Rakentaminen & vauva

Eipä oo tullu tännekkään nyt kirjoteltua pitkiin aikoihin. Meillä on nyt kaikki hommat tehty ja talo on valmis, samoiten nurmikko ja muut ulkotyöt. Pitääkin ottaa kuva ulkoa valmiista talosta ja laittaa tänne. :)


Lidia: Hyvältä näyttää teidän projekti. Oon käyny teidän blogia lukemassa sillon tällön. Mäkin muistelin noista maaleista että vesiliukosta pystyy turvallisesti käsittelemään muttei suositella näitä öljypitoisia ja muita. Mut tietysti omien tuntemuksien mukaan. Me maalattiin talo vasta tänä keväänä joten ei tarvinnu ajatella mitä maalia saa käyttää ja mitä ei kun en sillä hetkellä raskaana ollut. :) Sisälle tulevat materiaalit, maalit yms.. Ovat niin turvallisia että tuskin tarvii vältellä mitään aineita. Tietty voithan asian varmistaa vielä jostain jos jää vaivaamaan. Ja elä hätäile tuosta omasta tekemisestäsi, ei siellä varmaan nyt pohjantekovaiheessa ole  sulle hirveempiä hommia vaan vasta sitten kun sisähommat alkavat niin siivousta on maalausta yms... En minäkään ollut raksalla töissä muistaakseni kuin pari kertaa pohjantekovaiheessa. Ja silloin Aleksi oli niin pieni että ei paljoa mitään pystynyt tekemäänkään.

Tintsu: Onnea uuteen kotiin! Koittihan se päivä teillekin eikä hyvin pitkään edes mennyt. :) Ja eihän ne hommat tosiaan lopu siihen että pääsee muuttamaan vaan musta ainakin tuntui että sitten ne vasta alkoivat ainakin omalla kohdalla. ;D

Eemi: Joko ootte saanu talon maalattua vai vieläkö on paljon kesken? Me maalattiin talo nyt vasta yhteen kertaan ja ens kesänä toisen kerran koska puu elää paljon ja nyt jo on tullut paljon valkoisia kohtia näkyviin. Ens kesänä seinät on jo sen verran "rauhoittunu" että tuskin  kovin suurta elämistä enää tapahtuu niin eipähän jää niitä valkeita viiruja sitten enää.

Pikatsu: Kiva että sinäkin kävit kuulumisesi kertomassa. Vai uusi projekti, jännää! Me ollaan kans päätetty miehen kanssa että joskus toinen talo tehdään mutta siihen voi mennä useampi vuosi, aikataulusta ei siis olla vielä puhuttu. :)
 
Hemppa: joo kyllä talo on nyt maalattu ja sehän kerkes jo viime kesästä kuivua noi laudotukset. Ei pitäis enää rakoilla. Ole vaan tehtaan pohjamaalit seinissä talven yli. Mut siis edelleen puuttuu niitä räystäslautoja ja ikkunalaudoista on ehkä puolet. Siis jos ei lasketa sitä et tossa kaaressa on noit ikkunoita miljoona. Ja laitahan ihmeessä niitä kuvia pihastakin. Katotaan nyt ehtiäänkö me tekeen pihaa tänä kesänä vai ei. Nyt isäntä tekee terassia ja se on ihan huippua. Olis vihdoin paikka missä olla. Tosin Siina varmasti haluaa koko ajan kulkea terassille ja ja pois terassille ja pois..... Mut siinäpähän saa opetella. Nytkin pitäs noita lavoista kyhattyjä portaita kulkee edes takas.

