Pulinaketju

Minäkin pääsin tutustumaan koronatestiin tänään, kun vein keskimmäisen testattavaksi. Hänellä tuli kurkku kipeäksi tiistaina ja täksi aamuksi vasta saatiin aika. Keskimmäisen mukaan testi oli ihan Ok eikä tuntunut pahalta. Olisi kyllä aika yllättävää, jos olisi korona, kun muita oireita ei ole ja kurkkukipukin melkein jo poissa. Kotona poika on tietysti ollut tiistaista saakka, kun ei voi kouluun mennä ennen negatulosta. Maanantaina mulla oli kuopus kotona, koska hän oksensi sunnuntaina lauantain herkkujen ja huonon syömisen jälkeen ( näin on käynyt ennenkin). Mutta miksi lapset aina saa jotain juuri silloin kun mies on poissa? Ja eilen lasten kanssa kerättiin kaikki terassikalusteet, ruukkukasvit ja trampoliini pihalta pois myrskyn tieltä. Siinäkin olisi miehen apu ollut ihan kiva.

Mahtavaa, tosi iloinen teidän puolesta.

Olen itse nyt niin iloinen että lähdettiin tämä lahjasolupolku vielä kokeilemaan vaikka jossain vaiheessa se tuntui liian vieraalta ajatukselta. Tämä pikkuinen tuntuu juuri siltä meille tarkoitetulta lapselta :Heartred
Hei ihanaa kuulla! Miten teidän pienellä perheellä noin muuten menee?

Mahtovaa peppipupu
Onko kellään tietoa mistä moinen johtuu kun tyttö aina yhtä äkkiä sanoo että taas sumeni silmissä.. Verensokeri hyvä.. Verenpaineet hyvät.. Näkö hyvä.. Ikää 4 vee
Onpa hurjaa. Liittyykö tämä johonkin, esim. nopeasti ylösnousemiseen vai yht'äkkiä tulee? Itsellä ja lapsillani tulee aina jos nousee liian nopeasti.

Kuinkas muilla Aila myrsky vaikutti? Meillä oli sähköt poikki n. 14 tuntia ja pihassa yksi pystyyn kuollut puu kaatui, ei aiheuttanut vahinkoja. Toki sähköttömyys ärsytti, mutta muuten vähällä päästiin. Kuopuksen kanssa pelattiin korttipelejä, hän totesi että välillä tekee ihan hyvää olla ilman sähköä :grin

Hei ihanaa kuulla! Miten teidän pienellä perheellä noin muuten menee?
Täällä menee hyvin kiitos, tuntuu että elämme täysin vauvakuplassa ja muusta maailmasta ei ole tietoakaan.

Maitoa ei ole minulle vielä noussut ja se stressaa. Korvikkeella mennään. Yritän pumpata kovasti mutta ihan muutamia millejä vaan tulee. Huolestuttaa, että maito ei lähde koskaan virtaamaan...Mitä kokemuksia teillä muilla imetyksen saamisesta alkuun?

Täällä menee hyvin kiitos, tuntuu että elämme täysin vauvakuplassa ja muusta maailmasta ei ole tietoakaan.

Maitoa ei ole minulle vielä noussut ja se stressaa. Korvikkeella mennään. Yritän pumpata kovasti mutta ihan muutamia millejä vaan tulee. Huolestuttaa, että maito ei lähde koskaan virtaamaan...Mitä kokemuksia teillä muilla imetyksen saamisesta alkuun?
Mulle esikoisen aikaan maito nousi hitaasti. Luulen että 10vrk sairaalassa vauva valohoidossa ja stressi maidon nousemisesta vaikutti siihen, kun kotiin päästiin niin alkoi maitoa tulemaan. Kuopuksen kohdalla kans lähti hitaasti, itseni kohdalla sitkeys palkittiin, kun vaan jaksoi yrittää.

Minkä ikäinen teidän aarre nyt on kirahvi? Menee niin hatarasti muistikuvat itsellä tässä kaoksessa..
Mulla maito noussut aina oman rentoutumisen myötä, pari ykkösolutta vaatinut hanojen aukeaminen. Mutta väittäisin että vauvan lutkutus tissillä aktivoi pumppua paremmin. Muista juoda paljon (muutakin kun ykkösolutta) :grin.
Ihanaa kuplaelämää teille :Heartred

Onpa hurjaa. Liittyykö tämä johonkin, esim. nopeasti ylösnousemiseen vai yht'äkkiä tulee? Itsellä ja lapsillani tulee aina jos nousee liian nopeasti.

