Pulinaketju

Koliikki. Auts. Siitä mulla ei ole kokemusta, mutta mitä olen kuullut, niin ei helppo juttu ollenkaan. Toivotaan, ettei uutukaiselle tule.
No eihän se tosiaan herkkua ole, mutta ottaisin sen vaikka jokaiselle jos niiden saaminen siitä olisi kiinni :shy:. Ehkä ensimmäisellä säikäyttäisi/traumatisoisi enemmän.

Koin että koliikkivauvan hoidossa haastavaa oli se yhteyden luominen, kun toinen huutaa kuin pistetty sika aina irti omasta kehosta, niin vauvaa ei pääse samalla lailla ihailemaan kun 'tavisvauvaa'. Mutta onnistuu se silti, ehkä vaan vähän viiveellä. Eikä meillä kestänyt pahinta kun 3-4kk,sen jälkeen loppui jatkuva huuto, toki tuo yhäkin huutaa kovaa ja herkästi :Heartred.. :hilarious:. Mutta tähän kuulon suojeluun näiden kohdalla täytyisi mun mielestä huomioida enemmän. Ei missään instanssissa itselle asiaa painotettu. Tai sitten tää on vaan oma ongelma :happy7
 
Paljon on ollut pulinaa täällä, kiva lueskella :woot:
Täällä jouduttiin hakemaan saikkua, kun pahoinvointi ja närästys äityi eilen sille tasolle, että luulin palavani keskeltä kahtia :devil10 ja lisäksi oli vatsa ihan kuralla. Että saatto myös olla jotain vatsatautipöpöä. Ei tullu töissä olemisesta mitään. Sain reseptin Losec 20 mg närästyslääkkeisiin ja niitä nyt sitten on otettava, tarvittaessa.

Kyllä huomaa, että tää raskaana oleminen on ihan eriä nyt, kun 10 vuotta sitten :arghh: alaselkään on alkanut myös tulla jo nyt kipua vasemmalle. Istumasta kun nousee ei meinaa kinttu ottaa alle, kun vihlasee. Vissiin alkanu ligamentit löystymään, minulla muutenkin yliliikkuvuutta nivelissä, että katotaanhan mihin tää menee. Lisäksi nilkat kipeät ja jotenkin vetelän tuntuiset. Nyt kuitenkin viikot 9+1 vasta.
 
https://www.puhti.fi/tietopaketit/vaihdevuodet/

Täällä oli aika kattava tieto kaikesta. Oireet kyl täsmää pahoinvoinnista huimaukseen. Ainoa mitä ei mulla oo on toi lihominen. Että tervetuloa vaan mummotauti
Mulla noista on tuo mahan röllykkä ei lähde ja siinä pitkässä kierroksessa ummetus. Ei kuumia aaltoja eikä muutakaan. Tukkaa kyllä irronnut reippaasti jo pari vuotta, mutta ei mitenkään liikaa. Samoin vuotohäiriöt saattaa niihin liittyä. Jos ei tulisi kytättyä kaikkea mahdollista, voisi kuvitella kaiken olevan ihan ok, mutta kyllä sen vaistoaa, ettei enää ole.
 
Ihanaa, että muutkin ovat vaivaisia! Ei sillä että kipuja kenellekään toivoisin, mutta välillä tuntuu, että olen saanut universumin kaikki vitsaukset.

Tosin perinnöllisistä vaivoista verenpainetauti on myöhässä, suvussa naiset ovat sairastuneet 30-40-vuotiaina ja minulla jo 50 häämöttää eikä vielä ole sellaista.
 
No eihän se tosiaan herkkua ole, mutta ottaisin sen vaikka jokaiselle jos niiden saaminen siitä olisi kiinni :shy:. Ehkä ensimmäisellä säikäyttäisi/traumatisoisi enemmän.

