Pulinaa painosta ja sen hallinnasta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Repo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Varmasti voi riippuen juurikin siitä, että miksi sitä painoa nousi. Mullahan juurikin nousi sen 23kg suunilleen ekassa raskaudessa ja nyt kun vertailee neuvolakortteja, niin painoa aloin kerryttää heti plussasta tasaseen tahtiin, eli jo toisessa neuvolassa oli tullut kiloja paljon, vaikkei ennen puoltaväliä niitä pitäisi edes tulla. Ihan itseäni sain syyttää, vaikka turvotukselle ei lopussa mitään voinut, mutta elämäntavat oli mulla se kompastuskivi..

Tosiaan jos on kovin nestettä kerryttävää tyyppiä, niin paino vaan nousee, mutta hidasta ruuansulatustahan voi auttaa monin tavoin jos sen vuoksi painoa nousee.

Mikähän siinä muuten on kun sanotaan, ettei painonaluksi kuuluisi nousta? Ainakin oma kroppa kerää nestettä kun menkkojen pitäis alkaa ja puhutaan ihan useammasta kilosta. Raskaus kun alkoi, jäi menkkaturvotus päälle. Tissit kasvaneet, verimäärä aluksi lisääntyy, niin kyllähän se on mahdottomuus, että paino ei nousisi aluksi :D Tämä tietysti vain omakohtaista pohdintaa :)

Repo, en mä stressaisi jos elintavat kunnossa :)

Joo kyllä mullekin neukkutäti sanoi kun oli sen +4kg, että normaalia että alussa nousee muutaman kilon. Varmaan sillä tarkoitetaan sitä vauvan tuomaa painoa, en tiedä.. mutta siis itse meinasin omalla kohdalla sitä, että keräsin alunalkaen tyyliin heti +5kg per neuvola, eli ihan liikaa sitä mitä pitäisi. Puolessa välissä oli jo varmaan 10kg tullut lisää, vaikka vauva painaa sen ~400g plus istukka ja lapsivesi, eli ei mene ihan nesteidem piikkiin enää se :D

Repo, ei kannata stressata. Stressihän tunnetusti lisää painoa muutoinkin. Kannattaa keskittyä muihin asioihin raskauden osalta ja jättää painon miettiminen vähemmälle. Ite huomasin nyt, ettei paino oo noussut kauheasti, kun en ole sitä ehtinyt miettimään/vahtaamaan (edelleen kotipuntarin mukaan +2 kg lähtöpainoon). Parasta tuon painon suhteen on kyllä ollut, kun oon vielä pystynyt kivuitta ja ilman outoja tuntemuksia juoksemaan. Siitä tulee vaan niin hyvä olo :happy:

Mulla on toistaiseksi paino pysynyt samassa mitä sitten raskautuessa, onneksi. Toivonkin ettei se vähään aikaan nousisi ja tuleehan tota hyötyliikuntaa useampi km päivässä kun kuskaan esikkoa pklle ja osan matkasta (1.5km) joudun taittaa kävellen x4pvässä.

Mää pistin itselle tavoitteeksi ettei paino nousisi yli 10kg. Viimeksi tuli 18kg, mutta söinkin ihan hirveesti sokeria. Tällä kertaa pitää olla fiksumpi :) Uskon että toisessa raskaudessa voi pitää painon paremmin kurissa jos edellisessä on elänyt epäterveellisesti ja nyt tekee toisin, mutta jos ekassa on tullut paljon painoa vaikka on elänyt terveellisesti niin tuskinpa painonnousuun voi sitten vaikuttaa. Silti ei kannata lopettaa terveellistä elämää koska paino nousee. Mua ainakin stressasi kauheasti ne ylimääräiset kilot raskauden jälkeen eikä ne lähteneet tippumaan ollenkaan ennen imetyksen loppua vuosi synnytyksestä. Hormonit kai esti painonpudotuksen.

