Pulinaketju

Lambi joo on eivät voi missään muodossa käyttää sitä.. Met 4 ollaan kyllä mussutettu.. Kaupasta Han saa sitä punastaheraa ja moni sanoo että ei kiitos on kaameeta mut kerran annoin yhdelle ennakko luuloiselle ja kun maito niin sit onkin aina kysyny et saisko ostaa:grin. Teetkö mitä ite?
Mä tein paljon fetaa ja halloumia, välillä viiliä vuohenmaidosta. Mähän laitoin viimeisenkin lypsykin umpeen ennen vauvan syntymää, koska mulla ei ole ketään lypsy "lomittajaa." nyt taas sormet syyhyäis.. Yritän kesän olla vielä lypsämättä ja koittaa vapaata elämää - haluttais päästä kauemmas ulkomerelle vähän yönyli seikkailuille. Siellä kun ei törmää ihmisiinkään..

Hei ihan mielenkiinnosta. Miten lehmä tai vastaava lypsettävä laitetaan umpeen? Näin kaupunkitollona vaikka muka jotain ymmärränkin.

On on. Negaa näyttää, kuinkas muutenkaan. Nyt dpo 9.
Elämä on yhtä negaa. Millon lie positiiviseksi muuttuu. Toki sun tapauksessa voi muuttua huomennakin.

Tänään tuli ensimmäiset isommat purkaukset esikoisen kanssa. Koko tilanne provosoi tätä nyt. Se turhautuu itseensä ja taitoihinsa. On taitava ja hyvä koulussa mutta meinaa omata perfektionismitaipumusta tai ainakin vaatii liian paljon ja liian hankalia asioita itseltään ja sitten turhautuu. Käsitöissä piti tehdä neulalla lankatöitä vohvelikankaaseen ja heittelyksi ja itkuksihan se meni kun etsi netistä liian vaikean susiaiheen kuvaksi. Sanoin ettei se oikein vohvelikankaalle taivu, hyvä jos kynällä paperille. Siitä se sitten lähti. Oma turhautuminen purkautui samalla, väsyttää olla 247 kolmen (neljön) ihmisen tunteiden tulkki ja roskasankko.

No tuskin nyt plussaksi muuttuu, mutta aina sitä toivoo kuitenkin.

No hitsi, usein äiti on se likasanko. Meillä vielä tilanne seesteinen kaikilla. Olen tehnyt koulujuttuja, joissa pitää oikeasti minun keskittyä, niin pienempi nassikka on korvan juuressa puhallellut ilmapalloja. Välillä niitä lentää päin näköä ja välillä ne vinkuu. Aika hyvin sujuu kuitenkin. Näköjään sitä tarvittaessa osaa irrottautua ympäristöstä.

No tuskin nyt plussaksi muuttuu, mutta aina sitä toivoo kuitenkin.

No hitsi, usein äiti on se likasanko. Meillä vielä tilanne seesteinen kaikilla. Olen tehnyt koulujuttuja, joissa pitää oikeasti minun keskittyä, niin pienempi nassikka on korvan juuressa puhallellut ilmapalloja. Välillä niitä lentää päin näköä ja välillä ne vinkuu. Aika hyvin sujuu kuitenkin. Näköjään sitä tarvittaessa osaa irrottautua ympäristöstä.
Mä hämästelen että olen näin seesteinen tällä hetkellä. Siis yleensä mun pinna palaa alle sekunnin tiettyihin aikoihin kierrosta ja etenkin väsyneenä. Hämmästelen tätä omaa pitkää pinnaa ja sovittelevaa asennetta. Vissiin vähäinen estrogeeni sopii mun aivojen kemialle koska just ennen ovista (estropiikki) ja luteaalin puolessa välissä tai siis mulla just vähän ennen vuotoa dpo 7 kantturoilla (toinen piikki) iskee se armoton ärsytys ja pinnan lyhyys :hilarious:

Meidän kuopukselle on aika haastavaa tämä etäkoulu. Hän on kyllä taitava, mutta selvästi kaipaa opettajaa ja koulukavereita, eikä tehtävien tekeminen yksin omassa huoneessa ole kivaa. Neuvoja hän ei ota vastaan ollenkaan, vaan raivoaa mulle kun yritän auttaa. Esikoinen meni tänään siskon seuraksi, ettei tarvitsisi yksin olla :Heartred. Kovasti toivoisi, että kuopuksen opettaja jotenkin ottaisi kontaktia noihin lapsiin, eikä vain laittaisi kerran päivässä Wilmaan niitä tee kirjasta sivu 23-tehtäviä. Ei tokaluokkalainen oikein niin opi ja vaikka korostetaan, että tämä ei ole kotikoulua, vaan etäkoulua, niin kuopuksen kohdalla on kyllä kyse kotikoulusta, jossa minä opetan ne asiat eikä opettaja. Noilla vitos- ja seiskaluokkalaisilla sen sijaan on tullut ihan kivoja videoita ja muita oppimaterialejakin ja tutoriaaleja opettajilta. Vitosilla käytössä teamsin chat ja videoklkouksetkin jos tarvitsee apua.

