Puntarissa raskauskilot

Samsam: Mullakin painonnousun jälkeenkin BMI alle 25. Kolmessa ekassa raskaudessa kiloja tuli sellanen 10-14, mut nelosesta sitten jo melkein 20, josta tosin suurin osa lähti veks. Kaksi vikaa muksua on ollut kyllä yli 4 kilosia, joten voisko toi painosta määkiminen sitten johtua siitä? Täytyykin kysyä neukkutäditä sitten kun sitä seuraavan kerran nään joskus aikojen päästä.
 
Ok. En vaan muista, että missä kohtaa se motkotus ekassa raskaudessa alkoi, niin mietin, että voisko rajana olla tietty Bmi, mutta kaipa se on luultavimmin ihan terkkakohtaista. Mulla tosiaan tuli ekassa raskaudessa painoa se 30kg ja siihen oon henkisesti varautunut nytkin, vaikka toivon, ettei ihan siihen mentäis. Yli 20 kg tulee kuitenkin ihan varmasti.

Jotenkin se salaisesti harmittaa, että painoa tulee paljon, vaikk'ei sillä pitäis olla mitään väliä, kunhan vauvalla on kaikki hyvin ja itse tietää syövänsä terveellisesti. Silti nolottaa, kun ihmiset kyselee onko tullut painoa lisää. Myönnän, että en oo aina vastannut tähän ihan rehellisesti.

OT: On tää raskaus jännää aikaa siinäkin mielessä, että yksityisyyden rajat hämärtyy. Milloin muulloin muka ois ok, että puolitutut tai jopa vieraat ihmiset taputtelee mahaa ja kyselee onko paino noussut ja kuinka paljon...? o_O
 
Musta on kanssa ihan uskomatonta että jos oot raskaana, vasta synnyttyänyt tai pienen vauvan äiti niin kaikki ruumiintoiminnot on julkisisa keskustelunaiheita.
 
Hah onneksi mun kaikki tutut tietää ettei muhun oo mitää asiaa koskea :) kukaan ei esim ekassa yrittänytkään koskee mun mahaa ja vasta ihan loppusuoralla muutama uskaltautui kysyyn paljon tullut painoa ! Mut joo tosi häiritsevää tuollainen et kuvitellaan sit olevan vapaata riistaa tuolla saralla :D
 
Mulle tullut nyt 3kg (rv 16) ja terkan arvio kokonaispainonnoususta oli 12-14kg. Saas nähdä. Tosin olin itse enemmän huolissani tuosta 3kg kun jossain luki ettei ekalla kolmanneksella pitäis tulla yhtään...
 
Huutelen toisesta ryhmästä. Se painonnousu on ihan yksilöllistä. Itselläni nyt vasta alkanut rv 13 ja painoa on tullut jo 4-5 kg. Edellisessä raskaudessa tuli n. 16 kg ja aika lailla samaa tahtia tämä on nytkin kertynyt. Puoli vuotta synnytyksestä painoin n.12 kg vähemmän, kuin ennen raskautta!
 
En muista kirjotinko jo, mutta ekalla neuvolakäynnillä sanottiin että tavoite olis ettei nousis kun 9kg paino, no siitä on reilu kk ja vaan 1 kilo oli tullu lisää eli hieman alta 180g/vko :)
 
Mulla on kotivaa'an mukaan paino palannut takaisin lähtölukemiin eli tippunut viime neuvolasta vajaan kilon. No ei tosiaan haitaisi vaikka näin, kun on hieman ylipainoa olemassa entuudestaan :) Tavoitteena olisi pysyä alta 10kg painonnousussa :)
 
Rv 16+2 neuvolassa viikkoa kohti +175g kuulemma sopivassa suhteessa nousee. Nyt jääny onneks noi ylimääräiset himot pois ni ei tuu mässäiltyä nii paljoo :) nyt rv 17+0 ja kotipuntari näytti aamulla -0,5kg.
Joku kirjoitti aikasemmin ku oudot ihmiset tulee koskee mahaan, eihän siinä sinällään mitään pahaa oo mut kyl mä ainaki "säpsähin" ja otin muutaman askeleen taaksepäin ku töissä asiakas tulee silittelee vatsaa ja onnittelee. Oli pikkasen outoo :eek:
 
Mulla on oman vaa'an mukaan tullut reilu kolmisen kiloa (17+3), suunnilleen. Miten tuota nyt laskee kun heitto on päivässä toista kiloa, mutta selvästi trendi on kasvava :wink
 
Mulla on nyt kolmisen viikkoa paino junnannut samoissa lukemissa kolmen kilon vaiheilla (rv16-18). Täytyy huomenna kysyä lääkäriltä onko se ihan normaalia...
On tääkin muuten huolenaihe. Eipä oo ennen oltu huolissaan siitä että paino ei nouse
 
Mirkku, mulla ihan sama ongelma, mutta onneksi tosiaan huomenna lääkäri.
 
