Pullonpyörittäjät

Hyvä idea! Onko täällä moni joka pumppaa maitoa ja syöttää vauvaa pullosta imettämisen lisäksi? Meillä pullosta syötetään siksi että siten saimme ilmavaivat kuriin kun vauva ei niele niin paljon ilmaa.. Harmittaa, mutta ainakin isäkin pystyy osallistumaan syöttämiseen :)
 
Minähän olen alusta asti pumpannut maidot vauvalle. Aluksi maidot letkuteltiin nenämahaletlun kautta, sitten pikkuhiljaa päästiin neniksestä ja siirryttiin pulloon. Vaihtelevasti 450-600ml saan pumpattua, lisäksi menee satsi pari korviketta ja vaihtelevalla menestyksellä satunnaisesti myös suoraan tissistä. Tuo tissittely nyt ei sitten kuitenkaan ole meillä loppuunsa onnistunut eli se on lähinnä sellanen huvittelukeino, kun varsinainen nälkä on ensin sammutettu pullolla.
 
Mulla ei taaskaan noussut maito niinkuin piti, pikkunen tottu pulloon eikä rinnalle suostunut, sit pumpattiin mut eipä sitä maitoa tullut... Luovutin kun mies lähti töihin ja nyt sit mennään pelkällä korvikeella. Neito on nyt 7vko ja korviketta menee päivässä n. 800-900ml :)
Hyvin nää kasvaa korvikkeellakin!
 
Mulla loppui maidontulo ku seinään! Harmitti aivan helvetisti ku luulin imetyksen tällä kertaa sujuvan ilman ongelmia. No mut ihmekös tuo ku pari viikkoa kipeenä niin ite ku vauva, unta pari hassua tuntia yössä ja sit vielä muutto päälle kaksin miehen kans ku muuttoapua ei saatu :sad001 No nyt ku harmituksesta selvitty ni tytöllä tietty maha alkanu vaivaamaan enemmän ja refluksioireita. Täähän ei pulauttele ollenkaan, vaan jatkuvasti nieleksii. Öisin välillä kuulostaa tukehtuvan ja nenän vetää aina ihan tukkoon. Kainalosta siirtyi tohon omaan pinnikseen mistä yks laita pois, eli melkeen kainalossa nukkuu edelleen :D Sängystä pääty reippaasti kohotettu ja nyt alotettiin tänään sakeuttajaa laittamaan maitoon ni jos se siitä helpottus :) Maitoa menee meilläkin n.800-900ml/vrk.
 
Meillä mennään kyllä ihan eri sfääreissä noiden maitomäärien kanssa. Reilusti ylitetty litran päivässä... Huoh. Vaikka miten yritän saada tohon tolkun ni ei tää ny enää huudakkaa niin niitä mahavaivoja mut silti syö ku hevonen. Parhaimmillaan kerralla menee 150 ml... Ja lähestulkoon parin tunnin välein syö...
Imetys aiheutti pojalle käsittämätöntä mahakipua, kaiken väsymisen keskellä en jaksanut enää miettiä mitä kaikkea en voi syödä ja mitä voin...
 
Olikos siinä joku raja, että paljonko korviketta saa mennä? Jos vauva on nälkänen ni kai hänen täytyy ravintoa saada, vaikka määrät hurjilta tuntus. Mä kans tässä oottelen, että kuin isoiks määrät kasvaa vai pysyykö samana.
 
Ei hajuakaan mistään määristä. Esikoinen oli kans järjetön syöppö. Veteli kans jotain ihan käsittämättömän paljon maitoa. Sillon ei edes suositeltu kiinteiden aikaistamista. Ite niitä sillon pelko perseessä aloitin eikä loppujen lopuksi varmaan yhtään liian aikasin... Muut syöneet paljon "normaalimmin"
 
Kiva että tällainen ketju tehtiin! :)

