Pullonpyörittäjät

Meillä soseet olis jo saanu alottaa mutta ollaan nyt totuteltu velleihon eka. Enköhän tässä lähipäivinä kuitrnkin ala pottua, porkkanaa ja marjoja tarjoon makusteltaviksi. Jännittävää!

Maitoo meillä menee 80-90ml/krt. Ysikymppidistä pulloista tuppaa aina jäämään liru pohjalle. Mulla on nyt pienonen lypsyuupumus hiipinyt. Öisin lypsyväli tuppaa venyyn jo melkeen kellotaulun ympäri. Maitomäärät laskenu. Tulee nippanappa päälle 400ml per vrk. Enimmillään oon lypsäny päälle 600.
 
Metsäläinen, taas sanon että ole itselles armollinen :) Olet varmasti tuhat kertaa parempi äiti pienellesi jos olet elinvoimainen ja vaikka antaisitkin enemmän korviketta kuin se että oot uuvuttanut itses täysin sillä lypsämisellä.
Minä ainakin koin helpotuksen silloin kun lopetin vallan imettämisen, kun ei sitä maitoa vaan yksinkertaisesti tullu tarpeeksi. Lapsi on voinut paremmin kun ei saa raivareita maidon loppumisesta tai mahavaivoja äidinmaidosta, ja nukkuu paljon paremmin kun saa varmasti joka kerta mahan täyteen :) Osittain imetys on ihan hurjan raskasta mielestäni, se olis helpompaa joko tai.
 
Sä oot Metsäläinen tehnyt jo aivan hurjan homman tuon pumppaamisen kans, harva tuohon edes lähtee kun miettii millainen raskaus ja synnytyskin oli! Yöllä, jos vaan pystyy, niin kannattaa se vähäinenkin aika käyttää nukkumiseen ja pumppaa sit päivällä sen mitä irtoaa. Kannattaa unettomuuteen ajoissa puuttua ENNEN kun muuttuu krooniseksi, siinä kun joutuu sit kärsimään pitkään... Voihan se maitomääräkin pysyä melko samana kun saat itse levättyä ja ei niin kova stressitila elimistössä.
 
Mä olen samaa mieltä kuin Timbe ja Warheart! Mun mielestä kans pitäis mielummin levätä kuin jatkaa tota. Toi jos mikä on uuvuttavaa!! Mielummin tosiaan levännyt äiti!
 
Olen samaa mieltä mutta kun... tällä hetkellä suurin hidaste lypsämisestä lupumiselle on niinkin naurettava kuin haikeus! Surettaa sulkea se ovi takanaan!!! Yölypsyistä oon nyt luopunu ja yösyötöt pullosta menny onneks sillain että sekä poika että äiti jatkanu heti uniaan. Nooooooo katotaan nyt vielä mitenkä tää soseruokailu alkaa käynnistyyn. Vellithän jo meneekin mukavasti hyvällä ruokahalulla. Tän kuun lopussa tulee 4kk ikää... meillä siis soseitten alotusiäks annettiin 3,5kk keskoskontrollissa.
 
Ajan kanssa se haikeus menee ohi.. Mä itkin monta viikkoa kun esikoisen imettämisen jouduin lopettamaan 6kk iässä. Varmasti hormonit aiheutti noin pahan aallonpohjan ja se järkyttävä väsymys, kun voimat palasivat, niin tajusi, ettei muuta olisi voinut tehdä. Kyllähän se on tietyn taipaleen loppu kun ei enää omalla maidolla vauvaa ruoki.
 
Linkkaanpa tänne, kun itse juuri tutkin.

https://www.thl.fi/fi/-/uudet-lapsiperheiden-ruokasuositukset-kannustavat-perheita-syomaan-yhdessa.

Maistelua vain 6kk asti. Siitä lähtien ku vauva osaa istua ja on kiinnostunut, aikaisintaan 4kk. Korviketta saavilla vähän eri ohjeet ku imetykselle. Sivulla 68 on, että vellejä ei suositella alle 5kk ja silloinki miel. suoraan puuroo. Voi sotkea imetystä (ei huolikaan tarpeeks maitoo?)

