Pulinaa painosta ja sen hallinnasta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Repo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Siis raskausaikanahan aineenvaihdunta hidastuu ja elimistö käyttää tehokkaammin ravinteet (ja kaiken ylimääräisenkin) hyödyksi. Toisilla kroppa kerää enemmän nestettä, rinnat saattaa kasvaa enemmän, kohtu isompi jne, että yksilöllisiä eroja voi olla paljonkin. Itse kans sitä mieltä, että kun syö terveellisesti ja liikkuu, niin tulee mitä tulee. Mulla ollut kroppa lähes entisensä 6kk synnytyksestä kolmen edellisen kohdalla, eikä tarvitse kun normaalia liikuntaa ja terveellistä ruokaa :)
Voi, kunpa itelläkin kävisi noin :shy:

Mä olin myös esikoisesta -4kg lähtöpainosta 9kk päästä synnytyksestä ja kiloja tuli raskausaikana yli 20kg, mistä itse aiheutettuja oli kuitenkin vain 3-5kg. Nesteet kertyy, aineenvaihdunta hidastuu eikä sille oikeen muuta voi kun yrittää elää mahd. terveellisesti :) Nyt joka tapauksessa haluan yrittää pysyä alle 20kg ja esikoisen neuvolakorttiin verrattuna oon jo pari kiloa voitolla viikkoihin nähden.

Täällä kans hermoja kirraa paino ja neuvolan puntarista on hyvää vauhtia kehkeytymässä vihollinen. Neuvolassa kyllä sanottiin että paino nousee normaalisti ja ei tarvi stressata, mutta on itellä nii turvonnu ja pöhöttyny olo koko ajan :( Pään sisällä se tämäki vika eniten haittaa :D Ei muutako pitempää aamulenkkiä huomenna, tuulettuu ajatuksetkin :)

Nitella, mulla on samantyylinen olo ollut. Niin jotenkin pöhöttynyt. Sitten kävin puntarilla ja siellä olikin vain se 1,5 kg. Sen jälkeen helpotti - tässä tilanteessa tieto auttoi :)

Jos on turvotusta, niin lenkkeilyn lisäksi riittävä juominen poistaa ylimääräistä turvotusta/nesteitä. Itellä ei aluksi uponnut vesi niin hyvin kuin ennen, mut kyl mä nykyään pyrin sen normaalin 3-4l juomaan, liikunnan/hikoilun määrästä riippuen.

Viikonloppuna kävin puntarilla ja -1,5 kg oli tulos rv14 verrattuna, siis n. kk takaperin. Tänä aamuna oli taas +1kg. Ihmeellisesti heittelee, nestettäkö sitten vai mitä lie. Toisaalta vatsa taisi toimia viime viikolla paljon paremmin...

Herttinen, mulla on tullut nyt vähän reilu 5kg raskauden alusta. Sillon alussakin olin jo hieman ylipainon puolella, olisiko bmi ollut 25 hujakoilla. Kohta ollaan vasta puolivälissä raskautta. :confused: Huhhuh!

Tännekin on tullu 5-6kg ja bmi oli kyllä jo valmiiksi 25 luokkaa. Jotenkin en silti jaksa sitä hirveesti stressata, tosin jännittää vähän mitä mun sisätautilääkäri sanoo, se kun jo viime raskaudessa painonnousua aika kärkkäästi kommentoi, vaikka lopulta sitä tulikin vaan 10kg :D Alussa nousi viimeksikin nopeesti. Mulla on kyllä aineenvaihdunta ihan jumissa, vatsa kyllä toimii, mutta jotenkin vaan tuntuu, että nestettä kertyy ihan joka paikkaan. Stressi tekee mulla aina tän, että kroppa vaan jumittuu täysin. Mutta ehkä tää taas helpottaa raskauden edetessä.

Ite kans juon vettä jatkuvasti, välillä kun juo pari lasia vettä peräkkäin, niin tulee huono olokin kun niin ähkyyn menee :D Oon tässä itse diagnosoinut että jos vetää jotain vehnäjauhohöttöä paljon, ni sillon turvottaa ja elimistö vettää iha jumiin. Yritän vapaapäivinä vältellä sitten nuita vehnäjauhoja, mutta työputken aikana en jaksa suuremmin katsoa mitä suuhun laitan, vaan aamulla kun tuun väsyneenä töistä, ni siihen se menee että syön muroja "iltapalaksi" ja lähen nukkumaan :D Myöskään työvuoroputkien aikana ei tuu koiraa ulkoilutettua, mies hoitaa koiran sillon, että ite saan nukkua rauhassa.

