Pulinaketju

Onko nykyään siis enemmän suosiossa Terot vs Luget?
Terot on vähän ”vahvempaa” keltarauhasta tietyllä tapaa, synteettinen johdos. Auttaa tehokkaasti kiertojen tasaamiseen. Ulkomailla käytetään myös jopa alkionsiirroissa. Tuoteseloste itsessään kieltää raskausajan käytön.
Luget on luonnollista keltarauhasta ja Suomessa konsensus, että nämä on turvallista ja myös indikaatio esim alkionsiirtoon. Luget on kalliimpia.
perus terkkarilääkärit määrää lähes aina teroja.
On vissiin todettu, että luget aiheuttaa hieman enemmän esim väsymystä, huimausta ja pahoinvointia kuin terot joten osa käyttää mieluuin teroja ja ne tulee paljon halvemmaksi.
Eli periaatteessa kumpainenkin käy. Mutta suomalainen suositus on että terot lopetetaan plussaan kun taas luge on turvallisempaa raskaana. Ulkomailla tosiaan terot on yhtäkaikki käytössä myös raskaana.

Tuo piinaketju oli hyvä idea, saa tosiaan sitten aikanaan kirjailtua ylös tuntemuksiaan ja oireiluaan :hello2

Ulkona ihan mahtava keli, ei uskoisi että eilen myrskysi ja satoi niin että ikkunanpielissä vain vinkui ja ropina kävi.
Vauvauinnissakin käyty taas kuvauttamassa pikku kultakalaa, ei voi lakata hämmästelemästä näiden pienten ihmisten taitoja:Heartred

Ja aamulla taas klo 8 päivystykseen, jos ei nyt mikään yllärimuutos tule illan aikana. Ravinnotta mentävä, eli jotain toimenpidettä tiedossa. Sen verran tiedustelin että sen imutyhjennyksen tekevät jos ei kovin isoa roinaa ole vastassa, muutoin odottaa peruskaavinta. Harvinaisen selväksi tein että kolmatta kertaa en cytotecejä ota. Mutta josko tämän nyt saisi päätökseen. Aamupäivän olin taas niin kipeä, repi vatsaa ja alaselkää ja sillä soitinkin neuvoja. Ärsyttää tämä jatkuva vinkuminenkin, mutta kun on omasta kehosta kyse niin en halua riskejä ottaa
Kyllä niiden nyt oikeesti aika tehdä muuta kun odottaa <3

Mä olen sitä just ihmetellyt kun lukenut tuosta lahjasoluasiasta niin siellä usein just Terot siirrossa, ei Luget.

Minä olen ymmärtänyt, ettei ole väliä sillä, että kumpaa käyttää hoidoissa tai muuten vaan, mutta Teroja ei suositella plussan jälkeen jatkamaan, koska niissä on riski poikasikiön virtsaputken tms, en nyt tarkkaan muista, kehityshäiriöihin.

Minä olen ymmärtänyt, ettei ole väliä sillä, että kumpaa käyttää hoidoissa tai muuten vaan, mutta Teroja ei suositella plussan jälkeen jatkamaan, koska niissä on riski poikasikiön virtsaputken tms, en nyt tarkkaan muista, kehityshäiriöihin.
Joo ei sillä olekaan tosiaan väliä.. mut esim lahjasoluissa siirto tehdään lääkkeelliseen kiertoon jossa lääkkeitä käytetään rv9-12 asti. Siks yleensä luget. Mut nykysin tosiaan käytetään joskus myös teroja.

Joo ei sillä olekaan tosiaan väliä.. mut esim lahjasoluissa siirto tehdään lääkkeelliseen kiertoon jossa lääkkeitä käytetään rv9-12 asti. Siks yleensä luget. Mut nykysin tosiaan käytetään joskus myös teroja.
Tälleen kotioloissa ilman hoitoja suosin tämän kokemuksen jälkeen Teroja ja sitten, jos aihetta on niin vaihdan. On niin paljon siistimpää olla pöksyt hieman kuivempina.

Onpa tullut paljon asiaa parissa päivässä. Tsemppiä kaikille omiin tilanteisiin! :Heartred

Voimia Vastavirran akalle. :Heartbigred Toivottiin kaikki toisenlaista lopputulosta. :sad001

Äitykälle jaksamista myös, toivottavasti kohtu nyt viimein tyhjenisi kokonaan ja pääsette uudestaan yrittämään. :Heartbigred

Mahtavaa, että Helenalla asiat etenee ja gynekäynti oli onnistunut. :Heartbigred

Mistähän suunnalta ihmiset nyt olikaan..?

Hki. :) Mutta junat ja bussit kulkee muuallekin.

Terot vs luget keskusteluun, eka klinikka missä oltiin hoidoissa käytettiin lugeja ja sitten seuraavalla klinikalla vain teroja. Ja niitä kyllä on käsketty jatkamaan plussastakin eteenpäin. Hmmmm....

