Pulinaa painosta ja sen hallinnasta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Repo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on noussut kaikenkaikkiaan 7 kiloa tähän viikkoon 25 mennessä. Alkuraskaudesta tuli kilo pari, joka olisi varmaan tullut vaikken olisikaan raskaana, ja nyt 10 viime viikon aikana 4 kiloa.

Painan yleensä kilon pari vähemmän (turhan vähän) alkukesästä, sitten liikun enempi kesällä jolloin ruokakin maistuu paremmin ja paino nousee siksi hieman lähinnä lihasten takia. Koskaan ei ole ollut ongelmia painon kanssa (bmi pysynyt 20 paikkeilla kun en tee mitään kummempaa), joten en jaksa stressata. Syön normaalisti.

Kun tapasin mieheni liikuin paljon, kävin salilla tai kiipeilin melkein joka päivä, ja painoinkin silloin kiitos lihasmassan 65 kiloa. Joten ei nämä nykyiset 66,5 kiloa niin pahalta tunnu.

Täällä oli BMI ennen raskautta 21 paikkeilla, ja nyt raskausviikolla 27 painoa on tullut alle 5 kg. Viime neuvolaa ennen tuli joku ihmeellinen kasvuspurtti, paino nousi kuukaudessa yli puolen kilon viikkovauhdilla kun ennen sitä ei meinannut nousta juuri yhtään, mutta nyt viimeisten kolmen viikon aikana on tullut yhteensä vain parisataa grammaa. Omituisia vaihteluita, saa nähdä millaisiin lukemiin päästään lopulta. Kunhan itsellä ja pienokaisella on kaikki hyvin, niin turha sellaisia miettiäkään. Tulee mitä tulee ja eiköhän ne ylimääräiset kilot sitten synnytyksen jälkeen pois saa karistettua jos siltä tuntuu.

Mää en oo uskaltanut ees käydä nyt vaa'alla :'D Pari viikkoa sitten olin keräillyt kaksi kiloa kahden viikon aikana, kun neuvolassa kävin ja saa nähdä paljonko nyt taas kahden viikon aikana on noussut kun maanantaina meen taysiin :D Sunnuntaina kuitenkin tulee onneksi rv24 täyteen, joten toivon, että tästä eteenpäin painonnousu taas hidastuu, niin kuin esikoisen kohdalla :) Mä tunnun turpoovan heti alkuraskaudesta hirveesti ja sit loppua kohden turvotukset helpottaa. Tai ehkä kroppa sit alkaa kuluttamaan vähän enemmän kun vauva kasvaa tms..

Ärsyttää tuo oma painon kyttääjääminen. Riittäis että neuvolassa käy ja ennen äitiysplk käyntejä.

Minulla alkuraskaus meni ressatessa kiloja. Juuri keväällä pudotin painoa "ihannelukemiin".
Nyt tuo ressaaminen jäänyt vähemmälle.
Painoa tullut vähän vähemmän kuin aikaisemmissa mutta kun lähtöpaino oli matalampi niin ei niin ressaa.
Viime lääkärinneuvolassa oli +9kg viikkoihin 29+6. Lähtöpaino 67.
Nuorin syntyi viikolla 39 joten ei oo kauaa enää.
Aiemmissa lähdetty hyvästi 70 paremmalta puolelta ja painoa tullut about 18 kg molemmista. Nyt ois toivoa ettei kertyisi noin paljoa.
Kuinka muilla?

täällä tainnu tulla se +10kg ja välillä tosissaa stressaa ku miettii miten paljon sitä tiputettavaa TAAS jää...just ku sai dieetti urakan lähes loppuun nii eiku,saa taas alottaa :/ siis kuha ny ees dieetille voi rueta,vieläkö siinä välissä kerkee ylimääräsiä kiloja kerryttää vai osaako pitää ruokavalion(epäilen ettei onnistu vauvan kans ku ei oo ny onnistunu raskaus-aikanakaa mitä oli ennen sitä) :/

Huomenna 30 viikkoa täynnä ja kolme kiloa tullut... lähtöpaino siinä 70 pinnassa. En tosiaan näytä siltä että olis enää 10 viikkoa laskettuun aikaan.
Esikoinen oli pieni syntyessään (2,3kg) että kai mulle vaan tulee pieniä lapsia ja siro maha.

