Pulinaa painosta ja sen hallinnasta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Repo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Muakaan ei imetys oo auttanut tiputtaa raskauskiloja. Aluksi lähti jonkun verran, mutta sitten se tyssäsi. Ei lähde sitten mitenkään.

Taidan kuulua siihen porukkaan, missä kilot lähtee vasta imetyksen loppuessa. Eli katsellaan joskus parin vuoden päästä.. :D

Mulla on jäänyt sairaalaan noin 6kg ja loput pudonneet itsellään vuoden sisällä. Pari kiloa olin painavampi nyt kuin tokan alkuraskaudessa, mutta ne keräsin ihan tossa kesällä ennen raskautumista :)

Mä en edes muista mitä sairaalaan jäi, varmaan puolet siitä mitä tuli? Jokaisen kolmen kohdalla tosiaan itsekseen paino tippunut normaalilla säännöllisellä syömisellä ja arkiliikunnalla parissa kuukaudessa. Tai mä ennemmin kuuntelen omaa oloa ja katson peilikuvaa, mutta paino asettuu suunnilleen samoihin ja joku 10 vuotta ollut sama vaatekoko käytössä :)

Ikää siis 29 :) Joskus parikymppisenä oli painoa vähän enempi, mut se johtui täysin ryypiskelystä ja roskaruuan syömisestä :D Lasten kans painonhallinta on helppoa, kun tarvitsevat kuitenkin säännöllisesti terveellistä ruokaa ja itse syön esimerkkinä. Liikuntaa harrastetaan myös yhdessä :P

mäkään en muista yhtää mitä synnärille jäi/lähtikö sen jälkeen...ainaki lisää tuli noina vuosina ihan hyvinki...sit ny alle vuoteen tiputin sen -20kg ja sit plussasin ku oli tarkotus alkaa kasvattaa lihasta&kiinteytyä lisää...
todellakaan en tiiä mitä on nyt sit synnytyksen jälkeen ootettavissa painon suhteen...heti ei kuitenkaan pääse täysillä tekee ja JOS imetys onnistuu ei dieetillekää voi rueta... Mut noh,näitä mietitään sit,kyl ne vaa mielessä pyörii useinkin tän kasvavan mahan kanssa...

Mä painoin synnärille mennessä aikalailla 80kg ja viikko synnytyksen jälkeen (aikaisemmin en tajunnut käydä vaa'alla) jotain 73kg. Sit lähti vielä vähän painoa silleen, että se vaihteli sit 70-72kg välillä ennenkuin plussasin. Ja paino mullakin alkoi pudota vasta imetyksen lopettamisen jälkeen. Muutama kilo jäi kuitenkin sit vielä, kun lähtöpaino oli esikoisen aikaan 68kg.
Saa nähdä tosiaan paljonko jää nyt tästä sitten pudotettavaksi.. Kyllä vähän huolettaa, että lähellä 80kg tuun oleen synnytyksen jälkeen, jos paino samallalailla nousee kuin mitä nyt on noussut :/

Itsellä kanssa tuo paino on n60kg noussut lähemmäksi 80kg.onhan ne vuodessa pois lähteneet mutta toivoisi että jos tälläkertaa ei kertyisi niin paljoa.lopussa se oli kyllä aina nestettä..kaikki kolme edellistä loppuraskautta on olleet kesällä..nyt sit onkin talviodotus..jos ei olisikaan niin turvoksissa

Nyt näytäis että painonnousu olis hiukan tasaantunut, olisko yhteensä joku viis-kuus kiloa tullut. Alkuun puoli kiloa viikossa, nyt puhutaan enää grammoista. Väittäisin, että ruokailutottumukset on selvästi muuttuneet salaatti-proteiiniruuasta hiilaripitoisempaan, muuten ei tunnu energiat riittävän. Vaakaa en ole kotona tervehtinyt, jätän suosiolla neuvolaan ne tuskan hetket :D.
Mielenkiintoista nähdä mitä tässä vielä tapahtuu seuraavan 20 viikon aikana, ja sen jälkeenkin :).

