljon. Keittiöön, tuulikaappiin ja takan ympärille/ eteen tulee laatat. Sen nimi oli balladio valkoisena sekin 19.90e neliö. Kodinhoitohuone, vessa siellä, kylppäri ja sauna tulee tummanharmaalla 10x10 laatalla. Keittiöön tulee laattaa sekin miehen suosituksesta. On töissä firmalla, joka korjaa kosteusvaurioita ja kuulemma laatan alle laitetaan kosteussulku niinku kylppärissäkin ja keittiön kaappien taakse laitetaan laattaa vielä vähän matkaa seinällekkin. Siis nii olen ainakin ymmärtäny.

Keittöön tulee valkoiset ovet ja tummanruskeat tasot. Tason värin nimeä en nyt muista mutta on ruskea, ei ollenkaan punertava, eikä kellertävä. Keittön välitilaan laitan todennäköisesti välitilaan tarkoitetun laminaatin. Se kuvio näyttää ihan siltä et olis sellanen hieno vaalea kivipinta mut pinta onki todellisuudes ihan silee ja helposti puhtaana pidettävä. Muuten olisinkin valinnu sellasta hienoa kiveä mitä nyt on paljon mut uskon et siihen pinttyy lika ja varsinkin rasvatahrat niin en siihen siksi lähe. Se laminaatti on kallista 65e/ metri. On 59cm leveää, joten kattaa koko välin. Ja sitä ei montaa metriä kuitenkaan mene. Mä laskin et meillä menee alle 3.3m + 2.5m. Tuleehan siitä hintaa mut muuten olen kaiken valinnu hyvin halpaa niin jossain kohassa pitää saada sit ottaa ihan mitä huvittaa.

Vaikka mä olisin melko varmasti valinnu ton laminaatin muutenkin ku se oli musta hienoin. Kerranki[:D][:D]. Yleensä koskaan ei käy niin et se mistä tykkää eniten onkin halvinta!

Äh,,, kello 23 ja mä menen nyt suihkuun ja samalla pesen ne pirun seinät. Toooosi kivaa[&:]. Ei yhtään väsyttäskään. Mutku nyt mies on kotona niin saan rauhassa ne pestä. VAi jättäskö sittekki aamuun? Ei siinä kauaa mene. Toisaalta nii likanen tukka, ripsarit varissu et olis kuiteski pakko mennä suihkuun. [:'(] No eikun sorvin ääreen.
 
No huhhuh Lidia, saanen kysyä missä päin asutte ku en muista? Siis tuo jo pelkän tontin hinta, ei minunkaan tuloilla rakennettas enää tuon tontin hinnan jälkeen kovinkaan isoa mökkiä. [:D] Ja mites iso toi teidän tontti on?
Me maksettiin 0,34€/neliö eli meillä on 5885m2 niin tuosta tulee se 2000€.

Me aateltiin lattiamateriaaliks olohuoneeseen ja makkareihin laminaattia, haluaisin jonkun tumman, tammi olis ihana sävy mutten tiedä meneekö se liian tummaks. Se lois ainakin tunnelmaa. Keittiöön haluisin laattalattian niinku mun synnyinkodissa, kätevä tosiaan pitää puhtaana. Sitä ei olla vielä päätetty. Ja lasit hajoo kyllä takuulla mut kaupastahan niitä saa lisää. [:D]

Yks meidän kaveri joka myy lattiamateriaaleja niin kerto että nykyään laminaatti on niin hyvää materiaalina (halpakin siis) että se voittaa jopa parketin kestävyydeltään. Ja jos teillä on koiria niin ehdottomasti mielummin laminaatti. Parkettiin tulee heti naarmuja/uria, mut laminaattiin ei tuu kuulemma ainakaan niin helposti. JA kaiken järjen mukaan se pitää paikkaansa ku eihän se oo tavallaan puuta se laminaatti. Ja halvallakin saa hyvännäkösiä ja kun pitää yrittää halvalla tehdä niin se passaa ainakin meille. [;)] Meillä on tässä vuokrakämpässä pyökin värinen laminaatti, tämäkin kiva mut en ehkä omaan taloon tätä laittas (mun mielipide ja näkökysymys)

Me ei olla vielä keittiön kalusteita mietitty ollenkaan. Haluisin ehkä valkoset ovet ja jonkun muun väriset tasot, tai sit en tiiä. Niitäkin on paljo hyvännäkösiä.

