Pulinaketju

Sharmander sunnuntaina oli menossa sohvalle istuin ja aattelin ottaa itelle sen pienen hetken kunnes jalkoja rupes särkee ja sitten iski se jäätävä kipu oikeelle ja tuntu etten voi hengittää ja heti ku oisin palanu sisäisesti en voinu liikkua joten soitin miehelle ja päivystykseen käskivät heti tulla No sinne mentiin ultrasivat ja joo ulkopuolinen mutta sano et onneks vuodit ulos ettet sisälle... Käy ihmeessä näytillä ei siinä mitään menetä
Huh, ei ollut helppo alku tälle projektille sielläkään :sad001! Sympatiat :Heartred

Tähdentäisin tähän vielä että märehtijöillä ruokinta on erittäin simppeli-on se korsi rehun ylläpitoannos jota jokainen saa ja lopputiineet ja imettävät/lypsettävät joille on tuotoksen mukaisesti raskaampaa "jyväruokintaa" lisäksi. Tämä jyväosuus ylläpitää hyvää maidon tuottoa ja se on kovin yksinkertaista poistaa.
Vuohilla aktiivisessa umpeenlaitossa meni n 3 viikkoa, lampaat taas ei vaadi mitään kikkailuja, niiltä vaan vierotetaan kasvaneet karitsat ja siirretään ehkä kuivaheinälle hetkeksi (jos laidunkausi), utare kyllä paisuu, mutta n viikossa kutistuu taas. Lammas tuottaa rasvaista maitoa vähemmän kun vuohi eli käytännössä nopeampaa umpeuttaa. Lehmän nelilohkoinen utare lienee vähän monimutkaisempi laitos, mutta periaate varmaan sama.
No joo! Mä luin illalla aiheesta ja kuulostaahan se villille miten vasikat erotetaan emosta jne. On se vaan oma juttunsa tämäkin ala, arvostan!

ei perse mä olen aivan rikki koko ihminen. Hikoilen yöt nyt ihan sikana enkä saa nukuttua, voin pahoin ja maha on kipee. Eiköhän ne kohta mulle määrää vaihdevuosipillerit, eihän tästä tuu pian mitään. Eikö kukaa muu kärsi yöhikoilusta!?? Mulla ei oo ollu tätä aikoihin

Ja näyttää muutenkin ettei hyvälle näytä. PC ovistikku on tumma, muut miinusta ja haalua. Hormonit siis ihan vinksallaan todellakin. Huokaus.
5BCE1732-7559-4AE3-BBA2-22B8C8C67698.jpeg

No joo! Mä luin illalla aiheesta ja kuulostaahan se villille miten vasikat erotetaan emosta jne. On se vaan oma juttunsa tämäkin ala, arvostan!
On se tehotuotannossa vähän villiä kaikki. Sillä mä tykkäänkin itse pitää epätehokasta eläinlaumaa. Tarvii vaan noi urospuoliset jälkeläiset vierotaa sen verran ajoissa ettei astu emojaan/siskojaan. Muuten jää emoille itselleen vierotta tytöt kun siltä tuntuu. Vierestä on saanut silti lypsettyä meillekin jotain. Yöt erillään pitämällä isompia kilejä on saanut aamulypsyltä jo varsin mukavasti.

Lambi joo lehmä hankalempi siinä mielessä että jos jää liikaa maitoa tulehtuu ja jos liian nopiaa pistää umpeen rupiaa nyyryään jos liian äkkiä rupiaa heruttaan siitäkin koituu vaikeuksia juu nämä on haastavia ja töitä pitää niiden eteen tehdä... Ja lehmä kun poikii niin pötsi ei saa jäädä tyhjäksi jos haluaa välttyä pötsi vaivoista ym :grin... Tästähän riittää aihetta loputtomiin ja muutakin jos haluaa kysyä

Ja mä kannatan kuitenkin täysillä kotimaista "tehotuotantoa" ! Meillä kuitenkin on eläinten oikeudet olemassa ja omistautunutta porukkaa sitä työtä tekemässä!

Juurikin näin.... No eilinen olikin katasrtovaalinen päivä jouduttiin tekeen vaikee päätös ku emältä meni jalka poikki mut vasikka saatiin juuri ja juuri pelastettua mut se onkin sellanen juttu että ei täälä voi kertoo ku moni varmasti vetää herneen nenään mutta joskus tilanteet vaatii toimimista mikä ei oo aina helppoo

Juurikin näin.... No eilinen olikin katasrtovaalinen päivä jouduttiin tekeen vaikee päätös ku emältä meni jalka poikki mut vasikka saatiin juuri ja juuri pelastettua mut se onkin sellanen juttu että ei täälä voi kertoo ku moni varmasti vetää herneen nenään mutta joskus tilanteet vaatii toimimista mikä ei oo aina helppoo
Näimpä. Maallikon tai kukkahatun on mun mielestä näissä kohtaa hyvä pysyä hiljaa. Päätökset ja systeemit saattaa äkkiseltään kuulostaa kamalille mutta näissä jutuissa on niin monta puolta ja esim eläimen lopetus on joskus se armollisin mitä voi tehdä.

