Pulinaketju

Meillä poika täytti juuri kolme, ja on kyllä melkoinen energiapakkaus hänkin jo! Siinä mielessä on onni, että poika on tarhassa, siellä on kuitenkin kaikenlaista aktiviteettia paljon enemmän kuin kotona olisi edes mahdollista järjestää ilman pitkiä automatkoja, kun asutaan korvessa. Toki ulkoillaan kotonakin, ja oikeastaan odotan jo sitä, että poika oppii ajamaan polkupyörällä, voitaisiin sitten käydä pyöräilemässä. Vielä ei oikein tahdo polkimien toiminta mennä jakeluun, vaikka ollaan koitettu "jalasta pitäen" opettaa. Mutta kaikki aikanaan, ehkä ensi kesänä sitten jo sujuu paremmin :) Potkupyörä on nyt käytössä kyllä, ja kävelen/otan juoksuaskeleita kun poika viilettää sillä eteen päin :)

Me ei olla käyty uimassa missään, ei olla tutustuttu järveen eikä myöskään uimahalliin. Sitä on rajoittanut korvien putkitus, koska korvat pitää suojata kaikissa muissa vesijutuissa paitsi suihkussa. Tietysti uimahalliin on myös pitkä matka, mutta järven rannalle ei kovin pitkä. Onhan se omaa laiskuutta, etten ole jaksanut työpäivien jälkeen lähteä ajamaan poikaa harrastuksiin. Toisaalta poika on kyllä tarhapäivien jälkeen aika väsynyt, joten ehkä ei ihan vielä tarvita erityisiä harrastuksia. Myöhemmin toki, jos ja kun poika haluaa, silloin on vain jaksettava itsekin :)
 
Mulla on tää ihan sama. Lapsuudesta on jääny tunne että kaikilla muilla oli kivoja juttuja mutta itsellä ei mitään tai tosi harvoin sain mitä pyysin koska sitä pidettiin turhana. Itse aion pitää huolen että lapsi saa ne vaatteet mitkä haluaa (kohtuuden rajoissa tietenkin) ettei tarvitse tuntea itseään ulkopuoliseksi tai noloksi. Saa myös kokeilla kaikkia harrastuksia mitä itse haluaa enkä pakota harrastamaan jotain mistä ei pidä. Tosin yksi liikuntaharrastus pitää olla, mutta itse valittu. Tällä hetkellä tosin koronan takia ei käydä kuin kerran viikossa temppujumpassa. Uimakouluun haluaisi jo, mutta täytyy odotella kevääsen jotta näkee miltä maailma näyttää. En halua että on liikaa mahdollisia altistumispaikkoja. Tuossa 4 veessä vaan on energiaa vaikka koko kylälle niin lisäharrastukset olisi jo tarpeen.
Meillä liikuntaharrastus loppui koronaan. Kävimme lapsen kanssa temppujumpassa, mutta se ei jatkunut enää kesän jälkeen eikä minulla kyllä ole enää niin paljon vapaapäiviäkään. Olin suunnitellut, että alamme käydä uimassa säännöllisesti. Juuri ensimmäisen uintipäivän aamuna lapsi sai nuhan. Me siis harrastamme uintia, mutta emme ole vielä aloittaneet :D

Minulla tämä kuopus ei osoita mitään kiinnostusta vaatteita kohtaan eikä pyydä lelujakaan. Isot lapset olivat aikanaan siinä täysin erilaisia. Olen myös oppinut, että en osta muuta kuin tarpeeseen ja senkin yleensä ennakoiden. Olemme kyllä saaneet vaatteita niin paljon, että kaikkia ei ehdi käyttää. Pitäisi jaksaa siivota lapsen vaatekaappi ja viedä ylimääräiset Hopelle.

Itselleni en ole koskaan tykännyt ostaa vaatteita, mutta vanhemmiten olen siirtynyt ostamaan hiukan kalliimpia kotimaisia vaatteita, jotka oletettavasti säilyvät pitkään hyvinä eivätkä muutu vanhanaikaisiksi tai nukkaisiksi.
 
