Pulinaketju

Pakko tulla huutelemaan Sharmanderin DHEA pähkäilyihin, että 3x25mg oli mulla annostus (söin yli kolme kuukautta) ennen viimeisintä ICSIä. Eli kolme tablettia tasa välein päivässä. Lukemani mukaan pienemmästä määrästä ei ole apua. Ärsyttävä oli muuten muistaa ottaa se yksi kesken päivän. Moton kaksi aamulla ja yksi illalla olisi ollut paljon mukavampi tapa.

Haittavaikutuksia oli oikeastaan vain enemmän rasvoittuvat hiukset. Ehkä vähän aknea, mutta sitä on ollut tässä hoitotaipaleella muutenkin joten en voi DHEA:aa syyttää täysin varmaksi. Yksi hassu juttu oli myös...mulla on takaraivolla aika ylhäällä pyörtyäinen joka ei ole häirinnyt mua vuosiin ja olinkin melkein unohtanut sen olemassa olon. Se alkoi parin DHEA kuukauden taas jälkeen “vaivata” nostamalla hiukset pystyyn siitä kohdalta vaikka kuinka sitä harjasin, muotoilin ja asemoin matalaksi. Muistin sitten että niinhän se taisi joskus ennen tehdä...nyt kun en ole elokuun jälkeen taas DHEA syönyt, se on palannut lättänämmäksi. Kerrassaan hassu juttu.

T. 3erry 40-v - ei lapsia
 
Pottakeskusteluun otan sen verran kantaa, että kuivaksi opettamiseen kannattaa ottaa mallia omista vanhemmista ja isovanhemmista. Heidän menetelmillään opittiin kuivaksi viimeistään 2-vuotiaana eikä kyse ollut kidutuksesta eikä pahoinpitelystä.

Omat lapseni ovat oppineet kuivaksi 1v1kk-1v9kk. Siskoni oppi ensin konttaamaan itse potalle (8kk) ja vasta sitten kävelemään. Vielä kun esikoinen oli pieni, kehitysvammaneuvolasta sai vaipat ilmaiseksi, kun lapsi täytti 2 vuotta.
Tää on varmasti ihan totta :grin!
Voisit vähän avata tätä isovanhempien menetelmää?
Mä luulen että jos ei nykyään olis niin megatehokkassti imeviä vaippoja, niin olisin äkkiä kyllä samalla linjalla. Jokin dokumentti mongolien elämästä avasi kivasti vaipattomaa lapsuutta - ihan täysin mahdollistahan se on!

Mä oon tosi huono sanomaan näihin kasvstushommiin yleensä mitään, kun ihan lonkalta vaan vedän. Eikä nyt enää kannata mitään uutta arkea hämmentävää alkaa opettelemaankaan :grin
, mutta silkasta mielenkiinnosta olisi kiva tietää miten joku onnistuu noin aikaisin vaipattomaksi :)
Ja muistan että yksi mun tuttu jonka poika tais olla 4 vksi (?)vaipoissa sai hakea jälkikäteen jotain korvausta tästä (2000- luvun alussa) osti auton pojan pissirahoilla :p.
 
Päivä kuiviks kylläkin mut yö kuiviks taas osa ei millään.. Nukkuvat niin sikeesti etteivät herää välistä niin turhauttavaa mut uskon että kyllä aja kaa oppivat kuten puhumaan ja muuhunkin... No niin oma asia etenee niin et kengät meni tilaukseen ja hinta oli ihan sika kauhee :dead::wtf:
Meillä kans nyt tämä päällä, kuopus lirittää menemään vielä puoli yötä. No, loppuu kun loppuu. On ne vähän ihmejuttuja nää miten vaihtelee.
Sympatiat hintavista kengistä, saitko jotain kela? korvauksia kun liittyvät sairauteen?
 
Tää on varmasti ihan totta :grin!
Voisit vähän avata tätä isovanhempien menetelmää?
Mä luulen että jos ei nykyään olis niin megatehokkassti imeviä vaippoja, niin olisin äkkiä kyllä samalla linjalla. Jokin dokumentti mongolien elämästä avasi kivasti vaipattomaa lapsuutta - ihan täysin mahdollistahan se on!