Tänään neuvolassa punnitus; +4kg ja rv14+4. Yritän kyl myös kerätä vähemmän kiloja kuin aiemmin (18-20kg) tai ainakin syön terveellisesti niin eipä sitä enempään pysty :)

Huh, mun paino on vieläkin vain +1kg.

Inhottaa sitten seuraavan kerran mennä neuvolaan, kun sen vaaka näyttää muutaman kilon enemmän, mitä kotona aamulla alasti mitatessa. :D

Täällä hirvittää myös painon nousu! Esikoista odottaessa kerrytin yli 20kg . Myös lähtöpaino oli 8kg enemmän kuin nyt. Voin kylläkin syyttää tuosta painonnoususta omaa kamalaa ruokavaliota. Nyt koetan keskittyä, ettei se paino pääsisi kovasti nousemaan. Ihanne ois max. 10kg. Nyt rv 11+1 ja paino noussut n. 2kg.

hyhh.. ei olisi pitänyt käydä tälleen iltasella vaakalla.. periaatteessa olen vielki omissa normimitoissa, nyt mennään sellaisessa "menkkaturvotuksen" moodissa näemmä, eli sen muutaman kiloa päälle "normaaliolotilan". turvottaa kyllä vietävästi. eli alussa lähteneet vajaa pari kiloa on tullut takasin (se on hyvä juttu) ja sitten siihen päälle pari turbokiloa :wideyed: musta olis kovin kiva, jos mittari ei menisi missään vaiheessa pidemmälle kuin kutosella alkavalle lukemalle, silloinkin olisi varaa yhteensä kartuttaa sellaiset 14kg plussaa - aina parempi jossei niin paljoa tulisi. muuten oon syönyt ihan järkeviä, mutta valitettavasti ruisleipä on vaihtunut vaaleampiin kun se ruikkari vaan oksettaa.. :/ liikettä pitäisi alkaa lisäämään taas nyt kun olo on kohentunut jonkin verran.

Ekalla neuvola käynnillä tuli jo sellaset paasaukset mun ylipainosta ja painon noususta raskauden aikana, et huh huh. Tulee varmaan kivoja neuvola käyntejä,,,

mulla ei ihme ja kyllä sanottu mitään,vaikka bmi oli sen 28 ekassa neuvolassa... toki katto aiemman raskaudenkin tietoja siellä paino hurjasti vähemmän. Mutta haluaisin kartuttaa kyllä vaan ne pakolliset kilot tälle kertaa ei samaa melkein 25kiloa.... saas nähä miten sissin vielä käy! ruokavalio ei ole aivan kohdillaan edelleen huonojen olojen takia, mutta ihme kyllä painoa näyttäisi olevan nyt sellaset 2,5 kiloa lisää ekaan neuvolaan.... no ehkä se tästä vielä iloksi muuttuu. Jostain syystä kuitenkin tunnen oiekastaan koko ajan huonoa omaa tuntoa tämän hetkisestä painostani ja stressaan tulevaa kun paino nousee, vakka se nousiskin oikeista syistä!

Mulla nyt 13.vk menossa,painoa n.300g tullu lisää. Eipä haittas vaikka yhtä hitaasti nousis loppuajanki ku bmi 31.. esikosta nousi alussa tosi nopeesti mutta loppuajasta sain pidettyä painon nousun kurissa, ja kiloja tuliki yllätyksekseni "vain" 13kg. Nyt tavotteena sama tai vielä pienempi painonnousu. Viikolla syön terveellisesti mutta viikonloppusin tahtoo tulla mässäiltyä enemmän ku yhtenä päivänä.

Nyt 13+0, painoa on tullut kolmisen kiloa. Toki olin aika hoikassa kunnossa ennen raskaaksi tuloa ja ensimmäisellä kolmanneksella oli aika etova olo joten normaalisti koko ajan liikuskeluun en pystynyt ja aineenvaihdunta oli vähän sekaisin.