Mistä otitte Eemi keittiönkalusteet? Ite oon miettiny Nelkoa, Puustellia ja mitäs niitä nyt sit olikaan, eipähän sitä enää muista ku tähän oisin kirjottanu. [:@]

Mut kotihommat kutsuu, palaan myöhemmin jos muistan vielä jotain. [:D]
 
Keittökalusteet tulee Puustellilta. Sitä ei tarvinnut miettiä sen takia, että kastellin talopaketin ostaja sai -40% puustellilta alennusta [:D]. Me ollaan käyty siellä puustellilla jo aikoja sitten varaamassa keittö. Kun ei itse oikein tiennyt mitä kannattaa ottaa ja nykyaikaisista tuotteista niin meillä ainakin se myyjä oli tosi hyvä. Se sano mitä kannattaa mihinkin kohtaa laittaa. Siis niitä et millasta kaapin / laatikon sisältöä ja kulmakaappeja. Ainoa asia minkä oli päättäny oli se, että yhtäkään alakaappia ei tule. Et kaikki työtason alapuolella olevat ovat laatikoita, jotka saa vedettyä kokoaan auki. Ei tartte pylly pystys sieltä alimmalta hyllyltä peränurkasta kaivaa tavaraa.

Ja nyt kun olen jälkeen päin miettiny et mitä laitettiin mihinkin olen todennut, että hyviä ratkaisuja on tehty silloin. Myyjän täydellä avustuksella. Käytäntö sitten näyttää mikä oikeasti meni hyvin. Mulla olis FB:ssä paljon kuvia rakennusajalta. Nyt ei ole kuvattu kun väliseiniö on tehty mutta taidanpa etsiä teidät ja pyytää kaveriksi nii pääsee kattomaan.[:)]

Mihin te esikoinen rakennatte? Tuo on jo niin halpaa maata et ei kovin ison kaupungin lähellä olla. Me ostettiin Laihian kunnalta ja siinä tais olla se neliöhinta jotain reilu 3e. En muista tarkkaan. neliöitä on reilu 2000. Ihan sopivan kokoinen meille. Vaasasta olis saanu vain puolet pienempiä tontteja (siis kunnalta) ja puolet kallimpia. Yksityisesti olis aanu isompia mut hinnat nousi sit jo ihan hirveesti. Ainakin tonne Lidian lukemiin.

Jäiks[:)]. Se kiinteistövälittäjä tulee kohta. Mua alkaa jännittämään. Kämppä pitä olla tip top. Ny se on enää kiinni siitä minkälainen tämä välittäjä on ja kui paljo se antaa hinta-arvioks.
 
On kyllä tontin hinnoilla todella suuret erot!! Lidian ja esikoisen tonttien hinnat on täysin eri luokkaa!! Mihin päin te rakennatte? Me siis 6000 asukkaan etelä-pohjalaiskunnassa. Me ostettiin meidän tontti yksityiseltä lähes samalla hinnalla mitä kunta myy eli reilu 2€/neliö. Hintaa tuli yhteensä 7500 euroa ja pinta-alaa 3500 neliötä. Keskustaan on kaks kilometriä ja tontin takana on metsää ja edessä paljon peltoa. Viereisellä tontilla asuu yli 90-vuotias pariskunta ja toisella puolella on pieni mökki. Lähellä on kunnan uusi asuntoalue johon rakentaa pariskunta joilla on pari viikkoa nuorempi poika. Toivon mukaan sinne tulisi enemmänkin lapsiperheitä tulevaisuudessa..

