Pulinaketju

Piti kertoa jotakin meidän omasta elosta, mutta nyt en enää muista, mitä piti kirjoittaa, kun luin Alcyonen uutiset. Ei se minun asiani kyllä ollut mitään tärkeää kuitenkaan.

Nämä helteet on ihan kauheita. Nyt helpotti vähän kun satoi rankasti ja ukkosti, hiukan viilensi keliä. Loma on kohta alkamassa. Eipä sen kummempia ollut :)

Sen siitä saa kun vanhana vielä yrittää... käytiin nt-ultrassa tänään ja pikkuinen oli muuten kunnossa kaikin puolin, mutta niskaturvotusta on paljon. Ensi viikolla aletaan selvittelemään, mistä mahtaa johtua, mutta menee todennäköisesti useampi viikko, ennen kuin kaikki tulokset on valmiina. Päätin nyt kuitenkin ottaa ihan rauhallisesti ja optimistisesti nämä uutiset, sillä eihän tässä vielä ole mitään menetetty vaikka riskillä toki mennään.

Tsemppiä paljon, täällä myös pidetään sormet ristissä, että lisätutkimukset selvittävät kaiken olevan kunnossa. :Heartpink

Sen siitä saa kun vanhana vielä yrittää... käytiin nt-ultrassa tänään ja pikkuinen oli muuten kunnossa kaikin puolin, mutta niskaturvotusta on paljon. Ensi viikolla aletaan selvittelemään, mistä mahtaa johtua, mutta menee todennäköisesti useampi viikko, ennen kuin kaikki tulokset on valmiina. Päätin nyt kuitenkin ottaa ihan rauhallisesti ja optimistisesti nämä uutiset, sillä eihän tässä vielä ole mitään menetetty vaikka riskillä toki mennään.
Ei se aina iästäkään kiinni ole. Minulla ensimmäisessä raskaudessa jouduttiin lapsivesipunktioon down-epäilyn vuoksi. Terve tyttö siitä syntyi, mutta oli kyllä pitkät viikot odotella vastauksia.

Onneksi nykyisin on vähän paremmat ja nopeammat menetelmät. Toivon teille parhaita uutisia ja voimia epävarmuuteen <3

Alcyone ei se välttämättä vanhuudesta johdu sillä meillä oli yhdellä lapsosella turvotusta tooodella paljon ja olin himpun yli 20 vee.. Lääkärit olis halunnut että keskeytetään mutta met sanottiin että katotaan loppuun asti ja täysin terve oli vaikka kamppailu synnytyksessä hengestään mut se johtui muusta

Alcyone ei se välttämättä vanhuudesta johdu sillä meillä oli yhdellä lapsosella turvotusta tooodella paljon ja olin himpun yli 20 vee.. Lääkärit olis halunnut että keskeytetään mutta met sanottiin että katotaan loppuun asti ja täysin terve oli vaikka kamppailu synnytyksessä hengestään mut se johtui muusta
Ihanaa, että teidän lapsi syntyi kuitenkin terveenä! :Heartred Toivotaan parasta täälläkin.

Hyvää juhannusta!

Liitteet

• 20200618_183935.jpg
    20200618_183935.jpg
    29.6 KB · Katsottu: 180
Rauhallista juhannusta juu kaikille <3

Minulla menee varmaan koko loma (2 viikkoa) talon siivoamiseen :shifty: On niin alkanut ahdistaa tämä roinamäärä ja se kun mikään paikka ei pysy järjestyksessä kahta minuuttia kauempaa :mad: Nyt on kyllä pakkokin tavallaan siivoilla, kun tulee vieraita ensi viikolla, niin samalla sitten täytyy koittaa raakata turhaa roinaa pois nurkista pyörimästä.

Keittiössä on AINA sivupöytä täynnä leivänmuruja ja pussinsulkijoita, jos en joka päivä siivoa. Miehelle olen monta kertaa asiasta sanonut, mutta kun ei niin ei. Itse kun siivoan jälkeni yleensä saman tien, niin ärsyttää moinen. Sitten ne muruset ja roskat on seuraavaksi jääkaapissa, kun voirasiat ja juustopaketit ensin kerää ne pohjiinsa ja siirtyy sitten jääkaappiin siellä pohjissa... ARGH :D

Helteet kyllä verottaa itsellä jaksamista todella paljon, ei huvita liikkua mitenkään päin kun on niin kuuma päivällä :( Viikolla kävin kävelylenkillä aikaisin aamulla ennen kuin oli tolkuttoman kuuma. Ei viihdy poikakaan iltapäivisin ulkona silloin kun on liian kuuma. Onneksi on ilmalämpöpumppu, jolla voi viilentää. Tuossa oli joku päivä kun ei pyykitkään kuivuneet ulkona ollenkaan kun oli niin kosteaa, aurinko kyllä paistoi, mutta kun yöllä oli satanut, niin oli aikamoinen ilmasto.