Koin että koliikkivauvan hoidossa haastavaa oli se yhteyden luominen, kun toinen huutaa kuin pistetty sika aina irti omasta kehosta, niin vauvaa ei pääse samalla lailla ihailemaan kun 'tavisvauvaa'. Mutta onnistuu se silti, ehkä vaan vähän viiveellä. Eikä meillä kestänyt pahinta kun 3-4kk,sen jälkeen loppui jatkuva huuto, toki tuo yhäkin huutaa kovaa ja herkästi :Heartred.. :hilarious:. Mutta tähän kuulon suojeluun näiden kohdalla täytyisi mun mielestä huomioida enemmän. Ei missään instanssissa itselle asiaa painotettu. Tai sitten tää on vaan oma ongelma :happy7
Totta, muutaman kuukauden sitä vaikka päällään seisois, jos se auttaisi saamaan lapsen.

Meillä ei ole itkua pahemmin ilmennyt kummallakaan ja suhteen on saanut luotua helposti, mutta kyllä nuorempi oli todella takertuva vauva verrattuna esikoiseen. Ja on muuten edelleen, vaikka iso jo onkin. Mutta silloin, kun sitä itkua oli, niin kyllä tuntui äidistä ihan fyysiseltä kivulta itsessään. Jotta on siinä varmasti äitikin kovilla koliikin jyllätessä. Kuulosuojaimet äitiyspakkaukseen. Eiku.
 
Se on kyllä totta että muiden vaivat helpottaa omienkin kestämistä :p!

Söin lounaaksi just poikasten kanssa kalasoppaa ja pojat ihmetteli olinko laittanut kalaa korviinkin? :hilarious: Ei, ihan vaan paperia tämän päivän kunniaksi..
 
Paljon on ollut pulinaa täällä, kiva lueskella :woot:
Täällä jouduttiin hakemaan saikkua, kun pahoinvointi ja närästys äityi eilen sille tasolle, että luulin palavani keskeltä kahtia :devil10 ja lisäksi oli vatsa ihan kuralla. Että saatto myös olla jotain vatsatautipöpöä. Ei tullu töissä olemisesta mitään. Sain reseptin Losec 20 mg närästyslääkkeisiin ja niitä nyt sitten on otettava, tarvittaessa.

Kyllä huomaa, että tää raskaana oleminen on ihan eriä nyt, kun 10 vuotta sitten :arghh: alaselkään on alkanut myös tulla jo nyt kipua vasemmalle. Istumasta kun nousee ei meinaa kinttu ottaa alle, kun vihlasee. Vissiin alkanu ligamentit löystymään, minulla muutenkin yliliikkuvuutta nivelissä, että katotaanhan mihin tää menee. Lisäksi nilkat kipeät ja jotenkin vetelän tuntuiset. Nyt kuitenkin viikot 9+1 vasta.
Auts :confused:!
Toivotaan että on vaan pientä alkukankeutta, ehkä keho pian tottuu taas löysempiin niveliin :wacky:!
Ja närästyskin toivottavasti menee pian ohi!
 
Ja toisaalta raskausaikana voi lohduttautua sillä, etteivät oireet jatku ikuisesti. Tämä ainakin minua lohdutti, ja tosiaan minulla kaikki oireet jäivät tälläkin kertaa viimeistään synnärille.
 
Paljon on ollut pulinaa täällä, kiva lueskella :woot:
Täällä jouduttiin hakemaan saikkua, kun pahoinvointi ja närästys äityi eilen sille tasolle, että luulin palavani keskeltä kahtia :devil10 ja lisäksi oli vatsa ihan kuralla. Että saatto myös olla jotain vatsatautipöpöä. Ei tullu töissä olemisesta mitään. Sain reseptin Losec 20 mg närästyslääkkeisiin ja niitä nyt sitten on otettava, tarvittaessa.

Kyllä huomaa, että tää raskaana oleminen on ihan eriä nyt, kun 10 vuotta sitten :arghh: alaselkään on alkanut myös tulla jo nyt kipua vasemmalle. Istumasta kun nousee ei meinaa kinttu ottaa alle, kun vihlasee. Vissiin alkanu ligamentit löystymään, minulla muutenkin yliliikkuvuutta nivelissä, että katotaanhan mihin tää menee. Lisäksi nilkat kipeät ja jotenkin vetelän tuntuiset. Nyt kuitenkin viikot 9+1 vasta.
Ymmärrän. Mulla kans tästä vikasta krempat alkoi aikaisin ja loppuajasfa mietin että onneks ei ikinä enää. Ja olin kuitenkin olevinaan fyysisesti jopa paremmassa kunnossa kuin esikoisesta.