Mä oon tosi huono sanomaan näihin kasvstushommiin yleensä mitään, kun ihan lonkalta vaan vedän. Eikä nyt enää kannata mitään uutta arkea hämmentävää alkaa opettelemaankaan :grin
, mutta silkasta mielenkiinnosta olisi kiva tietää miten joku onnistuu noin aikaisin vaipattomaksi :)
Ja muistan että yksi mun tuttu jonka poika tais olla 4 vksi (?)vaipoissa sai hakea jälkikäteen jotain korvausta tästä (2000- luvun alussa) osti auton pojan pissirahoilla :p.
Varmaan isovanhempienkin aikaan on ollut erilaisia tapoja vessattamiseen, mutta yhdistävänä tekijänä on ollut se, että vauvalle opetetaan, että vaippaan ei kuulu tehdä mitään, se on vain varmistusväline vahinkojen varalle.

Vielä nykyisinkin kun lapsella on nälkä, hänelle annetaan ruokaa. Ennen huolehdittiin myös siitä, että vauvan ei ole pakko tehdä housuun. Nykyisin ajatellaan, että lapsi on valmis oppimaan kuivaksi, kun selviää itsenäisesti vessassa käymisestä. Pah.

Esikoinen oli minulla helppo harjoituskappale, kun oli niitä vauvoja, jotka kakkasivat aina joka ruuan jälkeen. Enkä todellakaan odotellut, että kakkii housuunsa! Sellaistakin olen usein nähnyt tapahtuvan, siis odotellaan, että säännöllisen suolentoiminnan tuloksena kakka on vaipassa ja sitten siivotaan. En ymmärrä sitä logiikkaa.

Lapsi oppii hallitsemaan suolen toimintaa siinä ensimmäisen syntymäpäivän tienoilla. Silloin jos vasta aloittaa potalla istumisen, niin lapsi osaa pidätellä ja kakkaa vaippaan, koska on tottunut siihen. Jos on tottunut kakkimaan pönttöön tai pottaan, ei tule enää mieleenkään pidätellä parhaalla paikalla istuessa.

Kun kakkahommat on opittu, niin pissavahinkojen siivoaminen on helpompaa sitten kun vanhemmat päättävät, että vaipoista luovutaan. Minulla keskimmäinen päätti kyllä ihan itse. Hän oli se 1v1kk, joka hakkasi nyrkein vessan ovea ja vaati pissalle eikä huolinut vaippaa. Täytyy myöntää, että tammikuun pakkasilla äitiä hirvitti lähteä vaipattoman taaperon kanssa pihalle, kun pelkäsin vahinkoa, mutta koskaan ei vahinkoa sattunut ulkoillessa. Joskus kyllä sisällä niin, että ei ihan ehtinyt potalle, vaan matkalla lirahti housuun.

Vauvat rakastavat istumista siinä vaiheessa, kun se on uusi asia. Potta on parhaan kokoinen tuoli, mitä vauvalle löytyy. Siinä on hyvä sauma totutella pottaan. Kun sitten seisominen ja juokseminen on parasta tekemistä, niin siinä kohdin tämän uutuuden viehätys on kaukana ja motivaatio pitää lähteä muista tekijöistä.

Tässä vähän historian siipien havinaa. Kuivaksi oppiminen on opetettavissa oleva asia eikä mitään vaistonvaraista oppimista, joka jokaisen pitää keksiä itse.
 
Varmaan isovanhempienkin aikaan on ollut erilaisia tapoja vessattamiseen, mutta yhdistävänä tekijänä on ollut se, että vauvalle opetetaan, että vaippaan ei kuulu tehdä mitään, se on vain varmistusväline vahinkojen varalle.

Vielä nykyisinkin kun lapsella on nälkä, hänelle annetaan ruokaa. Ennen huolehdittiin myös siitä, että vauvan ei ole pakko tehdä housuun. Nykyisin ajatellaan, että lapsi on valmis oppimaan kuivaksi, kun selviää itsenäisesti vessassa käymisestä. Pah.

