Pulinaa painosta ja sen hallinnasta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Repo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No mä en kyllä tuhlaa aikaani kärkkymällä mitä syön, enkä siihen ole ikinä pystynytkään, kiitos olematom itsekuri. :D Mutta ilman raskautta mun ei ole ikinä tarvinnutkaan, vaan bmi on aina sen 19-21 söin mä sitten pelkkää kotiruokaa tai roskaruokaa. Tiedostan sen itsekin, että kiloja kertyy näin vain koska oon raskaana, vaikka voisihan sitä edes vähän katsoa syömisiään..

Ehkä mä kadehdin niitä raskaana olevia, keillä kasvaa vain siro nätti maha ja muuten kroppa pysyy samassa ja synnytyksen jälkeenkään ei tietoa turvotuksesta. Sitten kun itse paisuu kun pullataikina, varsinkin jaloista ja jenkkakahvoista, ja peilikuva on ihan vieras. Mulla se turvotus lähtee vasta muutama kuukausi synnytyksen jälkeen, mikä tietty on ihan normaalia, mutta haluais jo olla oma sirokasvoinen ittensä vähän aiemmin :D

Mä oon aina lihonut herkästi + maha ei kestä vehnää/pastaa/perunaa, joten mulla on tavallisesti ollut aikalailla karppi-ruokavalio. Sopii kuulemma tämmöselle lisämunuaisvammaisellekin ilmeisesti parhaiten :) Mutta viime raskaudessa mun kroppa toimi paljon paremmin kuin tavallisesti ja sain nauttia ihan vaan spagetista ja jauhelihakastikkeesta ja keitetyistä perunoistakin ilman mitään oireita :D

Ja itse olin tosiaan viime raskaudessa sellainen, että mitään turvotuksia ei tullut ja ainoastaan siro söpö poikamaha tuli tuohon eteen :D Eikä se näkynyt kuin oikeestaan sivulta katsottuna.
Nyt onkin sitten hiukan eri meno..:hilarious:

Täällä ei enää mahdu toppatakki kiinni, ostin äitiystoppatakin kun pakko kuitenkin ulkoillakin :) Ehkäpä sen saa myytyä sit... Melkoinen mammatakki kyllä, hehtaarikokoa...(ostin vähä "kasvunvaraa") ;) Eli painoa tulee, vaakaa emme omista joten jää nähtäväksi seuraavalla neuvolakerralla.

Mäkin olen normaalipainoinen ja painonnousu ahdistaa. Lähinnä sen takia, että se on niin rankkaa kropalle. Yritän jumpata ja syödä hyvin. Yleensä syömiseni ovat proteiini-kasvis-hedelmä-pähkinä-linjalla ja valitusti hiilihydraatteja. Nyt himoitsen kasvisruokaa, ruisleipää voilla ja juustolla sekä päkaurapuuroa voilla ja sokerilla. Ainoastaan se tosiasia, että asun ulkomailla estää minua hukuttamasta itseäni näihin ruokiin. :) Jokatapauksessa syön paljon enemmän hiilihydraatteja, mistä mahani ei pidä. Minua oikein ällöttävät kaikki lihatuotteet, jopa kala! Normaalisti syön niitä kohtuudella.

Painoni on noussut kaksi kiloa 19+5 viikkoja kohden. Olo on kuin muumilla, mikään vaate ei istu tai mahdu päälle. Omat vaatteet ovat aivan liian pieniä ja raskausvaatteet aivan valtavia. :(

Yritän jumpata mahdollisimman paljon. Nimittäin muistan vielä todella hyvin ne viime raskauden loppuviikot ja kuinka en maininnut päästä rappusia ylös toisen kerroksen kotiin ostosten kanssa... Hirvittää!

Mullakaan ei mahdu toppahousut kiinni, täytyy joku viritelmä niihin keksiä. Omat farkut menee edelleen, ne onneks joustaa toisin kuin nuo toppahousut :D Painoa tullut vissiin joku 7kg, huomenna 22+0. Takeista menee varmasti loppuun asti perus toppatakki, pidempi untuvatakki, sekä villakangastakki kun jättää alimmat napit auki :)

Mulla oli viime raskaudessa muistaakseni joku hiuslenkki, kuminauhat katkeili :)

Saiskohan jostain kangas-/käsityökaupasta vastakappaleita? Tai suutarilta? Näpräis sopivanmittaisen pätkän jostain kankaasta/kuminauhasta ja laittais siihen sit nepparit.

Hei!
Täällä uutukaisena kirjoitan. Juttujanne olen seurannut jo monen ajatuksiin ja kokemuksiin voinut samaistua. Nyt rohkaistun vasta kirjoittamaan:).
Tuohon vyö asiaan minulta löytyy MamaBelt https://www.vertaa.fi/tukivyot/mamaband/mamabelt_nappinauha_musta_32381880/#/. Kolmatta raskautta nyt käytössä ja on hyvä. Itsellä pakkauksessa tuli kyllä aikoinaan useita eri kappaleita ja kokoja ja kiinnitys mekanismeja.
Ostin kyllä nämäkinhttp://www.mammas.fi/product/47/aitiystoppahousut-sue-padded-pant
Kun sattui löytymään ja nuo on ihan huiput!
Kolmas raskaus talvella niin onpahan eri helppo nyt ulkoilla.

