Pulinaketju

Ei mullakaan mitään tyrehtymisongelmaa ole. Nuorena muistan, että mahan turvotus oli joskus valtavaa ja sitten taas normaalia. Vasta jälkikäteen ymmärsin turvotusta esiintyvän vain oviksen jälkeen. Silloin tuli vielä peilin edessä soviteltua vaatteita. Nykyään on vain kokoaikainen turvotus.

Mulla on limoja tullut varmaan aina, mutta vasta viime aikoina jojoja. Tai sitten en enää nuoruudesta muista, mutta lähivuosina ei ole pahemmin ollut.
 
Onko teillä ollu noi pitkät kierrot ihan spontaanisti normaalien välillä vai onko jotain PCOS taustaa?
Ei ole PCOS. Mitään syytä ei ole koskaan löytynyt, kierto 7-96 ihan teini-iästä asti. Yleensä on ollut niin, että on pitkän kierron kausia 45-96 ja lyhyen kierron kausia 7-14, ja on jokunen vuosi mennyt niinkin, että on lähes normaali 30-45.
Jokaisesta synnytyksestä imetysaikana eka vuosi on mennyt ilman menkkoja.
 
Siis mistähän se kovastivuotaminen sitten joillakin johtuu?
Ymmärrän jos on pitkä kierto niin limakalvo on kerennyt paksuuntua kovasti ja vuotaa kun härän kurkku. Omat viimevuosien minivuotomenkkani taas pistäisin ohuiden kalvojen piikkiin (?). Onko teillä jotain teorioita tähän?
 
Olipahan viimeinen (?) neuvolalääkärikin. Uudistuksia sillä rintamalla - ei enää sisätutkimusta uudelleensynnyttäjälle :gen053, jollei jotain erityistä syytä ole (es kirvely, kutina, vuoto)! Olihan huojentavaa tämäkin pieni muutos, oli meinaa sen verran karmea ilta ennen ettei parturointiin jäänyt aikaa :cool14..ja hävetti valmiiksi mennä taas levittämään villipuutarhansa sinne opiskelijankin eteen. :smiley-ashamed005pienet murheet, I KNOW!

On se vähän hassua että nykyään kaikki (?) ammattilaiset tuntuu olevan kovin nuoria ja huoliteltuja..:whacky011
Nuoren lääkärin suurin murhekin tuntui olevan ettei geeliä mene mun vaatteille - en viitsinyt oikoa kertomalla mitä kaikkea niilläkin vaatteilla oli jo sinä aamuna ollut (lihanleikkupäivät)..hohheijaa.

no kaikki oli hyvin ja lupa synnyttää irtosi jo. :) J Ä N S K Ä T T Ä Ä Ä
 
Siis mistähän se kovastivuotaminen sitten joillakin johtuu?
Ymmärrän jos on pitkä kierto niin limakalvo on kerennyt paksuuntua kovasti ja vuotaa kun härän kurkku. Omat viimevuosien minivuotomenkkani taas pistäisin ohuiden kalvojen piikkiin (?). Onko teillä jotain teorioita tähän?
Jaa. Joskus tätä tullut kamuni kanssa mietittyä, kun hällä aina lyhyet ja niukat menkat ja mulla päinvastoin. Oli lääkäriltään kysynyt juuri tuosta, että vaikuttaako veren määrä kalvojen paksuuteen. Kuulemma ei vaikuta. Se oliskin liian loogista, jos noin vois päätellä. Minäkään en ole koskaan lääkäriltä kuullut, että mulla olisi liian paksut kalvot.

Sulla käy päivät vähiin hiljalleen. Eihän tässä ole, kun reilu kuukausi jäljellä, jos sitäkään.
 
