Puntarissa raskauskilot

Täytyy myöntää, että painonnousu huolettaa. Olen kovasti yrittänyt syödä monipuolisesti ja tarkkailla ettei sinne suuhun laittaisi kaikkea hyvää, mutta... Ensimmäisessä neuvolassa paino oli noussu jo melkein 3 kg ja parahdin heti. Heti alusta lähtien olen kärsinyt kovasta turvotuksesta, joka varsinkin iltaisin on aika rajun näköistä.
Mies juuri tänään kysyi olenko käynyt nyt vaa'alla mutta sanoin etten uskalla mennä :oops:

Hieman turhamaiseltahan tämä saattaa kuulostaa mutta ei sitä kyllä haluaisi hirveästi lihota raskauden aikana. Ne kilot on kuitenkin edessä sitten lapsen syntymän jälkeen.
 
Tajusin just vetäneeni tänään kaks litraa sokerilientä, kun päätin varalta ruveta ehkäisemään karpalomehulla virtsistä. On mennyt vähän epäselväksi miltä tuolla alapäässä tuntuu, millainen pissahätä nyt on. Aattelin, ettei tuosta haittaakaan ole. Juu, ei varmaan haittaa mut pitäs muistaa jättää se mehusta saatu energia sitten muualta pois.
 
Hei riipiitii mulla usein kanssa virtsis ja alkuraskaudessa söin tohtori tolosen isokarpaloa joissa ei sokeria lainkaan (sokeri) luo bakteereille otolliset olot. Niitä saa käyttää raskaanaolevat on suht edullinen alle 10 eur paketti eikä niissä ole makuja tmv iltaisin oon ottanut 2 kappaletta ja olen tykännyt :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ja koska raskaana olevan pää on sahajauhoa unohdin sanoa että apteekeista löytyy mutta olen nähnyt myös anttilan kempparissa ja isommissa ruokakaupoissa.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mulla lähtöpaino 67kg nyt rv 14+5 ja kotipuntari näyttää 68,7kg.... Neuvolassa rv:lla 9+3 puntari näytti 69,3kg... :eek: ja syöny oon ku hevonen :D
 
Mullakin neuvolan vaaka näytti enemmän aamulla mitä kotivaaka illalla.. oon käyny nyt kahessa eri neuvolassa eli kahella eri vaa'alla mitattu, ensi kerralla taas eri vaaka joten en noita lukemia niin hätkähdä. Kotona kuitenkin kun aamupainoa seurailen niin tähän mennessä +1kg ja viikkoja 15+4.
 
Mulla tää jojoilu on nyt tasaantunut, ja palautunut siihen et on tullut vajaa kg lisää painoa.
 
:smiley-bounce005Miulla on painoa tullut viikoille 14+3 2,5-3kg. Lähtöpaino n. 54kg ja neuvolan vaaka näytti 57,0kg ke. Aikaisemmissa raskauksissa painoa on tullut kaikkiaan 10-12kg joista suurin osa jäänyt sairaalaan ja loput tippuneet lähtölukemiin imetyksen myötä aivan itsestään. Ja oon saanut syödä mitä mieli tekee... Onnellisessa asemassa siinä suhteessa oon ollu. Turvotuksia ei ole ollut raskauksissa ollenkaan... Ahkera oon ollu liikkumaan kyllä sekä odotus- että imetysaikana.
 
Tänään rv 13+6 ja äsken kävin puntarilla niin raskauskiloja -300g, eli miinuksen puolella ollaan vähän. Toissapäivänä puntari näytti +1kg.
 
Mun paino varmaan +/-o tai sit vähän tippunu, eli varmaan pääsen nyt luistamaan sokerirasituksen, jee :D esikoisesta kävin ja ei mitään moitittavaa. Joten en usko et nytkään on huolta ja sillonki kävin aika loppuvaiheessa vasta.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Tänään uskaltauduin puntarille ensimmäistä kertaa kotona. Niin kuin moni jo tietää, kärsin todella voimakkaasta pahoinvoinnista ja paino on tippunut sen takia hurjasti. Vähän on helpottanut pahoinvointi ja pystyn jo syömäänkin jotain, mutta edelleen mennään hurjissa miinuslukemissa. Lähtöpainosta on edelleen -6kg. Rakenneultraa jännitän jo kovasti, vaikka siihen on vielä n. kuukausi aikaa. Toivottavasti pikkuisella on kaikki hyvin. Yritän oikeesti syödä parhaani mukaan, mutta niin kamala olo välillä, että kaikki tulee ylös. En kuitenkaan kuulu höyhensarjalaisiin vaan painoa on alunperin sen verran paljon, ettei tässä mistään anoreksiasta tarvitse huolehtia! Esikoisesta painoni nousi 15kg, nyt mennään täysin eri lukemissa. Onhan tää mukavaa, ettei painoa ole tullut lisää, mutta samalla mieltä painaa kova huoli. Raskaana ollessa painon kuuluu nousta!
 