@Vastavirran akka niimpä. Ei mullakaan varsinaista hikoilua oo. Yleensä palelen koko ajan. Nytkin kuljen aidolla villapaidalla ja untsikalla vaikka plus viis. Mut sit esim yöllä saattaa olla ns liian kuuma (tukala) olo vaikka tiedän et makkari on viilee. Sehän noissa on etrei kaikilla oo kaikkee ja osalle tulee vasta joskus. Esim anopilla ei oo olli koskaa mitään hikoiiua.
Luin myös että osalla on ns raskausoloja ihan viimemetreillä. Ne kai menee just tohon kuvotukseen ja huimaukseen ja rintojen arkuuteen. Yks oli saanu haamun r.testiin kun FSH korkea ja HCG oli nega verestä
 
https://www.puhti.fi/tietopaketit/vaihdevuodet/

Täällä oli aika kattava tieto kaikesta. Oireet kyl täsmää pahoinvoinnista huimaukseen. Ainoa mitä ei mulla oo on toi lihominen. Että tervetuloa vaan mummotauti
Mä oon vähän ihmeissäni. Mulla ei oo noista oireista vielä mitään. Ja sekin puoltais että ei oo vielä edes esivaihdevuosissa, kun kierto ei ole lyhentynyt eikä myöskään pidentynyt. 1-2 päivän toleranssilla kierto ja ovulaatio. Vaikka mulla nyt jo iän puolesta vois jo olla todennäköisempääkin että on oireita, kuin että ei ole. Mut sit kuitenkin, munasolut tuntuis olevan loppu. Eiks silloin pitäis ne oireet just alkaa? En tajuu... mun kroppa toimii jotenki väärin :bag:
 
Ymmärrän. Mulla kans tästä vikasta krempat alkoi aikaisin ja loppuajasfa mietin että onneks ei ikinä enää. Ja olin kuitenkin olevinaan fyysisesti jopa paremmassa kunnossa kuin esikoisesta.

@Vastavirran akka niimpä. Ei mullakaan varsinaista hikoilua oo. Yleensä palelen koko ajan. Nytkin kuljen aidolla villapaidalla ja untsikalla vaikka plus viis. Mut sit esim yöllä saattaa olla ns liian kuuma (tukala) olo vaikka tiedän et makkari on viilee. Sehän noissa on etrei kaikilla oo kaikkee ja osalle tulee vasta joskus. Esim anopilla ei oo olli koskaa mitään hikoiiua.
Luin myös että osalla on ns raskausoloja ihan viimemetreillä. Ne kai menee just tohon kuvotukseen ja huimaukseen ja rintojen arkuuteen. Yks oli saanu haamun r.testiin kun FSH korkea ja HCG oli nega verestä
Mulla on sisällä villapaita ja välillä pahimman viiman yltyessä myös villatakki. Jätkät nauraa mulle.

Hitsi kun olis helppoa, jos kaikilla olisi samat oireet, niin vois tulkita itse missä mennään. Vois vaan lukea netistä, mutta eihän se niin mene. Äiti ei ainakaan käyttänyt mitään korvaushoitoja, mutta ei myös oireistaan mitään koskaan puhunut. Anoppi sanoi, että loppuajat tuli verta oikeen reilusti. No mikäpä tässä muukaan auttaa, kun elellä päivä kerrassaan ja ihmetellä elämää.
 