Kuinkas muilla Aila myrsky vaikutti? Meillä oli sähköt poikki n. 14 tuntia ja pihassa yksi pystyyn kuollut puu kaatui, ei aiheuttanut vahinkoja. Toki sähköttömyys ärsytti, mutta muuten vähällä päästiin. Kuopuksen kanssa pelattiin korttipelejä, hän totesi että välillä tekee ihan hyvää olla ilman sähköä :grin
Ei liity siks onkin vähän outoo

Mulla on muutaman kohdalla ollu ettei oo tullu vaikka mitä on kokeiltu tai tehty en tiedä vieläkään että miks näin
Kaks elukkaa yhtenäpäivän delas
Ihan käsittämätöntä että voi olla huonoon tuuriin ku vielä seksatulla tulee sonni:banghead:

Pikkuvarpaat, ootko käyttänyt 4v lääkärissä? Meillä 4v juttuja ei oo aina uskominen. Se on keksinyt että mahakivusta valittamalla pääsee pois ruokapöydästä jos ei jaksa tai on pahaa ruokaa sen mielestä. Sit on keksinyt alkaa valittaa niskakipua kun me miehen kans päivitellään niskakipua. Että mä käyttäisin lääkärissä jos sanoo et silmät sumenee ja sitten jos ei mitään löydy niin se on vaan oppinut tollasen jutun

Pikkuvarpaat, ootko käyttänyt 4v lääkärissä? Meillä 4v juttuja ei oo aina uskominen. Se on keksinyt että mahakivusta valittamalla pääsee pois ruokapöydästä jos ei jaksa tai on pahaa ruokaa sen mielestä. Sit on keksinyt alkaa valittaa niskakipua kun me miehen kans päivitellään niskakipua. Että mä käyttäisin lääkärissä jos sanoo et silmät sumenee ja sitten jos ei mitään löydy niin se on vaan oppinut tollasen jutun
Tämä kyllä ei liity mitenkään sellaiseen et haluaa pois tai ei halua syödä ym... Saattaa kävellessä tai vain seisoessa ja istuessakin yhtä äkkiä sanoa et sumeni taas

Tämä kyllä ei liity mitenkään sellaiseen et haluaa pois tai ei halua syödä ym... Saattaa kävellessä tai vain seisoessa ja istuessakin yhtä äkkiä sanoa et sumeni taas
Niin mut siis meinasin et lapset apinoi muita. Jos on jostain kuullut, voi vaan matkia. Mut siksi juuri käyttäisin lääkärissä et vois kaikki somaattiset vaivat sulkea pois :)

Niin mut siis meinasin et lapset apinoi muita. Jos on jostain kuullut, voi vaan matkia. Mut siksi juuri käyttäisin lääkärissä et vois kaikki somaattiset vaivat sulkea pois :)
Joo sitä epäilin mut täälä ei kukaan oo sellasessa puhunu.. Juu täytynee tk soitella

Minkä ikäinen teidän aarre nyt on kirahvi? Menee niin hatarasti muistikuvat itsellä tässä kaoksessa..
Ihanaa kuplaelämää teille :Heartred

9 päivää nyt. Paino on nousussa ja keltaisuuskin hävinnyt joten kovaa vauhtia otetaan kiinni täysiaikaisia.

Tilasin just ykkösoluen ja pikku kuoharin. Kaveri Saksassa kertoi et heillä suositellaan maidon nousuun kuulemma shamppanjaa, kävisi mulle kyllä sillä em vpi sietää olutta. ;-)

9 päivää nyt. Paino on nousussa ja keltaisuuskin hävinnyt joten kovaa vauhtia otetaan kiinni täysiaikaisia.

Tilasin just ykkösoluen ja pikku kuoharin. Kaveri Saksassa kertoi et heillä suositellaan maidon nousuun kuulemma shamppanjaa, kävisi mulle kyllä sillä em vpi sietää olutta. ;-)
Aivan loistavaa :grin
Paras kokeilla joka sorttia ja vähän lisää sitä mikä rentouttaa sopivimmin!
Niin teillä tultiin vähän etuajassa, varmasti vaikuttaa imuihin. Pidät vaan tuttuna tissille niin eiköhän tuo tuosta! Jos maitoa on tullakseen niin sen huomaa ainakin siitä että vauva alkaa nieleskellä siinä lutkuttaessa. Sitten saattaakin olla Niagara pian edessä, pidä huoli että tulee kovasti tyhjennettyä. Tsemppiä :Heartred, toi on niin liikuttavan hienoa aikaa.