Voi hitsi Pikkuvarpaat kun on hienot penkit! Olen myös haaveillut jostain vastaavasta, mutta enpä ole saanut aikaiseksi edes ruveta suunnittelemaan moisia. Meillä on kyllä terassikin niin kuuma kesällä, että ei siellä päiväsaikaan voi edes olla, pitäisi olla joku aurinkovarjo tms. lisävarjostuksena siinä, vaikka kattolippa tuleekin aika pitkälle. Iltaisinkaan ei tule siellä kyllä oltua yhtään, hyttyset on riesana, tosin onhan meillä Thermacelleja pari, se on ihan tehokas laite, mutta pidemmällä käytöllä vähän kallis.

Eilen poika ei nukkunut päiväunia ollenkaan, ja tänään sitten nukahti tissille, en antanut nukkua kuin puoli tuntia, kun pidemmät päiväunet on ruvenneet vaikuttamana iltaan aikalailla. No, nyt illalla sitten ruvettiin iltapuuhiin samaan aikaan kuin normaalistikin. Puolisen tuntia menee meillä joka ilta että saan pojan nukkumiskuntoon kun iltapesut ja rasvaukset vie aina aikaa. Poika oli suht kiltisti, kun normaalisti koettelee todella, että saan sen suihkuun ja hammaspesulle jne., mutta nyt meni tosi hyvin. Poika jaksoi iltahommien jälkeen katsella minun kanssani vain yhden kirjan, normaalisti mennään useampi läpi, ja sitten totesi, että "mää nukkuu" ja meni sänkyynsä maaten. Melkein nukahti jo siinä, mutta sitten yhtäkkiä havahtui ja pyysi peiton (omalla kielellään). Sen kun sai, niin nukahti tosi nopeasti. Ihan outoa, kun minulla onkin yhtäkkiä reilu tunti enemmän omaa aikaa illalla :wideyed:

Vähän kyllä mietin, että pitäisikö ne päiväunet jo jättää pois, vai vain lyhentää. Jotenkin poika kyllä on iltapäivisin vähän väsynyt, joten ehkä ne pienet unet on ihan hyvä vielä olla. Tissille sitten nukahtaa, jos kotona nukahtaa päiväaikaan. Onneksi on loma nyt, niin voidaan vähän "testailla" erilaisia päivärytmejä. En tosin aamuisin ole pojan antanut kovin myöhään nukkua, ettei sitten parin viikon päästä ole hankaluuksia edessä kun tarha taas alkaa. Sen verran olen kuitenkin koittanut pitää aikataulua, että poika saisi suurin piirtein sen 12h unta vuorokaudessa.

Pihahommiakin pitäisi kyllä koittaa tehdä, aamusta aikaisin taitaisi olla paras aika ennen kuin päivä kuumenee liikaa. Kyllä on aurinko melkoisen raaka, en mielelläni edes ole auringossa kun ihoa rupeaa kirvelemään aika nopeasti. Mutta eipä sitä kehtaa esim. nurmikkoa lähteä ihan aamukuudelta leikkaamaan :D

Minulle Teroluteista tuli vatsakipuja, menkkamaiset ja kovemmat kuin menkoissa. Kuittasin ne merkkinä siitä, että pillerit toimivat. Muita sivuvaikutuksia ei tullut. Rinnoista en sinänsä voi mitään sanoa, minulla rinnat eivät ole ikinä reagoineet yhtään mihinkään (edes raskauksiin), eikä niistä lapsille maitoakaan tullut.

KaarinHa, minä olen vahvasti päiväunien kannattaja. Tietysti jos lapsi ei millään nukahda, niin sillehän ei hirveästi voi mitään, mutta jos mahdollista, niin vähintään 3-vuotiaaksi asti olisi hyvä nukkua.
Päiväunista on olemassa tutkimuksia ja ne ovat aivoterveyden kannalta suositeltavia. Päiväunien varhainen lopettaminen näkyy lapsen kognitiivisissa taidoissa negatiivisena tekijänä vielä kouluiässä.
Ennen iltapäivä kahta nukuttujen unien ei pitäisi vaikuttaa iltauniin. Tietysti lapsen voi herättää jo ennen kahta, jos sitä ennen ehtii nukkua jo hyvän pätkän, puoli tuntia on usein riittävästi etenkin kotioloissa.

