Pulinaa painosta ja sen hallinnasta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Repo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jep, mä ymmärrän sen, että on asioita joihin ei voi itse vaikuttaa, kuten nesteiden kertyminen raskausaikana, mutta silti tuntuu siltä, että tekee jotain väärin. En jaksaisi murehtia painosta, mutta ei se kivaa ole mennä synnyttämään yli 80kg kun normaalisti on sen reilu 50kg. Loppuaikakin on sitten niin tukalaa turvotusten ja vaatteiden kanssa, että haluisi itse kaikensa yrittää että saisi painoa vain sen tarvittavan..

Ärsyttävää kyllä, että pitää nyt tästäkin taas murehtia, eikä voi vain nauttia raskaudesta. Ehkä pitäisi unohtaa koko vaaka :rolleyes:

Mun tekis kauheesti mieli välillä syyä ihan just mitä huvittaa,just jotain roskaruokaa,leipää tms...mut ku on tässä valmennuksessa ja tarkka ruokavalio mitä pitäs noudattaa:( pöh!oon kyl alkanu miettii et jos ottas tässä nyt vaikka kerran vko sellasen päivän et sais syyä just mitä haluaa eikä kaikki ruoka menis vaa'an kautta..ois vähä"vapaampi" olo :D

Mä mieluusti söisin herkkujen tilalla vaikka kasviksia ja niitä dippailisin, kun tekee mieli napostella, mutta kuoriminen ja pilkkominen on niin pyllystä mun mielestä, että helpompi vaan ostaa se karkkipussi kaupasta :( +halvempaa!

Pitäis jostain löytää joku motivaatio alkaa kyttää tota syömistä ja ennen kaikkea syömään useammin kun 1-2 kertaa päivässä! :/

Mulla taitaa kompastuskivenä olla limut.. sipsit ja karkit ei niin kiinnosta, mutta limua voisin juoda veden sijaan ja elää sillä :rolleyes: Pitäisi varmaan nyt vaan vierottua kaikesta sokerista hetkeksi, kunnes oppii kohtuuden. Dippivihannekset maistuisi täällä myös ja muutama päivä sitten niitä teinkin, oli kyllä työläämpää kun sipsipussin aukaiseminen :D En oo sen jälkeen jaksanutkaan tehdä kun kilon porkkanoita kuorin.

Nyt oon myös tehnyt miehen kauhuksi paljon keittoja, täyttyy vatsa eikä oo niin raskasta ruokaa. Voisin kyllä elää pelkällä kasvisruualla, mutta reseptejä kaipaisi lisää mm. korvaamaan sitä ainaista makaroonia ja pastaa, mikä ei tee mahalle muutenkaan hyvää.

Voihan ruuan lisukkeeksi paistaa tai höyryttää kasviksia pastan sijaan :) Pakasteesta saa vaikka mitä valmiiksi pilkottuna, jos se pakastetun maku ei haittaa.

Kropan ois tarkoituskin kerätä rasvaa imetystä varten ja muutenkin vararavinnoksi raskausaikana, jotta vauvalle ja itselle riittää varmasti ravintoa. Rasva ylläpitää kylläisyydentunnetta, sekä sitä tarvitaan vauvan kehitykseen, varsinkin aivojen, joten se riittävä rasvan saanti kannattaa ehdottomasti muistaa! Itsellä ainakin jatkuva nälkä jos rasvaa tullut liian vähän syötyä, nyt toki täälläkin selvästi hiilaria tarvitsee kroppa enemmän.

Voi apua! Kävin tänään aamulla vaa'alla ja +7kg tullut lisää! :arghh: Nyt siis 15+2. Onko jollain muulla noussut paino näin paljon? Toki viimiset kymmenen viikkoa meni pääasiassa sohvalla pahoinvoiden ja tällä viikolla oon taas päässyt liikunnan pariin. Voisikohan se painon nouseminen tästä vielä tasoittua? :wideyed:

Täällä kans yks, jolla pitää varmasti alkaa raskauden edetessä noudattamaan varmaankin radille tarkoitettua ruokavaliota tai jotakin vastaavaa... Viime raskaudessa painoa kertyi noin 29 kg.:oops: Vauvakin oli sitten 4,4 kg.
Radia ei ollut, sain vain muuten kerättyä itselleni kivasti tuota elopainoa. Nyt olisi tarkoitus ettei pääsisi niin kovin nousemaan.. Mutta ei hyvältä näytä, sillä pahoinvoinnista huolimatta nyt oli noussut kilo kolmessa viikossa viime neuvola käynnillä.