Mulla kp 3 ja vaikuttaa vuoto vetelevän jo viimeisiään eli olisiko samanlainen kierto tulossa kuin viimeksi. Tilasin lisää ovistikkuja ja täytyy aloittaa kohtuullisen aikaisin tikuttaminne, jos ovis tulee ajoissa taas. Tästä kierrosta ehtisi vielä saada vauvan vuoden 2020 puolella (ellei mene muutaman päivän yli lasketun)...

Mulla kp 3 ja vaikuttaa vuoto vetelevän jo viimeisiään eli olisiko samanlainen kierto tulossa kuin viimeksi. Tilasin lisää ovistikkuja ja täytyy aloittaa kohtuullisen aikaisin tikuttaminne, jos ovis tulee ajoissa taas. Tästä kierrosta ehtisi vielä saada vauvan vuoden 2020 puolella (ellei mene muutaman päivän yli lasketun)...
Katteeks käy! Mä haluan kans minimenkat!!
Gyne tämänkin selitti joskus sillä, että kun kehittyvät munasolut alkaa tuottaa estrogeenia alkaa uus limis kasvaa ja vuoto loppuu nätimmin. Vähän ennen ovista valikoituu se ns johtofolli joka kasvaessaan tuottaa yhä enempi estroa ja siitä alkaa tulla se kostea olo. Sitten pari pv ennen ovisplussaa tulee estrogeenipiikki joka tekee myös ne runsaat limat ja sysää myös fsh piikin ja LH piikin joka puolestaan sysää sen munasolun matkaan. Joten sikäli uskon että jos kierrot pysyy suht napakoina on sekin ihan hyvä merkki siitä että soluja vielä on ja ovis tapahtuu nätisti. Ainaki pääsääntöisesti.

Nää lorilorikierrot on ihan kuraa kaikkineen. Sen tuntee myös olosta. Kuivaa on ku saharassa.

Minulla on nyt pari toimistopäivää olosuhteiden pakosta, poika on hoidossa. Ainakin loppuviikoksi palaan etätöihin ja poika pidetään kotona taas, ja ehkä ensi viikoksi myös, ja senkin jälkeen. Katsotaan nyt, mikä on tilanne sen jälkeen. Luulisin, että huonommaksi vaan menee, kun jotkut ihmiset liikkuu ja toimii miten sattuu :facepalm:

On kyllä niin uskomatonta, miten poika oppi kerrasta potalla kakalla käymisen, nyt ei ole tullut vaippaan yhtäkään kakkaa moneen päivään. Helpottaa montaa asiaa. Tosin nyt vähän näyttää siltä, että pojan pylly reagoi ainakin valkoiseen vessapaperiin aika voimakkaasti :( Ei olla piiiiitkään aikaan itse ostettu wc-paperia, kun miehen äiti tuo sitä säkkitolkulla käydessään. Täytyy ostaa jotain muuta paperia kun pääsee kauppaan seuraavan kerran. Yövaippakin on ollut nyt kuiva miltei joka aamu. Päivisin pissat tulee vaippaan suurelta osin, tietysti kakan kanssa pottaan. Koitetaan kesemmällä sitten saada ne pissatkin kaikki pottaan/pyttyyn. Poika käy kyllä iltaisin potalla pissalla ihan omatoimisesti, joten tiedostaa kyllä pissahädänkin, mutta ei varmaan malta joka pissan takia vielä mennä potalle, kun vaippa on vielä käytössä. Luulisin, että sekin hoksaus tulee nopeasti sitten kun vaippaa ei ole.

KaarinHa, Kylläpä hienosti on poika oppinut!
Vessapaperin sijasta meillä usein vieläkin pestään lapsen peppu kakan jälkeen.

Pottaan pissaaminen tulee varmasti tavaksi viimeistään sitten kun vaipan vaan jättää pois. Nythän tulisi pelkkiä pissavahinkoja, kun kakat jo tulee pottaan. Tosin jos muuten on nyt stressiä ja voimavarat vähissä, niin ehkä sitten kesällä.

Meilläkin 3,5v pylly pestään kakan jälkeen kun käy pöntöllä tai potalla. Jos käy potalla niin nostan pöntön päälle sitten istumaan ja pesen käsisuihkulla. Oon alkanut pyyhkimään vasta selvästi isommalla lapsella peppua :)

KaarinHa, Kylläpä hienosti on poika oppinut!
Vessapaperin sijasta meillä usein vieläkin pestään lapsen peppu kakan jälkeen.