Pääasiallisesti piha on suunniteltu. Mitään istutuksia ei sen tarkemmin. Mut numikkoalueet ja hiekka alueet ja nyt päätettiin täs et laitetaan tohon talon sisäänkäynnin puolelle sellasista harmaista pihatiilistä sellannen "pykälä". Siis ku toi sisääntulopuolen maa-alue on alempana aika selvästi nytkin. vaikka siinä alkaa olla jo ihan pintaa vaille valmiiksi levitetty sora. Talon vierusta kaipaa vielä jonkin verran täyttöä ja korkeuseroa tulee. vaikka se kivijuttu on aika tyyristä niin se on jotenki niin siistiä et sen mä kyllä haluan. Ja sit siitä samanlaisesta/ tyylisestä laitetaan noi hiekka/ nurmikkoalueiden rajat. Siis sellasesta tiilestä tietty mikä on tarkotettu siihen rajaukseen. Meillä takapihakin laskisi aika paljon joten olemme päättäneet siihenkin tehdä yhden isomman pykälän ja siten kaksi tasaisempaa aluetta. Tosin siihen laitetaan sitten niitä sellasia isoja pyöreitä kiviä (ovat kuulemma halvimpia) ja alle se kangas ja sit pariin kohtaa raput. Se on mun mielestä aika hyvä juttu varsinkin noita isompia lapsia ajatellen kun kaikki pallopelit voi rajata sinne alemmalle alueelle pois talosta ja ikkunoista. Tosin sitten vähä lisää vaarallisutta näiden pienten osalle. Mut pitää ny kattoa ehtiikö tuota tehä ku noi kaikki autotalliin tarvittava tavara pitää saada pihasta pois ennenkö sitä saa tehtyä, eikä talokaan ole vielä valmis. No syyskun puoleen väliin asti pitäs olla ikaa istuttaa nurmikkoa. Toivossa siis elämme. En haluis odottaas inne ens kesään ku sit pitäs odottaa kesäkuun alkuun asti ennenkö voi näillä korkeuksilla nurmikkoa istuttaa. Jos se ehtis nyt juurtua jo ennen talvee nii sit se sais alkaa aksvamaan heti keväästä ja kesällä vois jo jonkinlainen nurmikko ollakkin.

Hoh! tulipahan tekstiä . Mut kattokaas!!! Mulla ei ole huonoOLO!!!! Mut nyt nukkumaan. Sydän silti vähä hakkaa et jos antais sille vähä lepoa nii jos huomennakin olis hyvä päivä
 
jatkan tämän osion yksin puhelua.

Meillä on nyt mullat levitetty ja osaan pihaan jo heitelty siemenetkin!!! Jesh, ihan huippua! Ens kesänä sitä oikeesti saa oman nurmikon. Tänään kävin tietty sit ostamassa jo pari omenapuuta, yhden kriikunapuun ja syreenihortensian. Sit mulla on kaks lumipalloheisiä mitkä sain mökiltä. Vaikka siis eihän mun pitäny tänä vuonna vielä kummemmin muuta istutella ku tuota nurmikkoa nii en malttanu. Ja sit ku olen nyt lukenu monesta paikasta et syksy onki ehkä paras aika istuttaa taimia. No mut siinä ne mitä nyt aion istuttaa en muuta.

Talosta puuttuu enää ikkunalautojen maalausta osittain, terassin rappuset ja rappuset sisälle taloon. Nii joo ja pari rännin alaslaskua. Mut siinä se. Sekin on tosi huippua! Autotalli onkin nyt odotellu tuossa katto rungon päällä jo tovin. Ja odottaakin sen aikaa kun talo ja piha saadaa siihen kuntoon.

Oliks teillä Hemppa jo kaikki valmiina? Huomenna pääsenkin katsastamaan Tintsun uuden talon. Kuhan löydän sinne :).
 
Saahan tänne kirjoittaa muutkin raksaavat kuin elokuiset, saahan? Tai mitä olette mieltä, pitäiskö aloittaa raksa-keskutelua myös tuonne yleiselle puolelle? Mietin vaan, että osaako tänne kaikki asiasta innostuneet, nyt kun ketju on Laskettu aika-osastolla?