Mä oon vähän ihmeissäni. Mulla ei oo noista oireista vielä mitään. Ja sekin puoltais että ei oo vielä edes esivaihdevuosissa, kun kierto ei ole lyhentynyt eikä myöskään pidentynyt. 1-2 päivän toleranssilla kierto ja ovulaatio. Vaikka mulla nyt jo iän puolesta vois jo olla todennäköisempääkin että on oireita, kuin että ei ole. Mut sit kuitenkin, munasolut tuntuis olevan loppu. Eiks silloin pitäis ne oireet just alkaa? En tajuu... mun kroppa toimii jotenki väärin :bag:
Juu eihän nää kaikille tule silleen. ja toki osa on pidempään hedelmällisiä ja lääkärin mukaan kierto voi olla ok vuosia vaikka ei enää oo hedelmällinen.
Ja sit osalla vaan loppuu seinään niinku siskolla. Lapsi synty eikä menkat koskaan enää alkaneet. Siitä hormonikoe ja diagnoosi ja korvaushoito.
Mullakin oli ennen tätä Kolmosta kierto 29-31 pv. Ei pidempi eikä lyhempi kuim ihan satunnaisesti :sorry: silti diagnoosi oli jo pitkään vaisut munasarjat ja alentunut munasolureservi
 
Ihanaa, että muutkin ovat vaivaisia! Ei sillä että kipuja kenellekään toivoisin, mutta välillä tuntuu, että olen saanut universumin kaikki vitsaukset.

Tosin perinnöllisistä vaivoista verenpainetauti on myöhässä, suvussa naiset ovat sairastuneet 30-40-vuotiaina ja minulla jo 50 häämöttää eikä vielä ole sellaista.

Mulla on miljoona dg:tä. Mutta tietävästi suoraan suvusta tulevia nolla :grin
Oon joku tieteellinenkoe koko ihminen. Kokeiltu miten mitkäkin sopii yhteen.
Todella harvoin mua mikään näistä ottaa edes päähän. Ehkä oon niin tottunut.
 
Mietin just että ne muutama kierto oli sellaisia ihan suht ”normeja” olon puolesta. Kk aikaan oli sitä perus menkkaoloa mut sit huomas että estro nousee ja olo paranee ja kosteus lisääntyy. Sit tuli ne ovisolot jne. Mitään yönihkeää ei ollu ku se yks yö dpo 5-7 kohdalla ku vissiin hormonit kyykkäsi. Ny vika 40pv kierto oli selkeesti erilainen. Ei tullu ollenkaan semmosta estrogeenioloa. Nyt ihan sama. Samoin sitä kuvotusta ja semmosta ollu nää kaks kiertoo. Hajut tuntuu nenään jne. Ihan ku raskaana
Muok. Mut mitään varsinaista oikeaa kuivuutta mulla ei oo vaikkei tosin semmosta ovislimailuakaan
 
Muokattu viimeksi:
Ihanaa, että muutkin ovat vaivaisia! Ei sillä että kipuja kenellekään toivoisin, mutta välillä tuntuu, että olen saanut universumin kaikki vitsaukset.

Tosin perinnöllisistä vaivoista verenpainetauti on myöhässä, suvussa naiset ovat sairastuneet 30-40-vuotiaina ja minulla jo 50 häämöttää eikä vielä ole sellaista.
Todellakin ”ihanaa” että on muitakin vaivaisia, taidan itse olla suvun maanataikappale kun kaikki mahdolliset vaivat on mulle osuneet jo alle 20- vuotiaana.
Eläkkeelläkin olen jo ollut pian 5-vuotta vaikka se johtuukin työtapaturmasta :shy: kaikki paikat hajoaa vähitellen, mutta minkäs teet, nuorena olin kova urheilemaan ja kilpailin sm- tasolla kunnes vaivat veivät voiton ja lopetin kokonaan.
 
Mulla on miljoona dg:tä. Mutta tietävästi suoraan suvusta tulevia nolla :grin
Oon joku tieteellinenkoe koko ihminen. Kokeiltu miten mitkäkin sopii yhteen.
Todella harvoin mua mikään näistä ottaa edes päähän. Ehkä oon niin tottunut.
Minulla on äidiltä eds&fibromyalgia, joihin liittyy lähes mitä tahansa vaivoja, isältä astma ja autismin sukuiset viat. Loput on sitten ihan omia, mutta olen tosi tyytyväinen, että sydän- ja verisuonitaudit ja diabetes ovat pysyneet poissa, vaikka niitä on tarjolla molemmista suvuista.

