Itse olin 43 kun poika syntyi. Olin kyllä koko ikäni toitottanut, etten ikinä tee lapsia yli 40-vuotiaana, jos niitä ei siihen mennessä ole siunaantunut. No, ei siunaantunut, ja helppoahan se oli siellä 20-30-vuotiaana huudella kun aikaa oli vielä vaikka mihin... Olen tullut vain kerran elämässäni raskaaksi luomuna niin, että tiesin olevani raskaana, se oli juuri se keskenmenoon päättynyt. Toinen keskenmeno tuli ensimmäisen alkionsiirron jälkeen, ja se toinen alkionsiirto sitten toi meille lapsen syliin asti. Jos aiemmin olen ollutkin raskaana, niin ne ovat menneet kesken sitten hyvin varhaisessa vaiheessa ilman merkkiäkään raskaudesta tai siitä, että menkat olisivat olleet myöhässä.
Sinulla on Marcipa nyt tosiaan aikalailla mietittävää, ja tietysti myös miehelläsi. Ollako tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen, vai yrittääkö vielä saada kolmaskin lapsi. Toivon että pääsette hyvään yhteisymmärrykseen asiasta, oli päätös sitten minkälainen vain.
Itse ajattelisin niin, että jos päättää olla yrittämättä, niin katuuko sitäkin päätöstä sitten jossain vaiheessa, vaikea on etukäteen tietää. Minulla toki eri tilanne, kun lapsia ei ollut siinä vaiheessa, kun päätettiin hoitoihin menemisestä, vaikka olinkin jo yli 42-vuotias.
Olen siis nyt jo 45-vuotias, kohta 46, joten en varmastikaan enää luomuna tulisi raskaaksi vaikka mitä tehtäisiin. Hoitoihin en enää lähtisi missään tapauksessa, ne olivat aika rankkoja juttuja itselle näin jälkikäteen ajateltuna. Meidän poika on siis lahjamunasolulapsi, joten en usko, että minun munani enää olisivat millään tavalla hedelmällisiä tai elinkelpoisia.
Tuo on kyllä totta, että haikeus täyttää joskus mielen juuri siitä syystä, kun lapsi kasvaa, ja oppii yhä enenevässä määrin omatoimiseksi, eikä ole enää ihan niin riippuvainen vanhemmistaan. Vaikka meillä toki 2-vuotias vielä on todella riippuvainen tietenkin, mutta pikku hiljaa tekee omin päin asioita, joihin aiemmin tarvittiin aina äidin tai isän apua :) Minulla vielä lisää haikeutta se, että nämä kaikki ilot ja surut lapsen kasvusta ovat ainutkertaisia kokemuksia, joita en saa koskaan enää uudelleen kokea.
Kyllä näitä Sharmanderin mainitsemia ikäasioita olen miettinyt paljonkin, ja koittanut olla syyllistämättä itseäni siitä, että halusin lapsen, vaikka ikäni oli mitä oli. Olen kyllä varma, että poika jossain vaiheessa häpeää minun ikääni, mutta toivon, että pystyisin pitämään itseni kuosissa vielä pitkään. Olen pitkäikäisestä suvusta äidin puolelta, isän puolella ei ihan niin pitkäikäisiä ole ihmiset olleet, mutta ei nyt mitään erityisiä sairauksiakaan ole kummallakaan puolella. Mutta koskaanhan sitä ei tiedä, milloin jokin sairaus iskee tai viikatemies tulee hakemaan muista syistä. Totta kai toivon, että näkisin vielä pojan lapsen/lapsia, jos niitä hänelle suodaan tai jos hän niitä yleensäkään haluaa.