Pullonpyörittäjät

Herkkusieni... Meidän pulleroon nähden teidän vauveli on hoikka ja syö kauheen pieniä määriä. Mutta oletan että hän syö rinnasta sen mitään pullosta ei saa... Meillä tosiaan ruokamäärä on valtava. 130-150 ml vähintään kolmen tunnin välein. Päivässä syödään kymmenen kertaa joskus enemmän joskus vähemmän. Meillä ilmoittaa kyllä heti jos loppui ruoka kesken! Kyllä vauva on tyytyväisen oloinen jos on syönyt tarpeeksi. Neuvoloissa on aina nuo tyypit vähän niin ja näin niiden painojen ja pituuksien kanssa. Mulle sanottiin viimeks että meidän poika on hoikka kun oli 5.7 kg ja 60 cm mut täällä palstalla on paljon hoikempia joten ilmeisesti poika on hoikka verrattuna äidin lihavuuteen... Tai jotain... Mun kaks muuta poikaa on samanikäisenä ollu suunnilleen samankokoisia...
Meillä heräillään valtavista maitomääristä huolimatta tosiaan öisinkin kolmen tunnin välein vähintään!
Joten en olis sinuna huolissani ollenkaan. Ihan normaalilta kuulostaa!
 
Niin joo ja mä olen kans se torkuttaja! Mieskin mut vähemmän. Mulla on myös järkyttäviä tapoja joten paljoa en miehelle motkota kun kestää minun vikojani... :D
 
Kiitos viestistä Angelique! Paljon samaa mitä mäkin olen aatellut, että kun tyytyväiseltä vaikuttaa niin kaikki hyvin. Silti aloin empimään kun noita määriä luin. Mutta 2-4 kertaa päivässä tankkaa tissistä, niin se varmasti sitten pitää määrät ihan riittävinä vaikka pullosta saakin kohtuu pienen annoksen. Oikein hyvillä mielin on aina niidenkin ruokahetkien jälkeen :)

Neuvolasta voi kyllä joo tulla mitä ohjeita vaan, mutta heti menin jotenkin taas varpailleni kun toisiksi viimeisimmällä kerralla terkka sanoi suoraan, että "Kyllä se vieläkin syö liikaa". Ekalla viikolla siis annettiin joka itkuun ruokaa ja silloin paino nousikin ihan liikaa, mut sit vauhti hidastu kun opittiin vähän vauvaakin tulkitsemaan :) Mut niin, jotenkin sitä itse vähän kavahti kun sanottiin vauvan painosta. Ehkä siksi kun itse on ylipainoinen, niin sitä sit ei missään nimessä halua, että vauvalla on samanlainen tulevaisuus. Neuvolan terkan sanoilla on kyllä uskomaton valta, ainakin mitä kokemattomiin ensiäiteihin tulee, saisivat vähän varoa sanomisiaan kun itse aluksi ainakin kaikki sokeasti uskon :grin Sit kun on se toinen muksu ni osaa varmaan jo kaikki turhuudet suodattaa puheesta pois :wink
 
Mä luin jostain, että suositellaan max 90 ml satseja kerralla, ettei vauvan mahalaukku veny. Tämä äidinmaidolla ja lähde todnäk imetyksen tuki ry:n keskustelut. En tiedä onko korvikkeelle eri ohje. Ja maidon vrk-tarve kuulemma aika sama, oli vauva sit 2 tai 6 kk.

Ja oon kyl onnellinen meidän järkevästä neuvolatädistä! Tuntee viime aikaiset tutkimukset, ei tuputa ohjeita, omaa maalaisjärkeä ja kannustaa.
 
Tytsy, jos se annos olisi tuon 90ml niin suurinosa näistäkin vauvoista jäisi nälkäisiksi. Korvikkeella pitäis kuitenkin olla ruokailuväli sen pari tuntia.. Kyllähän se vatsalaukku kasvaa siinä missä vauvakin :)
 
Meillä menee n.160-200ml syötöllä, litran paikkeilla vuorokausimenekki. Kuudesti vuorokaudessa syö. Aikaisemmin söi vähemmän ja useammin, mutta kamala huuto jos loppuu maidot kesken, niin isommilla annoksilla nyt menty. Yöllä menee semmonen 9-10h syömättä.
 
