Pulinaa painosta ja sen hallinnasta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Repo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla myös +4kg, mutta normaaliahan se on.. turvotus, nesteet, verimäärän lisääntyminen ym. mitkä nostaa sitä painoa heti alkuraskaudessa. Aattelin olla nyt ihan huolehtimatta painosta, kunhan se pysyy vähintään puoleen väliin asti samassa. Voisihan sitä vähän paremminkin syödä, mutta minkäs teet kun himot on tällä kertaa rasvainen ja suolainen :D

Mä punnitsen kotona aamulla ja ei tarvitse neuvolassa käydä enää vaa'alla. Th sanoi just tota, että ei se päiväpaino kerro oikein mtn, pääasia, että samalla vaa'alla punnitsee :) Mulla tainnu nyt joku 2-3kg jäädä paino plussalle normaalista, yleensä siis tuon verran turpoan ennen menkkoja.

Mä käyn ite kanssa kotona aamulla vaa'alla, enkä sen kummemmin välitä, mitä neuvolan vaaka näyttää.
Mulla tuli viime raskaudessa heti ennen plussaa jo 2kg painoa ja sama juttu kävi nytkin, tosin nyt on sitten turvotusta vähän vielä enemmän kuin viimeksi. Eniten mulla tuli painoa heti alussa, tyyliin 24 viikolle asti, sitten paino ei enää pahemmin noussutkaan ja lopulta mulle tuli vain 9-10kg, vaikka tosiaan rv20 tais olla jo tullut ainakin 5kg :)
Alkuraskausi meni viimeksikin nukkuessa ja maatessa, niin heti kertyy jotenkin neste enemmän.

Ei kannata välittää siitä neuvolan punninnasta, sillähän ne seuraa vaan suuntaa antavasti ja toki siinä käydään sitten aina tamineet päällä ja useimmiten juuri syöneenä. Viime raskaudessa punnitsin kans aina kotona kun vaihtui neuvolakin välissä. Kyllähän se vaaka näyttää väkisin n 2kg plussaa neuvolassa kun on vaatteet päällä sekä juonut ja syönyt jne vs kotona punninta nakkena ennen aamiaista (kuten itse omaa painoani olen aina seurannut).

Mullakin neuvolan vaaka näytti +3kg, mutta hoitaja sanoikin sen laskevan yläkanttiin ettei tarvitse huolestua :D mut oli se kiva siinä kun kysyttiin että paljon painat ja sen jälkeen punnittiin; "oho empäs näköjään painakaan" :D

Mulla tulee seurattua painoa säännöllisesti muutenkin, joten neuvolan suuntaa antavat ei paljoa hetkauta. Oma vaaka näyttää onneksi enemmän kuin kaikki muut vaa'at, joten neuvolassakin oli ihan positiivinen yllätys, kun paino oli sama kuin aamupaino kotona.:grin

Aamupaino on tippunut kaks kiloa plussaamisesta, vaikka ei ole liikuntaa pystynyt harrastamaan. Herkkujen syöminen on jäänyt, kun ei mikään oikein maistu. Eikä salmiakkia sais syödä...

Hyrrä2, oon niiin samaa mieltä! Painoa on tullut lisää kun menkkoja ootellessa tuli ns, "menkkaturvotus", joka ei oo lähteny mihinkää ja toi 3kg tullessa. :( Täytyy alkaa taas kattelee et mitä suuhun laittaa ja punnitteen ruuat. Myöksin se liikunnan lisääminen!! Loppuu ne tekosyyt nyt, prkl!

Nii joo, tuosta puntarihommasta vielä, aamulla itekin otin tyhjällä mahalla punnituksen ja sit muutama tunti myöhemmin aamupalan jälkeen ja päivävaatteet päällä näytti neuvolan puntari 2kg enempi. Kyllä sieppas ku se lukema meni neuvolakorttiin :D

Se on niin inhottava tunne, kun neuvolassa otetaan paino ja se on niin korkea verrattuna omiin punnituksiin. Tulee semmoinen fiilis, että tekisi mieli paastota ennen neuvolaa, ettei nää niitä lukemia.