..ja hävetti valmiiksi mennä taas levittämään villipuutarhansa sinne opiskelijankin eteen. :smiley-ashamed005

No ei tuo ole mikään pieni murhe! Ihan kauheeta jos ei kerkee trimmata puskia ennen minkäänlaiselle tussutohtorille menoa :lurking:

Mihin tämä aika menee, eihän siitä oikeasti nyt ole kauaa kun plussasit :O Hirmusti tsemppiä koitokseen sitten kun se alkaa :love7
 
Meillä poika kasvaa ja kehittyy jotenkin niin hurjaa vauhtia, ettei tämmöinen vanha eukko pysy edes perässä :woot: Vaatteita jää jatkuvasti pieneksi, ja kohta sieltä kai voisi tulla puhettakin. Kovasti tapailee sanoja, mutta ei nuo vielä oikein kunnollisina tule suusta ulos. Äiti-sanan oppi tuossa viikko kaksi sitten :) Sitä onkin sitten kuulunut kovasti sen jälkeen, joka välissä :D
 
Meillä poika kasvaa ja kehittyy jotenkin niin hurjaa vauhtia, ettei tämmöinen vanha eukko pysy edes perässä :woot: Vaatteita jää jatkuvasti pieneksi, ja kohta sieltä kai voisi tulla puhettakin. Kovasti tapailee sanoja, mutta ei nuo vielä oikein kunnollisina tule suusta ulos. Äiti-sanan oppi tuossa viikko kaksi sitten :) Sitä onkin sitten kuulunut kovasti sen jälkeen, joka välissä :D

Minkäs ikäinen teiltä löytyy? Meillä tyttö on 1 vee 4 kk. Ei puhu vielä oikeastaan mitään. Ainakaan niin, että minä ymmärtäisin. Koira on vuh vuh, kissa maaaaau. Siinä se. Kävelemään oppi noin kk sitten. Puhe on tainnut jäädä kävelyn jalkoihin.
 
Jaa. Joskus tätä tullut kamuni kanssa mietittyä, kun hällä aina lyhyet ja niukat menkat ja mulla päinvastoin. Oli lääkäriltään kysynyt juuri tuosta, että vaikuttaako veren määrä kalvojen paksuuteen. Kuulemma ei vaikuta. Se oliskin liian loogista, jos noin vois päätellä. Minäkään en ole koskaan lääkäriltä kuullut, että mulla olisi liian paksut kalvot.
En tiedä minäkään, mistä vuodon määrä johtuu. Minulla on aina ollut niukat vuodot, paitsi hoitojen aikana -- ja pari ensimmäistä kiertoa sen jälkeen kun kuukautiset alkavat uudestaan synnytyksen tai keskenmenon jälkeen, ovat myös olleet runsaampia. Minulle on sanottu tuon niukkuuden johtuvan PCOS:n aiheuttamasta ovuloimattomuudesta.
 
Minulla on yleensä ollut melko runsaat vuodot oli sitten lyhyt tai pitkä kierto ja vuotanut useamman päivän. Ei mitään logiikkaa.
 
Näihin syihin lienee sata selitystä. Ainakin mikäli on gynejä uskominen. Mulle mun vakigyne sanoi että jos keltarauhanen ei muodostu kunnolla limis paksuuntuu höttöiseksi (ei siis välttis paksuksi jos kierto on normaalimittainen) eli se progen aiheuttama tiivistyminen ja oikeaoppinen limakalvolle tyypillinen vaiheittainen muutos jää pois. Silloin vuoto on semmosta holtitonta. Toisaalta olen vetänyt niitä lugeja ja niiden pitäs tehdä toi sama mut vissiin lääke ei ole koskaan sama sillä vuoto ei juurikaan ole ollut sen niukempaa.
limishän voi olla ohutkin jos estroa ei tuu riittävästi ja silti höttönen ja vuotaa reilusti. Esim mulla viime kierrossa (kun kävin gynellä) limis oli kp19 aivan viivamainen ja siis täysin ohut mut menkat oli hulppeat niinku aina.
tiiä näitä. Sit taas jos estrogeeni ei ala nousta alkukierrossa kunnolla se vuoto pitkittyy. Tän huomaa lääkkeellisissä alkion siirroissa aika hyvin. Mulla ”hyvänäkin” kiertona vuotaa 5-6 päivää. Kun Estogeenilaastari lätkästään kp1-2 alkamaan nii vuoto tyrehtyy viimestään kp4 ihan seinään. Siitä jo tiedän et tulee pska kierto kun sitä suttua tulee vielä kp8-10 asti.
 