IirisAmanda:

Mielestäni riippuu niin paljon omasta lähtöpainostasi että onko se liikaa. :)
Jos on hyvin hoikka, sanotaanko BMI alle 18 kun alkaa odottamaan, niin silloin se paino saa noustakin jonkun verran. Jopa aika paljonkin, näin olen käsittänyt. Korjatkaa joku, jos olen väärässä.
Vastaavasti taas itselläni kun on vielä edellisestä raskaudesta jäljellä "liika painoa", niin oman terkkarin kanssa oli jo heti alussa puhetta että kiinnitetään tässä raskaudessa huomiota painon kehittymiseen ja ruokavalioon... :)

Eiks joku 12-15kg ole se melko normaali raskausajan painonnousu? Toisilla kertyy enemmän ja toisilla vähemmän.

Mulla on noussut painoa melkei 10kg lähtöpainoon verrattuna ja nyt 16+3, tosin on myös paljon siit kii et meil on äitil ja siskol noussu raskausaikana paino ja paljon, liikunta ja ruokavalion tarkkailu ei oo auttanu ku painoa on vaan tullut.

Niin just. No, Itseasiassa meillä näyttäisi sitten olevan suvussa samaa juttua.. Kaksi raskautta takana, ekassa + 20 kg, toisessa tuo +29 kg.
Nyt aion kokeilla yrittää, josko jotenkin saisin hillittyä painon nousua...
Saa nähdä onnistuuko, vai kertyykö sitä silti yhtä paljon kuin aiemmissa! Ei siis tietenkään mitään dietti juttuja, vaan normaalia terveellistä ruokaa, panostan proteiiniin ja hyviin rasvoihin, sekä liikuntaa sopivasti jos vain pystyy sitä harrastamaan. Ihan normaalisti olen kyllä aiemmissakin raskauksissa syönyt ja elänyt, mutta jos tässä jaksaisi panostaa enemmän. :)
Aina sopii suunitella :wink:grin

Tähän vielä pakko lisätä, vähän ohi kyllä aiheesta...
Mutta mutta, mikä on tämä jäätävä sushin himo??:hungry: Ollut koko raskauden.
Mietin jo, että johtuukohan yhä jatkuvasta pahoinvoinnista, että tekee mieli jotakin suolaista ja viileää..?
Vai yrittääköhän kroppa kertoa jostain puutostilasta..?
Onko teillä muilla ollut samaa? Tai vastaavaa?

Mun äidillä tullut painoa kahdesta aikanaan 9kg/raskaus, eli ei juurikaan mitään. Ja ollut aina tosi hoikka.

Mulla molemmissa tullut n17kg ja ihan vastaavalla syömisellä kuin ennen raskauksia. Nyt oon ollut huonovointinen ja kokoajan on pitänyt syödä (mitä ei siis aiemmista ole ollut), joten saa nähdä mihin paino nyt nousee. Nyt 14 viikkoa täynnä ja paino noussut n 2kg. Oon normaalipainoinen, bmi jossain 21-22 normaalisti.

Sama mulla että pahoinvointiin auttoi vain syöminen ja epäilen, että siitä voisi johtua ainakin kilot osittain. Oon normaalipainoinen myös että ei ainakaan hoikkuudesta johdu painonnousu o_O neuvolassa oli tiistaina plus kuusi kiloa, ja nyt alle viikossa tullut taas kilo lisää, vaikka oon päässyt liikkumaankin. Alkoi vaan ahdistamaan kun kuvittelin, että ei olis tiistaista noussut :arghh: pitääkin kysyä äidiltä miten sillä nousi paino..

