Pulinaa painosta ja sen hallinnasta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Repo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Yks sokerihiiri täällä kans!
Esikoisesta +30kg, ei kiitos sitä samaa enää!
Tosin vauvasta ja siitä aivan sairaasta turvotuksesta oli varmaan jo yks 15kg, jotka lähti parissa viikossa, loput ihan silkkaa läskiä :grin
Nekin on nyt lähteny, en haluais taas olla yhtä iso..
Kotona raskaana ollessaan sitä vaan roikkuu koko ajan jääkaapilla, ja en omista itsekuria ollenkaan :sad001

Esikoisesta kiloja tuli rv 16 mennessä 2-3 kg, kun piti pysyä itselleen tiukkana, että sai hääpuvun vetskarin menemään kiinni :grin Häämatkalla homma kyllä sit riistäytyi käsistä ja sen yhdeksän päivän loman aikana taisin kerätä 3-4 kg lisää painoa..:oops::rolleyes: Jospa nyt kilot kertyis vhän tasaisemmin ja jospa tuota turvotusta ei tulisi nyt niin paljon. Siitä 17-18 kg mitä esikoisen osalta kartutin, ensimmäiset 7-8 kg lähti kyllä ensimmäisen parin viikon aikana, kun enin pöhöys kropasta hävisi. Mutta en kyllä voi sanoa, että olisin koko tuona raskausaikana itseäni kovin viehättäväksi kokenut, sen verran turvonnut olin sen rv 16 jälkeen.

Voihan pokemonit ja niiden paluu :hilarious: Oon ysikyt luvun lapsi, joten lapsuus koettu pahimman pokemonbuumin aikaan ja jatkuu vaan! Ja hyvä niin! Kahdessä päivässä yli 10km talsittu koko perheen voimin, kun kerrankin on jotain tekemistä lenkillä :grin Ehkä tää on nyt se keino pysyä liikkeellä, toivottavasti ei heti lopahda :grin Huomenna kokeillaan pyöräilyä!

Me kans käytiin pokemon-lenkillä eilen :grin.
Muutoin on kyllä ruokavalio edelleen päin peetä. Nää pahoinvoinnit ei yhtään helpota asiaa, mut yritän silti ainakin vihreitä syödä ja marjoja riittävästi.

Minä antaisin semmosia vinkkejä, että muistaa juoda vettä tarpeeksi, syö säännöllisesti ja kiinnittää huomiota ravinnon laatuun. Erityisesti riittävä rasvan määrä on tärkeä pitämään verensokeriheittelyt ja sitä kautta napostelutarpeen kurissa :)

Komppaan kanssasiskoa, juokaa, juokaa ja vielä juokaa, syökää hyvin ja ennenkaikkea oikein. Itsellä ylipainoa yli 10 kg, mutta tämä alkuraskaus etomisineen antaa oivan ponnistuslaudan kevyelle laihdutuskuurille, herkut ei maistu ei sitten millään. Esikoisenkin kanssa laihduin lähes 5 kg, jotka otin sitten pojan syntymän jälkeen takaisin korkojen kera..tällä kertaa ollaan viisaampia ja yritetään elää terveellisesti alusta loppuun ja vielä lopun jälkeenkin :p

Nyt jo tullu 2kiloo painoo lisää :arghh: mut ku on tää ällö olo niin pistää suuhun just sen mitä tekee mieli jotta olo vähän helpottuis..

Onko täällä jutteluissa ketään joka ois oikeasti ylipainoinen heti lähdöstä asti?
Normaalipainoisen odottajan ei tarvii stressata painon noususta, joska fiksulla ruokailulla ja ihan siitä ilosta että on lapsi kohtu vesi ja lisääntyneet kudosnesteet ,tulee noin 12-15 kiloa. Jos on reippaasti ylipainoinen,on järkevää puhua tuosta 5 kilon painonnoususta.