Täällä myös tollainen about 1,5v. Kävelemään oppi vähän 11kk jälkeen ja puhetta tulee nyt jo todella paljon. Sanoja on käytössä useampi kymmenen, ei oo enää tullu edes laskettua :joyful: Kahden sanan lauseita joitain.
 
Minulla oli ihan normaalia, että kuukautiset tuhruttavat puoli päivää, sitten tulee yksi päivä, jolloin side pitää vaihtaa neljä kertaa, ja sitten pari päivää jolloin pärjäisi jo yhdellä siteellä koko päivän (jos ei vaihtaisi siksi, että ajatus vaihtamattomuudesta ällöttää), ja sitten kuukautiset loppuvat. Eikä mitään mahakipuja, ainoastaan joskus päänsärkyä.
 
Mulla menee normimenkoissa vähintään paketillinen siteitä, yleensä kaksi. Pahimpina päivinä pitää vaihtaa 4-6 kertaa. Ja tämä on siis kohtuullista verrattuna aikaan ennen polyypin poistoa. Silloin ei aina siteetkään riittäneet ja petivaatteet lainehtivat. Viimeisimmissä olisi riittänyt määrällisesti kaksi rättiä, jos olis vaihtamatta jättänyt. Melkoinen ero.
 
Minkäs ikäinen teiltä löytyy? Meillä tyttö on 1 vee 4 kk. Ei puhu vielä oikeastaan mitään. Ainakaan niin, että minä ymmärtäisin. Koira on vuh vuh, kissa maaaaau. Siinä se. Kävelemään oppi noin kk sitten. Puhe on tainnut jäädä kävelyn jalkoihin.

Kohta tuo poika on 2v 3kk :) Ei nyt ainakaan 2v neuvolassa ollut th vielä huolissaan puheen puuttumisesta, kun poika osaa kuitenkin joitain sanoja ja selvästi ymmärtää tosi paljon asioita, vaikkei itse osaa vielä puhetta muodostaa. Se ollaan kyllä me vanhemmatkin huomattu, kun poika poimii mistä tahansa puheesta joitain yksittäisiä sanoja, ja sitten me ihmetellään, kun poika hakee esim. jonkun kirjan, jossa se sana on mainittu ja kaivaa kirjasta kuvan, jota sana tarkoittaa, tätä on tehnyt jo kauan. Monta tämän tapaista juttua sattuu harva se päivä. Hiukan kyllä mietityttää, että ollaanko liian hyviä ymmärtämään pojan tahtomiset ja asiat ilman sanojakin, osaa kyllä melkoisen hyvin ilmaista tahtonsa muilla keinoin. Ehkä poika ei vaan koe tarpeelliseksi vielä opetella puhumaan, kun tulee ymmärretyksi muutoinkin, niin kotona kuin myös päiväkodissa.

Olen lukenut pojalle ääneen jonkin verran jo raskausaikana, ja syntymän jälkeen aina vain yhä enemmän. Kirjat ovat pojalle todella tärkeitä, ovat aina olleet, ja niiden parissa vietetään paljon aikaa kotona ollessa pojan oman tahdon mukaan, tehdään kyllä muutakin :) En tiedä, onko ääneen lukemisella ollut jotakin vaikutusta pojan sanavaraston kehittymiseen sitten, vaikea sanoa kun ei ole vertailukohtaa. Olen myös aina selittänyt pojalle miksi ja miten teen jotakin, olen siis kova höpöttämään ääneen pojalle kaikenlaista, jos poika vaan on kuulolla ja seurailee mitä teen :bag:

Ryömimään poika oppi siinä 9kk iässä vasta, sitten konttasi jonkin aikaa, ja ensiaskeleet otti reilun vuoden ikäisenä. Olen jotenkin ajatellut, että poika vaan ottaa oman aikansa ja harkitsee, viitsiikö jotakin opetella, tai vaikka jotakin osaisikin, niin viitsiikö sitten käyttää energiaa siihen. Vauvana kääntyminen oli just tämmöinen, osasi jo kääntyä selältä mahalleen, mutta ei vaan viitsinyt, oli mukavampaa kölliä selällään ja seurailla äidin ja isän tekemisiä :) Kaikki liikkumisen kehityksen etapit on kuitenkin saavutettu hyvinkin, en ole stressannut aikatauluista millään tavalla.