Mua kans huolettaa liian vähäinen painonnousu. (Varmaan ekaa kertaa elämässäni.) Rv 16 mennessä paino oli noussut vain kilon, vaikka en ollut edes oksennellut. Sitten olin viikon verran pahasti sairaana ja paino tippui 4 päivässä 1,5 kiloa. Siitä on nyt puoli kiloa tullut takaisin eli lähtöpainossa olen (rv 18+1). Syynä ihan vain se, että ruoka ei kerta kaikkiaan maistu. Vaikka mulla olis hirveä nälkäkin saattaa olla etten löydä mitään mitä tekisi mieli syödä.
Perjantaina neuvolassa sain vinkiksi syödä jotain n. parin tunnin välein. Kai se on pakko ruveta tunkemaan naamaansa ruokaa, vaikka sitten väkisin.

Lähtötilanne siis on BMI 34, joten ei pelkoa alipainosta, mutta huolettaa, että tulee kohta jotain puutoksia.
 
KayKay, multivitamiinit (raskaanaoleville/imettäville tai normaalit ilman A-vitamiinia) kehiin varuilta kehiin?
 
kaykay, jos ruoka ei maistu, niin vitamiinit ja riittävä juominen on hyvä. Kalsiumlisä mukaan myös. Yritä syyä sitä mitä voit ja pystyt vaan. Painon laskeminen/pysyminen samassa/vähäinen nousu on bmi yli 30.llä ihan hyväkin juttu toisaalta. Mut se syöminen tosiaan kyllä on vähän semmonen, et jos mikään ei maistu ni pitäis sit vitamiinit ja kivennäisaineet jostain saada, vauva saa kyllä sit glukoosia, se ottaa minkä tarvitsee ruuasta jonka saat syötyä tai sitten niin, että sun kroppaan varastoitunutta rasvaa muunnetaan sitten glukoosiksi -> paino laskee. Laihduttaa raskausaikana ei tietoisesti saa ilman oikeanlaista seurantaa ja ohjeistusta, mut jos ruoka ei vaan maistu, niin ei sille sit mitään voi. Syö sen minkä voi/pystyy. tsemppiä!! :)
Parin tunnin välein syöminen, jotain pientä vois helpottaa. Jos joku tietty ruoka ei maistu (esim. lämmin ruoka) niin sit syöt mieluummin vaikka mansikkarahkaa jos se uppoaa. :)

oma, mulla paino laskenut puolikkaan kilon, mut eipä siihen mun painolla tarve oo puuttuakkaan :)
 
Kiitos vinkeistä! Erityisesti MadH91:lle asiantuntevista kommenteista! :)
Huomaan, että ainakin lantiolta on lähtenyt läskiä, joten vauva on varmaan ottanut omansa.
Raskausajan vitskut ja kalsiumlisä + kalaöljykapselit ollu koko ajan mukana. Jää vaan välillä ottamatta; pitää tsempata sitäkin.
Oon yrittänyt pitää huolen, että ainakin joisin riittävästi. Vettä mulla menee aina paljon ja viime aikoina appelsiinimehu on maistunut ihan kiitettävästi.
Onneks mulla on hemoglobiinitaso luonnostaan korkealla, niin ei tartte siitä(kin) niin huolestua tässä tilanteessa.
 
Eipä mulle ole tullut mieleenikään että mun tarvisi stressata painosta joka ei nouse... Plussauksen ja tämän aamun erotus on yhteensä +100g, eli ihan samoissa lukemissa olen mitä kesäkuussakin. Ei pahoinvointia ole koko aikana ollut, mutta ei vaan herkut tai ruoka maistu samaa tahtia kun ennen ja mahaan mahtuu paljon vähemmän kerralla. En ole pitänyt sitä mitenkään pahana asiana koska tiedän että vauva kuitenkin saa tarvittavat minusta, mutta ilmeisesti pitäisi siis stressata sitäkin. :grin
 
Minä en stressaa painonnoususta (tai nousemattomuudesta) nyt enkä stressannut silloin esikoisestakaan. Esikoisen aikaan kuukaudessa paino tippui 4kg oksentamisen takia, piti vain uskoa siihen että kyllä se minusta loputkin mehut saa imettyä ja otettua tarvittavat ravintoaineet. :D
 
Takaisin
Top