Esikoinen oli minulla helppo harjoituskappale, kun oli niitä vauvoja, jotka kakkasivat aina joka ruuan jälkeen. Enkä todellakaan odotellut, että kakkii housuunsa! Sellaistakin olen usein nähnyt tapahtuvan, siis odotellaan, että säännöllisen suolentoiminnan tuloksena kakka on vaipassa ja sitten siivotaan. En ymmärrä sitä logiikkaa.

Lapsi oppii hallitsemaan suolen toimintaa siinä ensimmäisen syntymäpäivän tienoilla. Silloin jos vasta aloittaa potalla istumisen, niin lapsi osaa pidätellä ja kakkaa vaippaan, koska on tottunut siihen. Jos on tottunut kakkimaan pönttöön tai pottaan, ei tule enää mieleenkään pidätellä parhaalla paikalla istuessa.

Kun kakkahommat on opittu, niin pissavahinkojen siivoaminen on helpompaa sitten kun vanhemmat päättävät, että vaipoista luovutaan. Minulla keskimmäinen päätti kyllä ihan itse. Hän oli se 1v1kk, joka hakkasi nyrkein vessan ovea ja vaati pissalle eikä huolinut vaippaa. Täytyy myöntää, että tammikuun pakkasilla äitiä hirvitti lähteä vaipattoman taaperon kanssa pihalle, kun pelkäsin vahinkoa, mutta koskaan ei vahinkoa sattunut ulkoillessa. Joskus kyllä sisällä niin, että ei ihan ehtinyt potalle, vaan matkalla lirahti housuun.

Vauvat rakastavat istumista siinä vaiheessa, kun se on uusi asia. Potta on parhaan kokoinen tuoli, mitä vauvalle löytyy. Siinä on hyvä sauma totutella pottaan. Kun sitten seisominen ja juokseminen on parasta tekemistä, niin siinä kohdin tämän uutuuden viehätys on kaukana ja motivaatio pitää lähteä muista tekijöistä.

Tässä vähän historian siipien havinaa. Kuivaksi oppiminen on opetettavissa oleva asia eikä mitään vaistonvaraista oppimista, joka jokaisen pitää keksiä itse.
Ihanaa. kiitos tästä informaatiopläjäyksestä :)! Ties vaikka tässä innostuisikin..

Tää mun kuopus oli kovamahainen "kertaviikkoon kakkiva" tapaus - eikä siis todellakaan köntsinyt vaippaan ikinä. Erittäin nopeestihan tuo yhdisti sen hädän pöntölle pääsyyn, eikä missään vaiheessa tarvinnut löyhkävaippoja/housuja alkaa duunata. En tiedä olisko musta pikkuvauvan pissiviestejä lukemaan(vähän liikaa keskittymistä ehkä vaatisi itseltä:think005) , mutta edes 2.hädän kanssa kyllä meinaan yrittää, nyt kun sen edut on päässyt kokemaan. Ja äkkiäkös pieni ihminen yhdistää 1+1.
Onhan taas optimistinen fiilis tulevasta ajankäytöstä :excited001!
 
Voi hitto kunpa olisin itse tajunnut ajatella noita vaipattomuus/kuivaksioppimisasioita tuolta kantilta kuin Yölennon kirjoituksessa on :sad001 Nyt on jo liian myöhäistä palata sinne alkuun, kun ollaan menty nyt pieleen jo periaatteessa alusta asti. Vaikka poika kyllä hoksii jo asiaa jollain tavalla, osaa yhdistää hädäntunteen pottaan/pyttyyn, ja osaa päästää sen pissan pyttyyn tai pottaan, mutta kakkaamisen kanssa ollaan nyt hakoteillä ehkä juuri sen vuoksi, etten ole tajunnut asiaa tarpeeksi ajoissa ruveta hoitamaan toisin. No, ei auta itku markkinoila, näillä mennään mitä on. Ehkä harkkahousuista olisi kotioloissa jo apua, täytyy kokeilla niitä, tai sitten vain sietää sotkut ja siirtyä vaipattomuuteen hereillä ollessa. Ilman housuja ja sukkia ei tosin voi poikaa pitää, kun raapii jalkansa verille saman tien, housuja käyttäessä ei juurikaan raavi jalkojaan.
 