Ehkä lievästi kuitenkin kuivaksi oppimista stressaan vähän omassa mielessäni, en siis painosta poikaa mitenkään erityisesti, välillä kyselen, että menisikö potalle/pytylle, mutta jos ei halua niin en pakota. Kaipa tuo senkin jossain vaiheessa oppii. Osaa jo tiedostaa kyllä hädän tunteen ainakin jotenkin. Hyvä esimerkki tästä on kun ei joskus suostu ottamaan vaippaa pois ja menemään potalle. Hetken päästä sitten onkin kakka vaipassa. Ei siis osaa tai halua kakata pottaan vielä. Olen jotenkin ehkä liiankin herkillä tämän asian takia, en halua mitään pottakammoa pojalle, tai että poika kokisi, että vessa-asioissa on jotakin stressaamisen aihetta.
 
Kohta tuo poika on 2v 3kk :) Ei nyt ainakaan 2v neuvolassa ollut th vielä huolissaan puheen puuttumisesta, kun poika osaa kuitenkin joitain sanoja ja selvästi ymmärtää tosi paljon asioita, vaikkei itse osaa vielä puhetta muodostaa. Se ollaan kyllä me vanhemmatkin huomattu, kun poika poimii mistä tahansa puheesta joitain yksittäisiä sanoja, ja sitten me ihmetellään, kun poika hakee esim. jonkun kirjan, jossa se sana on mainittu ja kaivaa kirjasta kuvan, jota sana tarkoittaa, tätä on tehnyt jo kauan. Monta tämän tapaista juttua sattuu harva se päivä. Hiukan kyllä mietityttää, että ollaanko liian hyviä ymmärtämään pojan tahtomiset ja asiat ilman sanojakin, osaa kyllä melkoisen hyvin ilmaista tahtonsa muilla keinoin. Ehkä poika ei vaan koe tarpeelliseksi vielä opetella puhumaan, kun tulee ymmärretyksi muutoinkin, niin kotona kuin myös päiväkodissa.

Olen lukenut pojalle ääneen jonkin verran jo raskausaikana, ja syntymän jälkeen aina vain yhä enemmän. Kirjat ovat pojalle todella tärkeitä, ovat aina olleet, ja niiden parissa vietetään paljon aikaa kotona ollessa pojan oman tahdon mukaan, tehdään kyllä muutakin :) En tiedä, onko ääneen lukemisella ollut jotakin vaikutusta pojan sanavaraston kehittymiseen sitten, vaikea sanoa kun ei ole vertailukohtaa. Olen myös aina selittänyt pojalle miksi ja miten teen jotakin, olen siis kova höpöttämään ääneen pojalle kaikenlaista, jos poika vaan on kuulolla ja seurailee mitä teen :bag:

Ryömimään poika oppi siinä 9kk iässä vasta, sitten konttasi jonkin aikaa, ja ensiaskeleet otti reilun vuoden ikäisenä. Olen jotenkin ajatellut, että poika vaan ottaa oman aikansa ja harkitsee, viitsiikö jotakin opetella, tai vaikka jotakin osaisikin, niin viitsiikö sitten käyttää energiaa siihen. Vauvana kääntyminen oli just tämmöinen, osasi jo kääntyä selältä mahalleen, mutta ei vaan viitsinyt, oli mukavampaa kölliä selällään ja seurailla äidin ja isän tekemisiä :) Kaikki liikkumisen kehityksen etapit on kuitenkin saavutettu hyvinkin, en ole stressannut aikatauluista millään tavalla.