Nii ulkomailla niitä on käytetty kauan. Teroluteja (tai siis vastaavaa) ja esim pietarin ja riikan klinikat niitä määrää niille ketkä Suomen kontaktissa siellä hoidossa. Suomi ollu aikaisemmin nihkeämpi niissä.

joo toki junat jne kulkee mut lähinnä vaan ku en muista onko jengi tyyliin Ivalosta vai Hesasta. Itse pääsen huonosti irtautumaan etäs kun ei oo aina tuota lastenhoitotukiverkkoa.
Minä oon pohjois-savosta ja ajoittain käydään etelä-suomessa ja keski-suomessakin.

Me ollaan kans dextrassa hoidossa ja terot on ollut käytössä alkionsiirroissa. Ja käsketty myös jatkamaan plussan tullessa ainakin ekaan klinikan ultraan asti.

Taitaa tuo tukilääkitys ja sen kesto riippua ihan lääkäristä tai klinikasta (luonnollisissa kierroissa). Viimeksi, kun sain plussan soitin heti ensimmäisten tippojen näkyessä naistentaudeille ja kysyin voinko jatkaa Teroja tai voisinko aloittaa Luget. Ehdoton ei, et sinä mitään tarvitse. No olkoon niin ajattelin.

Nyt tein saman, mutta vaihdoin paikkaa minne soitin. Mulle sanottiin, että no joo saathan sinä ne Luget, muttei ne kyllä mitään auta. Mainitsin vielä, että söin Teroja ja kerroin km taustasta. Niiden jatkoon tuli sieltä ehdoton ei. Kamuni, joka nyt plussasi alkionsiirrosta luonnolliseen kiertoon sai plussaan asti sieltä Luget ja kun plussa tuli, niin niitä käskettiin jatkamaan, koska taustalla keskenmeno. Tässä oli siis kyseessä sama talo, mutta eri lääkärit ja tieto ristiriitaista.

Minä tahdon tukilääkityksen siis siksi, koska joka raskaus ensimmäistä lukuunottamatta on ollut vuotava.

Tuokin niiin jännä miks esim lugea pihdataan. Kyllähän jokainen tietää ettei se alkiota liimaa mihinkään eikä viallista korjaa jne mutta kun haittaakaan niistä ei tosiaan oo. Ainakin itselleni joskus oli vaikeaa jopa alkionsiirron jälkeen luottaa ja lopettaa ne silloin kun piti. Henkinen puoli kait itsellä oli isompi asia. Tiedän hoitoketjusta aikanaan semmosenkin tapauksen joka lopetti tulilääkkeet negatestiin (kyseessä siis lääkkeellinen alkionsiirto missä omaa ovista ei siis ollut ollenkaan eli ei toimivaa keltarauhasta joka elinehto raskaudelle.. siis lääke tai keltrarauhanen) ja vuoto ei koskaan enää alkanut. Todettiin elävä ja toimiva raskaus myöhemmin joka oli se siirretty alkio koska hän ei voinu luomuna raskautua. Eikä tää siis ole mikään urbaanilegenda vaan tämä äiti kirjotteli silloin 2009 samassa ketjussa. Että elämä on kummallist eikä aina lääketieteenkään lait päde.

Täältä muutama pikainen kommentti pitkästä aikaa - oon kyllä käynyt lukemassa ja myötäelänyt vaiheissanne, mut kirjoittelemaan en (muka) ole ehtinyt...

Vastavirran akka, oon tosi pahoillani että tikut ei lähteneet vahvistumaan. :sorry: Ehdin jo ilahtua puolestasi, ja plussa olis tietty antanut toivoa meille muillekin, jotka painaa samoilla vuosirenkailla. Mutta hienoa että osaat suhtautua asiaan noin jalat maassa -tyyliin. Mä olen omalla kohdallani aina pitänyt kemiallisia - niin kurjia kuin ne sinällään onkin - myös toivoa antavina, koska nehän kertoo että raskautuminen on yhä täysin mahdollista. Seuraavalla kertaa, jos vain parempi munis osuu kohdalle, kaikki voi mennä hyvin loppuun asti. Mulla oli pari kemiallista lähes putkeen ennen ainoaa onnistunutta raskautta.

MiisaS, ootteko saaneet mitään väliaikatietoja alkioiden tilanteesta? Mä seuraan sun hoitoasi suurella mielenkiinnolla, koska meillä oli lähes vuosi sitten hoitokierros, jonka saalis oli lähes identtinen. Me saatiin lopulta 2 blastokystiä (joista ei vauvaa tullut), mutta sä taidat olla muutaman vuoden nuorempi, joten mahikset on varmasti paljon paremmat. Peukut on pystyssä!

Takaisin