Pulinaa painosta ja sen hallinnasta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Repo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lillie, aika kiva lähteä heti punnitukseen ku joulu takana, mutta jospa neuvolatädillä on joulumieltä :joyful: ja I feel you, esikoisesta 22kg :shy:
Mulla oli eilen, ja seurava vasta tammikuun loppupuoliskolla. Mun neuvola täti suhtautuu hyvin näihin mun kiloihin. Aloitusbmi on yks syy ja ehkä siks ku nähny jo kaks kertaa tämän saman efektin ja tietää mut. Ja sen että olen saanu ne myös pois. Tällä hetkellä mä stressaan itse eniten asiaa, ehkä omatuntokin kolkuttaa ku on tullu herkutella :oops:
Oon aina ollu hoikka ja nyt ku paisun ku pullataikina niin monet niin huvittuneita ja kiinnittävät siihen mun mielestä ihan liikaa huomiota. En tykkää, ja siks taidan nyt stressata..Aikaisemmissa osasin suhtautua tähän paremmin. :rolleyes:

Mullakin neuvola kivasti 28.12 :D Mäkin ajattelin vedota neuvolassa siihen, että jo kahdesti on paino pudonnut lähes lähtökukemiin, joten eiköhän nytkin. Toivottavasti ei sano mitään... laskeskelin että painoa on varmaankin tullut tässä 500-600 grammaa viikossa. Ei se kuitenkaan oo vielä ihan mahdoton tahti?!?

Meidän neuvolan terkka oli ainakin hyvin tyytyväinen puolen kilon nousuun, kun se aiemmin oli ollut kilo per viikko.

Nyt rv 28+ ja painoa tullut 10 kg. Jospa tämä sokereiden mittaaminen ja ruokailun tarkkailu auttaisi painon kertymiseenkin. Tai sitten ei. Joulussa haasteita tuottaa lähinnä herkut, ei niinkään joulupöydän ruoka. Tortut, pasteijat, kakut ja suklaat on ne kompastuskivet. Mutta onneks on elämää joulun jälkeenkin :).

Hei kuinka usein mittaatte sokereita?
Mulla nyt ohjeena olut 1xviikossa vuorokausi käyrä ja lisäksi3 aamun paastoarvo. Paastoarvo oli mulla rasituksessa koholla.
Nyt ku sokerit ruennu nouseen oon mitannu joka ruuan jälkeen. Ahistaa
Kyllä se aamupuuro on jätettävä pois. Vaikka koitin laittaa reilusti marjoja kaveriksi, jätin leivän pois ja maidon korvasin vedellä niin silti arvo 7,2!!! Mitähän muuta sitä sais aamulla syötyä.. Nyt tosiaan saattanut syödä 3 ruojaa päivästä kaurapuurona, siis muutamina päivinä, kun muu ei tunnu maistuvan. Liemessä ollaan :D
Napostelu on mun pahe... Suklaa tai pipari siellä täällä. Eihän niillä niilän väliä?? No jep, tottakai niillä on. Nyt jätin kaiken ylimääräsen pois noiden sokrujen takia.
Joulunpyhät voi olla että mittari kannattaa piilottaa :/

kyllä mä en ainakaa aio joulunpäivinä kahtoo mitä syön/tuleeko kaloreita!ja mamman laatikoihin tulee kermaa ja voita :P lisäks mun ja äidin joka joulunen luumurahka KERMAVAAHTOON! Tavallista rahkaa mussutan muuten joka päivä :D ja noh suklaata ei eea kauheesti oo tehny mieli vaik millä mitalla sitä tuollaki kipossa ois,mut eiköhän sitäki tuu napsittua :P ja uutena vuotena myös lupa herkutella... Sit alkaa jonkinlainen kuri PAKKO. Mut ei se auta et koko ajan stressaa vaik myönnän kyl todellakin syyllistyneeni ite tohon koko ajan :( :D

Meillä menee kyllä ihan päivittäisessä käytössä kuohukermaa ja voita, ihan terveellisiä ovat. Lihoista valitaan rasvaiset muutenkin, joten eipä tuo kinkkukaan mihinkään hetkauta :D Suola ei kyllä mulla turvota ollenkaan kun muistaa juoda reippaasti, höttöhiilarit ne turvottaa ja taitaa vain riisipuuro olla sellasta höttöä. Laatikoista porkkanaan tulee ohrasuurimoita vähäsen... Jälkkäriks mutakakkua ja kermaisaa luumurahkaa, nekin periaatteessa terveellisiä jos määrät kohtullisia. Että samaa terveellistä perusruokaa meillä on jouluna ku muutenkin, laajempi valikoima vain. Torttuja, pipareita, suklaita yms ei kaksin käsin tarvitse mättää, että nekin mahtuu ihan hyvin joulunaikaan. Rasvakammoisia meillä ei tosiaan olla, että liekö siitä sitten erilainen käsitys jouluruokien terveellisyydestä? :)