Meillä poika täytti juuri kolme, ja on kyllä melkoinen energiapakkaus hänkin jo! Siinä mielessä on onni, että poika on tarhassa, siellä on kuitenkin kaikenlaista aktiviteettia paljon enemmän kuin kotona olisi edes mahdollista järjestää ilman pitkiä automatkoja, kun asutaan korvessa. Toki ulkoillaan kotonakin, ja oikeastaan odotan jo sitä, että poika oppii ajamaan polkupyörällä, voitaisiin sitten käydä pyöräilemässä. Vielä ei oikein tahdo polkimien toiminta mennä jakeluun, vaikka ollaan koitettu "jalasta pitäen" opettaa. Mutta kaikki aikanaan, ehkä ensi kesänä sitten jo sujuu paremmin :) Potkupyörä on nyt käytössä kyllä, ja kävelen/otan juoksuaskeleita kun poika viilettää sillä eteen päin :)

Me ei olla käyty uimassa missään, ei olla tutustuttu järveen eikä myöskään uimahalliin. Sitä on rajoittanut korvien putkitus, koska korvat pitää suojata kaikissa muissa vesijutuissa paitsi suihkussa. Tietysti uimahalliin on myös pitkä matka, mutta järven rannalle ei kovin pitkä. Onhan se omaa laiskuutta, etten ole jaksanut työpäivien jälkeen lähteä ajamaan poikaa harrastuksiin. Toisaalta poika on kyllä tarhapäivien jälkeen aika väsynyt, joten ehkä ei ihan vielä tarvita erityisiä harrastuksia. Myöhemmin toki, jos ja kun poika haluaa, silloin on vain jaksettava itsekin :)
Meillä oli polkupyörä aluksi sisällä, jotta lapsi oppi polkemaan. Potkupyörällä mentiin ulkona. Nyt molemmat ovat ulkona, mutta potkupyörän lapsi mieluiten valitsee, vaikka polkeekin lujaa.

Lapsella on myös putket korvissa, mutta ohjeen mukaan korviin tarvitaan tulpat vain jos aikoo sukeltaa. Olemme aivan surutta ja hyvällä menestyksellä käyneet uimarannalla ilman suojia ja samaa on tarkoitus jatkaa uimahallissa. Lapsi on sen verran varovainen, ettei ole suurta vaaraa, että innostuisi sukeltamaan.

Kuulostaa hyvältä, mutta teillä muilla päiväkodissa on paljon ohjelmaa lapsille. Miehen kanssa juuri eilen puhuttiin, että toivoisimme, että päiväkodissa olisi joka päivä jotain ohjattua toimintaa,ettei kotona tarvitsisi illalla väsyneenä kehitellä kaikkea aktiviteettia.
 
Toi potkupyörä on paras! Meillä ihan just 4v valitsee mieluummin Pukyn entä hienoa uutta pyöräänsä. Potkupyörä on jo pieni ja vanha, mutta nostin penkkiä vaan ja poika potkii sillä ennemmin :)

Meillä kans jäi koronan takia poikien bjj harrastus pois ja kyllä niitä harmittaa. Enkä uskalla luvata koska jatketaan. :/

En saanut myöskään lapsena mitään. Kerran vuodessa kouluun uudet vaatteet Cittarista. Lähdin 14v Suonenjoelle poimii mansikoita ja tienasin 2 viikossa 400e. Ostin pelkästään uusia vaatteita mm Onlyn liikkeestä ja olin maailman onnellisin! Sain ihan kunnon kivipestyt farkut :Heartred

Haluan tarjota lapsille sen mitä haluavat. Tottakai hommia pitää tehdä jos jotain isompaa haluaa mutta kun lapsi kehui jotain Vansin reppua (9v) mutta ostin synttärilahjaksi Adidaksen (tarjousreppu 19,90) niin halusin ilahduttaa häntä ja ostin talveksi Vansin keltaisen pipon :) Pojan ilme oli ihana :Heartred ostan 98% vaatteista (lukuunottamatta alusvaatteita) kirppikseltä, ja suosin aina ensin käytettyä mutta joskus on ihana vähän tuhlata uuteenkin :)

