Pullonpyörittäjät

Mä en ihan allekirjoita tuota, et terveellinen ruoka on kallista. Juureksia, vihanneksia ja kauden hedelmiä saa vallan edullisesti ja joku kana esim ei ole kallista. Kyllä ne sipsit, limut, karkit kalliimmaksi tulee.

En kyl oikein ymmärrä miks thl:ää pitää niin vastustaa? Jos suurin osa ees toimis lähelle niiden suositusten mukaan, niin oltais terveempiä yleisesti. Sit valveutuneemmat, jotka haluu enemmän miettiä omalta kohdalta ja etsiä itselle parhaat terveelliset elintavat, osaa kyllä muokata suosituksista itselleen sopivat. Oon kans voi-kookosrasva-eikevytruokia-luomulinjalla :) Noi vauvojen suositukset vaikutti yllättävän järkeenkäyviltä mun mielestä.

Muuten, jos käyttää vaan ei-normiruokasuolaa, kannattaa varmistaa jodinsaanti.
 
Warheart samaa mieltä täällä! Vaikka säästöliekillä täällä eletään niin yhdestä en säästä ja se on lasten ruoka! Ok on meilläkin välillä (ehkä kertaa kk) eines päivä jos ei on ollu kiire tms että ei ole kerennyt kokata, on kerran viikko karkki päivä mut muuten meillä syödään paljon kasviksia ja hedelmiä, eikä lisättyjä sokereita esim jugurtit ja mehut (teen mehut siis itse) tai prosessoituja ruokia ihan vaan sen takia kun en itse tykkää niin miks niitä syötyäisin lapsillekaan? Mahdollisimman paljon tehdään itse, esim mehut, leivät:)
 
Thl:n rasvattomuus ja leipähöpötykset ei mee mun tajuntaan, mutta totta tuo mitä Tytsy sanoi, että näitä suosituksia noudattamalla ois kansa terveempää. Lapsi kun syö niin pieniä määriä, niin en voi ymmärtää miks pitäs tuputtaa ravintoköyhiä perunoita tms, kun kasviksissa paljon enemmän makua ja ravinteita. Kalliilla ruualla meinasin sitä, et vertaa vaikka marinoitua halvinta lihaa ja sit vaikka Snellmanin suikalelihaa, niin on hinnassa ja laadussa eroa. Mulle lihassa se maku tärkeää, niin nykyään jää suurin osa sinne kaupan hyllyyn, koska maistuu aivan paskalta! Jauhelihan soisi maistuvan lihalta eikä kalalta :D Luomupiirit ja lähitilat kunniaan, kyllä se eläimen ravinto maistuu lihassa ja mä oon ite henkilökohtaisesti niin vastaan tätä nykymuotoista lihantuotantoa, jossa eläimen hyvinvoinnille ei arvoa anneta. Pieni epäkohta kun maailmalla nähdään nälkää, niin länsimaissa kasvatetaan eläimiä tapettavaksi ja ne kiertää kaupan kylmätiskin kautta roskiin! Joo, alkaa vähän menemään ohi aiheen :D
 
No näiden ravintosuositusten mukaan ollaan joo. Syödään perusruokaa, myös niitä hiton pottuja ja pastoja, sokeriakin. Ei kalaa. Lihaa, kasviksia jne. Harvoin tosin mitään eineksiä. Joka päivä melkein teen ruokaa, joskus soppaa tms mikä menee useamman päivän. Mun mielestä kans on kallista, kasviksista ainakin suomalaiset on kalliita. Eikä sitä oikeastaan ymmärrä jos ei ole joutunut joskus niitä rahoja laskemaan himpun verran tarkemmin. Meillä ostetaan "halpa merkkejä" kotimaista, rainbow, extra (s-ryhmän liikkeet), kasviksia suomalaisia silloin kun tomaatti ei maksa melkein kuutta euroa kilo, se yks tomaatti kun ei riitä jos perheessä on kuus syöjää, nyt kohta siis seitsemän...
Eikä tää ole siis kaikilla ihmisillä, mut meillä nyt on näin...
 
No syödäänhän teillä kuitenkin ihan monipuolisesti ja niitä kasviksiakin :) Meillä joudutaan myös jokainen sentti tarkkaan laskemaan...
 
