Pulinaketju

Imetyksestä piti kommentoida. Minulla ei ole koskaan maito noussut kunnolla. Jo sairaalassa ollaan pullo tarvittu. Maito on loppunut kokonaan vauvan ollessa n. 5kk. Jokaisen kohdalla sama. Kovasti olisin halunnut imettää pidempään. Itse kannustaisin imettämään pitkään, jos vain on mahdollista. Podin niin huonoa omaatuntoa ja pidin itseäni huonona äitinä. Ihan turhaan, nyt sen ymmärrän. Siskoni ja äitini ovat pystyneet täysimettämään aina eivätkä ymmärrä minua sen takia kunnolla.

Imetyksestä piti kommentoida. Minulla ei ole koskaan maito noussut kunnolla. Jo sairaalassa ollaan pullo tarvittu. Maito on loppunut kokonaan vauvan ollessa n. 5kk. Jokaisen kohdalla sama. Kovasti olisin halunnut imettää pidempään. Itse kannustaisin imettämään pitkään, jos vain on mahdollista. Podin niin huonoa omaatuntoa ja pidin itseäni huonona äitinä. Ihan turhaan, nyt sen ymmärrän. Siskoni ja äitini ovat pystyneet täysimettämään aina eivätkä ymmärrä minua sen takia kunnolla.

Täällä aika samanlainen tarina..

Veli aikoinaan oli samaisessa tilanteessa vuokranantaja kaa ja todellakin vuokranantajan on kerrottava putkiremontista etukäteen ja veli ja net sai tilalle väliaikaisen vuokrakämpän koska eihän ketään voi jättää niin ettei voi peseytyä ym ja varsinkin ku on lapsia.... Minä en tuollaista hyväksyi mistään hinnasta... Täällä ei edes vuokrata kämppiä johon tiedetään että on remonttia tulossa

Aika sama tarina täällä:

Mulla ekasta ei imetys onnistunut kun vauva ei jaksanut imeä. Pumppasin 3kk. Mutta rinnalla meni korvike koska tarvitsi tuhdimpaa ruokaa.
Tokasta tuli maitoa ekat 4kk kunnes loppui kuin seinään.
Nyt haluaisin imettää. Pelkona on että jos vauva on kovin pieni niin ei hän jaksa imeä taikka jos rintamaito ei yksinään riitä. Jos tarvitsee tuhdimpaa ravintoa.
Nyt koen imetyksen varmaan siksikin tärkeäksi, että se on niitä harvoja asioita joita itse vielä pystyisin tekemään. Kohtahan tuon näkee kuinka käy.

Sympatiani imetysasioissa. Mun esikoisen imetys kaatui monesta syystä. Ensinnäkin mun rinnar on vammaisen malliset, ns tubulaariset jotka vaikeuttaa piennen imetystä. Rinnsata ei saa oikeaa otetta vaan suuhun menee pelkkää ihoa jolloin stimulaatio on väärä eikä maitomäärä nouse oikein. Herumine on TODELLA hidasta. Lisäksi lapsella oli maitoallergia jota ei tiedetty. Huusi ja huusi ja lisämaidolla huusi enemmän ja pian hylki rintaa ja kierre oli valmis. Lopetin kaikkien mielenterveyden takia 3kk kohdallla. Käytännössä kaatui jo siihen ekaan tiheään imuun, en tienny sellaisistakaan. Saatiin oikea erik korvike ja lapsi muuttui yhdessä yössä

kakkosen kans olin varautunu tähän tubulaarisuuteen ja herumisogelmaan ja hommassa tehtiin ekat kuukaudet semmoiset temput että harva järkevä tekee. Suunnilleen poltin teekupilla haavat tissiin että maito alkoi herua kivun takia. Maito herui hitaaati taas ja lapsi kiukkusi ja jouduin asumaan 247 lapsi rinnalla että maittomäärä olis noussu YHTÄÄN. Lapsi SIIS nukkui käytännässä VAIN liinassa ja rinnalla. Ihan typerää, tiedän. Vitutti vaan se esikoisen imetyskokemus. Lähes 6kk lopulta täysimetin eikä lapsi saanur korviketta mutta en myöskään itse ollut vessaa kaurmpana lapsesta. Sit alkoi helpottaa suun kasvun ja kiinteisen myötä, alkoi tulla rytmiä hommaan ja imetin lopulta tosian kauan.