Ikää 11vk ja maitoa menee 130-140 ml x 7-8krt/pv ja voi juma sitä huudon määrää jos maito loppuu kesken... En vois kuvitellakaan et tarjoisin vaan 90ml/syöttö, siitä se vasta itkupotkut tulee:D mistäs sitä tietää paljon rinnoista tulee kerrallaan? Tuskin vaan 90ml?
Meillä syödään päivisin 2-3h välein ja yöllä sit nukutaan 21/22- 3/4 syödään ja jatketaan unia siihen 7/8:) poskien pulleuden puolesta päätellen syö todella hyvin... Aikamoinen pulla poski tää meidän Sanni-Hanni Nanninen ❤️
 
Kauheeta sanoa että vauva syö liikaa... Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos!
Vauvoille annetaan silti niin paljon kuin syö. Kyllä minä sen nyt olen jo oppinut.
Mä olen itse sairaalloisen lihava mut mun neljä lasta on ihan sopusuhtaisia! Mulle on vauvana syötetty pelkkää pullaa ja mehua ja keksiä ja olen tehnyt töitä ihan hirveesti että mun lapset osais syödä järkevästi...
Olihan ennen vanhaan neuvo siitäkin että sai syöttää vain neljän tunnin välein ja tietty aika tai määrä. Ehkä ne neuvot sieltä saakka sitten säilyneet osalla neuvolan tädeistä! Mua ärsyttää kun tosiaan esikoisen äitinä sitä pelkää, uskoo ja tekee hirveesti neuvolan ohjeiden mukaan eikä se välttämättä ole niin oikein!
 
Meillä oli kerta annokset pieniä alussa, kun korviketta kokeiltiin. Neiti söi aina noin 60ml, mutta olisi ollut vähän väliä syömässä. Nyt menee yleensä se 90-120 ml kerralla ja välit pidempiä sekä nukkuu paremmin myös päivisin. Tissiä tarjoan aina välillä korvikkeen tilalle ja öisin mennään tissillä. Välillä haluaa tissiä syödä ja välillä pullo mieluisampi. Eipä tarvi ainakaan stressata siitä pumppaamisesta seuraavalle syötölle sakeuttajaa varten.

Painoa viime neuvolassa(7vko) oli 5,3kg ja pituutta 58cm ja lääkäri totesi vaan, että hyvin kasvaa. Eikä neiti edelleenkään kovin pullukka oo, vaikka poskissa on pyöreyttä. :happy: Seuraava neuvola vasta 9.3, kun ikää on melkein 14vkoa täynnä.. tuntuu pitkiltä nuo välit käynneissä :wideyed:
 
Meilläkin vasta 4.3 seuraava käynti... Kuukausi tulee taukoa edelliseen... Sen jälkeen pikkuhiljaa aloitan perunan. Meillä kun tosiaan menee niin paljon maitoa...
 
Meilläkin neuvola 3.3 ja sit saakin olkaa soseilemaan :/ mun mielestä tää 1kk väliä on ihan hyvä... Vuoden jälkeenhän se onkin sit vuosi, mikä vielä parempi :wink
 
Meillä herra söi 150ml 3-4 tunnin välein ja nyt alkanu vaatimaa ruokaa 2-3 tunnin välein ni nostettii määrä 180 ml kerralla. Yöunille alkaa kympi kakan jälkee, herää tarkka neljä syömää ja siitä nukkuu viäl 7-8 jollon noustaa ylös olkkarii syömään ja sylissä nukkuu viel tunnin josta lähtee päivä taas liikkeel. Kuuden viikon neuvolas mitat 5090g (4074g) ja 57.5cm (51.5cm) suluissa syntymämitat kun muita en muista. Poika sai lauantaina nimen; Sisu Antti Petri ☺ työ nimi jäi pysyväks ku kerran hän sen näköne oli . Ikää hällä nyt 8viikkoa.
 
Meillä on annoskoot pysyneet samana, vaik ikää tulee lisää... +/-100ml kerta ja välit on noin 3 tuntia päivällä. Illalla on tankkaus, mut ei kerralla mee paljoa yli satasta, mut ottaa sit tyyliin puolen tunnin päästä lisää. Yöllä syö vähän reilumman satsin, n. 150ml kerran. Nyt mennään pelkällä korvikkeella (:

Kokoa meidän tytöllä on, vaik syökin nyt paljon maltillisemmin. Pe on 3kk neukku, et saapi nähdä paljon Eberhard (lempinimi) on kk:ssa kasvanut.
 
Ehkä se mulla mieleen jäänyt 90ml kerralla oli jollekin tietylle ikäviikolle.

Eikös meidän pienien kannata alkaa maistelleen kiinteitä pikkuhiljaa vasta aikaisintaan 1.4. tai myöhemmin, kun tulee suositeltu 4-6kk täyteen. Tai vasta kesäkuussa? Liian aikaisin tai myöhään aloitetut kiinteät lisää allergioiden riskiä.
 