Ehkä lievästi kuitenkin kuivaksi oppimista stressaan vähän omassa mielessäni, en siis painosta poikaa mitenkään erityisesti, välillä kyselen, että menisikö potalle/pytylle, mutta jos ei halua niin en pakota. Kaipa tuo senkin jossain vaiheessa oppii. Osaa jo tiedostaa kyllä hädän tunteen ainakin jotenkin. Hyvä esimerkki tästä on kun ei joskus suostu ottamaan vaippaa pois ja menemään potalle. Hetken päästä sitten onkin kakka vaipassa. Ei siis osaa tai halua kakata pottaan vielä. Olen jotenkin ehkä liiankin herkillä tämän asian takia, en halua mitään pottakammoa pojalle, tai että poika kokisi, että vessa-asioissa on jotakin stressaamisen aihetta.
Mun esikoinen puhui lauseita 1,5v ja siitä nopeasti tuli koko puhe kertovana ja monipuolisena. Kakkonen oli kuin sun kuvaus lapsestasi. Ymmärs kaiken mut sanoja oli aika vähän ja suuri osa sinne päin. Muutama kk ennen 3v synttäriä puhetta alkoi tulla solkenaan ja sitten loppua ei oo näkyny. Aivan sama kehitystaso nyt 6v kuin isosiskollaan samassa iässä. Että niin se vaan tasottuu. Neuvolakin sanoi että sitten olisi huolestumiseen syytä jos ymmärrys puuttuisi aka passiivinen sanavarasto olisi hyvin niukka.
 
Mulla menee normimenkoissa vähintään paketillinen siteitä, yleensä kaksi. Pahimpina päivinä pitää vaihtaa 4-6 kertaa. Ja tämä on siis kohtuullista verrattuna aikaan ennen polyypin poistoa. Silloin ei aina siteetkään riittäneet ja petivaatteet lainehtivat. Viimeisimmissä olisi riittänyt määrällisesti kaksi rättiä, jos olis vaihtamatta jättänyt. Melkoinen ero.
Kuulostaa tutulle. Ainoa että käytän kuukuppia. Eka päivä menee ns normaalin rajoissa. Sitten kp 2-3 saa kuppia tyhjätä tunnin välein aivan täysinäisinä (kuppiin mahtuu 30ml) yöt vaatii kupin lisäks siteen koska kuppi ei kestä tuntia pidemmälle. 4-5 päivät on sitten maltillista tai suht normaalia vuotoa mun mittapuulla ja joskus menkat loppuu siihen mut yleensä sit tuhraa kupin pohjalle vuotoa vielä kp6 asti ja sit sen jälkeen jää semmonne vessareissusuttu päälle
 
No jos teitä ei yllätä vein masennuksissani rahani gynelle kun sain akuutin ajan.
Gyne viittasi kintaalla mun fsh arvolle. Sanoi että se voi tässä kohtaa olla mitä tahansa normaalin ja epänormaalin välillä. Riippuen milloin mitataan. Kaikki kiertohäröt toki kertoo että muutostila on alkanut mutta käytännössä tämä voi vielä kestää X vuotta. Vasta kun/jos menkat alkaa olla puoltavuotta pois voi ajatella että ollaan siel viime metreillä. Imetys sotkee omalla laillaan. Sanoi ettei mitään teroja tms kannata imeä, katsoo miten kierrot menee. Toki halutessa voi säännöllistää.
Sit pyysin viel kattoo ultralla. Osa syy mustiin ovistikkuihin selviS. Toisessa munasarjassa oli yli 3cm keltarauhaskysta eli irtoamaton munasolu. Nestettä (verta) täynnä oleva mölliskä. Eli jotain tuollq nyt kuitenkin edelleen tapahtuu. Eli ehkä se viimeisin selkee Plussa siinä yhdessä tikussa oli se Lh piikkiyritelmä.
no mut enivei. Limis oli 5-6mm paksu eli ohut. Eli sopii ihan imetystilanteeseenkin. Nyt vaan oottelemaan vuotoa.
 
No sehän oli toiveikas käynti. On ne jänniä nuo kystat. Toisilla ne venyttää kiertoa ja toisilla ei. Mulla on ollut sekä toiminnallisia-, että keltarauhaskystia, eikä kierto ole venynyt silloin. No mitäpäs niitä sitten mittaamaan, jos ovat noin ailahtelevia nuo arvot. Jatkamme toivomista siis.
 
Mahtavaa Sharmander, että löytyi sellainen syyllinen noille arvoille, joka vielä korjaantuukin! Ihana lääkäri.
 
Takaisin
Top