Pulinaketju

Tässä yksi artikkeli 43-vuotiaana todennäköisyydet voittaneesta alkiodiagnostiikan avulla: https://kaksplus.fi/raskaus/haaveis...ran-tie-vauvaonneen-mutta-edessa-oli-yllatys/
Huh, tuo kuvaus siitä miten paljon hedelmöittyneitä munasoluja ja VAIN 1 terve alkio kehittyi-joka sitten johtikin onnistuneeseen kaksosraskauteen. Tämä konkretisoi miten onnekkaita ovat he, jotka vielä yli 43 vuotiaana luomusti raskautuvat, ja miten paljon siinä onkaan silloin tuuria mukana!
 
Huh, tuo kuvaus siitä miten paljon hedelmöittyneitä munasoluja ja VAIN 1 terve alkio kehittyi-joka sitten johtikin onnistuneeseen kaksosraskauteen. Tämä konkretisoi miten onnekkaita ovat he, jotka vielä yli 43 vuotiaana luomusti raskautuvat, ja miten paljon siinä onkaan silloin tuuria mukana!
Ja toisaalta tuo osoittaa myös sen, että alkiodiagnostiikalla tulee nopeasti tuloksia. Parilla IVF:llä voi saada sellaisen liudan alkioita tutkittavaksi, että sieltä vielä tervekin löytyy eikä tarvitse yrittää joka kuukausi vuosien ajan ilman tulosta, tai mikä pahempa, tuloksena tulee vain varhaisia keskenmenoja.
 
Ja toisaalta tuo osoittaa myös sen, että alkiodiagnostiikalla tulee nopeasti tuloksia. Parilla IVF:llä voi saada sellaisen liudan alkioita tutkittavaksi, että sieltä vielä tervekin löytyy eikä tarvitse yrittää joka kuukausi vuosien ajan ilman tulosta, tai mikä pahempa, tuloksena tulee vain varhaisia keskenmenoja.
Totta! Kyllä minä(kin) jos olisin terve muuten, riipisin varmaan rahat jostain tuohon alkiodiagnostiikkaan varsinkin jos ei olisi lapsia ennestään
 
Meinasin jo joku päivä sitten kirjoittaa, että näinköhän voisin olla raskaana, kun menkkoja ei ihan ajallaan kuulunut ja jotain pientä muutakin oiretta olin huomaavinani. Suunnittelin testin ostoa lähipäiville (taidan olla aika kylmähermoinen tyyppi sittenkin, vaikka usein hötkyilen 😅 mietin jo myös, että entä jos en ostaisikaan koko testiä, kun kyllähän sen huomaa viimeistään ajan kuluessa, jos todella on raskaana). Mahdollisuudet raskautumiseen oli olemassa, mutta elellään tilanteen mukaan eikä olla puuhasteltu kalenterin, saati kellon mukaan, joten toive on ollut hieman samea.
Taisin hieman jo ehtiä ilahtua ajatuksesta, mutta eilen vatsa kipeytyi ja vuoto alkoi. Luulin jo kuvitelleeni koko homman ja kyseessä olleen vain hitusen myöhästyneet kuukautiset, mutta kyllä sieltä selkeä, tavallisesta poikkeava pieni hyytymäkin tuli. Jäi sellainen olo, että olisiko se kuitenkin ollut alkuvaiheen keskenmeno? Olen tietenkin superharmissani jos niin kävi, mutta hieman iloitsen jo pelkästä raskautumisesta. Ehkä tässä kuitenkin olisi vielä mahiksia, häh?
 
Miten sinun sitten kävi f@nni?
Se oli varmaan 'kemiallinen raskaus' ja meni varhain kesken. En koskaan testannut, joten tämäkin vain tuntemusten ja tapahtumien perusteella arvioitu. Olipa lähellä! Varmasti se meni kesken syystä, joten niin sen sitten piti mennä. Ja ehdottomasti parempi heti alkuun kuin pidemmällä raskaudessa! Olen kuitenkin oikeasti iloinen tällaisesta onnistumisen merkistä, joten en taida ainakaan vielä luopua lapsihaaveesta. Meillä on yksi lapsi aiemmin saanut alkunsa heti seuraavassa kierrossa km:n jälkeen, joten ei tätä kannata jäädä murehtimaan.
Koko lapsihaaveesta ei tee mieli puhua juuri kellekään, joten teki hyvää tulla viimeksi tänne avautumaan km:sta ja saada se kerrottua ymmärtäville. Kiitos! ❤
 