Ja esityksiä:
https://www.thl.fi/fi/web/elintavat.../syodaan-yhdessa-julkaisuseminaari-22..1.2016

Kiinteiden aloituksesta hyvä yhteenveto ja tutkimustietoa perusteista (mm miten vaikuttaa allergiariskiin):
https://www.slideshare.net/mobile/THLfi/suvi-virtanen-imetys-ja-kiinteiden-ruokien-aloittaminen

Näiden mukaan yritetään mennä meillä :)
 
Muokattu viimeksi:
Meillä kyl koko lössi syö jokaisen ruuan(paitsi viikolla aamupala/lounas kun mies töissä) yhtä aikaa ja kasvisruokaa 2x viikossa, kalaa 2xviikossa, kanaa/punlihaa 3xviikossa:) eihän niitä soseita oikein voi alkuun hirveän isoja määriä antaakaan, ihan mauksi vaan ja kun maha tottuu tuhdimpaan niin sit enemmän :) niin ja samaa ruokaa syödään kaikki, en ole mikään linjakokki kotonani:P
 
Meillä ei syödä "myrkkykaloja" tai ravintoköyhää kasvatettua, niin kalaa on harvoin, puhdistetut kalaöljyt saa purkista. Meillä ei syödä juuri ollenkaan perunaa, pastaa, riisiä tai leipää, maha täytetään kasviksilla ja lihaa ruuassa sopivasti, että prodeövereistä ei pelkoa. Mitään rasvatonta tai kevytpaskaa meillä ei syödä ja rasvoina käytössä noi tappavat voi ja kookosöljy. Suolaa joudutaan lisäämään ruokiin, että saa tarvittavat mineraalit, mutta käytetäänkin ruususuolaa. No, meillä syödään yhdessä ja ruokapöytä on ruokailua varten, että se taitaa mennä meillä oikein :D
 
Me ollaan siis kasvisruokailijoita (+kala), mut lapset saa kyllä mennä sekaruokavaliolla. Ja mulle ruoka on välttämätön "paha" ja jotenkin vaan inhoan ruoanlaittoa, syömistä etc. Täten suht tarkkaa sit katotaan, kerta syötävä on, et ois sit kans hyvää ruokaa ja terveellistä sekä ravintorikasta (vaik ois sit vähän kalliimpaa). Ja kyllä me joskus saatetaan repästä ja tilata pizzaa :D ja tosiaan, en pahemmin noihin suosituksiin mene mukaan vaan katon mikä meidän pesueelle sopii parhaiten. Ja siis mekin yksi ateria syödään koko perhe yhdessä (päivällinen).
 
Jokainen varmasti itse parhaaksi tietää mikä on perheelleen parasta ja tekee niinkuin parhaaksi näkee... Täysin suosituksia seuraamalla saa itselleen hermoromahduksen ja harmaita hiuksia... Jokainen tavallaan:)
 
Noita suosituksia jos saatais tälle vuosituhannelle, niin niitä vois olla helpompi noudattaa :D Mut oikeesti, iso osa lapsiperheistä syö aivan päin persettä! Kasvikset loistaa poissaolollaan, syödään halvinta bulkkia, lisäainekyllästettyä paskaa, sokeripommeja välipalaksi ja sit vielä lisäks karkki- ja herkkupäivät... Jo viisi vuotiailla on tavattu rasvamaksaa, jota yleensä pidetty alkkiksien sairautena, että se sokeri ei ehkä ihan niin turvallista ole kun väitetään. Länkkäreiden elintasosairaudet vaan lisääntyy :sad001 Toki nykyään ruoka on törkeän kallista, mut ite ainakin haluan panostaa lasten tulevaisuuteen tarjoamalla ravintorikasta ja puhdasta ruokaa.

Ja mainitaan nyt erikseen, että en kohdista tätä viestiä erityisesti kenellekään, mietityttää vaan tämä nykymeiniki, kun ei viitsitä mtn vaivaa nähdä oman terveyden eteen ja kaikki pitäs ilmasiks saada... Ollaan melkoisessa kuseessa tän kansan terveydentilan kanssa.
 
Warheart, totta puhut! Olen samaa mieltä kanssasi.
Uskon kuitenkin että moni suomalainen perhe söisi monipuolisemmin ja terveellisemmin mikäli ruoka olisi halvempaa ja tulotaso parempi. :rolleyes:
Hyvät, puhtaat ja terveelliset ruoka-aineet kun tuppaavat tyyriimpiä olemaan.
 
Mikä teistä tekee roskapaskaperheen? Eiks teillä saa lapset säännöllisesti ruokaa? Eiks teillä syödä kasviksia? Onks penskoilla reikäset hampaat ja reippaasti ylipainoa jo ennen kouluikää? Jotenkin en usko, että ihan paskoja kuitenkaan olisitte :P
 
Takaisin
Top