Puoliso (ja raskaus)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mippu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä kin mies tulee ehdottomasti mukaan ja muute kin ollu kauheen aktiivinen kaikissa neuola käyneissä, neuola lääkäri käyneissä, ultrissa ja perhevalmenuksessa.. Ei se varmaan kaikille oo itsestään selvä asia mut meijän tilanteessa se on ollu alusta asti selvä että mies tulee mukaan synytykseen ja on siellä seurana ja tukena niin hyvin kun pystyy.. Tää on meille kummalleki ensimäinen lapsi joten kummatki varmasti jännittää tilanne yhtä paljon.. Kysyin siltä yks päivä vähän tuntemuksia tulevasta ja se sano että sitä ehkä jännittää eniten että miten radikaaleja muutoksia se uus tulokas tuoa tullessaan mutta ei mikään pelota ja että se uskoo että kaikki menee tosi hyvin niinku tähänki asti on menny.. itteään kyllä pelotaa se kipu ja se että repeekö paikat pahasti..

Meillä kanssa mies tulee mukaan synnytykseen. Tokaa odotetaan joten sinällään jo tuttua :-) miehen pääasiallinen tehtävä on toimittaa mulle vettä ja suklaata synnytyksen aikana :-D ja pitää seuraa jos jaksan jutskailla. Viimeksi en ainakaan kauheesti ollu juttu tuulella joten onneks miehel oli kännykkä mukana niin sai pelailla sillon kun en siltä mitään kaivannu. Synnytin jakkaralla ja se olis nytkin toive ja siinä tykkäsin kun pystyin nojaa mieheen supistusten välissä <3 ja tietty oli kiva et mies sit pesi ym tytön kun ite kävin suihkussa...

Me mennään yhdessä synnyttämään ja miehen pitäs päästä sairaalatutustumiseenkin mukaan, jos nyt ei töissä tule mitään ihmeellistä. En kyllä osaa kuvitella minkälaista siellä olis ilman miestä olla (no joo, eipä sitä osaa kuvitella mitenkään päin vielä oikein että mitä se tulee olemaan :wink), enkä kyllä ketään muutakaan sinne huolisi...

Meillä on kohta kahdeksan vuotta yhteistä taivalta takana ja ollaan sen verran hyvä tiimi, että en osaa sen suhteen olla mistään huolissani. Onhan tässä ehtinyt kaikennäköisiä potentiaalisia kriisinpaikkoja olla jo, mutta niistä on onneksi selvitty ilman ihmeempiä kolhuja.

Miehellä on onneksi lyhyt työmatka ja jos kiire tulee niin puolessa tunnissa se ehtii töistä synnärille, eli luulenpa että vaikka synnytys alkaisi arkena aamulla niin mies lähtee töihin ja tekee töitä sen minkä kykenee kunnes tulee lähdön hetki. Sit ollaankin kaks viikkoa kolmistaan kotona, kun mies pitää isyyslomaa niin päästään yhdessä tutustumaan uuteen perheenjäseneen :Heartpink

Hassua, tää ois voinu olla mun kirjoittama :) Erotuksena vaan, että me ollaan oltu pikkasen yli 8 vuotta yhdessä. Mutta muuten meillä on sekä parisuhteen että synnytyksen suhteen aikalailla samanlaiset sävelet.

Just soiteltiin ja mies sanoi että sen mielestä on kivaa lähteä mun mukaan synnyttämään!??! Sanoin etten mä siitä kivasta niin tiiä mutta saa tulla pitämään mulle seuraa avautumisen ajan ainaki. Mies totes, että mä avaudun siellä varmaan monestiki... :eek::rolleyes::joyful:

Ruppuruusa, mäkin synnytin tokan jakkaralla ja toivon sitä nytkin. Siinä on tosiaan ihanaa nojailla mieheen välillä ja siinä tosissaan tuntee miehen tuen myös ponnistettaessa ja saa rutistaa miehen sormet lyttyyn. :D Ja kaiken lisäks se asento takaa sen ettei mies vahingossakaan pääse kurkkimaan mun jalkojen väliin. :) Mutta pieni sivuhuomio, TYKSissä ei ainakaan enää nykyään pestä vauvaa synnytyssalissa, muista sairaaloista en tiedä.