Mun on pakko tulla narisee ja pulisee tänne. Kun ahdistaa ihan kunnolla. Kuten tiedätte mun ei ole terveyssyistä enää järkevää yrittää raskautua, vaikka lääkäri totesi ettei ehdotonta estettä raskautumiselle näe. Sen verran se kuitenkin vaikuttaa, että Ovumialla en saisi enää edes kevyitä lapsettomuushoitoja, vaikka ne eivät edes takaisi raskautta tässä iässä. Heitä sitoo velvollisuudet että eivät ota riskejä, silti puhelimessa lääkäri sanoi että tilanne olisi eri jos raskautuisin luomusti. Hieman nosti toivoa kun tein eilen (vale)hailuran positiivisen ihan yllättäen kun huvin vuoksi päätin testata. No olipa huvia kerrakseen, tänään positiivista tulosta ei enää näkynyt testissä. Kyllä se niin on että mun pelini on pelattu. Anteeksi vuodatus, ei ole kivaa vanheta ja luopua haaveistaan.
 
Muokattu viimeksi:
Täällä ei mitään erityistä ole tapahtunut. Arki rullaa radallaan ja pojan puheen kehitystä seuraillaan. Saatiin juuri päätökseen muutaman kerran puheterapia, ja siitäkin jo oli apuja. Ollaan yritetty harjoitella pojan kanssa kaikenlaisia juttuja, suun lihastreenejä yms.. Toimintaterapiajakso on myös ollut, ja sieltä tuli palautteena, että pojalla on karkeamotoriikassa joitain ongelmia, jotka voivat heijastua puheeseenkin. Pojalla on aikalailla äännepuutteita. Mutta koko ajan hän oppii joitain pieniä askeleita kerrallaan. Se on hyvä juttu, kun eskari on edessä kuitenkin ensi vuonna syksyllä, ja sitä tietä sitten kouluun. Odotellaan, saadaanko pidempi kuntoutusjakso vielä, toivottavasti saadaan, koska kyllä se puheen selkeys on tärkeä asia, ja nyt menee meillä vanhemmillakin osa pojan puheesta ohi, kun ei vaan ymmärretä, mitä hän tarkoittaa. Päiväkodissa ja muualla ongelma on varmasti isompi, kun me vanhemmat ei olla tulkkaamassa.

Kesä on pojan ihon kunnon kanssa myös aikamoista aikaa, kun siitepölyallergioita on varmaan useampiakin, vaikka vain yksi on tähän mennessä näkynyt selkeästi allergiaverikokeissa. Iho-ongelmat siis jatkuvat edelleen, mutta ovat kuitenkin laantumaan päin ainakin osittain. Olen yrittänyt välttää välttää kortisoneja täysin, ja hoitaa pojan ihoa muilla keinoilla, ja se tuntuu välillä toimivan, ja välillä taas ei. Onneksi ihottumia ei ole enää laajoilla ihoalueilla, joten niiden suojaaminen hankaukselta ja raapimiselta onnistuu kohtuullisen hyvin.

Aika tuntuu juoksevan kamalaa vauhtia eteen päin, ja jotenkin sitä jo murehtii lapsen koulun alkamista ja kaikkea sitä mitä se tuo tullessaan, vaikka siihen on vielä pitkä aika loppujen lopuksi. Jotenkin sitä ajattelee, että haluaa suojella oman lapsensa siltä kaikelta 💩:lta, mitä itse on saanut kokea silloin kun itse olin alakouluikäinen. Tiedän, ettei se ole aina mahdollista, mutta toivon, että saan rakennettua poikaan sellaisen suhteen, että hän uskaltaa kertoa kotona asioista, joista pitää kertoa. Eihän kaikkea tarvitse kertoakaan, mutta sellaiset asiat, jotka ovat oikeasti tärkeitä. Tällä hetkellä poika on kyllä todella kiinni minussa, halii paljon ja haluaa olla vieressä, tehdä asioita yhdessä, auttaa minua kaikenlaisissa asioissa ja niin edelleen. En osaa sanoa, onko se hyvä, huono vai ihan neutraali asia.