Minä olin kyllä lukenut noista vaippa-asioista ennen lapsen syntymää, mutta totesin vauvan roikottelun lavuaarin päällä olevan aivan liian vaivalloista, ja potalla lapsi ei pysynyt vapaasta tahdostaan lainkaan. Kun lapsi aloitti päiväkodin 1,5-vuotiaana, oppi hän äkkiä siellä päiväkuivaksi. Istui siellä potallakin tyytyväisenä, koska kaikki muutkin lapset istuivat potalla. Esimerkin voima on iso, ja kotona ei ollut potalla istumiseen esimerkkejä.

Ihan samalla tavalla aion mennä toisenkin lapsen kanssa, eli pelkillä vaipoilla päiväkodin aloitukseen asti, ellei lapsi itse halua jostain syystä ruveta potalle jo ennen sitä.
 
Voihan lapset ja vaipat. Mulla molemmat ovat olleet kuivia noin kolmevuotiaina. Esikoinen oli yökuiva aikaisin, mutta päivällä päästeli surutta pöksyyn mielummin, kun pottaan. Ainoastaan kakat hieman häiritsivät pöksyissä. Potta törötti monta aikaa olohuoneessa molemmilla. Olihan se hyvä paikka katsoa telkkaria, mutta housut tiukasti jalassa.

Sitten oli kesät ja ajattelin sen hoituvan silloin helposti, no esikoisella hoituikin, jopa niin tehokkaasti, että vieläkin käy pisulla ulkona kelin salliessa. Pienempää se touhu ei kiinnostanut vähääkään, koska pippeliin voi vaikka hyttynen iskeä. Hän vaati myös ulos potan. Ensialkuun se kulki myös autossa mukana. Nuoremman kohdalla aloitin potatuksen jo aivan vauvana, ei edes istumassa kunnolla pysynyt. Hänellä kesti yökastelu pidempään ja päivät menivät kuivana ensiksi. En minä stressiä asiasta ottanut vaan tuumin, etteivät ne enää kouluun vaipoissa mene. Kun vaipat jäivät pois, ei ole vahinkojakaan sattunut.

On teillä muilla ollut kyllä hienosti kuivia muksuja jo pienestä. Hienoa.
 
Meillä kyllä käydään säännöllisesti potalla. Yövaippa on usein kuiva ja aamulla pottaan tehdään isot pisut. Päivällä käydään säännöllisen epäsäännöllisesti. Välillä tulee pissa pottaan, välillä ei. Välillä siinä halutaan istua, välillä ei. Pakolla ei istuta. Mä olen äärimmäisen huono lukemaan merkkejä milloin on kakka tulossa. Haju useimmiten paljastaa että rojut on jo vaipassa. Itse toimituskin on hyvin salakavala ja hiljainen. Eikä oke mitään säännöllistä kakkarytmiä. Mutta oppinee kuitenkin jossain vaiheessa. En ota stressiä.
 
Voi hitto kunpa olisin itse tajunnut ajatella noita vaipattomuus/kuivaksioppimisasioita tuolta kantilta kuin Yölennon kirjoituksessa on :sad001 Nyt on jo liian myöhäistä palata sinne alkuun, kun ollaan menty nyt pieleen jo periaatteessa alusta asti. Vaikka poika kyllä hoksii jo asiaa jollain tavalla, osaa yhdistää hädäntunteen pottaan/pyttyyn, ja osaa päästää sen pissan pyttyyn tai pottaan, mutta kakkaamisen kanssa ollaan nyt hakoteillä ehkä juuri sen vuoksi, etten ole tajunnut asiaa tarpeeksi ajoissa ruveta hoitamaan toisin. No, ei auta itku markkinoila, näillä mennään mitä on. Ehkä harkkahousuista olisi kotioloissa jo apua, täytyy kokeilla niitä, tai sitten vain sietää sotkut ja siirtyä vaipattomuuteen hereillä ollessa. Ilman housuja ja sukkia ei tosin voi poikaa pitää, kun raapii jalkansa verille saman tien, housuja käyttäessä ei juurikaan raavi jalkojaan.
Ei oo mitään pieleen menneitä vaihtoehtoja! Vaan eri tyylejä tehdä asioita :3some!
Kouluun mennessä on takuulla jokainen terve lapsi vaipatta:shy:, se voi tulla ihan ykskaks!
Tsemppiä :happy:
 