Mä oon kerran harjoitellut keisarinleikkausta lopetetulla alkutiineeltä lampaalla. Ei oo vielä tosipaikkaa tullut eteen, mutta ymmärrän tilanteen :p.. Ei se kivaa ole elämä aina, mutta mielenkiintoista kyllä!

Sharmander lehmällä eka vähennetään ruokaa ja sitten harvennetaan lypsykertoja nämä täytyy aloittaa hyvissä ajoin jos on kova lypsynen jos ei ja on tosi vähän voi pistää umpeen jo ennen ku ois oikee aika... Kerta heitolla ei voi tehdä muuten saa pistää monttuun... Takasin lypsyyn otto onkin sitten oma juttunsa
Kuin itse lopettaisi imetystä. Kerrasta ei pystyny koska tissit ois räjähtänyt muuten :D

Mulla on niin iso arvostus kaikkia tilallisia kohtaan. Pojan eskarikavereilla on iso lypsytila, tai mikä on iso? Niillä on n. 80 lypsävää lehmää, en tiiä onko se iso vai ei :D

Musta siellä on ihana käydä, ihanaa kun niiden äiti elää lypsyjen mukaan. Ihanaa et lasten ei tarvi olla päiväkodissa, käyvät taksilla eskarissa ja koulussa. Niillä on ihanasti tilaa, isoja piharakennuksia joissa lapset leikkii ja jotenkin siellä käydessä tulee itselle rauha sieluun. Vaikka itsekin asun samalla landella, meillä on kaavoitusalueella torppa ja murto-osa tontin pinta-ala. Jotenkin ihanaa elämää ois olla tilallinen.

Ja tiedän, jäätävä vastuu, rahaa tulee aivan liian vähän siihen työmäärään nähden, mutta mulle se olis sellainen utopia mitä mä niin arvostan. On jotenkin tosi kunnioitettavaa tuottaa meille ruokaa. Ihan itse. Ja se on musta hieno asia :) Varsinkin jos eläin saa elää kunniallisen elämän ja niitä rakastetaan siellä. Se on tärkeintä. <3

Twisted hyvän kokoinen tila on nykyään ei kyllä 20 lehmän tiloja kannata pitää ku muutenkin maitomäärästä maksetaan ihan törkeen vähän... Itä isompi sen parempi.. Mitä enemmän lehmä tuottaa päivässä sen parempi..se että ei riitä et ruokitaan ja lypsetään vaan sun pitää tehdä paljon muutakin.. Eikä voi vain siementää jollain toki jos et kuulu tarkkailuun tai halua laatu karjaa niin sit ei väliä mut jos haluat laatu karjaa ja laatu maitoa on tehtävä tooooodella paljon sen eteen että saa taloon 100 tonnareita

Twisted hyvän kokoinen tila on nykyään ei kyllä 20 lehmän tiloja kannata pitää ku muutenkin maitomäärästä maksetaan ihan törkeen vähän... Itä isompi sen parempi.. Mitä enemmän lehmä tuottaa päivässä sen parempi..se että ei riitä et ruokitaan ja lypsetään vaan sun pitää tehdä paljon muutakin.. Eikä voi vain siementää jollain toki jos et kuulu tarkkailuun tai halua laatu karjaa niin sit ei väliä mut jos haluat laatu karjaa ja laatu maitoa on tehtävä tooooodella paljon sen eteen että saa taloon 100 tonnareita
Joo siis se on paljon muutakin kuin lypsyä ja ruokailua :) En sitä kiellä, siks siitä pitäis enemmän maksaakin. :)

Paljon teillä on lypsäviä lehmiä? :)

Meillä on tällä hetkellä Noin 80 joista 20 ummessa ja 30 hiehoa jotka ei ole poikineet ja nuorkarja päälle tilaa ois tarkoitus laajentaa kun ja toivon mukaan pojat jäävät tähän

Käynti oli yhtä sama kuin olisin diagnosoinut itse. Eivät ultraan tms. Sanoi että käteen ei tunnu poikkeavaa, vähän vuotoa edelleen näkyvissä. Että josko kysta mikä puhjennut tai alkava tulehdus :confused: Otti hcg ja tulehdusarvokokeen tietysti mutta sanoi että alkava tulehdus ei siinä näy enivei. Eli ihan yhtä tyhjän kanssa :wtf:

Takaisin