Tähän vielä pakko lisätä, vähän ohi kyllä aiheesta...
Mutta mutta, mikä on tämä jäätävä sushin himo??:hungry: Ollut koko raskauden.
Mietin jo, että johtuukohan yhä jatkuvasta pahoinvoinnista, että tekee mieli jotakin suolaista ja viileää..?
Vai yrittääköhän kroppa kertoa jostain puutostilasta..?
Onko teillä muilla ollut samaa? Tai vastaavaa?
Niin ja mun tekee mieli graavilohta (ja ruisleipää)... :hungry:

Ma olen karsinyt ihan hillittomasta pahoinvoinnista ekan kolmanneksen, joten soin mita mieli teki ja mika alhaalla pysyi. Jos on kovin pahoinvoiva, taalla sanottiin, etta sitten syo ja juo mita pystyy. Tarkeaa on saada riittavat kalorit ja vitamiinit ja mineraalit.

Nyt kun pahoinvointi on hellittanyt, olen huomannut, etta minulla pahoinvointi pysyy hallinnassa, jos syon proteiinipitoista ruokaa, juon riittavasti vetta/teeta (tai laimeaa vahasokerista mehua) ja rasvaa (vaikka kourallinen pahkinoita tai vahan normaalia enemman oliivioljya). Esimerkiksi jugurtin olen vaihtanut jugurtti-rahkasekoitukseen (jugurttia laitan vahan vain maustamaan). Aamupalalla laitan mukaan lusikallisen pahkinoita ja kauraleseita ja hedelmaa. Valipaloilla yritan valttaa viljatuotteita, koska niista saan mahani sekaisin tassa raskaudessa - otan hedelmaa, jugurttia ja pahkinoita. Lisaan leseita mukaan jos on kovin nalka. Lounaalla ja illallakin syon enemman mieluummin perunaa ja riisia, jostain syysta pasta ja leipa eivat nyt oikein sovi minulle. Luulen, etta syon suht. oikein, koska oloni on hyva. Kayn ensi viikolla viela ravintoterapeutilla tarkistuttamassa, etta saan kaiken tarvitsemani.

Olen normaalipainoinen eika minulla ole silla tavalla koskaan tarvetta tarkkailla painoani. Mutta valilla kavin huvikseni katsomassa. Esikoisen kanssa taisi painoa tulla se 15-17 kg. Taalla vain tuumasivat, etta mita pienempi on, sita enemman painoa yleensa tulee. Pikkuvauva-aikana karsin todella painostani enka onnistunut sita karistamaan monista yrityksista huolimatta. Kunnes sitten menin ravintoterapiaan ja opettelin uuden tavan syoda. Nyt olen viikolla 14+3 ja lahtopainoon on tullut +1,5 kg. Toivon, etta talla kerralla paatyisin tuohon +12 kg... Mutten aio ottaa asiasta stressia. :)

Nuo "no, ala liho"-kommentit ovat kylla jaatavia. Se on kumma, miten monella on mielipide asiaan. :) Mutta kukaan ei voi metabolialleen ja mielihaluilleen kovin paljon mitaan - kaikki on kiinni tasapainosta, joka kylla raskauden aikana jarkkyy jokaisella, mutta kuinka paljon ja miten keho siihen reagoi vaihtelee.

Mä en oo lihonut vielä yhtään verrattuna ekaan neuvolaan.. Toki olin sitä ennen kerryttänyt 3 kg turvotusta. Mut sen jälkeen paino on pysynyt samassa vaikka oon syönyt enemmän kuin normaalisti ja liikkunut vähemmän. En ymmärrä, mut en kyllä valitakaan. :)

Siis raskausaikanahan aineenvaihdunta hidastuu ja elimistö käyttää tehokkaammin ravinteet (ja kaiken ylimääräisenkin) hyödyksi. Toisilla kroppa kerää enemmän nestettä, rinnat saattaa kasvaa enemmän, kohtu isompi jne, että yksilöllisiä eroja voi olla paljonkin. Itse kans sitä mieltä, että kun syö terveellisesti ja liikkuu, niin tulee mitä tulee. Mulla ollut kroppa lähes entisensä 6kk synnytyksestä kolmen edellisen kohdalla, eikä tarvitse kun normaalia liikuntaa ja terveellistä ruokaa :)

Takaisin