Mulla kans neuvola ens viikolla, oisko tiistaina, ei noi jouluruuat kyllä mun painoa liikauta suuntaan ei toiseen ja vaikka liikauttais, ei se ole mikään pysyvä tila kun normaalisti on ruokavalio kunnossa. Ei sitä joulua pidä stressata syömisistä! Mä en kyl stressaa arkenakaan, ruuan on oltava hyvää ja ravitsevaa :)

6kiloo on tullu painoa lisää(sisältää lapsen painon ja vedet istukan yms) mutta keho on niin turvoksissa nesteen takia että voisin koht upota ku tukki järvee :D

Nyt viime neuvolassa rv 25+ oli tullut sen melkein 9 kg lisää. Ei paha minusta, mutta tiedän että tahti senkun vain kiihtyy loppua kohden, ja loppumetreillä vielä se jäätävä koko vartalo turvotus päälle... Viime raskaudessa myös nenä turposi loppumetreillä :hilarious:
Varmaan pääsen taas ainakin siihen +20 kg lukemiin vielä!
Mutta en aio nyt ottaa stressiä! Ihan turhaan, syön normisti ja välillä herkuttelen, mutta kyllä se raskaus itsessään jo kerryttää kiloja, vajhti niitä sitten kuinka. Ainakin minun kohdallani. :)
Nautin kyllä joulusta ja herkuista hyvällä omalla tunnolla, kun on vain kerran vuodessa. Kun tämä kolmas muksu on ulkoistunut, niin sen jälkeen alan pikku hiljaa ruoskimaan itseäni kohti aloituspainoa. :):wink

Mä en itse miellä esim. kermaa tai voita epäterveelliseksi, vaan juurikin kaiken sokerin ja muut höttöhiilarit. Epäterveelliseksi jouluruuat tekee se suuri suolan määrä, mitä ei yleensä tule käytettyä. Mä kyllä teen kaiken ihan täysmaitoon, kermaan ja voihin aina, kevyttuotteet ym. jää ehdottomasti kaupan hyllylle oli joulu tai ei. :joyful:

Mä en myös aio edes ajatella syömisiäni jouluna, tätä on odotettu niin pitkään vesi kielellä! :p Sitä paitsi jos ne joulukilot jäisi tähän runkoon, niin vika on kyllä silloin jossain muussa kun jouluruuissa, kun ei normaalistikaan yhden tai kahden päivän herkut jää pysyvästi kiloihin kiinni. :wink

Onhan ne kinkut ja kalat tosiaan melkosia suolapommeja, mut eipä niitäkään jaksa määräänsä enempää mättää. Juustot mulla varmaan se suurin suolanlähde, mut eipä niitä arkena tule vedeltyä :P Meillä syödään varmaan muutenkin liian vähän suolaa kun leipää ei syödä juuri ollenkaan...

Mä taas ajattelen, että kyl ne kinkun ja kerman rasvat huonoa tekee painon lisäksi verisuonistolle ja sydämelle, joten arjessa kyllä kyllä noita huonoja rasvoja tarkoituksella yrittäny vähentää, samoin suolaa. Voihan on tunnetusti tutkijoillekin kiistelty aihe :hilarious:Puhumattakaan siitä sokerista ja vehnästä, niitäkin yrittänyt vähentää, mut mitään en jätä kokonaan pois.
Eihän se yleensä yhdestä päivästä painon nousu olekaan kiinni. Mut jos samaa jatkaa niin tulos toinen :oops: Ja mun tilanne tällä hetkellä on se, etten voi polttaa syömääni samalla tavoin ku normisti tekisin.