Tytsy78, kylläpäs nyt kärkkäästi vastasit? Eihän sipsit, limut ja karkit ole ruokia, kukaan ei nyt puhunut herkuista, vaan hyvistä, laadukkaista ja terveellisistä ruoka-aineista.
Itse ainakin tarkoitin kommentillani, että moni perheenäiti ostaisi varmasti mielellään lähellä tuotettua luomuruokaa, mutta tyytyy hintojen takia espanjalaisiin tomaatteihin, rainbown sika-nauta jauhenlihaan ja makarooniin. Mitä isompi porukka ruokittavana, sitä kallimmaksi tulee.
En nyt siis puhu ollenkaan siitä, miten meidän tai jonkun muun palstalaisen perhe syö, halusin vain kommentillani pohtia sitä, että jos kaikilla olisi oikeasti varaa syödä hyvälaatuista ruokaa, eikä tarvitsisi raaka-aineissa pihistellä, en usko että kukaan vapaaehtoisesti "huonompaa" ostaisi.

Meidän äiti on aina sanonut että ruokaan tulee panostaa, että onhan se varmasti mukava että on kaunis koti, kausittain vauhtuva sisustus ja merkkivaatteet päällä- mutta jääkaappi tyhjää täynnä :D Hän on opettanut minut olemaan eines-kielteinen ja tekemään aina ruuat itse ja panostamaan hyviin raaka-aineisiin ja kuitenkin samalla olemaan hintatietoinen. Kun se ruoka nyt vaan on ylipäätään kallista, sanoi kuka mitä tahansa... :confused:
 
Niiinu, anteeks, ei ollu tarkoitus mitenkään ikävästi kirjoittaa. En mä sitä sulle erityisesti osoittanut tai kenellekään muullekaan, kunhan yleisesti pohdin. Aika usein tuolla kassajonossa näyttää siltä, että nuo sipsit, karkit ja limsat on monelle ruuankorvikkeita... Olishan se kyllä hienoa jos olis varaa aina luomua syödä joo. Prismassa muuten ovat halventaneet monien luomujuttujen hintoja huomattavasti. Kantsii tsekata.

Hitto että on ollu huono päivä. Menisköhän imetys ja vauva ihan pilalle, jos lähtis kokonaiseksi vuorokaudeksi jonnekin lepään ja nukkuun ja mies tai joku hoitaja antais vallan pullosta? Kai pumppaamalla pystyis maidontulon pitään yllä, mutta mitä jos lapsi ei syö tai sit kieltäytyy tissistä kun palaa?
 
Kannattaahan se pullosyöminen kokeilla ennen lähtöä ja sitten toteuttaa lapsentahtisesti se syöttö ettei vaan maito valu kurkusta alas tekemättä mitään. Mut ei kai nyt yhdessä vuorokaudessa voi maidontulolle kamalan peruuttamattomia tapahtua..? Toivottavasti :D
 
Kyllähän nälkäinen vauva yleensä lopulta syö. Kannattaa varmaan ekana lyhyempää poissaoloa koittaa kun syöttöaika lähestyy, niin tietää sit miten huolii pullosta. Ja kannattaa ite tissien kans tosiaan pysyä kaukana, ettei tuu vauvalle sit houkutusta. Ei yhden vuorokauden luulis niin kovin vaikuttavan imetykseen jos säännöllisesti pumppaa, se vaan voipi olla, että itellä tukalat paikat jos maitoa alkaa pakkautumaan, eihän se pumpulla niin tehokkaasti tule ku vauvan imiessä.

Tiedän tuttavaperheitä, jossa siis ihan koulutetut vanhemmat ja pitäs tietoa olla, niin kyllä kaupasta sitä limsaa ja karkkia roudataan muksuille, ruokana sit lähes aina makaronia. Vanhemmat ite sit syövät ns. parempaa ruokaa... On myös näitä tuttuja, jotka laskee senttejä, et nyt riittää rahat tupakkaan ja kaljaan, muksut vetää sit makaronilinjalla. Näillä lapsilla hampaat pilalla ja reikiä ennen kouluikää, sekä ylipaino alkaa jo hiipiä :sad001 Joku kaali esimerkiksi maksaa 50snt kilolta, niin sekin olisi jo raasteena mukava lisä köyhään ruokavalioon, tai porkkana-/lantturaaste! Moni vaan ei ole niin kiinnostunut ruuasta, että priorisoisi sen vaikka sen alkoholin tai uuden maton edelle. Perusteluina tullut näitä perinteisiä, että ei meillä muksut syö kasviksia niin on turha ostaa. No miten vitussa ne lapset oppii ikinä muuta syömään ku makaronia, jos ei ikinä muuta ole tarjolla?! :D Blaah, tommonen kiehuttaa oikeesti... Onneks täällä tuntuu olevan ihan tolkkua porukkaa, se monipuolisuus kuitenkin on ruokailussa tärkeää ja se, että lapsi oppii syömään monipuolisesti, eikä pelkkää makaronia.
 