Kolmen viikon aikana paino noussut 2.8kg, tästä se sitten varmaan lähtee.. Nyt koko raskausaikana paino noussut vajaan 4kg. Kyllähän 4kg on vähän, mutta nyt on kriisi kun se onkin omassa kropassa..:nailbiting:

Mulle on tullut nyt viime neuvolan jälkee kilo per viikko. Pitäis mennä käymää sokerirasituksessa kun ehtii. Kaikki arvot on kuitenkin normaalit joten ei radia epäillyt. Ennemminkin herkkuja. Ehkä ois aika vaihtaa suklaanapostelut porkkanaan... :angelic:

Irtisanoin salijäsenyyden viime viikolla. Turhaanpa tuota joka kuukausi maksaa, kun ei ole saanut itseä salille vietyä koko raskausaikana. Ei ole huvittanut lähteä sinne "puoliteholla" treenaamaan. Pitänee ens syksynä katsella salihommia uudemman kerran :)
Kyllähän tässä voi kotonakin jumppailla. Ja koiran kanssa kun tulee lenkkeiltyä joka tapauksessa päivittäin. Uimaan tekisi mieli, mutta pitäisi ensin hankkia uikkarit, että voi olla ettei tarvi uimaan lähteä :D

Vähiin käy kyllä liikunta, eli pitäisi enemmän alkaa kiinnittää huomiota siihen mitä suuhun laittaa. ;(

Noniin, mullakin sitten paino noussut kahden viikon takaisesta neuvolasta 2kg, eli nyt olisi painoa tullut vajaa 3kg, tähän 21 viikkoon mennessä.

Toivottavasti ei paino nouse tätä kilo viikossa tahtia enää tästä eteenpäin, mutta minkäs teet jos nousee.. En oo tässä ainakaan ruokavaliota muuttanut ja herkut ovat tosi sivuosassa, joten kaipa nämä ovat ihan tarpeellisia kiloja.. :D

Tänään nlassa punnittuna 22+1 viikoilla painoa tullu vajaa 3kg alkutilanteeseen verrattuna. Oon ylpeä että oon saanu noinki maltillisena painonnousun pidettynä. Neukkutätiki sano että eihän tuo oo paljo mitään, mikä oli aika positiivista sen suusta ku viimeksi saarnasi että ei tarttis tulla juuri yhtään lisää kiloja tähän varteen...

huoh,olipa huojentavaa pitkästä aikaa käyä omalla vaa'alla kattoo aamupaino,eli ei oo kuitenkaa noussu ku 5,6kg kokonaisuudessaan,vaik sen neuvola vaa'an mukaan sen 8-9kg jo... Eli koti vaa'an mukaan ois viel mahollisuus pysyä iha hyvissä lukemissa,neuvola vaa'an mukaa varmaa se 15kg ainaki tulloo... Mut aamupainoonpa mä oon aina tota painooni verrannukki sen laihisprokkiksen aikana yms... :)

Paino noussut (vasta?) 1,5 kiloa ja viikkoja 26+1. Odotan innolla ensi viikon saarnaa neuvolasta... Viimeksikin jo vähän kyseenalaisti mun syömistä ja epäili että "laihdutan".

Eihän se paino kaikilla nouse, varsinkaan jos pahoinvointia ollut... Ja toinen pointti, että raskausaikana tulisi syödä extraterveellisesti, niin saattaahan se paino jopa tippua jos normaalisti syö huonommin :)

Heh. Mulla oli paino noussut viime neuvolassa 7kg, eli kilo per viikko edellisestä käynnistä. Hirmu kiva! Ja kun kötilökin oli sitä mieltä, että on iso vauva mahassa, niin sokerimittarin sain kotiin. No niitä tässä nyt pari viikkoa tarkaillut ja voin sanoa ettei niissä mitään häikkää ole. Hienosti tasaisena pysyy, eikä lähelläkään rajoja käy.
Minä vaan haluan KASVAA ISOKSI näin lapsia kantaessa. :hungry:
Apua mikä homma taas saada kaikki pois. Nyt ollaan siis isompia kuin koskaan näillä viikoilla. Ekasta tukli 20kg, tokasta 25 ja tästä nyt sitten vissiin 30:wtf:
Mahtavaa.

Mulla on paino noussut 4,5kg ekasta neuvolasta. Esikoisesta oli tähän mennessä noussut 4,6kg, aika samoissa mennään! Lähtöpaino vaan oli paljon isompi. :D

Mutta tossa rv 18-24 välillä oli siis tullut tuo 4kg, ja varmasti tästä eteenpäin nousee hyvää tahtia. Ei kai siihen voi vaikuttaa. :D

Takaisin