Mut en oo mitään jättämässä joulupöydästä pois vaan aion nauttia tästä joulusta kaikkineen, pointtini oli ett ahdistaa vaan tää painon nousu, vielä päälle tää jouluherkuttelu :hilarious:

Sydän- ja verisuoniterveyteen vaikuttaa ennemmin kyllä liikunta ja riittävä kasvisten määrä :) Mut uskomusasioitahan nämä on. Mitä tulee nykysuosituksiin ravinnon suhteen, niin eipä kovin hyvin näytä pyyhkivän kun yli puolet suomalaisista on ylipainoisia ja kakkostyypin diabetes räjähtää käsiin. Ja tää nyt on tyhmä vitsi loppuun, mut oon todennut rasvattoman maidon lihottavan, koska kaikki reilusti ylipainoiset sitä lappaa litratolkulla kassahihnalle :D

Mulle on tullut nyt rv 30 mennessä alle kuusi kiloa painoa vaikka jonkin verran sortunut herkuttelemaankin, ja aion kyllä jouluna syödä ihan surutta kaikkea mitä tekee mieli :D Palataan takaisin ruotuun sitten pyhien jälkeen. Kasvissyöjänä nyt pysyy muutenkin perusruokavalio sen verran terveellisenä, etten jaksa laskea kaloreita tai miettiä mitä viitsii tai ei viitsi syödä.

Hei kuinka usein mittaatte sokereita?
Mulla nyt ohjeena olut 1xviikossa vuorokausi käyrä ja lisäksi3 aamun paastoarvo. Paastoarvo oli mulla rasituksessa koholla.
Nyt ku sokerit ruennu nouseen oon mitannu joka ruuan jälkeen. Ahistaa
Kyllä se aamupuuro on jätettävä pois. Vaikka koitin laittaa reilusti marjoja kaveriksi, jätin leivän pois ja maidon korvasin vedellä niin silti arvo 7,2!!! Mitähän muuta sitä sais aamulla syötyä.. Nyt tosiaan saattanut syödä 3 ruojaa päivästä kaurapuurona, siis muutamina päivinä, kun muu ei tunnu maistuvan. Liemessä ollaan :D
Napostelu on mun pahe... Suklaa tai pipari siellä täällä. Eihän niillä niilän väliä?? No jep, tottakai niillä on. Nyt jätin kaiken ylimääräsen pois noiden sokrujen takia.
Joulunpyhät voi olla että mittari kannattaa piilottaa :/

Mulla pitää mitata joka aamu paastoarvo ja kolmen päivän välein käyrä.

Tuo 7.2 on vielä ihan ok mutta jos jää vielä nälkä ni kannattaa aamulla syödä kananmunaa.

Herranjumala olin tänään neuvolassa ja puntari näytti että painan 69 kiloa, eli 9 kiloa tullut lähtöpainosta! Nyt siis viikot 27+3.. En edes tiedä mihin se kaikki paino on tullut, kun mulla ei mikään muu ole kasvanut kuin vatsa ja hieman tissit. Takaa katsottuna ei edes huomaa että voisin olla raskaana, kun kaikki vatsa on edessä. Kropassa ei ole edes turvotusta, minkä piikkiin voisi kilot laittaa. Jonnekin tuo paino on kuitenkin kasaantunut. Olen toki suhkot pitkä, kutakuinkin 170cm mutta ei sekään sitä selitä.:eek:

Mulle tullut 10kg samaan tyyliin, pitkä olen 165cm :) Omat farkut menee edelleen jalkaan...

Täällä tänään 27+2 ja painoo tullu jo 12kg ... :D oonko ainut kuka on saanu näi paljon kiloja ? Kaikilla näyttää olevan ihanteellisesti noussut.

Täällä tänään 27+2 ja painoo tullu jo 12kg ... :D oonko ainut kuka on saanu näi paljon kiloja ? Kaikilla näyttää olevan ihanteellisesti noussut.

Et oo ainut, mul viikkoi nyt 29 ja painoo tullu jo 15kg. Kaikki tähä mahaa + tisseihi, omat housut menis muute mut nii iso maha ja rinnat kasvanu kaks kuppikokoo

No mulla 31+ jotain ja ~14kg. Neuvolassa eilen totesi vain, että olin niin nopeasti viimeksikin normaalipainoissa synnytyksen jälkeen (n.+23kg), että mitäpä tuosta. Omat housut menee jalkaan, vaan kyllä huomaa että lantio ja reidet on ottaneet lisäkiloja paljon. Vatsa on kuitenkin hoikka ja siro, eli perus naisena imetysvarastot löytynee sisäreisistä ja jenkkakahvoista :D

Täällä vko 32 menossa ja kiloja tullut 9.
Aiemmissa kertyi about 17 kg niin nyt olis toivoa ettei ihan niin paljoa tulisi.
Muutoin miettisin, että samapa tuo kun saa ne pois kun vain haluaa, mutta kun on nuo sokerit seurattavana ja vauvan kasvu mietityttää.
Täällä iski JÄLLEEN lentsun... Veto aivan pois ja jäseniä sekä päätä särkee. Ei auta, lepoa, lenkkiä sitten kun voimat palautuu.

Takaisin