Meille kerrottiin eilen ettei TAYSissa ainakaan opeteta enää kylvettämistä ollenkaan. Hanan alla vaan pestään se vauva, ja sekin pari tuntia tms. synnytyksen jälkeen vasta, ei siis todellakaan heti.

Meille sanottiin siinä perhe valmenuksessa kun oli synnytys osio nii että lasta ei nykyään enään pestä olenkaan koska se kaikki mönjä ja joku valkonen juttu on hyviä rasvoja vauan iholle nii sen takii sitä ei pestä kun vasta tuntejen päästä jos edes sillonkaan..

Tyksissäkään ei pidetä mitään kiirettä pesujen kanssa, oisko meijän tyttöä vähän huuhdeltu vasta illalla vai seuraavana päivänä (syntyi aamulla).

Riippuu kuitenkin varmaan tapauksesta tuo pesukin. Eli sektiob jälkeen varmaan pestään ja jos on vihreetä lapsivettä iho täynnä tms. Vai onko jollain parempaa tietoa?

Jyväskylässäkään ei enään kuulemma pestä. Kaveri oli päässy peseen poikansa vasta kotona ekan kerran, samoin kun osastolla vasta saivat vaatteet pojan päälle. Mä meinaan kyllä vaatia tälle vaatteet jo salissa, kun paleltuuhan pikkunen muuten matkalla osastolle.

Meillä meni niin et leikkurista vauva lähti isän kanssa lääkärin tsekkiin, punnasivat, mittasivat, pukivat vaipan ja myssyn päähän, painoivat jalanjäljen korttiin ja sit vauva lämpökaappiin siks aikaa kun mua kursittiin. Sit vauva tuotii sieltä vaippasillaan heräämöön mun paidan alle ja tissiä syömään :) Hyvin pysyi lämpöisenä osastolle asti, vaatteet sai sit vast joskus myöhemmin...

Pivi, meillä ei oo isä leikannu kenenkään napanuoraa! On siltä kysytty että haluatko, mutta minusta se on sillä hetkellä näyttänyt olevan ihan :nailbiting: :confused: :hungover: ja kieltäytynyt kohteliaasti...:grin

Muokattu viimeksi:
Mä en oo tota napanuora-asiaa edes kysyny... Mutta eiköhän se haluu sen katkaista ku hullu olis halunnu muistoks ruuvitki mun nilkasta sillo ku ne poistettiin.. :grin:eek::yuck:

Mä en päästä mun miestä lähellekään napanuoraa! Jos mahdollista hän ei saa edes nähdä sitä. Pyörtyy muuten... :D Ajattelin kirjoittaa sen suoraan omiin toiveisiin kans että kätilö tietää eikä edes kysy sitä mieheltä. Siitä tulikin mieleen että oon miettinyt jo jonkin verran noita omia toiveita mutta en kyllä oo saanut mitään vielä paperille...

Mä en osaa toivoo mitään, paitsi ettei tartte ponnistaa selälteen. Ja en ehkä haluis epiduraalia, ettei menis tunnottomaksi. Mitä muuta voi toivoa? Tai onhan noita listoja ollut, mut on niin ummikko olo. Ja loputa mä varmaan huudan sitä epiduraalia tai nukutusta jo laitoksen ovelta ennen kun oon ees ilmottautunut sisään :D

Tässä tämänhetkiset ajatukset:
- ammeeseen jos mahdollista
- kivunlievityksinä lämpöpussi, ilokaasu ja epiduraali
- en halua maata pitkiä aikoja sängyllä, haluan pystyä liikkua
- ponnistus jakkaralla
- toivon että kätilö tekee kaikkensa ettei tarvita episotomiaa tai etten repeä
- mies ei saa nähdä piikkejä tai verta jos mitenkään voi välttää
- kun vauva nostetaan rinnalle niin oikealle rinnalle, ei vasemmalle

Takaisin