Töissäkin on palattu jo jonkin aikaa sitten normaaliin arkeen, tosin etätyömahdollisuus säilyi osittain, ja se on kyllä hyvä juttu. Mielelläni olen kyllä toimistollakin töissä pitkästä aikaa, mutta joskus on kiva olla edelleen kotonakin töissä ja joskus se on järkevääkin, jos on jotain menoja päiväaikaan, on helpompi lähteä kotoa suoraan.

Olisiko jollain kokemusta siitä, että lapsi on itse lopettanut maidon juomisen kokonaan? Oletteko ottaneet esim. kauramaitoa käyttöön tavallisen maidon tilalle? Jos olette, niin miten se on sujunut, onko lapsi oppinut sitä juomaan? Lähinnä mietityttää nyt kalsiumin saanti, kun ei oikeastaan mitään maitotuotteita enää mene, vaikka aiemmin söi kyllä kaikenlaisia vaihtoehtoja. Ei olla siirrytty maidottomaan ruokavalioon muutoin, ja päiväkodissakin saa kyllä maitoa sisältäviä ruokia. Mietin sitäkin, että pitäisikö jättää maito kokonaan pois ruokavaliosta, oli se missä muodossa vain. Siihen varmaankin tarvitaan lääkärin lausunto päiväkotia varten, jos haluttaisiin, ettei ruoassakaan olisi maitoa. Kotona se on helpohko toteuttaa kun ruoat tehdään itse, mutta päiväkoti on sitten toinen juttu ja luulen, ettei sinne riitä pelkkä oma ilmoitus. Poika itse on kyllä kertonut, että maito aiheuttaa ilmavaivoja, mutta ei ole sanonut, että vatsa olisi maidon käyttämisen jälkeen kipeä kuitenkaan, mutta ilmeisesti tekee kuitenkin sen verran epämukavan olon, ettei halua sitä enää juoda ja se hänelle suotakoon. En itsekään juo maitoa lainkaan, vaikka käytän sitä kyllä muissa yhteyksissä, eikä se aiheuta minulle mitään.

Tämmöisiä täällä. Toivottelen kaikille mukavaa kesää ja tsemppiä kullekin omiin tilanteisiin, olivat ne sitten minkälaisia vain :smiling-eyes:
 
Ihana kuulla kuulumisia Kaarin ❤ Se on hyvä asia että poika saa nyt tässä vaiheessa tutkimuksia ja tukea niin koulun valintakin on sitten helpompaa kun aika lähestyy. Senhän voi tosiaan valita kasvatuspedagogisesti parhaimmaksi mahdolliseksi oman lapsen tarpeisiin, tai jos se ei ole mahdollista niin sitten lapsi saa kouluun tarvittavat tukimuodot ❤ Hyvää kesää myös!
 
Ihana kuulla kuulumisia Kaarin ❤ Se on hyvä asia että poika saa nyt tässä vaiheessa tutkimuksia ja tukea niin koulun valintakin on sitten helpompaa kun aika lähestyy. Senhän voi tosiaan valita kasvatuspedagogisesti parhaimmaksi mahdolliseksi oman lapsen tarpeisiin, tai jos se ei ole mahdollista niin sitten lapsi saa kouluun tarvittavat tukimuodot ❤ Hyvää kesää myös!
Meillä ei käytännössä oikein ole valinnan mahdollisuutta. Oman kunnan kouluun on pitkä matka jo sinnekin, saati naapurikuntien kouluihin. Joten omassa kunnassa täytynee pysyä, ja toivotaan tosiaan, että jos on tuen tarvetta, niin saataisiin sitten tarvittavat resurssit käyttöön. Uusien työntekijöiden rekrytointikin voi olla vaikeaa pienessä kunnassa, varsinkin jos ammattilaisia ei oman kunnan väestä löydy, niin kauempaa ei välttämättä kukaan lähde töiden perään. Mutta mennään hetki ja asia kerrallaan kaikessa nyt, eiköhän tämä tästä ajan kanssa parane :smiling-eyes:
 