Äsken kävin kanasalaattivermeet ostamassa, siitäpä sitten töihinki asti tekee evästä itelle, ni jospa ei tarvis töissä leipää mussutella :)

Mulla on paino pysynyt samassa, onneksi. Ylipainoa on ihan tarpeeksi ja toivon, että nytkin kilot tulisi vikojen viikkojen aikana, kuten kuopuksesta tuli. Ne kyllä lähti kahdessä viikossa synnytyksen jälkeen, mutta ahdistava olo silti kun tietää ettei itse kauheasti voi vaikuttaa muuta, kun syömällä terveellisesti eikä sekään välttämättä auta.
Mulla tosin tulee päivässä melkein 4km kävelystä hyötyliikuntaa kun vien esikkoa päiväkodille. Toivon, että sillä on edes jotain vaikutusta painoon. :(

Nyt on mullakin tullut kilo ensimmäisestä neuvolasta, koti vaa'an mukaan. Saa nähdä mitä neuvolassa näyttää taas ensi viikolla.. :D

Oon ihan tyytyväinen tähän kyllä. :)

Ehheh, mulla on tullut painoo 5-7kg, riippuu laskenko minkä alkupainon mukaan, kun se vaihteli ennen raskautta 70-72kg välillä :D Positiivista kuitenkin, että viimeisen kk aikana kuitenkin tullut vaan kilo. Mä vaan turposin taas heti plussan jälkeen :D

Tänään olin lääkärineuvolassa ja ensimmäisestä neuvolakäynnistä painoa oli tähän päivään saakka tullut vain 350g! Oli kyllä erittäin positiivinen yllätys, kun kuvittelin, että painoa olisi tullut ainakin se pari kiloa.:)

Tämän päiväiseen neuvolaan oli paino laskenut kilon ekasta neuvolasta. Arvasin jo mennessään, että saarna odottaa.:shifty: :hilarious:

Vielä mennään maltillisissa kiloissa, reipas +3 kg lähtötilanteeseen. Puntarilla käyn kohtuu harvoin, kun edellisessä raskaudessa varmaan päivittäin. Syönyt olen kaikenlaista, mutta koettanut pyrkiä terveellisiin vaihtoehtoihin pääsääntöisesti. Omalla kohdalla tuo liikunnan mukana säilyminen näinkin pitkään suhteellisen ennallaan on ollut todella tärkeää. Saa tuota aineenvaihduntaa heräteltyä ja pysyy virkeämpänä. Toki elämä itsessään on muuttunut esikoisen myötä myös aktiivisemmaksi. Ei enää ehdi ottaa yhtä rennosti sohvannurkassa kuin esikoista odottaessa :grin Mutta eipä tuo nyt karttunut vähäinen kilomäärä ole mikään tae sille, etteikö noita kiloja vielä ehtisi kertyä.

Tänään oli neuvola, ja kiloja kertynyt lähtöpainosta noin 6kg. Nyt siis rv19+3. Yritän jättää nyt herkut pois, vaikka en oo tähänkään saakka syönyt kuin pari pullaa viikossa ja muuten aika terveellisesti... Ruisleipä tosin on lipsahtanut vaalean puolelle, yritetäänpä palata siinäkin takaisin ruotuun... Ja sit lihoo minkä lihoo :)

Eilen räknäilin että vähän päälle 3kg tullut painoa lisää alkuun verrattuna. Bmi oli lähtiessä n. 25 mullakin. Syön aika paljon makeaa mutta kyllä silti terveellisesti, aterioita ei karkit korvaa. Paitsi kerran kävi niin. :)

Kukaan ei ole painoani ihmetellyt suuntaan eikä toiseen mutta silti sitä pitää itsekin vahdata, ärsyttää.

Rupesin laskeskelemaan, että painon on tästä lähtien pakko nousta vähintään puoli kiloa viikossa, että tulee edes se +12kg täyteen. Huomenna on puoliväli ja paino on alkupainosta noussut kaksi kiloa. Se kyllä putosi pari kiloa pahoinvointiaikana , mutta on nyt viime viikkoina puskenut tasaisesti ylöspäin.

Tällä viikolla on useampana päivänä ollut kunnolla nälkäkin pitkästä aikaa, joten jospa pieni vaatii kasvuravintoa.

Mulla oli tullut 7kg viikkoon 15 mennessä, ja olin ihan kauhuissani. Nyt viikko 18 ja paino ei oo enää tosta noussut, mahtavaa! :p

Takaisin