Ja mukavasti vanhin poika saa 12v serkultaan vaatteita niin sieltä tottakai tuli nyt kesällä iso laatikko vähän nuorekkaampaa hupparia ym :)
 
Meillä nuilla nuorimmilla ei oikein oo mitään varsinaista harrastusta ku päivässä liikkuvat muutenkin niin paljon
Eilen kävin pikku poikienkaa 2 ja 3 pyöräilemässä ja voitte vain kuvitella miten nauttivat kun pääsivät tielle.. Onhan et pyöräillyt tässä meidän tiellä mut nyt mentiin kauemmas
 
Mitä hommia teillä lapset tekee vai tekeekö kotona?

Meillä kaikki pojat (4v, 7v ja 9v) siivoavat aina iltaisin huoneensa. Sitä on tehty jo ainakin 4v. Nyt kun vanhimmalla pojalla ei ole enää juuri leluja niin hän auttaa pienintä.

7v tyhjentää aina astianpesukoneen ja 9v täyttää sen. Isommat pojat myös vievät roskat kun pyydän. Vievät myös tarvittaessa lasi ja metalliroskat koukun viereiseen kierrätyspisteeseen :)
 
Lapsella on myös putket korvissa, mutta ohjeen mukaan korviin tarvitaan tulpat vain jos aikoo sukeltaa. Olemme aivan surutta ja hyvällä menestyksellä käyneet uimarannalla ilman suojia ja samaa on tarkoitus jatkaa uimahallissa. Lapsi on sen verran varovainen, ettei ole suurta vaaraa, että innostuisi sukeltamaan.

Kuulostaa hyvältä, mutta teillä muilla päiväkodissa on paljon ohjelmaa lapsille. Miehen kanssa juuri eilen puhuttiin, että toivoisimme, että päiväkodissa olisi joka päivä jotain ohjattua toimintaa,ettei kotona tarvitsisi illalla väsyneenä kehitellä kaikkea aktiviteettia.

Meille putket laittanut lääkäri sanoi, että kylvyssä ja uidessa täytyy olla korvat suojattuina :wideyed: Suihkusta tuleva vesi on kuulemma niin sanotusti puhdasta, mutta kylvyssä ja järvissä, ja varmaankin myös uimahallissa, vesi on likaisempaa, ja siksi olisi hyvä suojata korvat. Onhan kylvyssä tietysti pylly siellä vedessä. Ollaan nyt sitten menty sillä ohjeella, vaikka onhan tuo totta, ettei korviin silleen mene vettä isoissa määrin, jos ei sukella. Ja luulen kyllä, ettei poika varmasti lähtisi sukeltamaan, joten ehkä se suojaaminen ei olisi kuitenkaan niin tarkkaa. Täytyisi ehkä kysyä vielä, miten sen kanssa on.

Meillä taitaa tarhassa olla todella paljon kaikenlaista aktiviteettia, käyvät retkillä lähimetsissä, kirjastossa, liikuntaakin on tietysti joka päivä ulkona leikkien muodossa, mutta jonkinlainen liikuntatuntikin on kyllä ainakin kerran viikossa. Ja paljon kavereita, joiden kanssa tietysti poika riekkuu paljon. On tosiaan aivan selkeästi hyvin väsynyt tarhapäivän jälkeen, vaikka nukkuu siellä päiväunetkin. Sitä en kyllä tiedä, miten yönsä nukkuu, heräileekö tai valvooko yöllä, kun nukutaan eri huoneissa, mutta veikkaan, että nukkuu yönsä hyvin, koska ei ole juurikaan tullut minua herättämään keskellä yötä, ja veikkaisin myös, että saattaisi pitää jotakin ääntä huoneessaan, jos olisi hereillä. Poika kyllä tykkää tarhapäivien jälkeen jäädä ulkoilemaan, vaikka kasvoista näkee väsymyksen. Nukahtaa iltaisin melko hyvin ja ajoissa. Välillä tosin on sellaisiakin iltoja, että aina kun poika meinaa nukahtaa, niin hän nousee sängystä ja lähtee leikkimään, siinä sitten saa moneen kertaan ohjata sen takaisin sänkyyn, sitten vaan jossain vaiheessa nukahtaa ihan yhtäkkiä.
 
