Pulinaketju

Käytän itse ubikinolia, koska sen pitäisi imeytyä tehokkaammin ja se on sellaisenaan valmis solujen tarvitsema antioksidantti. Ubikinonin täytyy sen sijaan käydä läpi joku prosessi, että elimistö osaa sitä hyödyntää. Iän myötä tuon prosessin toiminta huonontuu, joten siksi ubikinoli on vanhemmalle raskautta toivovalle naiselle parempi valinta. Jotenkin näin mulle lapsettomuuslääkäri asiaa selitti, kun kysyin kumpaa kannattaisi käyttää, vai kannattaako ylipäätään.

Mistä tilasit ubikinolin? En oo selvillä mitä eroa sillä on ubikinoniin... jälkimmäistä olen itse käyttänyt.
Eiks iherbissä ole ihan ok hintaista. Vai onks se sit tota ”väärää”. Mäkin yritin tässä yks pv katsella. Mitä raskis ostaa.

oon ny ottanu yhden aamulla ja nyt toisen illalla. Eli 50mg vrk. Vissiin se annos ei oo niin tieteellinen eli tästäkin on monta konsensusta mitä se vois/kannattais olla :confused005

Paljonko tota ubikinolia pitäs vetää!? Tuolla netin syövereissä luki että ihminen tarvitsisi ulkoista täydennystä 500mg päivässä. Noi napithan on pääsääntöisesti maks 100mg, kuka niitä raskii syödä viittä päivässä. Ruoasta tulee kuulemma hyvin vähän, maks 5mg/pv. Wooooot!?

Mitä teille muille lääkärit on sanoneet vitamiineista ym., kannattaako? Mulle sanottiin lähinnä niin, että eipä niistä yritysvaiheessa haittaakaan ole, sitten pitää miettiä uudelleen jos raskaus alkaa. Mulla on niin paljon ruoka-aineallergioita, etten mitenkään saa kaikkea tarpeellista syömisistäni, joten purkilla joutuu kyllä käymään. Itsekin pohdin paljon noita sopivia annostuksia. Onko kellään käden ulottuvilla Projekti vauva -kirjaa? Siinä oli muistaakseni jossain loppuvaiheilla ubikinolin ja myo-inositolin annostuksesta, en vaan muista enää tarkemmin, mitä siellä luki.

Mulle lääkäri ”määräsi” tota ubikinolia 3 kertaa päivässä sen 100mg. Ajattelin ottaa varmaan samalla kun noi Dheat eli kaksi aamulla ja yhden illalla. Muista vitamiineista kysyi myös ja kun kerroin etten muuta oo syönyt kuin d:tä ja foolihappoa, niin ei nähnyt noiden lisäksi tarpeelllisena muuta enää ottaa. Muuten on siis normaali ruokavalio. Antoi myös paketin raskausajan monivitamiinia mukaan, niitä oon nyt sit kyllä kans yhden ottanut päivässä.

Mitä teille muille lääkärit on sanoneet vitamiineista ym., kannattaako? Mulle sanottiin lähinnä niin, että eipä niistä yritysvaiheessa haittaakaan ole, sitten pitää miettiä uudelleen jos raskaus alkaa. Mulla on niin paljon ruoka-aineallergioita, etten mitenkään saa kaikkea tarpeellista syömisistäni, joten purkilla joutuu kyllä käymään. Itsekin pohdin paljon noita sopivia annostuksia. Onko kellään käden ulottuvilla Projekti vauva -kirjaa? Siinä oli muistaakseni jossain loppuvaiheilla ubikinolin ja myo-inositolin annostuksesta, en vaan muista enää tarkemmin, mitä siellä luki.

Siellä lukee myosta 4mg päivässä, puolet aamulla ja puolet illalla. Ubikinolista 200-300mg päivässä. Luki että ubikinoli liukenisi paremmin kuin ubikinoni.. Ja aterian yhteydessä. Itse molempia syönyt (tosin ubikinonia enkä -lia) satunnaisesti, en välttämättä juuria aterian yhteydessä tai inositolia aamuin illoin..

Siellä lukee myosta 4mg päivässä, puolet aamulla ja puolet illalla. Ubikinolista 200-300mg päivässä. Luki että ubikinoli liukenisi paremmin kuin ubikinoni.. Ja aterian yhteydessä. Itse molempia syönyt (tosin ubikinonia enkä -lia) satunnaisesti, en välttämättä juuria aterian yhteydessä tai inositolia aamuin illoin..

Kiitos! :)

D-vitamiini ja molemmat ubit on rasvaliukoisia eli aterian yhteydessä (olettaen että ruoassa on ainakin jonkin verran rasvaa) ottaminen tosiaan kannattaa jotta imeytyminen onnistuu. :)

Mä vedin DHEA:n, myo-inositolin ja vahvan D-vitamiinin lisäksi vahvaa foolihappoa, 1000 mikrogrammaa/pvä.