Voihan lapset ja vaipat. Mulla molemmat ovat olleet kuivia noin kolmevuotiaina. Esikoinen oli yökuiva aikaisin, mutta päivällä päästeli surutta pöksyyn mielummin, kun pottaan. Ainoastaan kakat hieman häiritsivät pöksyissä. Potta törötti monta aikaa olohuoneessa molemmilla. Olihan se hyvä paikka katsoa telkkaria, mutta housut tiukasti jalassa.

Sitten oli kesät ja ajattelin sen hoituvan silloin helposti, no esikoisella hoituikin, jopa niin tehokkaasti, että vieläkin käy pisulla ulkona kelin salliessa. Pienempää se touhu ei kiinnostanut vähääkään, koska pippeliin voi vaikka hyttynen iskeä. Hän vaati myös ulos potan. Ensialkuun se kulki myös autossa mukana. Nuoremman kohdalla aloitin potatuksen jo aivan vauvana, ei edes istumassa kunnolla pysynyt. Hänellä kesti yökastelu pidempään ja päivät menivät kuivana ensiksi. En minä stressiä asiasta ottanut vaan tuumin, etteivät ne enää kouluun vaipoissa mene. Kun vaipat jäivät pois, ei ole vahinkojakaan sattunut.

On teillä muilla ollut kyllä hienosti kuivia muksuja jo pienestä. Hienoa.
Tää hyttynen pippelissä olis kyllä ymmärrettävästi paha :hilarious:! Mun aikaisin pottaan leimautunut tyttö oli ehdottoman jyrkkä myös tähän luontopissimiseen - jos ei ollut pottaa pihalla niin sitten mieluummin housuun. Jäi ruotsin reissu elävästi mieleen, siellä ei ollut missään pottaa yleisissä vessoissa.. Voi elämän tuska :hilarious:..
 
Oliskohan ollut viime vai toissa viikolla, kun poika tuli ensimmäisiä kertoja ilmoittamaan, että kakka on tullut, tomerana taputti takapuoltaan ja sanoi kakka :D Olen siis kyllä "komentanut" pojan potalle ruokailujen jälkeen, mutta meillä tosiaan on työstettävää vielä tuossa, että poika oppii päästämään sen kakan sinne pottaan, joten yleensä se kakka sitten tulee vasta joskus 15-20 minuutin päästä pottailusta sinne vaippaan :facepalm: Tai sitten se on tullut jo siinä syödessä. Toisaalta hyvä kyllä ainakin aamuisin tarhaan lähtiessä, jos ilmoittaa että on kakka vaipassa, jos sattuu se hajuton "piilokakka" tulemaan, ettei sitten pala pylly, jos kukaan ei huomaakaan sitä tarkistella.
 
Niinpä, minustakin vaipattomuus tulee sitten kun lapsi on siihen valmis, ja sitä ennen ei tule vaikka mitä tekisi. Meillä esikoinen oli varmaankin puoli vuotta täysin yökuiva, mutta nyt kun sisko syntyi, on yökastelu palannut elämään ja samalla myös yövaippa. Mutta tuossahan ei ole kyse siitä, ettei lapsi osaisi, vaan hän syynä on stressi, kun elämässä on isoja muutoksia.
 
Meillä esikoinen oli jo niin vanha 7v, kun nuorempi syntyi, että se meni todella kivuttomasti. Siinä samalla itsenäistyi ihan huomaamatta. Silloin oli eskarin viimeinen päivä ja ensi vuonna nuorempikin sinne suuntaa. Voisin kyllä vielä kerran vetästä samalla kaavalla, eikös. Mahaa juilii ja testi alkaa plussaa hipoa, vain ukko taas uupuu, mutta huomenna viimeistään palajaa. Kohti jouluplussaa siis.
 