Kyllä tuo pullon yleensä hyvin huolii, välillä testaillaan et saa itselle tauon tai yötä vasten enemmän helpommin. Pitäis sitä pakastettua kyllä kans kokeilla. Se kun muuttaa makuaan. Pastöroitteko te kukaan pakkaseen meneviä maitoja? Nyt onneks hyvä yö takana, ehkä tässä taas jaksaa ilman isompaa irtiottoa :) Nyt olis kyllä hyvä aika alkaa taas harrastaa jotain ees yhtenä iltana viikosta.
 
Olikos se täällä kun kerta-annoksista puhuttiin? Kyllä tuolla imetyksen tuki ry:n ryhmässä jatkuvasti painotetaan, et yli 90 ml kerta-annoksia ei pitäis, nottei vauvan mahalaukku veny. Iästä riippumatta. Plus hitaasti tahdistettuna ruokinta. Toki varmaan pieniä heittoja tohon on, luulis, jos on vauva iso vauva, mut noin niinku yleisohjeena. Ettei vauva opi syömään liikaa vahingossa. Keskimäärin 30ml/h äidinmaitoo on kulutus.

Tuntuu kyllä et täälläkin illalla syödään enemmän kerralla, kun eilenki annoin eka pullosta sakeutettua maitoa 40ml ja sit söi vielä hanakasti tissiä. Mut ehkä just se, että vaan esim. just illalla, ei joka syötöllä.
 
Mä en usko että sun vauva syö rinnasta vaan 90 ml kerrallaan :D Ja miten rintalapsella tää mitataan ja pidetäänkö vauva nälässä jos menee yli? :D Mennään ihan sillee lapsentahtisesti vaan :) toinen syö enemmän ja toinen vähemmän...
 
Meillä menee joskus 220ml kerralla, yleensä 180-200ml ja aivan kamala huuto jos maito loppuu kesken. Imetystuen ohjeet tehty just tukemaan imetystä, että paremminhan se tukee tissittelyä jos maitoa saa pullosta max.90ml ja loput tissistä, kun antas pullosta 200ml ja tissi ei enää kiinnostas. Näin mä asian järkeilisin :)
 
Mun pakko kyl nyt kysästä et onko teidän tisuissa joku mitta taulu tms mistä sitä näkee et paljon niistä tulee vai meneekö "hanat" kiinni 90ml? Mun rinnoissa ei kyl mitään mittaa ole:D eihän siitä nyt herrantähen mitään tuu jos lapselle ei anna kun vaan jonkun 90ml! Nälkähän siinä sit koko ajan... Mitä noissa korvike paketeissakin on ikä kohtaiset määrät jota pitäis noin antaa...
 
Sylttöpunnitus taitaa olla ainut keino millä selvittää paljonko tissistä maitoa tulee, mut eipä sillä luulis olevan merkitystä ellei kasvussa ongelmia ja haluaa varmistaa maitomäärää.
 
HELP! Mulla on alkanut heruminen pumpulle vähentymään ja vauva ei tissillä tee muuta kun raivoa koska suihkutissit... Mitä keinoja edistää herumista pumpulle ettei oman maidon antaminen tähän nyt lopu? :sad001
 
Warheart, toi ohje oli tilanteisiin ku tissi ei oo paikalla. Mut voi olla et vähän eri ohjeet äidinmaidolle kuin korvikkeelle, joka sulaa hitaammin. En mä oo asiantuntija, välitin vain tiedon :) ja mun tisseihin ei kyl mahdu ku maks se desi kerralla, et tuskin ihan hirveesti saa kerralla :wink Ellei jää asuun ja syötä monta tissiä kerralla.
 
Muokattu viimeksi:
Niinu, lypsätkö samalla ku syötät? Ja suihkutisseihin oli joku ohjeistus, millä vois saada rauhoittuun.
 
Mä tein syöttöpunnituksia sillon tammi-helmikuun vaihteessa, kun poika oli osastolla ripulin vuoksi. Ikää oli reilu 1kk ja maitoa meni syötöllä 100-115g. Meniskö siis noin arviolta muuntaen, et se olis milleissä aika sama. Ja pullosta kun on pumpattua kerran syönyt, niin silloinkin meni 110ml ihan sujuvasti. Nyt tänään lähden iltasyöttöjen jälkeen vähän viihteelle ekaa kertaa, saas katsoa paljon menee maitoa, jos mies joutuu ennen paluutani syöttämään...
 
Ja sori, kun tuppaannun tänne puolelle, kun en oikeastaan paljoakaan pullottele.. Ajattelin vaan tuohon tissimaidon määrään tuoda omaa kokemusta punnituksista... Varmasti on yksilöllisiä nuo määrät, mitä syövät.
 
Takaisin
Top