kolmosen kans luulin että tissit olis tottuneet jo mutta ei. Sama hulluus ja alkurall ja kikkailut. Järkevä lopetttaisi viimestään nyt. Heh.

että kaikkihan on mahdollista, uskokaa pois. Mutta se että mitä kaikkea sitten kannattaa asian eteen tehdä noin niinku perhedynamiikankaan kannata. Lapsesta kuuuluu myös nauttia eikä imetyksestä saa kukkahattua. Läheisten tuki tai tukemattomuus on tosi kriittinen tekijä, mun äiti jaksoi hokea ettei meidän suvun naisilla riitä maito. Se lyttäai esikoisen aikaan uskon ennenstään. Mut ei kaikki silti voi eikä pysty vaikka päällään seisois. Elämä on.

Imetys kaatuu aika usein vääriin uskomuksiin jne. Harva oikeasti voi imettää tuuriila ”tuosta vaan”, jos on sika runsas maitoinen ja kaikki kuun asennot kohdallaan niin tiedän että näinkin voi mennä vaikkei olis koskaan kuullutkaan imetyksestä

Ja yleisenä pohdintana.. aina puhutaan että imetys on avain kaikkeen parempaan. No, esim minua on imetetty maks 1kk ja kiinteät siihen aikaan aloitettu sika aikaisin. Ei oo paino-ongelmia ja harvoin olen oikeesti kipeänäkään. Esikoinen samaten, ei ole juurikaan koskaan kipeä. Ja jos on nii menee vrk ohi. Ehkä kerran vuodessa sairastaa mitään. Imetys tosiaan loppui lyhyeen ja kiinteät aloitettiin aikaisin. Ei ole allerginen enää yhtään millekään kun maitoallergia väistyi. Kakkonen täysimetetty ja n 6kk aloitettu kiinteät. Erittäin herkästi kipeä, astmaatikko ja monelle allerginen. Kolmosesta vaikea sanoa vielä mut jo nyt herkemmin kipee ku esikoinen aikanaan. Kaikki ihan yhtä laiheliineja. Esikoinen tosin semmonen voimakas ja lihaksikas, päihittää jo kestävyydessä minut esim luistelussa ja uinnissa. Toki tiedän pitkäkestoiset vaikutukset ja kaiken muun mutta näin jo (vain) kolmen kokemuksella imetys ei ole ollut ratkaiseva esim sairastavuudessa

Ja yleisenä pohdintana.. aina puhutaan että imetys on avain kaikkeen parempaan. No, esim minua on imetetty maks 1kk ja kiinteät siihen aikaan aloitettu sika aikaisin. Ei oo paino-ongelmia ja harvoin olen oikeesti kipeänäkään. Esikoinen samaten, ei ole juurikaan koskaan kipeä. Ja jos on nii menee vrk ohi. Ehkä kerran vuodessa sairastaa mitään. Imetys tosiaan loppui lyhyeen ja kiinteät aloitettiin aikaisin. Ei ole allerginen enää yhtään millekään kun maitoallergia väistyi. Kakkonen täysimetetty ja n 6kk aloitettu kiinteät. Erittäin herkästi kipeä, astmaatikko ja monelle allerginen. Kolmosesta vaikea sanoa vielä mut jo nyt herkemmin kipee ku esikoinen aikanaan. Kaikki ihan yhtä laiheliineja. Esikoinen tosin semmonen voimakas ja lihaksikas, päihittää jo kestävyydessä minut esim luistelussa ja uinnissa. Toki tiedän pitkäkestoiset vaikutukset ja kaiken muun mutta näin jo (vain) kolmen kokemuksella imetys ei ole ollut ratkaiseva esim sairastavuudessa
Kysehän on tilastoista. Oman kokemusmaailman perusteella ei siis voi johtopäätöksiä tehdä.