Mulla oli sairaalasta lähtien maidontulo todella vähäistä eikä meinannut nousta, poika veti joka kerta kunnon rintaraivarit kun maitoa ei tullut. Kovasti yritin imetystä, pumppaamista ym, mutta maidontulo loppui kuin seinään. Se harmitti todella paljon ja podin huonoa omaatuntoa, mutta nykyään olen alkanut olemaan sinut asian kanssa, että poika kasvaa kokonaan korvikkeen avulla. Ja pakko kyllä myöntää, onhan tämä korvikkeella syöttäminen helpompaa myös minulle kun mieskin voi vauvaa syöttää, enkä vain minä. :)

Nyt vähän päälle kuukauden iässä menee korviketta kerralla n. 120ml, välillä vähän vähempi, välillä vähän enempi. Eilisen ja tämän päivän aikana poika ei ole paljoa syönyt, maximissaan 90ml mennyt. Tänäänkin kerran meni vain 30ml, täällä oltu heti vähän huolissaan ja tarkasti seurataan monelta syö ja kuinka paljon. Vai onko tämä nyt pieni ns. "vaihe", että nyt menee vähempi ruokaa, vai onko masussa ilmaa sen verran joka pitää olon täynnä.. :eek:
 
Mitä on maidon sakeuttaja? Ja mihin sitä käytetään? Koskaan kuullukaan vaikka nää meidän kaikki on pullo vaaveja...
 
Täällä ei kans oma maito riittänyt, synnäriltä asti osittain imetyksellä, ja nyt varmaan viikon ajan ollaan menty sillai että oon imettäny vaan kerran päivässä. Eihän sieltä varmaan paljoa tule, mutta neiti tykkää olla tissillä :)
Alkuun syyllistin itseäni ihan hirveästi, ja olin ihan loppuunpalanut koko imettämisen kanssa, imetin parhaimmillaan kaksikin tuntia ja siihen päälle jouduin antamaan melkein täyden satsin korviketta, hieman turhauttavaa sanoisinko.. Sit mies sai mut tajuamaan että olen hyvä äiti ilman imetystäkin. Mutta kyllä se vieläkin harmittaa.
Meillä menee myös tuo 800-900ml vuorokaudessa, noin 100-120ml kerralla ja syödään 3-4 tunnin välein. Yöt neiti nukkuu melkein aina 21-2, 2-5 ja 5-8. Syöminen kestää noin 15-30min ja sit oon pitäny pystyssä jonkin aikaa ennen kun lasken sänkyyn :)
Miten noita vauvan syömisvälejä voi pidentää? Vai piteneekö sit vasta kun alkaa meneen kiinteitä/velliä yms?
Ummikko täällä huutelee, esikoinen on siis tämä lapsi :P
 
Täällä kans siis pulloillaan ja siis mullahan rinnat on niin arat/herkät etten ikimaailmas pystyis täysimettää (siis vauva rinnalla 24/7), ja siis syytä en tiedä... Esikon kohdalla pari kuukautta tissittelin, kun ohjeistivat vaan hampaat irvessä vetelemään, et kyllä se kipu siitä, mut joo ei... Tän toisen kohdalla täysin sama homma, ja siis synnäri-imetyksen jälkeen mun tissistä (ei nännistä) tuli verta. Siksi oonkin nyt pumppaillu pienimmällä mahdollisella teholla, ja ollaan saatu munkin maitoa tytön ruokavalioon mukavasti. Oon nyt lopettelemassa pumppailuakin, sen verta on vähentynyt maidon tulo. Ja siis korvike on ravinnoksi oikein kelpo tavaraa, ehkä ne vasta-aineet puuttuu, mut luulen, et jopa ravinnerikkaampaa ku mun oma maito (oon siis tosi huono syömään, ja kasvisruokavaliolla).

Korviketta meillä menee semmonen litra vuorokaudessa, ja annoskoot vaihtelee 90-160ml... eli meillä menee viemäriinkin pullonpohjia. Pitäis vaihtaa nopeampaan tuttiosaan, ku esim yöllä typy nukahtaa kesken syötön ja joudutaan herämään kahdesti kerta eka ruokailu jäi kesken.

Ja ainakin meillä nuo välit piteni sen mukaan kun selkeämpi rytmi päivään.