Ajna, minä oon ainakin. Tähän en kehtaa edes sanoa paljonko painan, mutta mutta..
Painonnousu ahdistaa ja stressaa vietävästi. Onneksi nlatäti on sama joka oli kuopuksesta ja tietää mun pudottaneen 30kg ennen kuopuksen odotusta. Nyt vaan painoa on taas se mitä oli kun lähdin synnyttää kuopusta. :(

No minä oon merkittävästi ylipainoinen, vuoden alusta saanu 10kg pois koska mun diabeteshoitaja on niin ihana ja kannustanu muutoksiin. Samalla linjallahan tässä jatketaan,koska mulla jäi diabetes päälle oltuaan 5 kertaa radi.
Mä räjäytin potin heti esikoista oottaessa, 28-30 kiloo... mä söin aina jotain kun mul tuli se pahan olon tunne,ja koska ei ollut viel perhettä niin syötiin grillillä ym paljon..

Radi raskauksissa painonnousu ollut 8-13kg niin ja kolmosen odotuksessa tein jonkun taikatempun että mulle tuli painoo 3 kiloo ja vauvakin oli yli 5 kg :)

Mut tosiaan painonhallinta on mulla elämänmittainen proggis ja raskausaikana erityisen tärkeää kun on kyse vauvasta.Voin sanoo että ne "sokerikuorrutetun" vauvan alkuajat ei oo hääviä ,ja toki itse jaksaa paremmin mitä vähemmän ylimääräsiä kauppakasseja joutuu kantamaan.

Ylipainoa on sen 10 kiloa tässä kohtaa. Sukurasite diabetekseen ja ekassa raskaudessa sokeriarvot hilkulla, silloin ei ollut ylipainoa yhtään lähtötilanteessa. Painoa tuli raskauden aikana sen 22 kg. En tiiä mikä kenenkin mielestä on oikeasti ylipainoa, onko se sit 5, 10, 20 tai 50 kiloa. Toiset ahdistuu pienemmästä kun toiset, ja erilaisista syistä. Toisia nyppii ulkonäkö, toisia terveys. Ei se haittaa, kyllä tänne mahtuu jokainen vertaistukea kaipaava :). Mut siinä peesaan et kannattaa muistaa syödä normaalia ruokaa ja vältellä eineksiä. Kasvikset, marjat, proteiinin lähteet ja rasva. Niinkuin joku viisas juuri kirjoitti kolumniinsa, syöminen lähtee päästä. Nimim. Tänään mua otti päästä ja söin sipsipussin (sisällön). Tämä on mun ongelmani syvin olemus.

^aivan sama ongelma on mulla. Oon kunnon tunnesyöppö ja joskus kärsin mm. ahmimishäiriöstä.

Itsellä pituutta 160 ja painoa 80! Aikaisemmissa raskauksissa radi ja sain painon pysymään samana ekassa Neuvolassa ja synnyttämään lähtiessä, Ruokavalio! Katsotaan miten käy nyt.

Pakko kysyä, että millasella ruokavaliolla oot saanu pysymään samana? Söitkö koskaan mitään hyvää?

Mä en kyllä hallitse painonhallintaa ollenkaan.. esikoisesta olin yksin kotona, mies poissa ja söin himoon porkkanoita ja tein itselleni vain ruuan, jota sitten kerran tai kaksi kertaa päivässä söin. Nyt syön sen neljä kertaa päivässä pieniä annoksia säännöllisesti ja ei, sama homma. Painoa vaan tulee eikä edes nesteet poistu.. :mad:

Pakko kysyä, että millasella ruokavaliolla oot saanu pysymään samana? Söitkö koskaan mitään hyvää?

Vastaan omasta puolesta vaikket minulta kysynytkään, että oli sit radi tai mikä niin kun asettaa omaan päähän ymmärryksen et esim karkkia ei tarvi....ei se tee ees tiukkaa. Raskaana ollessa kuluttaa vähän enemmän niin kun se ruokavalio...niin hyvin toimii. Toisaalta mulla oli myös liikunta mukana siinä mis tuli vaan 3 kg