Meillä näyttäisi etäisesti siltä, että alatiesynnytys säästää sairauksilta paremmin kuin sektio. Jos siis oman perheen kokemuksella olisi tilastollista merkitystä.
Kaksi ensimmäistä on syntynyt alateitse ja imetetty noin vuoden, kiinteät aloitettiin siihen aikaan 3-4kk:n iässä. Tämä kolmas oli sektio, täysimetystä noin puoli vuotta, imetystä kokonaisuudessaan noin 1,5 vuotta.
Esikoinen sairasti vähiten, kakkosella oli korvakierre ja muutamia muita viruksia ja tulehduksia. Kolmosella on mittava sairaushistoria, mutta mistä sitä tietää, olisiko vielä enemmän, jos ei olisi imetetty. Ensimmäisen vuoden oli aika terve.

Kysehän on tilastoista. Oman kokemusmaailman perusteella ei siis voi johtopäätöksiä tehdä.

Meillä näyttäisi etäisesti siltä, että alatiesynnytys säästää sairauksilta paremmin kuin sektio. Jos siis oman perheen kokemuksella olisi tilastollista merkitystä.
Kaksi ensimmäistä on syntynyt alateitse ja imetetty noin vuoden, kiinteät aloitettiin siihen aikaan 3-4kk:n iässä. Tämä kolmas oli sektio, täysimetystä noin puoli vuotta, imetystä kokonaisuudessaan noin 1,5 vuotta.
Esikoinen sairasti vähiten, kakkosella oli korvakierre ja muutamia muita viruksia ja tulehduksia. Kolmosella on mittava sairaushistoria, mutta mistä sitä tietää, olisiko vielä enemmän, jos ei olisi imetetty. Ensimmäisen vuoden oli aika terve.
Juu ei tietenkään voi. Siksihän sanoinkin että tällä Vain kolmen otannalla enkä sanonutkaan että teoria on yleispätevä. Mutta asioihin vaikuttaa muukin kuin vain imetys. Monesti täysim imettämättömillä on muutenkin elintavoissa ja elintasossa ehkä asioita jotka vaikuttaa. Ei edelleenkään aina mutta monesti moni muukin tekijä kulkee käsikädessä, ei se imettikö vai ei.
Ja onhan imetyksellä tottakai monta muutakin etua mutta esim läheisyys ja muu on saatavissa myös pulloruokinnalla. Mun mielestä äitejä syyllisetetään ihan liikaa. Mullekin sanottiin lääkärin taholta (kun olin 6kk esikoisen kans Rsviruksessa) että se on kato semmonen juttu että kun et imetä niin taudit tulee.

Muokattu viimeksi:
En nyt tiedä tuosta alatiesynnytyksestä et vaikuttaako terveyteen sillä tämä meidän typy on niin allerginen ku vaan voi ja toinen typy joka tuli sektiolla niin ei ole pahemmin sairastellut... Ite oon imettänyt joko pitkään tai en ollenkaan ja se että ei imetetyt ja pullo vauvat niin ei kummissakaan hirveesti eroja... Kasvaneet ihan normisti... Mut sitä en vain tajua et mitä mun rinnoille ja maidon tulolle tapahtui kun sitä ei tullut ei sitten yhtään vaikka mitä teki... Nyt jos saan jossain vaiheessa vaavin vielä niin se olis toive että voisin imettää vaikka edes sen pienen hetken mutta mitä pitäisi tehdä jotta sais sen maidon tuleen? En vain tajua miks ei tule... Ennen tiesi siitä että oli maitoo kun rinnat muuttui täytelämmiksi mutta sitte kun net on vain löysät pussit niin tietää ettei tuu oleen maitoo mut se et mikä on muuttunut et näin käy niin sitä ihmettelen... Joskus olen tuominnut itteni että ku en kykene imettää mikä muassa on vikana edelleenkään en tiedä vastausta:sad001

@Pikkuvarpaat tissien muutuminen pusseiksi ei tarkota että maitoa ei tuu. Se alun pingotus katoaa aika nopsaan ja sit ne on semmoset lutturat. Mä kans ajattelin aikanaan että tissin pitää olla möhkäle. Mutta sä olet tehny parhaas ja ymmärrän tuskasi siitä että asiat ei menny silleen ku toivoi. Mut tuen kanssa voi imetys onnistua ens kerralla ihan hyvin. :Heartred
Mä kävin ennen kakkosen syntymää imetyskurssit ja imetystukiäitihommat. Aika paljon oppi siitäkin miten paljo vääriä uskomuksia itselläni oli.

mulla on kaikki syntyny alakautta ihan samalla tekniikalla. Kakkonen ja kolmonen lääkkeettä. Kolmonen veteen.