Niin ja muistaakseni 1,5-> litraa, jos menee vuorokaudessa korviketta niin pitäis sit jotain kehittää lisäravinnoksi, ettei munuaiset rasitu liiaksi.
 
Timbe tuttu tunne toi syyllisyys imettämisen suhteen! Esikon ja tokan kans oli kamala paska äiti fiilis kun mitään tullu:sad001 mut nyt neljännen kohdalla oli jo odotettavissa et pipareiks menee ja oli maidot ja pullot valmiina:) hyvin nää muksut kasvaa korvikkeellakin! Ja me "pulloäidit" ollaan siinä hyvässä jamassa et me voidaan irtautua perheestä viettämään omaa aikaa ilman huolta siitä et vaavi näkee nälkää tms (ja voidaan nauttia laisillinen viiniä ilman pelkoja jos siltä tuntuu:wink) ja isikin voi osallistua yö hommiin ja antaa enemmän läheisyyttä lapselleen kun ei ole koko ajan äidin tisussa kiinni:)
Joten ei tää oo yhtään paskempi homma tää pullottelu, vaikka hintavaa onkin... Imetys siinä hyvä että ei maksa mitään:/

Meidän ruokailu välit pidentynyt kun kiinteämpää alettu syömään eli siinä 3,5-4kk iässä:)
 
Itse jossain pahimman väsymykseni alhossa ennen joulua mietin, että nyt lopetan lypsämisen, mutta niin vain edelleen lypsän. Isoin osa menee vaivalle yhä mun maitoa, mutta menee lisäks korvikrtta. "Viinahurjastelut" saa mun kohalla siis vielä oottaa. Tai sitten laitan korkin kokonaan kiinni, kun meidän perheessä on se alkoholi maistunut liiankin kanssa enkä haluais poikamme joutuvan sen asian takia elämässään kärsimään.

Mutta siis lypsäminen vähän määrää nyt elämääni mutta ei 24/7 kuitenkaan. Tällä viikolla alotin omalla painolla ja pienillä painoilla jumppaileen kotosalla. Helppoo, laitoin vauvan vaunuun nukkuun ja kun meinas herätä kävin välillä lullaileen kärrejä! Ekan jumppalerran jälkeen mulla oli naama niin turvoksissa! Vissiin nestettä kerty käyttämättöminä olleisiin lihaskudoksiin?
 
Mä osallistun kans keskusteluun, vaikka rintamaidolla mennäänkin. Joudun vaan itsekin käyttämään pulloja, sillä pojan refluksin takia joudun sekoittelemaan maidonsakeuttajaa ruoan sekaan. Teen siis niin, että syötän 25-50 ml pullosta sakeuttajan kans, ja loput sitten imetän. Todella työlästä tämä kyllä on! Koko ajan pitäisi olla maitoa pumpattuna jääkaapissa... No, on tämä kuitenkin parempi kuin se, että joutuu kuuntelemaan pojan kipuitkuja. On selvästi tyytyväisempi vauva näin. :)

Muuten, imettäväkin pääsee kyllä viettämään omaa aikaa, jos vain viitsii pumppailla maitoa pakkaseen. Mulle on tulossa kaksi pikkusiskoa kylään: Lupasivat viedä pojun ulkoilemaan ja hoitaa häntä pari tuntia, että saan nukuttua kunnon päikkärit. Mulla kun on tämän imetys- ja pullorumban takia jääneet unet tosi lyhyiksi ja katkonaisiksi. Pakkasesta on helppo sulattaa pojalle maitoa, niin mulla ei tarvi sen takia keskeyttää omia unia. :D
 
Mikäs sakeuttaja teillä Äyriäinen käytössä? Meillä tos ohjeena, et rintaruokituille voidaan sekottaa keitettyyn jäähdytettyyn veteen ja antaa lusikalla tai notkeempana pullosta.
 
Apteekista ostettu Nutrilon Nutriton on meillä käytössä. :) Tuossakin on ohjeistettu sekoittamaan jauhe veteen, mutta meidän ranttu herra tuskin sitä huolisi kun nytkin mutristelee naamaansa seokselle. :D
 
Takaisin
Top