Sukuviat on siitä kivoja, että vertaistuki on lähellä :Heartred
 
Minulla on äidiltä eds&fibromyalgia, joihin liittyy lähes mitä tahansa vaivoja, isältä astma ja autismin sukuiset viat. Loput on sitten ihan omia, mutta olen tosi tyytyväinen, että sydän- ja verisuonitaudit ja diabetes ovat pysyneet poissa, vaikka niitä on tarjolla molemmista suvuista.

Sukuviat on siitä kivoja, että vertaistuki on lähellä :Heartred

Voi tuo eds on viheliäinen! Tsemppiä! :Heartbigred
 
Löysin aika mielenkiintoisen tekstin koskien sitä miksi toisilla imetys (ehkä) epäonnistuu/vaikeutuu synnytyksen jälkeen:

While they typically drop after you give birth, estrogen levels may remain high despite your body's boost in prolactin production. This may be due to a condition known as estrogen dominance, which involves high levels of estrogen and low levels of progesterone. As these high levels of estrogen mimic those of pregnancy, your body may continue to behave as though pregnant after your body's birth. As such, estrogen dominance may block prolactin's milk-producing abilities, potentially preventing you from lactating after you give birth.
 
Paljon on ollut pulinaa täällä, kiva lueskella :woot:
Täällä jouduttiin hakemaan saikkua, kun pahoinvointi ja närästys äityi eilen sille tasolle, että luulin palavani keskeltä kahtia :devil10 ja lisäksi oli vatsa ihan kuralla. Että saatto myös olla jotain vatsatautipöpöä. Ei tullu töissä olemisesta mitään. Sain reseptin Losec 20 mg närästyslääkkeisiin ja niitä nyt sitten on otettava, tarvittaessa.

Kyllä huomaa, että tää raskaana oleminen on ihan eriä nyt, kun 10 vuotta sitten :arghh: alaselkään on alkanut myös tulla jo nyt kipua vasemmalle. Istumasta kun nousee ei meinaa kinttu ottaa alle, kun vihlasee. Vissiin alkanu ligamentit löystymään, minulla muutenkin yliliikkuvuutta nivelissä, että katotaanhan mihin tää menee. Lisäksi nilkat kipeät ja jotenkin vetelän tuntuiset. Nyt kuitenkin viikot 9+1 vasta.

Mulla eka raskaus n 16v sitten ja sen jälkeen neljä muuta. Jokaisessa ollut pientä tai isompaa vaivaa. Ekassa mua painoi ihan hulluna alapäähän ja käytin tukivyötä. Toisessa pissatti ihan hulluna kokoa ajan ja ruokalusikallinen tuli. Näitä ei ollut muissa. Neljännessä selkä vaivasi. Viidennessä ja kolmannessa raskausmyrkytykset. Että oli mulla ekassakin vaivaa, erilaisista vaan.
 
Mulla eka raskaus n 16v sitten ja sen jälkeen neljä muuta. Jokaisessa ollut pientä tai isompaa vaivaa. Ekassa mua painoi ihan hulluna alapäähän ja käytin tukivyötä. Toisessa pissatti ihan hulluna kokoa ajan ja ruokalusikallinen tuli. Näitä ei ollut muissa. Neljännessä selkä vaivasi. Viidennessä ja kolmannessa raskausmyrkytykset. Että oli mulla ekassakin vaivaa, erilaisista vaan.
Minulla on kaikki kolme täysaikaista raskautta olleet aika samantyyppisiä, vähän pahoinvointia, vähän närästystä ja jotain helposti unohdettavaa pikkukremppaa. Ainoa ero niihin 20 vuotta aiempiin raskauksiin oli se, että supistelut alkoi viimeisessä jo viikolla 20. Tosin ennenaikaisuus ei näin jälkikäteen katsottuna ollut riski, koska mitään varsinaista avautumista ei tapahtunut edes synnytyksessä.

Nuorena raskaudet meni yliajalle, mutta tämä käynnistettiin aiemmin. Varmaan sen vuoksi päätyi sektioon.
 
Takaisin
Top