Nyt, kun sain kerrankin mitattua aamu painon niin on sitä tullut näköjään 1kg. Ois saanut olla tulematta, kun on vielä esikon raskauskilot! :D

Onneksi nuissa omissa punnituksissa aamupainoon on tullut lisäystä ainoastaan 1,5 kg. Tässä raskaudessa en todellakaan aio stressata painostani, koska ei se sitten viimekädessä ole edes itsestä kiinni, jos kroppa päättää rueta keräämään nestettä. Mutta haaveilla varmaan sopii siitä +10 kg (eikä +17-19 kg, niin kuin viimeksi) :rolleyes:

En tiedä liittyykö tämä nyt painoon ja sen hallintaan, mutta kysynpä muitenkin että milloinkahan ootte joutunu alkaa osteleen isompia housuja? Tai milloin ootte siirtynyt ihan mammavaatetukseen? Itse olin nimittäin äsken muka laittamassa farkkuja jalkaan, ni oli kyllä niin tiukat ja epämukavat jo, että oli pakko ottaa pois :/ Kesäkuussa olen ite kyllä viimeksi farkkuja käyttänyt, tykkään kesäisin olla rennommissa vaatteissa, vaan nyt ku oli tarkotus lähtee shoppaileen, ni ei huvittais collareissa mennä :(

Mä toivon, että pärjään omilla farkuilla ainakin puoleen väliin.

Esikoisesta käytin parei omii farkkuja ihan loppuun asti, mutta ekat äitiyshousut taisin ostaa rakenneultran jälkeen?

Ekasta meni loppuun asti omat farkut, tokasta rv10 asti mammafarkut ja vaikka ei paino noussut, niin lantio levisi 34-->42 o.O Kolmannesta taisin kans jollain rv10 vaihtaa mammahousuihin. Nyt menee vielä omat farkut, mutta tuntuu alavatsalla tosi ikävältä, että kai se ois mammafarkkuihin vaihdettava :) Nyt siis 11+5

Täällä farkut ovat puristaneet jo yli viikon verran ja suuriosa vaatteista tuntunut muutenkin epämukavilta ja tiukoista. Mun on pitänyt käydä tällä viikolla ostamassa mammavaatteita mut oon ollut niin puhki duunin jälkeen ja eilen sain vielä flunssakin. Viikonloppuna olis tarkoitus päästä shoppailemaan :)

Mää otin mammafarkut käyttöön jo rv 6 :D Kyllä mulle siis normi farkutkin menee, mutta muka tuntuu mahassa tyhmältä ja kiskon housuja koko ajan ylemmäs, kun muka painaa johonki :)
Esikoisesta otin myös jo rv10 mammafarkut käyttöön.

Mulla on vaan se alle 7kk esikoisen syntymästä niin maha on nyt ihan jo pullahtanut esiin. Ja tänään kun vedin voimakkaasti vatsaa sisään, mulla ihan kramppas vatsalihakset ja huomasi, että ne ei kyllä enää oo omalla paikallaan, vaan selkeesti on jo alkanut jotenkin löystyä --> maha pömpöttää ja näkyy ihan selvästi jo nyt.. Tänään siis 9+4

Esikoisesta ehkä rv18-19, nyt rv13 asti mammikset, eikä toivoakaan normifarkuista.. samoin paidat nousee napaan ärsyttävästi jo, esikoisesta meni xs paidat läpi raskauden, mutta ehkä se johtuu siitä ettei maha oo vielä sellanen tasainen pallo mikä pitäis paidat alhaalla.

Kaikki ahdistaa ja puristaa, koko ajan tuntuu kohdussa sellasta inhottavaa kasvukipua.

En kyllä tarkalleen muista, milloin esikoisesta siirryin mammafarkkuihin (ehkä joskus rv12 jälkeen..). Nyt kun on tuo muuttorumba edessä, niin en tiedä, mihin oon aikoinaan nuo housut pakannu, joten pakko kärvistellä muuton yli tavisfarkuilla. Autossa istuessa on kyllä vaan pakko avata housut, niin ikävästi jo vatsaa painavat. Lienenpä ollut näky muutamaan otteeseen liikennevaloissa housuja kiinni kuroessa :grin

Noniiin, että melko aikaisin on mammavaatteisiin porukka kuitenkin siirtynyt. Onpa huojentava tieto! :D :) Onneksi mulla farkkuhameet oli vielä hyvn päälle istuvia, ni niitä voi pitää paksujen sukkahousujen kanssa vielä hyvinkin. Farkut taidan sulloa johonkin piiloon ja koitan tottua ajatukseen että ne on liian tiukat... :( :D

Se on kyllä kumma miten se lantio ottaa ja levenee heti :eek: mulla on raskausarpia vaan jenkoissa ja siitä alaspäin pakaran ja reisien alue. Loppuajalla vielä meni sellaset farkkuleggari tyyliset housut muuten, mutta ei vaan menny pepun yli vaikka kuinka kisko, kun lantio otti kiinni. Vasta parin kk päästä synnytyksestä meni taas.

Joo mullakin repesi reidet ja jenkat jo puolen välin tienoilla tosi nätisti! :D ja totta kai koko mahan alue piti koristaa raskausarvilla ihan lopussa! :)

Takaisin