Mä muokkasin ruokavaliota ja oon syönyt salaatteja ja proteiinipitoisemmin, se mulle yleensä parhaiten on sopinut. Ja paskat, kilo tullut silti viikossa painoa :'D Kohta menee jo 80kg rikki, luultavasti ensviikolla.

mulla kans melkee 80kg meni tänää rikki neuvolan vaa'an mukaan:sad001 mut onneks kotivaaka aamupainolla on viel vähä armollisempi ku tuoki oli kunnon ruoka-annoksen jälkee melkee heti mitattu :grin

No täällä jännätään millon menee 100 kg rikki :confused: Ei olla enää kaukana. Vähän tuli kerättyä kiloja lisää jo ennen raskautumista, joten on sitä pudotettavaa sitten synnytyksen jälkeen reippaammin :yuck: Nyt on vaan yrittänyt olla stressaamatta liikaa siitä painosta ja huolehtia, ettei kilot ihan turhasta kasaantuisi. Kyllähän se silti mielessä pyörii..

Musta on tyhmää tälläi "normaalipainoisena" märistä ja murehtia painonnousua, mutta kyllä se ahdistaa...
En oo ikinä painanut yli 70 ja siinä pisteessä ollaan nyt. "Pääsin" siis vihdoin siihen neuvolan ekalla käynnillä merkattuun aloituspainoon ja sen yli (kaiken pahoinvoinnin ja painonputoamisen jälkeen).

Mä liityn myös normaalipainoisena märisemään, mutta että mua ahdistaa vaikka tiedän, ettei yksikään kilo tule taaskaan jäämään riesaksi, tuli sitä sitten kymmenen tai kaksikymmentä kiloa.

Toisessa neuvolassa oli tullut vajaa 200g per viikko ja se olisi ollut loistava tahti. Nyt kolmannessa luku oli pyöreä kilo per viikko ja kotivaa'alla näyttää homma jatkuvan. Viiden viikon päästä menisi siis taas 70kg rikki, vaikka olisin niin halunnut olla sen 70kg tai vähän alle kun lähden synnärille.

Turhaa kitinää ja vikinää taas, mutta kyllä se mielialaankin jo vaikuttaa kun ei viihdy turvonneessa kropassa.

Täällä on painonnousu ollut nyt sellaista 500g/vko. Kasikympin raja täälläkin rikki, huhhuh! En kuitenkaan jaksa ressata. Hyvällä syyllä kerättyjä kiloja. Toivottavasti voin lähettää teillekin sielunrauhaa tätä kautta, painonnousu on vähän väistämätöntä ja kuuluu asiaan. Hyvä te kaikki! :)

Kyllä muakin ahdistaa painonnousu, ekat kuus kiloa tuli tosi nopeasti. Nyt on vauhti hidastunut ja viimeeksi kun punnittiin neuvolassa, niin kiloja oli yhteensä kahdeksan lisää. Terkkari laski, että keskimäärin 600g viikossa on noussut paino :shifty:

Eihän kenestäkään oo koskaan kiva kerätä painoa. Mutta edelleen oon sitä mieltä, että raskausaikana ainakin mulla kaikki jää helpommin kiinni ja vaikka kuinka tarkkailisin syömistäni, panoa tulee silti. Mikä sen masentavaa puputtaa kasviksia ja hedelmiä koko kuukausi ja edelleen huomata, että painoa on tullut yhtä paljon kuin normaalisti syömällä :(

Koitetaan siis ottaa rennosti ja ajatella, että keho valmistautuu siihen, että saa ruokittua vauvan ja pidettyä äidinkin hengissä :) Tää on kuitenkin ainutlaatuista aikaa, ei hukata sitä painosta murehtimiseen :)