Meillä lapset osallistuu melkeempä kaikkiin koti hommiin.. Isommat enemmän kuin pienet.. Siivous päivänä jokaiselle on oma hommansa ja toimii todella hyvin.. Ruokailun jälkeen kaikki vie omat astiat pois ym.. Ei oo mitään narinoita ollut
 
Meillä ei lapselle ole määritelty mitään erityisiä kotitöitä, mutta hän osallistuu mielellään kaikkeen. Tänään vaihdettiin lakanat, lapsi vaihtoi tyynyliinat ja imuroi patjat ja oli apuna aluslakanan laittamisessa. Mielellään pyyhkisi myös pölyjä, mutta siinä menee niin paljon pesuainetta, että pyrin tekemään sen itse.

Putkituksen jälkeisissä ohjeissa taitaa olla lääkärikohtaisia eroja. Meillä tosiaan tuo sukeltaminen on kielletty ilman suojausta, muuten saa loiskia miten paljon vaan.
 
Meillä ei lapselle ole määritelty mitään erityisiä kotitöitä, mutta hän osallistuu mielellään kaikkeen. Tänään vaihdettiin lakanat, lapsi vaihtoi tyynyliinat ja imuroi patjat ja oli apuna aluslakanan laittamisessa. Mielellään pyyhkisi myös pölyjä, mutta siinä menee niin paljon pesuainetta, että pyrin tekemään sen itse.

Putkituksen jälkeisissä ohjeissa taitaa olla lääkärikohtaisia eroja. Meillä tosiaan tuo sukeltaminen on kielletty ilman suojausta, muuten saa loiskia miten paljon vaan.
Ihana apulainen :Heartred

Meillä putkien jälkeen sama, kaikkea muuta saa tehdä ilman suojaa, mutta ei sukeltaa :)
 
Mä annan lapsille kkrahan 45€ (13 ja 15 v.). Siihen sisältyy "oman tonttinsa" kunnossa pito, omien pyykkien pesu sekä auttaminen kodin muissa hommissa. Sillä rahalla saa ostaa itselleen vaattetta ja mitä sit tarviikin. Isommissa vaateostoksissa esim. Kengät, ulkovaatteet avustan toki. Oppivat tässä hyvin ettei raha kasva puussa ja harkitsevat rahan käyttöä. Jos eivät osallistu kotitöihin tarpeeksi vähennän rahaa, esim molemmat sai viime kuussa vain 40 €.

Esikoinen on aika säännöllisesti harrastanut jotain, kuopus ei ole niinkään. Mutta hän on tykännyt kotona paljon askarrella, leipoa, ym.
 
On pikkusen omituinen olo onkohan tulossa kipeeks.. Nokka tukkonen, ylhäällä ollessa huippaa, mahakin on sevon ja raskas ja sellanen ällötys plaah ei kyl tarttis.. Sori valitus
 
On pikkusen omituinen olo onkohan tulossa kipeeks.. Nokka tukkonen, ylhäällä ollessa huippaa, mahakin on sevon ja raskas ja sellanen ällötys plaah ei kyl tarttis.. Sori valitus
Ootko tehnyt testiä? Mulla aina alkaraskaudessa räkätauti :D
 
Ootteko tehnyt näin iltosin ja jos niin onko näkyny ja kauan ollu pidätys
Mulla näky viime raskaudessa iltasin paremmin kun aamusin, en tiedä miksi. Jollain parin tunnin pidätyksellä enkä ollut juonu paljoa.

Ei ole vuoto vielä alkanut, tiputtelee sillon tällön, maanantaina viimestään pitäs alkaa.
 
Takaisin
Top