Enkä tarkota viisastella enkä jälkikäteen neuvoa ketään mut lyhyesti siinä alussa tulee monesti niitä ns tiheän imun kausia. Pahin ja se kriittisin on aika usein 3-4kk kohdalla kun se tissien pöhötyskin katoaa. Lapsi herkästi imee ja imee ja riehuu ja kiukkuaa. Samalla kun myös heruminen hidastuu aika monella. Tulee se tunne et mitään ei enää todellakaan tuu. Siitä jos pääsee yli niin taas helpottaa.
Ja esim pumppua ei kannata käyttää mittarina. Harva heruu siihen ihan oikeaoppisesti ja moni joka saa deseittäin on muutenki runsasmaitoinen. Monella se rauhaskudos toimii eritavoin ja osalla se on luonnostaan runsaampi vaikka tissin koko ei olisi suuri. Mä heruin aina herken ja sit kesti kauan herua uudelleen. Mä sain pumpulle koskaan maks 20-40ml ikinä vaikka täysimetin. Ja vaikka sain pumpulle herumaankin. Vauva saa rinnasta eritavalla kuin pumppu.

Tissien anatomia on just yks pointti, jos vauva ei saa suuhun rauhaskudosta niin maidon määrä
Ei samalleen lisäänny kun poistuminen on vähäisempää/vajavaista. Mitä enemmän sitä lähtee sitä enemmän sitä taas muodostuu. Itsellä vaikutti yksikin vähäimuinen päivä että hetken päästä ei tullu paljoa ja toisinpäin.

Juu ei tietenkään voi. Siksihän sanoinkin että tällä Vain kolmen otannalla enkä sanonutkaan että teoria on yleispätevä. Mutta asioihin vaikuttaa muukin kuin vain imetys. Monesti täysim imettämättömillä on muutenkin elintavoissa ja elintasossa ehkä asioita jotka vaikuttaa. Ei edelleenkään aina mutta monesti moni muukin tekijä kulkee käsikädessä, ei se imettikö vai ei.
Ja onhan imetyksellä tottakai monta muutakin etua mutta esim läheisyys ja muu on saatavissa myös pulloruokinnalla. Mun mielestä äitejä syyllisetetään ihan liikaa. Mullekin sanottiin lääkärin taholta (kun olin 6kk esikoisen kans Rsviruksessa) että se on kato semmonen juttu että kun et imetä niin taudit tulee.
Minulla kakkosella oli rs-virus alle 2kk:n iässä, täysimetyksellä. Ei siis mitään takuita, ettei imetetty sairasta.

Mulla se kyllä tarkoittaa just sitä ja kaikki imetykseen liittyvät jutut ja avut kokeiltu ja näitä ongelmia ei ollut noitten 4-5 syntymän kohdalla mut nää 3 viimesintä

Sama täälä 3 lapsista meinas kuolla jo synnytyksessä elvytettiin oltiin pitkään te hoidossa kiikun maitoo vähän väliä.. Päästiin 3 viikon jälkeen kotiin imetys jatkui mut niin taistelu myös elämästäkin... Kaikki vain siks ettei kyseinen lasten lääkäri ottanut tosissaan tytön syntymä taustaa ja siitä seurannutta kierrettä vajaa 4kk iässä oli het... Irti

Sharmander, en ole testannut. Ajattelin, että se lääkäri olisi nähnyt jos olisi ollut keltsi jossain?
No. Kokemuksella voin sanoa että juu ja ei. Olen itsekin nähny keltarauhasen joka oli aivan selkeä donitsi. Ydellä kerralla en nähny eikä lääkärikään mutta sanoi että juujuu limis on keltarauhasvaikutteinen ja kaunis että olet ovuloinut. Alkio siirrettiin. Kolmannella sanoi että epäily oviksesta on limakalvon perusteella, mutta ei näy keltarauhasta. Joten ota ja tiedä. Yks gyne väitti verisuonen poikkileikkauksia follikkeleiksi.

Takaisin