Toi on just se yks pointti, että mikä on omasta mielestä hyvää. Mä tykkään syödä terveellisesti, koska terveellinen puhdas ruoka maistuu hyvältä ja siitä tulee hyvä olo. Sit jos välillä on tarjolla jtn törkyä, tulee siitä tosi huono olo, vaikka kuinka vähän syö. Itellä toimii kun syö ihan normaalia ruokaa ja liikkuu säännöllisesti, vaikka edes vähän. Rasvattomia tuotteita meillä ei käytetä, kaikki täysrasvaisena, ei mtn kevyttuotteita, paljon kasviksia ja vihanneksia, täysjyväviljaa, hedelmiä rajoitetusti. Sitten välillä leivotaan jtn hyvää, tai ostetaan niitä muiden määrittämiä "herkkuja" mistä lapset pitää, mutta todellakaan niitä ei mätetä kaksin käsin. Ruuan kuuluu maistua hyvältä ja täyttää maha, eikä olla mtn pakkopullaa ja stressiä aiheuttavaa :)

Toi on just se yks pointti, että mikä on omasta mielestä hyvää. Mä tykkään syödä terveellisesti, koska terveellinen puhdas ruoka maistuu hyvältä ja siitä tulee hyvä olo. Sit jos välillä on tarjolla jtn törkyä, tulee siitä tosi huono olo, vaikka kuinka vähän syö. Itellä toimii kun syö ihan normaalia ruokaa ja liikkuu säännöllisesti, vaikka edes vähän. Rasvattomia tuotteita meillä ei käytetä, kaikki täysrasvaisena, ei mtn kevyttuotteita, paljon kasviksia ja vihanneksia, täysjyväviljaa, hedelmiä rajoitetusti. Sitten välillä leivotaan jtn hyvää, tai ostetaan niitä muiden määrittämiä "herkkuja" mistä lapset pitää, mutta todellakaan niitä ei mätetä kaksin käsin. Ruuan kuuluu maistua hyvältä ja täyttää maha, eikä olla mtn pakkopullaa ja stressiä aiheuttavaa :)

Komppaan!!
Hauskasti omakin elimistö oppi erottelemaan mikä on hyvää ja huonoa, tosi nopsaa, voi sano että nyt puolen vuoden jälkeen omasta sokeripuhdistuksesta, mun kroppa ja mieli, torjuu ajatukset esim pullasta taikka muista sokeriherkuista. ennen söin kevyesti Ikeasta saatavan punssirullapaketin yksin,ja samantien, nyt jos muut niitä ostaa,saatan pikkunirkuman maistaa, ja se siitä. Se on kummallista.Samaten ruuan kanssa, automaattiohjaus toimii niin paljon selkeämmin ton sokerivieroituksen jälkeen. Paino hissukseen putoaa koko ajan,toki on minulla sitä pudotettavaaksin.Laihduttanut en oo päivääkään tämän puolen vuoden ja -10 kilon aikana.

En muuten osta karkkia lapsillekaan, tajusin viimein mitä hermomyrkkyä se puhdas sokeri on.

Mun silloin tällöiin herkkuni on pala vaniljajädeee ja voi pojat,se on niin riittävästi! Leivonnaiset on ihan liian raskasta kamaa mun elimistölle nykyisin enää.

Mulla on vielä pari esikoisen raskauskiloa jäljellä. Nyt haluaisin alkaa tsemppaamaan ruokavalion suhteen ja liikkumaan paljon enemmän!

Vielä ei ole ainakaan kiloja tullut, onneksi. :D

Herkuttele en hirveästi, mutta saatan syödä kerran tai kaksi päivässä ja siinä se.

Mulla on ihan ruokanälkä monta kertaa päivässä ja syön jos siltä tuntuu. Tänään on ollut ruokarytmi sekaisin kun olen reissussa ja nyt alkaa tuntua, että on nälkä. Uni ei tule nälkäisenä eli pakko etsiä syömistä vielä. Onneksi on käsilaukussa nopeita eväitä mukana. Muutakin kuin karkkia, sitä valitettavasti vedän automatkoilla.

Sori en oo hetkeen päässyt tänne foorumille :( mutta siis lääkäri kielsi KAIKEN :D en siis syönyt herkkuja ollenkaan tai juonut mehuja/limsaa, kevyt maidon (mitä juon melko paljon) vaihdoin rasvattomaan piimään, sit pastat, leivät ym vaihdoin tummempiin versioihin ja muutenkin yritin syödä monipuolisesti ja terveellisesti ja usein :) eipä muuta

Takaisin