:laughing001 On tää vaan melekosta. Onhan nää toki elämän mittakaavassa pieniä hintoja. Mut jotenkin silti aina hymyilyttää. Mäkin olen vetänyt jos ja mitä lisäravinnetta (poislukien noi dheat) ja litkiny greippimehuni, sit esim tuo kolmonen tuli kierrosta missä olin ennen sitä vetänyt kuukaustolkulla kipulääkkeitä ja muistanu maks monivitamiinin silloin tällöin. Mut mä yritän ajatella että ehkä noista saa muutenkin virtaa ja soluille hellyyttä näin ikääntyessä :rolleyes:

Pitäisiköhän tuota D-vitamiinia itsekin popsia, pitäisi varmaan ryhdistäytyiä vitamiinien yms. suhteen, kaikki mitä tulee, saan ruoasta, ehkä puutosta sitten jossain on varmasti.

Pojalla oli D-vitamiinitaso koholla taannoin kun verikokeet otettiin. Vähennettiin sitten hieman sitä normaalia D-vitamiiniannosta päivittäisellä tasolla, en sitten tiedä, mikä ne oli saanut koholle.

Ilmeisesti pienet lapset voivat jo saada liikaakin D-vitamiinia. Esikoisen aikaan ihmettelin, miksi vitamiinia pitää antaa erikseen, kun lapsi juo pelkkää korviketta. Miksei sitä ole korvikkeessa jo valmiiksi riittävästi? No onhan sitä, nyt on suosituksia muutettu, että korviketta juovat lapset tarvitsevat vähemmän D-vitamiinilisää kuin täysimetetyt, riippuen korvikkeen määrästä. Mitä enemmän korviketta, sitä vähemmän tarvitaan erillistä D-vitamiinia.

Meillä ei korviketta olla syöty kuin alle vuoden ikäisenä satunnaisesti. Silloin olisin ehkä ymmärtänytkin sen liikaa saamisen. Voi kyllä olla, että pojan ruokavaliossa on nyt jotakin, jonka vuoksi se lisänä annettava D-vitamiini onkin sitten liian isolla annoksella, en vain nyt osaa tietää äkkimältään, mistä se ylimääräinen D-vitamiini on peräisin. Poika juo kyllä tavallista kevytmaitoa kotona ehkä desin päivässä keskimäärin, on siis päiviä, jolloin ei juo kotona maitoa ollenkaan, joskus taas jonkin verran jollain aterialla. Tarhan käytäntöä en tiedä maidon suhteen, ehkä juo sielläkin jollain aterialla maitoa. Eikös noissa ns. tavallisissa maidoissa ole joku D-vitamiinilisä? Ei vissiin kaikissa, mutta joissain?

Aika moneen tuotteeseen sitä Dtä on ympätty. Sitä en osaa sanoa millä määrällä sitä alkaa olla elimistössä liikaa, mutta jos tietää et lapsi vetää paljon vitaminoituja tuotteita niin pieni lapsi ei enää purkkikamaa tarvitse. Aikuisella se on vähän niin ja näin etenkin talvella. Mä vedän itse 50 mikroa kesät ja 100 talvet koska en käytä juuri lainkaan maitotuotteita ja muuta semmosta missä sitä olis. Kaveri joka söi 100 mikoa vuoden (ei myöskään vedä isommin semmoiSia ruokia missä sitä olis lisättynä) otatti verikokeella Dtasot ja ne oli siinä viitevälin alapäässä eli ei ainakaan liian korkealla.

Juu se D vitamiini lapsilla tulee aika helposti täyteen kun maidossa on, kaurajuomassa on ja jopa ksyliyolipastilleissa on D-vitamiinia. Mä oon antanu joka toinen tai joka kolmas päivä 10mikrogrammaa ja luulen et se riittänee.

Jossain oli perhe / perheitä joissa lapset otettiin joutu lastensuojelun kohteeksi, koska äiti oli syöttänyt liikaa D-vitamiinia, tyyliin 100mikrogrammaa päivässä ajatellen et lapset pysyy terveinä. Oliko sit otettu huostaan vai mitä niin iski itelle kauhee paniikki (tiedän, naurettavaa) että mun lapsetkin otetaan huostaan jos syötän niille liikaa vitamiineja. Tosin ne tasot oli jo myrkytykselliä kun se vitamiini kerääntyy elimistössä rasvaan.

Muokattu viimeksi:
Juu se D vitamiini lapsilla tulee aika helposti täyteen kun maidossa on, kaurajuomassa on ja jopa ksyliyolipastilleissa on D-vitamiinia. Mä oon antanu joka toinen tai joka kolmas päivä 10mikrogrammaa ja luulen et se riittänee.

Jossain oli perhe / perheitä joissa lapset otettiin joutu lastensuojelun kohteeksi, koska äiti oli syöttänyt liikaa D-vitamiinia, tyyliin 100mikrogrammaa päivässä ajatellen et lapset pysyy terveinä. Oliko sit otettu huostaan vai mitä niin iski itelle kauhee paniikki (tiedän, naurettavaa) että mun lapsetkin otetaan huostaan jos syötän niille liikaa vitamiineja. Tosin ne tasot oli jo myrkytykselliä kun se vitamiini kerääntyy elimistössä rasvaan.
Joo kääk! Tuohan on jo ihan selvää että 100 on lapselle hirveä annos. Toki ymmärrän et nämä rajat helposti hämärtyy kun nappeja saa mistä tahansa prismasta ja aina toitotetaan et suomalaiset saa liian vähän. Pöh ja pah. Kohtuus kaikessa noin aikuisellakin.

onnea @Helena80 !!

Takaisin