Aina löytyy joku jonka mielestä jokin on väärin... Eiköhän täällä itse kukin tiedä mikä on hyvä itselle ja omalle tilanteelle. Allergian syntymiseen vaikuttaa hirveän moni asia. Myös väite että korvikkeella kasvaneet saa herkemmin allergioita. Joten meillä on sitte jo ainakin toivo menetetty. Jokaisen lapsen kanssa. Toistaiseksi ei kyllä ole kukaan allerginen, yhdellä hiukan heinänuhaa ja hänkin sattuu olemaan se joka on saanut vähiten korviketta ja aloittanut kiinteät neljän kuukauden iässä.
Tutkimuksia ilmestyy koko ajan lisää ja jos tarkastelette vuosikymmenen taaksepäin niin ollaan menty suositusten kanssa entten tentten...
Meillä ainakin korvikkeen määrä on niin suuri että aloitetaan kiinteät vähän päälle 3kk iässä... Perunalla... Porkkanalla jne...
Hyvä jos teillä vältytään allergioilta aloittamalla kiinteät oikeaan aikaan... :)
 
Meillä täytetään 4kk huhtikuussa... Soseet meillä aloitetaan neuvolan luvalla 3.5kk kun maito määrät niin hurjat eikä maito loputtomiin riitä nälkää pois pitämään! Näin siis tehnyt 3 kertaa ennenkin ja hienoja tyttöjä kasvanut! Ei allergioita vaan atooppista ihottumaa talvisin mut uskon olevan geneettistä kun mulla myös talvi atopiaa...

Muistelen hetkisitten lukeneeni että aikainen makuannoksien tarjoaminen vähentää riskiä allergiaan ja pidempi imetys aika saattaa jopa olla isompi riski allergioiden kehitykselle...
Nopsaan googletin ja tässä linkki kyseiseen http://www.vau.fi/Meilla-on-lapsi/imetys-ja-ravinto/Aiheuttaako-pitka-taysimetys-allergioita/

Mutta jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, jos haluaa kiinteät aloittaa 3+kk aloittaa tai jos haluaa aloittaa vasta kun vaavi on vuosikas niin sekin ok!

Itse olen äitiyden aikana huomannu että teet niin tai näin niin aina väärin päin, ei ole ainutta oikeaa tapaa olla äiti (tai isä) ja jokainen saa kasvattaa lapsensa niinkuin parhaaksi näkee:)
 
Me aloitellaan maistelee täs parin viikon sisään. Vaikka nyt maitoa menee semmonen litra vrkssa, niin tyttö on vaan kiinnostunut ruokailusta. Kuulisittepa naurun ku veli syö (:

Meillä ei oo allergioita, mut luulen, et perimä siihen vaikuttaa enempi ku se, et aloiteltiin varhain kiinteät. Saa nähdä selvitäänkö myös tytön kans ilman allergioita. Toivotaan parasta!
 
Meille lääkäri neuvoi, että on kannattavaa aloittaa kiinteuden kokeilut 4kk iässä refluksioireilun takia. Pysyy helpommin masussa ruoka. Toivottavasti ei oo allergioita täälläkään. Maitoa oon omaan ruokavalioon palauttanut eikä huomattavaa muutosta ole huomannut :happy: oireilu siis jo vähän helpottanut muutenkin.
 
Mä en tiedä miten meillä tehdään, tarkoitus ois mennä sormiruokailulla, mut sehän onnistuu vasta sitten ku vauva istuu... Soseita ei noille kahdelle edellisellekään ole kamalasti syötetty, helpommalla pääsee sormiruokaillen :)
 
Joo, sen thl:n uuden suosituksen ja who:n mukaan kiinteiden maistelu kantsii aloittaa viim. 6kk iässä, mut maito silti pääasiallinen ravinto vielä pitkään ja ainakin vuoden ikäiseksi suositellaan osittaisimetystä. Täysimettäminen vaan loppuu.

Jokainen lapsi on yksilö, mut kyllä noiden suositusten takana on iso massa tutkimuksia, että kannattaa niiden mukaan mennä, jos oma tarve ja tilanne ei muuta vaadi. Poikkeus vahvistaa säännön :) Musta on kiva että on uutta tutkimustietoa ja voi sen mukaan ainaki yrittää toimia. Sitähän siinä kans korostetaan, että seuraa vauvan valmiuksia ja kiinnostusta ruokaan.

Meidän tissitakiainen ei osaa ees sakeutettua maitoa syödä, että täällä varmaan väkisin lykätään porkkana käteen kun kesäkuu koittaa :)

Oon seurannut tota imetyksen tuki fb-ryhmää ja se on vaikuttanu tosi paljon mun mietteisiin ja haluun tehdä kaikkeni et imetys onnistuisi mahd pitkään. Jotenki ärsyttää kaikki imetysvastaisuus ja tuen puute ja ihmisten väärät luulot. Ja toisaalta ärsyttää myös se, että jotenki ei tueta myöskään osittaisimetystä kunnolla. Ja eniten ärsyttää kyllä tuon tukiryhmän joidenkin tyyppien fanaattisuus. Ovat vetämässä ranteita auki, jos ei 6kk täysimittaisen onnistu, vaan meni päivän alle kun lapsi sattui nappaamaan sen kurkun pöydältä. Jos imetys ei onnistu, niin korvike on ihan yhtä hyvä. Pääasia et kaikilla on hyvä olla. Äh, mitä mä nyt oikeen saarnaan, I shut up :)
 
Takaisin
Top