Pottaan pissaaminen tulee varmasti tavaksi viimeistään sitten kun vaipan vaan jättää pois. Nythän tulisi pelkkiä pissavahinkoja, kun kakat jo tulee pottaan. Tosin jos muuten on nyt stressiä ja voimavarat vähissä, niin ehkä sitten kesällä.

Taas tuli näppäiltyä ensin ihan vika-arvio sinun viestiisi :facepalm: korjasin!

Juu, nyt tosiaan tulisi enää ne pissavahingot, en usko, että siinä kauaa menisi kun oppisi. Mutta nyt on hiukan ikävä aika ruveta kokonaan vaipattomaksi päiväsaikaan, kun minun pitäisi kotona ollessa pystyä tekemään töitäkin, niin ehkä voidaan odottaa vielä hetki lisätreenausta kuivaksi oppimisessa. En vaan sinällään ymmärrä, miten niin yhtäkkiä poika asian oppi. Pottailut ovat sujuneet saman kaavan mukaan monta kuukautta sekä päiväkodissa että kotona.

Pesu voisi kyllä olla hyvä vaihtoehto edelleen, tulisi varmistettua, ettei sinne kankkujen väliin jää mitään hautumaan. Helpompi kyllä olisi pestä potan jälkeen, vaippa kun niin kivasti levittää tuotoksen joka puolelle.

Sharmander lehmällä eka vähennetään ruokaa ja sitten harvennetaan lypsykertoja nämä täytyy aloittaa hyvissä ajoin jos on kova lypsynen jos ei ja on tosi vähän voi pistää umpeen jo ennen ku ois oikee aika... Kerta heitolla ei voi tehdä muuten saa pistää monttuun... Takasin lypsyyn otto onkin sitten oma juttunsa

Niin ja jouduimpa käymään päivystyksessä ku tuli niin tuskalliset kivut ja kaamee vuoto ettei voinu istu.. Maata tai seistä noh se mitä oli yrittänyt alkaa oli väärässä paikassa nyt hoidettu ja antibiootti ja kyllä helpotti

Niin ja jouduimpa käymään päivystyksessä ku tuli niin tuskalliset kivut ja kaamee vuoto ettei voinu istu.. Maata tai seistä noh se mitä oli yrittänyt alkaa oli väärässä paikassa nyt hoidettu ja antibiootti ja kyllä helpotti
Apua kerro lisää? Siis kohdunulkonen?
Minä nimittäin täällä mietin jo lähdenkö päivystykseen :sour: alamahaa on särkenyt eilisestä ja särky vaan pahenee asteittain ja kipu on koko aikaista. Lantio on tulessa ja säteilee reisiin :sorry: On mulla kipuja ollu ennenkin ainakin jossain kierrossa kerran menkkojen jälkeen ja monet juilinnat on ihan tuttuja. Mut ny tää on ihan omissa sfääreissä :oops: ruskeaa tai tummaa vuotoa tulee ajoittain edelleen, kp10 menossa :smiley-ashamed004

ps kiitos ummellepanoinfosta. Kuulostaa äkkiseltään aika hurjalle

Sharmander sunnuntaina oli menossa sohvalle istuin ja aattelin ottaa itelle sen pienen hetken kunnes jalkoja rupes särkee ja sitten iski se jäätävä kipu oikeelle ja tuntu etten voi hengittää ja heti ku oisin palanu sisäisesti en voinu liikkua joten soitin miehelle ja päivystykseen käskivät heti tulla No sinne mentiin ultrasivat ja joo ulkopuolinen mutta sano et onneks vuodit ulos ettet sisälle... Käy ihmeessä näytillä ei siinä mitään menetä

ps kiitos ummellepanoinfosta. Kuulostaa äkkiseltään aika hurjalle
Tähdentäisin tähän vielä että märehtijöillä ruokinta on erittäin simppeli-on se korsi rehun ylläpitoannos jota jokainen saa ja lopputiineet ja imettävät/lypsettävät joille on tuotoksen mukaisesti raskaampaa "jyväruokintaa" lisäksi. Tämä jyväosuus ylläpitää hyvää maidon tuottoa ja se on kovin yksinkertaista poistaa.
Vuohilla aktiivisessa umpeenlaitossa meni n 3 viikkoa, lampaat taas ei vaadi mitään kikkailuja, niiltä vaan vierotetaan kasvaneet karitsat ja siirretään ehkä kuivaheinälle hetkeksi (jos laidunkausi), utare kyllä paisuu, mutta n viikossa kutistuu taas. Lammas tuottaa rasvaista maitoa vähemmän kun vuohi eli käytännössä nopeampaa umpeuttaa. Lehmän nelilohkoinen utare lienee vähän monimutkaisempi laitos, mutta periaate varmaan sama.

Takaisin