Talon väriksi tulee vaalea harmaa, katto musta ja valkoiset ikkunalaudat ym. Mies teki aiemmin roskakatoksen/sähkökaapin ja siihen testattiin sävyä ja heti eka väri näytti hyvältä. (Ja jonka mä sain sotkettua valkoiseen maaliin mun erinomaisilla maalaustaidoilla..) Eniten raksalla ollessa ärsyttää kun oma-aloitteisuus on ihan nollassa. Jos omassa työpaikassa olis yhtä tyhmä niin ei tulis mitään.. Aina pitää olla kysymässä mieheltä että "mitä mä nyt tekisin". Niinku joku 7-vuotias. Ja sitte ku se sanoo et hae vaikka se ja se osa/työkalu niin ei mulla oo hajuakaa mitä se tarkoittaa.

Mua hirvittää jo valmiiksi laattojen ym valinta. Halvalla kun pitää löytää.. Ja mä olen ehkä maailman huonoin päättämään! No mies ottais varmaan halvimmat = jotku täysin valkoiset jos se sais päättää eli pitää olla siinä vaiheessa asialla [:)][:)] Jos alkais pikkuhiljaa katselemaan vaihtoehtoja..

Me otettiin lainaa 150 tonnia ja katotaan mihin asti sillä päästään. Siis kaikkihan varmasti saadaan kulumaan! Pankinjohtaja kyllä tyrkytti 200 tuhatta ku meinas ettei sillä saisi tehtyä..

Lidia10, meille tulee laminaatti keittiöön ja kaikkialle paitsi vessaan, kodinhoitohuoneeseen ja pesuhuoneeseen. Siskon tykönä on laatat keittiön lattialla ja siellä kuulemma pääsee eroon "turhasta" lasitavarasta. Ikävä kyllä ne on aina ne parhaimmat jotka menee rikki [:'(] Mä oon ainaki vielä sitä mieltä, että seinät ja lattiat tulee olemaan aika vaaleita, samoin ku keittiön kaapit. Jotain mikä kestää aikaa eikä heti kyllästytä. Verhoilla ja muilla saa sit väriä vaihdeltua. Itse kaipaan paljon valoa ja ahdistun tummissa huoneissa joten meille ei tuu semmosia mustia tapetteja vaikka onhan ne hienoja [:)][:)]

Eemi, teidän keittiö kuulostaa kivan väriseltä! Itse haluan valkoiset ovet kans, mut tasoilla vois olla vähän väriä! Mulle soitti yks keittiökauppias just ku olin synnyttäny, mut sattuneesta syystä en osannu yhtää keskittyä ja sovittiin marraskuuhun uus yritys. Miehen tuttu oli hommannu kalusteet halvalla jostain nettikaupasta (pitäis tarkistaa osoite) mut jokainen vedin ja taso ja ovi pitää ostaa erikseen. Ihan hirvee homma vaikka tuliski paljon halvemmaks. Ja mäki haluan työtason alapuolelle vedettäviä laatikkoja ainaki suurimmat osan.

Millaisen takan te ootte hommannu? Meillä oli ensin tarkoitus ottaa sellainen missä on leivinuuni, mutta ollaankin päätymässä sellaiseen minkä avulla osa lämmöstä voidaan johtaa lämminvesivaraajaan. Se on sen verran uus juttu ettei niillä ole montaa mallia, eikä yhdessäkään ole leivinuunia.. Nooh, en mä nyt niin hirveen kova leipuri oo että se yhtää haittais [:)][:)] Miehen kotona on leivinuuni ja se muistelee onnellisena lapsuusaikaa kun sen äiti leipoi pullaa siinä [:)] Pian vaan pitäis seki päättää!
 
Tintsu: meillä on uuniseppien takka. Nimeltään jatsi.

Kaikkein halvimman keittön saa ikeasta. Mut se pitää koota ihan kokonaan ite. Mut laatu ei mun tietääkseni ole ollenkaan huono.

Toi olikin hyvä idea et kokeilee maalia eka roskakatokseen. Meillä ei tosin sellasta vielä ole.
 
Takaisin
Top