Ja sitten meillä on vieläkin potta käytössä kotona. Nassikka osaa käydä pöntöllä, mutta hänen suurinta huvia on änkeä pisulle samaan aikaan minun kanssa ja kisata, että kumpi voittaa. No voishan sen potan heivata mäkeen, mutta eipä siitä haittaakaan ole. Takapuoli mahtuu potalle, kun on niin minikokoinen ukko. Huvinsa kullakin.
 
En minäkään mitään lavuaaripissityksiä jaksanut kokeilla, vaan ihan antiikkisesti ja perimätiedon mukaan vessahommat opeteltiin. Eikä näissä puuhissa ole mitään varsinaista oikeaa ja väärää. Kyllä kaikki oppii jollain keinoin, yleensä ennen kouluikää, jos ei mitään vikaa ole.

Neuvolan ohjeet ei tässä aiheessa kiinnosta minua yhtään. Ensin rohkaistaan tekemään vaippaan ja nyt viimeksi 3v neuvolassa sanottiin, että yövaippa vain heti pois, jos on joskus kuiva. En minä nyt mikään idiootti ole! Yökuivaksi oppiminen on hormonaalinen juttu eikä sitä varsinaisesti voi opettaa. Minä olen kyllä niin mukavuudenhaluinen, että jos on pienikin riski, että joudun yöllä vaihtamaan lakanoita, niin vaippa voittaa kyllä. Tällä taaperolla on useimmiten yövaippa kuiva, ehkä kerran viikossa märkä. En silti edes silloin kerran viikossa ole valmis heräämään yöllä siivoamaan. Kun ei siitä vaipasta mitään haittaa ole. Eri asia, jos peppu hautuisi tai olisi joku muu syy.
 
Muistan joskus nähneeni jonkun ohjelman ulkomaiden vauvoista. Afrikan mammat pitää lapset vaipattomina ja kakkahädän iskiessä nostavat nassikan ilmaan ja kakat läjähtivät maahan. Ja sitten pyllyn pyyhkiminen tapahtui äidin jalkaan. Uuh.
 
Muistan joskus nähneeni jonkun ohjelman ulkomaiden vauvoista. Afrikan mammat pitää lapset vaipattomina ja kakkahädän iskiessä nostavat nassikan ilmaan ja kakat läjähtivät maahan. Ja sitten pyllyn pyyhkiminen tapahtui äidin jalkaan. Uuh.

Hieman erilaiset hygieniajutut siellä näköjään edelleen on :yuck: Kylläpä olisikin kiva sitten astua siihen läjään paljan varpain *spruts spruts* :wtf:
 
Huoh... tekis niin mieli tehdä kaikenlaisia käsitöitä, mutta ei tuo taapero vielä anna hetkenkään rauhaa, on tunkemassa heti naamaansa siihen väliin, neulo siinä nyt sukkaa sitten kun on vaara että ne puikot on pojan silmissä :confused: Ei auta vaikka miten selittäisi, että ne puikot on terävät (yritän neuloa pojalle ohuempia villasukkia, puikot 2,5mm). Iltaisin en sitten enää jaksa mitään kun saan pojan nukkumaan. Viikonloppuisin olis ainoa aika kun poika nukkuu päiväunia, mutta sekin aika tuppaa menemään johonkin aivan muuhun, jos nyt siis poika nukkuu edes niitä päiväunia, joskus ei enää nuku, vaikka tarvitsisi.
 
Ai niitä aikoja. Mulle kun iski neuloosi oli nassikat pienenä kimpussa tietenkin. Välillä auttoi lastenohjelmat. Suurin hitti oli kuitenkin kolikoiden mättäminen possuun. Ei muuta kun keko lattialle ja siinä sitä aikaa vierähtikin kivasti. Hätä keinot keksii.
 
Takaisin
Top