Pakko tähän vielä kirjoittaa mun ekan raskauden neuvolatätistä, joka sanoi mulle rv 30, että yhtään enempää painoa ei sais tulla. Siihen mennessä kiloja oli tullut kymmenen. Painoin raskauden alussa 57kg ja pituus 167cm. Loppuraskaus meni stressatessa KAIKKEA syömistä ja painoa tuli lopuksi vielä kuusi lisää. Joka kerta valitti neuvolassa painosta. Kun menin lopputarkastukseen, sama neukku sanoi, että "sulle ei tainnut juurikaan painoa tulla kun oot noin hoikassa kunnossa". Sitten katsoi tiedot koneelta ja sanoi, "Ai, tulihan sitä aikalailla".

Tokasta oli eri neuvolantäti eikä hän koskaan sanonut liiasta painosta, vaikka kiloja tuli saman verran. Nyt on taas eri neukku ja jos alkaa painosta saarnaamaan, aion sanoa että en käy täällä painokontrollissa ja haluan nauttia raskaudestani ilman stressiä.

Eli mitä tästä opimme, ei pilata odotusaikaa painon tarkkailuun, syödään normaalisti ja laihduttamaan sitten myöhemmin jos sille tarvetta on!!!

Kyllä keho pitää kiinni rasvoista ja kerää varmasti vararavintoa raskaus- ja imetysaikoina, jos ravintoa tulee liian vähän. Mahassa kuitenkin kehittyy lapsi, joka tarvitsee rasvaa ja proteiinia kehittämään uusia soluja. Niinhän se taitaa mennä, että mitä enemmän stressaa ja kituilee, kerääntyy painoa enemmän, stressi kun myös tuppaa painoa ja nestettä kerryttämään. Vauvahan ottaa tarvitsemansa, että kyllä se on oma kroppa joka kärsii siitä, että liian tiukasti vahtaa syömisiään. Jos syö normaalia terveellistä ruokaa tarpeen mukaan, sitä painoa tulee mitä tulee. Ja neuvoloissa jotkut th:t tuijottaa tasan tarkkaan niitä käyriä, ohjeita yms, eikä keskity siihen odottajaan.. Mun mielestä olisi tärkeämpi läpikäydä äidin elämäntapoja ja ruokailutottumuksia, kuin vahdata sitä helvetin puntarin lukemaa! Naisilla muutenkin älytön paine näyttää tietyltä, joten miksi sitä niinkin luonnollisessa tilassa kun raskausaikana oikeen korostetaan? Eihän ylipaino tietenkään terveellistä ole, eikä raskausaikana tarvitse sinne kitaan kaikkea ahtaa periaatteella, että kiloja kuitenkin tulee, mutta sitä voisi tosiaan korostaa terveellisesti syömistä ja riittäviä rasvoja, jotta se oma olo pysyisi virkeänä ja painonhallinta olisi edes hivenen helpompaa :P

Mä en aikasemmin oo painonnousua stressannut, mutta tietysti tulee koko ajan verrattua oloa esikoisen raskauteen, jolloin tuli kiloja vaan n.10kg, vaikka söinkin oikeestaan aikas vapaasti mitä sattuu ja olin muutenkin "elämäni kunnossa" :/ Raskaus oli silloin oikein tosi upeeta aikaa ja kroppa toimi loistavasti. Nyt on sit tämmönen turvonnut muumi-olo ja ei tosiaankaan mikään hehkuva olo kuten viimeksi :D Aineenvaihdunta aivan jumissa, nyt on mennyt 750mg magnesiumia joka ilta ja mulla on silti ummetustakin, vaikka kyllä tavallisesti saan jo 500-600mg ripulin :D

Mulla kauhee stressi painosta ja ku omat talvitakit ei mahu varmasti päälle ku maha kasvaa nii miks kaikkien äitiystakkien pitää maksaa nii paljo?

Takaisin