Meillä 3,5v nukkuu päikkärit, mutta jää jo usein poissa jos aamulla herää vasta 9 aikaan. Mutta sen näkee jo viideltä että mikä meno. On myös joskus 16.30 saattanut torkahtaa puoli tuntia kun meno on sitä luokkaa et oksat pois. Nyt vain itse selvästi nukkuu lyhkäisiä päikkäreitä, saattaa jo 45min jälkeen herätä ja on ihan pirteä. Monesti luulen että nukkuiko oikeasti ollenkaan :D

Mutta tottakai yksilöllistä on, lepohetki ainakin on hyvä, jos ei ihan nuku. Hämärä huone, vaikka äänikirja ja pötköttely vanhemman kanssa tekee hyvää - molemmille :) Vielä eskarissakin levätään (tai siis jos jää eskarin jälkeen hoitoon), joten hekin sen levon vielä tarvitsee :)

Tuota minun kanssani pötköttelyä päivällä tehdään kyllä, luetaan kirjoja silloin. Joskus poika rauhoittuu siinä ja yleensä sitten haluaa tissiä, ja siihen nukahtaa sitten jos nukahtaa. Joskus ei vaan mitenkään rauhoitu siinä ja lähtee itse pois huoneesta, enkä sitten ole väkisin pakottanut jäämään. Niinä päivinä poika sitten saattaa torkahtaa myöhemmin iltapäivällä tissille, silloin en anna nukkua pitkään. Tarhassa poika nukkuu kyllä ennen kahta päiväunet, kun siellä on kahdelta välipala, herättävät pojan viimeistään silloin. Nukkuu siellä varmaan 1-2 tunnin unia, en ole nyt viime aikoina kysynyt, mutta illalla poika nukahtaa noin tunnin myöhemmin kuin muutama kuukausi sitten.

Uni on tosiaan tärkeä asia oppimisen kannalta, ja joissakin päivähoitopaikoissa tosiaan kaikki lapset nukkuvat päiväunet eskari-ikäisiksi asti, tai ainakin osallistuvat lepohetkeen. On kyllä varmaan niitäkin lapsia, jotka eivät nuku silloin, eikä vaihtoehtoista toimintaa ole, kuten esim. meidän pojan tarhassa on, ne jotka eivät nuku päiväunia enää, voivat jäädä leikkimään toiseen huoneeseen.

Kyllä meilläkin poika monesti herää jo 0,5-1 tunnin unien jälkeen silloin kun nukahtaa. Joskus sitten taas ei nuku muuten kuin tissi suussa ja herää heti kun koitan ottaa tissin pois :bag: Pyrin aika pian lounaan jälkeen yrittämään poikaa nukkumaan, joskus se onnistuu hyvin, mutta enenevässä määrin ei. Kotioloissa ei ole niin paljoa rasitusta, että poika nukahtaisi muutoin kuin tissille päivällä. On tainnut kerran kirjaa lukiessa kierähtää mahalleen ja nukahtaa itsekseen, silloin oli muistaakseni edellisenä yönä ollut jotain rauhattomuutta ja taisi poika vielä herätä aamulla itse aivan liian aikaisin.

Uniassosiaatio tissittelyn suhteen on pojalla kyllä voimakas. Sitä muuten pelkäsin silloin aikanaan kun palasin töihin, että miten käy pojan päiväunien, kun ei ollut vielä siihen reilun 10kk:n ikäänsä mennessä juuri koskaan nukahtanut ilman tissiä, mutta hyvin se meni. Tietysti ympäristö oli eri kuin kotona, ja kun en ollut tietenkään paikalla, niin poika osasi aivan hyvin nukahtaa siellä ilman tissiäkin, joten ihan turhaan pelkäsin :)

Alcyone palkon halauksia ja kovasti toivon että pienellä kaikki on kunnossa:Heartred

Oliko täällä muita jotka joutuneet Teroja käyttämään? Lähinnä kiinnostaisi tietää millaisia sivuoireita on tullut?
Minulla tänään seitsemäs nappi meni alas ja 3 vielä jäljellä. Lähinnä häiritsee tämä helkkarinmoinen väsymys ja etova olo. Ja rintaliiveistä kupin yläosasta oli rannut jäänyt tisseihin....kuinka helkkarin paljon ne voi turvottaa:bored:
Pääkoppa onneksi pysynyt mukana, ei vielä ole kilahteluja tullut:smiley-angelic001

Ai niin... Ja Peppipupulle Tähdeltä onnittelut :happy:
Kiitos! :Heartred Mulla ehti olla Terolutit kahdessa kierrossa luteaalivaihetta pidentämässä, mutta annostus oli niin pieni (1x10 mg tabletti/päivä), että en kyllä huomannut mitään eroa tavalliseen verrattuna. Ekasta kierrosta oli kemiallinen ja toisesta alkoi tämä raskaus, joten ainakin mulla niistä oli apua omaan lyhyeen luteaaliin. Mutta noitahan voi lääkäri kirjoittaa eri syistä ja eri määriä, samoin reaktiot on yksilöllisiä. Harmi, että ne sinulla aiheuttaa ikäviä sivuvaikutuksia! :sad001

Takaisin