Paino ei oo viel noussu vko 14 menossa mut just neuvolassa sanoin et kyllä tulee nousee kun mulla kerryttää nestettä..eikä sille mitään voi.mutta todellakin toivon että ei tuu 20+kg tällä kertaa...:shifty:vuodessa ne pois lähtee mutta silti..
Nyt 167cm n. 61kg..katsotaan miten käy..:wink

Mulla oli tullut neuvoloiden välissä ihan vähän yli 1 kg. Tavoitteena on et ihan karseasti en paisuisi. Harras toive on myös välttyä turvotukselta, muuten joudun saikulle töistä.. Kotona en oo juurikaan käynyt vaa'alla, mutta kai se jossain vaiheessa pitää aloittaa..

Ystäväni kertoi, että ihan oliiviöljy olisi hyvää juuri raskausarville. Itse olin/olen sen verran laiska rasvailemaan niin en sitten tiedä oliko hyötyä vai ei :D
Täällä on menossa nyt 12+0 ja kiloja on tullut 2kg. Lievää ylipainoa löytyy. Lähtöpainosta 5kg ylimääräistä, jotta olisin ollut normaalipainoinen. Siis BMI:n mukaan, joka ei ehkä aina ole niin todenmukainen jos on esim. paljon lihaksia. :D Tänä kesänä oli tarkoitus päästä normaali painoon, mutta yllättäen ei enää huvittanut treenata. Ennen söin todella, siis todella terveellisesti. Sitten ei enää tehnyt mitään terveellistä mieli, vaan kaikkea roskaruokaa ym. No kappas kun olikin raskaana..
Edellisen raskauden aikana tosiaan lihoin yli 20kg ja lähtöpainoakin oli jo liikaa. Nyt hirvittää painon nousu. Oon hirveä leipä syöppö. Se on juuri se mikä itselläni nostaa painoa. Pitäisi jättää turhat hiilarit pois, mutta minkäs teet on hirveet hiilarihimot?

Mun työkaveri totes ykskantaan että "no älä liho", kun sanoin että taas edessä hirveä duuni saada kaikki pois mitä tulee..
Ihmiset jotka ei ole ikinä taistelleet painon ja mielitekojen kanssa, eivät todellakaan tajua mistä on kyse.. Mulla ei ole mitään ongelmaa pysyä ruodussa normaalisti, mutta juurikin raskaana on niin älyttömät hiilari himot ettei mitään järkeä. Ja se se on minullakin mikä sen painon saa nousemaan..

Mä oon kyllä nyt luovuttamassa taas. En vaan osaa. Painoa tulee lisää, vaikka mikään ei ole muuttunut paitsi jopa parempaan suuntaan ruuan ja liikkumisen kanssa. Nyt olis +5-6kg lähtöpainoon vaikka vielä vähän aika sitten +0-3kg. Kai mun pitää hyväksyä se, että mä vaan kerään kaiken kehooni raskausaikana, vaikka mitä tekisin :confused: Maha on kyllä valtava verrattuna esikoiseen, kai sen kohdun sisällön on pakkokin painaa? Ei näy nousu muualla kuin mahassa ja rinnoissa, mutta ahdistaa silti :(

Lillie, mulla on ollut ihan sama kahdessa ekassa raskaudessa. Painoa tullut molemmista sen 17-18kg vaikka ihan samalla lailla syönyt mitä ennen raskautta, jopa terveellisemmin. Nyt hirvittää että tuleeko vieläkin enemmän painoa tässä vikassa, kun kokoajan pitää syödä ettei tuu huono olo... Mutta koitan olla ajattelematta painoa, koska tää on mun vika raskaus ja yritän nauttia siitä, tuli sitten painoa tai ei :) ja jos neuvolassa aletaan motkottaa niin aion sanoa tiukkaan että mun painosta ei tarvi kommentoida :D

Takaisin