Ai hitsit että on kuuma. Nukuin vaan kolme tuntia kehnosti klo 24-03 ja kun heräsin, teini rassukka hikoili huoneessaan eikä ollut saanut unta 😞 Vein hänelle tuulettimen olohuoneesta. Nyt itse hikoilen enkä varmaan nuku enää tänä yönä. Kuukautiset ovat olleet perjantaista asti tuloillaan, ärsyttävää pientä tiputtelua. Toivoin jo että olisivat viikonloppuna alkaneet kuten näytti ja olisi pitänyt. Ehkä se haamuplussa hidastuttanut vuodon alkamista. Nyt varmaan vasta päivällä hanat aukeaa kun reissuun lähdetään, kiva tien päällä sitten. Keskiviikkona on isoäidin syntymäpäivät, voi olla tuskallista mun mega Niagaran putousten kanssa kun pahimmillaan puolen tunnin välein vessaan ja tampooni ja yöside yhtä aikaa käytössä. Ai Luoja mä en kestä. Ei tää helle oo kovin hyvä. Lapset nauttii kun päästään mökille ja uimaan. No kyllähän minäkin, hyvä se on päästä kaupungista pois. Täytyi tulla pulisee kun uni ei taida enää tulla. Jaksamista kaikille helteisiin ja lomiin ja töihin!
 
Kyllä tämä kuumuus vie minulla stressitasot aika ylös. En siis ole yhtään helleihminen, enkä kovin isosti edes kesäihminen. Minulla loppuu kaikki ylimääräinen toiminta kun +25 ylittyy. Nyt näin kymmenen kieppeillä illallakin on vielä tuo +25, en tykkää yhtään :disappointed-face: Pihatyöt jää kokonaan tekemättä, teen niitä sitten kun lämpötilat on parinkymmenen tietämillä tai sen alle. Töissä tuntuu siltä kuin aivot olisivat puoliksi sulaneet, ei oikein hommat suju, kun kroppa kärsii lämmöstä. Mutta eiköhän tästä selvitä. Täytyy tsempata juomisen kanssa, en oikein tahdo muistaa juoda tarpeeksi, ja sitten on vielä enemmän höttöinen olo päässä.

Tässä kun on jo muutaman vuoden ollut ihan vauvakuumeeton, niin ei sinällään ole kierron seuraamisella väliä, mutta kyllä sitä tulee silti seurattua. Aika sekalaista on. Välillä voi olla 4-5 kertaa sellaisia 17-25 vuorokauden kiertoja, ja sitten menkat loistaa poissaolollaan vaikkapa 3 tai 4 kuukautta. Kai tässä alkaa ikä (48) jo heittelemään omia koukkujaan hormonitoimintaankin. Muutenkin alkaa pieniä kremppoja pikku hiljaa ilmaantua, nivelrikkoa ja sen sellaisia, onneksi ei mitään isompaa kuitenkaan :smiling-eyes:
 
On ollut niin ihanat ilmat ja saatu olla 2 päivää vapaalla siis tunne on mahtova koska vapaita ei juurikaan hetkeen oo ollut ja ennenkaikkea kahdestaan...vähän tuntuu oudolta ahistavalta et Voiko jättää lapset ja lähtee rentoutuun vai ollaanko ihan kamalia?mitä mieltä raati on
 
On ollut niin ihanat ilmat ja saatu olla 2 päivää vapaalla siis tunne on mahtova koska vapaita ei juurikaan hetkeen oo ollut ja ennenkaikkea kahdestaan...vähän tuntuu oudolta ahistavalta et Voiko jättää lapset ja lähtee rentoutuun vai ollaanko ihan kamalia?mitä mieltä raati on
Äkkiä miettimättä lataamaan akkuja!!! Sitä on parempi äiti, kun saa välillä relata🥰😍
 
On ollut niin ihanat ilmat ja saatu olla 2 päivää vapaalla siis tunne on mahtova koska vapaita ei juurikaan hetkeen oo ollut ja ennenkaikkea kahdestaan...vähän tuntuu oudolta ahistavalta et Voiko jättää lapset ja lähtee rentoutuun vai ollaanko ihan kamalia?mitä mieltä raati on
Todellakin, nauti irtiotosta! :Black Sun With Rays:
 
On ollut niin ihanat ilmat ja saatu olla 2 päivää vapaalla siis tunne on mahtova koska vapaita ei juurikaan hetkeen oo ollut ja ennenkaikkea kahdestaan...vähän tuntuu oudolta ahistavalta et Voiko jättää lapset ja lähtee rentoutuun vai ollaanko ihan kamalia?mitä mieltä raati on
Ootte ihanan kamalia, eli ei pelkästään voi vaan pitää jättää, jotta voitte ... kerätä helmiä elämän helminauhaan aikanaan kiikkustuolissa muisteltaviksi.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top