Mama88, huolettaa varmasti mutta en usko et on hätää :) mulle sanoivat esikoisen aikaaan et jotkut kerää painoa ja toiset laihtuu ja itekki ku olen hieman ylipainoinen niin oli vaan parempi et se sit laski ja vauva otti itelleen sit musta sen minkä tarvitsi (silloin oli kyl pahoinvointiki pahempaa kun nyt tässä raskaudessa) ja painoa ei kertyny lopulta yhtään ylimääräistä kiloa. Jospa helpottaisi sinullakin olo pian ja paino alkaisi tasaantumaan. Jaksuja :Heartred


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ylipainoiselle ei oo vaarallista jos laihtuu. Laihduttaminen itsessään on rajuna "kielletty" mut toki siis syömällä monipuolisesti ja terveellisesti jos siihen raskaana ollessa kykenee, paino voi hieman laskeakin turvallisesti. :) alipainoiselle painonlasku raskaana ollessa on vaarallista. Riippuu toki määrästä. Normaalipainosellaki pitäis painon vaan enimmäkseen nousta tai edes pysyä samassa :)

Sent from my D5503 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla oli lähtöpainosta vähän plussaa mut viimekertaisesta neuvolapunnituksesta paino oli lähtenyt tippumaan! Näillä kiloilla hyvä vaan. :D
Terkkakin muistutteli että vauva ottaa kyllä omansa et sikäli ei huolta, kunhan riittävästi ja monipuolisesti syö että jää itellekin ravinteita käyttöön. :)


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
11 kiloa elämän iloa tullut lisää. Nyt onneksi alkoi painonnousu tasaantumaan. Vuorokauden aikana,jopa 2 kiloa heitto. Neuvolassa tuskailin asiaa, ja sanoivat etten syömällä ole saanut sitä,joten olen varmaan pesusieni, joka ottaa kaiken nesteen talteen. Sokerit olivat vinksin vonksin ja aloitin insuliinin käytön. Aikaisemmat raskaudet olivat kanssa raskaus diabetes nimikkeellä, mutta ne sain ruokavaliolla kondinkseen. Nyt ei auta maamme laulutkaan, vaan yön jälkeiset arvot ovat korkeita.
 
M.Magia: "Ihanaa" kuulla, että muillakin on suht' runsasta painonnousua. Tässä olen ihan kateellisena lueskellut kun muille tulut kilo tai pari lisää ja joillakin jopa tippunut. Mulla tuli jo ekan neljän kuukauden aikana 5kg lisää ja hirveä mäkinä neuvolassa. Nyt RV 17+3 ja nousu onneksi tasaantunut. Toivottavasti ei oo vaan väliaikaista. Lätkäskö ne sulle insuliinin tosta vaan käyttöön ilman rasitusta?
 
Tää utelis et jos joutuu alottaa insut raskausdiabetekseen ni onko se pitkävaikutteinen kun ekana alotetaan? Eli jos sul on paasto korkee ni hoidetaanko se illalla pistettävällä pitkällä?
(Olen vain kiinnostunut asiasta, esikoiseni 7v. On sairastanut 4 vuotta 1. Tyypin diabetesta.)
 
M. Magia & MinniV: Toi on kyllä tosi jännä, miten eri tavalla eri terkkarit/lekurit asiaan suhtautuu. Mulla viikkoja nyt 17+2 ja kiloja +8. (Viimeeksi punnittu lääkärineuvolassa 16+6.) Itsekin oon joka käynnillä ollut henkisesti valmistautunut haukkuihin painonnousun takia, mut toistaiseksi oon saanut vaan kehuja tyyliin: "Hyvä, hyvä, paino nousee tasaisesti ihan niinkuin pitääkin." :eek:

No, ens viikolla ois 4. neuvola (3. terkkari). Tapaan taas jonkun sijaisen, koska kesälomien ja eläköitymisten takia mulle ei vielä oo omaa terkkaria nimettykään. Katsotaan jatkuuko sama linja, vai tuleeko huutia. En sitten tiedä, voiko haukkujen puute johtua siitä, että BMI on vielä tässä +8kg-kunnossa alle 25. Jospa niitä moitteita alkaa tulla vasta sitten, kun tuo maaginen raja ylittyy. (Tällä tahdilla sitä ei kyllä tarvii kauan odotella...) Vai voisko olla, että ne vertaa edellisen raskauden tietoihin? Silloin oli tässä vaiheessa kertynyt vielä enemmän painoa, mut silti mitään ongelmia ei missään vaiheessa raskautta tullut, vauva oli normaalikokoinen (3 718g) ja paino tippui suht nopeasti jopa lähtöpainon alle. Olin kyllä reippaasti nuorempikin, että siitä oli varmasti apua ainakin painonpudotuksen suhteen.
 
Kävin sokerirasituksessa jo viikolla 9 ja jotain. Entisyys painoi vissiin sen verran. Paasto ja tunnin arvot koholla. Siitä aloitimme kotiseurannat. Aamun paastot pitäisi olla alle 5.5. Minulla ne on ollut 6-6.5. Ruokavalio muutettiin illaksi proteiini pitoiseksi. Ei tuonut toivottua tulosta. Nyt sitten aloitettiin insu pienellä määrällä. Kun ei suostu paastot laskemaan, niin sitten laitamme insua vähän enemmän, niin kauan, kun tuo alle 5.5 on tavoitettu. Insuliini on pitkävaikutteista, että illalla annos ja se on siinä. Samsam: Ei varmaan neuvolassa uskalla mainita mitään, kun itse moitin itseäni miten on taas paino noussut. Edellisillä kerroilla aina tullut + 20 kg, joten jos meinaa tuohon taas "päästä" on sen noustavakkin. :p
 
Takaisin
Top