Me ollaan kans aloitettu omakotitalon rakentaminen ja nyt on saatu perustukset tehtyä. Mies on vääntänyt pohjaa valmiiksi, että päästäisiin valamaan lattia ja eipä siihen talopaketin saapumiseenkaan enää kovin pitkästi ole. Tän kuun lopussa pitäisi tulla. Hurjaa ja jännää! Mä olen pihalla kuin lumiukko mitä näihin rakennustermeihin tulee ja mies, alan ammattilainen, saa varmaan päivittäin hyvät naurut mun kustannuksella! No ei se mitään :) Mun työpanos tähän mennessä on koostunut raksan siivoamisesta, laskujen maksamisesta ja muiden juoksevien asioiden hoitamisesta. Keittiötä olen etsinyt ja kilpailutukset on meneillään, samoin takka ja khh:n sekä kylppäreiden kalusteet. Ja moni muu asia pyörii enempi vähempi mielessä, laatoista ei ole vielä mitään hajua ja lattiamateriaalikin mietityttää vielä. Hirveästi etsittävää, vertailtavaa ja päätettävää! Vielä kun jaloissa pyörivät nämä äiskän pikku-apurit niin välillä tuntuu että saapa nähdä millainen lopputulos se talo sitten onkaan... 

Mun pitääkin nyt oikein tarkasti lukea teidän jutut tästä ketjusta, täältähän voi löytyä kullan arvoisia vinkkejä niin rakentamiseen kuin koti-elämän pyörittämiseen!
 
Tettemi, kyllä tottakai saa kirjoittaa muutkin kun elokuiset vaan. Mutta meillä monella talo on jo valmis joten ehkä tuolla yleisessä keskustelussa vois olla vilkkaampaa keskustelua aiheesta. Tää meidän ketju on hiljentyny suuresti kyl sen jälkeen kun talot alkoi valmistua. Eli kannattaa varmaan perustaa uus ketju sinne yleiseen keskusteluun. :)

Ja kannattaa toki lukea tämä meidänkin ketju läpi, varmasti saattaa löytyä jotain vinkkejä ja ideoita sun muuta täältäkin.

Mun pitäs ottaa ulkoa niitä kuvia ja laittaa tänne kuvaa mut en vaan oo joutanu enkä jaksanu..
 
Olis kiva nähä tosiaan ulkokuviakin Hempan kodosta.

Mä täs aloin miettimään et mitenkähän erilaista tää loppuajan odotus ja sit vauvan tulon jälkeen on kun mies onkin kotona? Ohan se meidän autotalli viel kesken pahasti mut se vissiinkin odottelee ens kevättä ihan rauhassa. Tarvitaanhan niitä käsiä tietty tässä tilanteessa ku niin vähän ikäeroa. Mut jotenki tuntuu ihan oudolta se ennakko asetelma et hei mä en olekkaan yksin. Tosi kivaa itseasiassa. Nyt vaan pitää ajatell et ei aseta liian ruusuisia odotuksia sille miehen työpanokselle et ei tule pettymään. Ne kun eivät aina toimikkaan ihan niinku niiden ajattelis toimivan. Mut nyt silti annan enemmän avun odotusta vauvan hoitoon kun ekan lapseni kohdalla sen exxän kanssa. Ihan jotenkin erilainen fiilis ku tajuaa tän homman. Viimeksi joutui valmiiksi varautumaan siihen lähes yksinhuoltajan hommaan.  Kolmas kerta toden sanoo ja näyttä miten sen olis aiemminki pitäny mennä, ehkä? .
 
Eemi: mahtavaa jos miehesi pitää taukoa rakentamisesta :) Välillä tulee mieleen, että tää elämähän olis ihan super leppoisaa jos mies tulis töistä kotiin ja jäisi tänne myös!!! Nyt pärjäillään kyllä Hugon kanssa mainiosti ja mennään paljon. Mutta mietin välillä, että miten oikeasti pärjään alkuun mustasukkaisen ja vielä toistaiseksi ainakin konttaamalla aktiivisesti liikkuvan Hugon ja pienen nyssykän kanssa... Pitää yrittää saada rytmit mahdollisimman pian kohdilleen, etten aivan mökkihöperöidy. Nyt kun synnytys lähestyy niin tajuaa oikeasti, miten pieni vauva Hugokin vielä on. Ja meillä on raksaa tiedossa ainakin jonnekin maaliskuulle. Vähän mietittiin että jos pihat olis ens kesän homma ja seuraavana vasta aloitettas autotallia. Tulis vähän taukoa tuohon rakentamiseen. Eli kevättä odotellessa! 

Tosi hieno homma ettei sun tarvitse varautua yksinhuoltajaelämään "vauvojen" kanssa :) Kesällä kumpikin on jo vähä isompi :)  
 
Takaisin
Top