Kaks elukkaa yhtenäpäivän delas
Ihan käsittämätöntä että voi olla huonoon tuuriin ku vielä seksatulla tulee sonni:banghead:

Voin vaan kuvitella vetutuksen määrää!
Mulla tänä vuonna menneet kaikki kanojen lisäykset päin peetä. Ensin kaikki ne ab 60 munaa eri paikoista, eri koneilla, eri hautojilla - tyhjiä, keskeytyneitä haudontoja. No siirryin sitten vastaanottamaan tipuja. Ekat 10 vei se kettu, nyt tuli uusi poikue jossa 3 kana tipua-tottakai oli yksi niistä jäänyt kalkkunan alle yöllä ja kuollut. Ne 10 kukkoa kyllä osasi varoa isompia.. Tää menee jo tragikoomiseksi. Ei kasva parvi ei. Ens vuonna hommaan ison uuden hautomakoneen ja haudotan ihan hulluna tipuja. Lienee paras ruveta jo kanalan laajennuksia suunnittelemaan. Optimismi ei kuole vaikka kuinka potkii

Voin vaan kuvitella vetutuksen määrää!
Mulla tänä vuonna menneet kaikki kanojen lisäykset päin peetä. Ensin kaikki ne ab 60 munaa eri paikoista, eri koneilla, eri hautojilla - tyhjiä, keskeytyneitä haudontoja. No siirryin sitten vastaanottamaan tipuja. Ekat 10 vei se kettu, nyt tuli uusi poikue jossa 3 kana tipua-tottakai oli yksi niistä jäänyt kalkkunan alle yöllä ja kuollut. Ne 10 kukkoa kyllä osasi varoa isompia.. Tää menee jo tragikoomiseksi. Ei kasva parvi ei. Ens vuonna hommaan ison uuden hautomakoneen ja haudotan ihan hulluna tipuja. Lienee paras ruveta jo kanalan laajennuksia suunnittelemaan. Optimismi ei kuole vaikka kuinka potkii
Voi vitsi mä haluan kanalan! Käytiin kesällä työkaverilla jolla nyt 5v ollu kesäkanala kotona. Tää vuosi eka ilman kukkoa koska tämän vuoden kukko oli niin äänekäs et naapurit valitti :D ne ois niin ihania <3 kanat siis. Tässä meän lähellä on jossain kans pikku kesäkanala kun kuulen sen kukon joka päivä :D

Mulla ei esikoisen kanssa imetys lähtenyt koskaan kunnolla käyntiin. Hän syntyi laskettuna päivänä, mutta joutui heti lastenosastolle sokeri-ja suolatippaan ja lämpökaappiin. Maito meni nenämahaletkulla pari päivää. Hän oli kohdussa parin viimeisen viikon aikana ilmeisesti laihtunut, kun iho roikkui ja siksi ilmeisesti oli ongelmia sokeritasapainonkin kanssa. Oli syntyessään 47cm ja 2530g. Imettämisestä aloin opetella kolmentena tai neljäntenä päivänä, mutta lisämuistia meni kokoajan, koska oli tärkeä saada pojan paino nousuun. Näin sitten meni koko 6kk imetystaival eli lisämaidon kanssa, kun oma maito ei vaan sitkeästä imetyksestä huolimatta riittänyt. Uskon, että tuolla haastavalla alulla oli osansa.Kaksi muuta lasta olivat täysimetettyjä, mutta ei heidänkään kanssa maitoa tullut mitenkään reilusti, vaan etenkin se alku oli kipuilua ja huonoa maidonnousua.

Imetyksen epäonnistuminen on varmasti aina jonkinlainen pettymys, joillekin iso pettymys, ja joillekin sellainen, ettei jää sitä kovin paljoa murehtimaan. Imetys on niin yksilöllinen ja herkkäkin asia. On niin surullista, kun joskus ulkopuoliset kokevat oikeudekseen siihen puuttua, varsinkin siihen epäonnistumiseen, vaikka miten oltaisiin yritetty asiantuntijoiden avulla saada sitä toimimaan.

Itse en raskausaikana oikein osannut muuta kuin toivoa, että imetys onnistuisi. Luulen, etten olisi maitani myynyt, vaikka se ei olisi jostain syystä onnistunutkaan. Tämä johtui ehkä siitä, että tein itselleni selväksi jo silloin odotusaikana, etten aio surra, jos imetys epäonnistuu, kun se on kuitenkin sellainen asia, jolle ei itse mahda välttämättä yhtään mitään. Jos maitoa ei tule, niin ei sitä sinne tisseihin millään taioilla saa tulemaan.

Mun paras neuvo olisi, että pidä vauvan kanssa pari "pesimispäivää", jos mahdollista. Eli pysyttele vauvan kanssa petissä vaikka aamusta iltaan, lepää, paljon ihokontaktia ja vauvalla vapaa pääsy rinnalle aina halutessaan. Juo paljon (ei pelkkää olutta ja kuoharia :D ) ja syö hyvin. Nauti ihanasta läheisyydestä, pyri järjestämään mahdollisimman mukavaksi olosi, jotta stressitasot laskevat. Eikä lie haittaa jos sinuakin pidetään hyvänä, silitellään ihoa ja halitaan. Oksitosiini rauhoittaa ja auttaa maidon herumista, ja ihokosketus lisää oksitosiinin erittymistä. Ja mitä enemmän vauva jaksaa imeä, (vaikka tuntuisi ettei sieltä mitään edes tule) sen enemmän oksitosiinia erittyy.

Onnea vielä vauvasta <3

Takaisin