Mulla raskauden alussa paino aikalailla tasan 60kg, nyt viimeisimmässä neuvolassa ollut 65,6kg ja viikkoja silloin 23+1. Viikon päästä jälleen neuvola, niin selviää paljonko paino on vaihteeksi noussut. Tulevalla neuvolakerralla viikkoja olisi 27+3. Toivottavasti tämä painonnousu nyt pian lakkaisi, en haluaisi montaa ylimääräistä kiloa kerryttää. Kotona ollessa olen päättänyt että vaa'alle en astu.

Mulla lähtöpaino tais olla 58kg ja nyt jtn 66-67kg paino. Raskausaikana tulee painoa mitä tulee ja itsekseen se sitten sulaa pois. Meille kuitenkin jo neljäs tulossa, joten ruoka-ajoista pidettävä kiinni ja muksuille en tarjoa kuin terveelistä omatekoista ruokaa :D Mulla periaatteena muutenkin se, että painon on pysyttävä kurissa ihan normaalilla elämisellä, jos tarvitsee jtn dieettejä tai joutuu selittelemään herkutteluja, niin sit täytyy tarkastella elintavat kuntoon... Liikuntaa tulee harrastettua lenkkeillen ja kotona kahvakuulaillen, vauva ei onneksi liikkumista estä :) Kyllähän säännöllinen, terveellinen syöminen myös edesauttaa imetyksessä, eikö varmasti kerrytä kiloja. Nythän se on hyvä loppuraskaudesta laittaa ruokavalio ja päivärytmit kuntoon, niin kerkeää pinttyä tavaksi ennen vauvan syntymää ;)

Mulla lähtöpaino oli hieman reilu 54kg ja nyt on n. 70kg :D Mitään elintapoja en ole tässä muuttanut, joten ei auta kun todeta että voi voi. Kahden kuukauden aikana tullut kilo per viikko ja nyt vikalla kolmanneksella ei ole paino noussut enää kolmessa viikossa kuin kilon jos sitäkään. Ilmeisesti mun massakausi alkaa heti plussasta ja päättyy vikalla kolmanneksella. Ennen synnytystä tulee kyllä vielä kovat turvotukset päälle, joten veikkaan että taas ollaan synnärillä 75-80kg painoisena. Vähän kyllä toivoin olevani max. 70kg synnärille mentäessä, mutta ei ole näköjään minusta kiinni tämä painon nousu. :)

Mulla noussut paino nyt ihan hirveesti, kilppari vajaalla ja saa nähdä tuleeko vielä radi tuomiokin :D :eek: Lähtöpaino 72kg ja nyt eilen oli 86kg, ainakin viimeiset 6 viikkoa on painoa tullut kilo/vko. Eli tähän mennessä 26+2 tullut jo 14kg kun viime raskaudessa tuli yhteensä 10kg ja painoin silloin lopussa 80kg :D Turvotukset on melkoiset ja sain pari viikkoa sitten vasta lääkityksen tuohon kilpirauhaseen. Toivottavasti siitä ois jossain vaiheessa apua ja aineenvaihdunta edes vähän heräilisi.

Mulla nousi heti ekalla kolmanneksella paino 6kg, kuten kävi viime raskaudessakin, ja sitten painonnousu hidastui selkeesti/lähes loppui. Sitten tapahtui jotain ja alkoi tää turpoominen :D

Ollaanpas me kaikki niin erinmoisia.
Kaverille ei raskauksissa oo tullut ku muutama hassu kilo vaikka on syöny ihan mitä vaan. Itte ku näkee rtestissä 2 viivaa niin hups: +5kg samantien
Ja raskaudet on erinmoisia. Aiemmissa ei itteä oo painontulo ressannu, itsepähän sen kannoin ja viime keväänä puotin poiskin :D.
Nyt ahistaa nuo yhtäkkiä nousseet sokerit vauvan kannalta, tähän asti kun sokerit olleet normi ruokatavoilla ok.
Nyt täytyy kiinnittää erikoishuomio syömisiin ja koittaa löytää ruokatavat jotka ei nosta sokereita.. Painoakaan ei tarvis enää hirveästi tulla. Itsellä varmasti vaikuttaa kun suvussa diabetesta..

Mulla kans alussa pomppaa paino heti +3-5kg! Jää tavallaan se menkkaturvotus päälle :D Varman tiseihin ja kasvavaan mahaan mulla paino kertynyt, koska ihan normaalisti menee pillifarkut vielä jalkaan, mutta kävellessä sattuu kun tissit hölskyy, eikä normaalisti ole tämmösiä ongelmia, kun juostakin voi kevyen tuen liiveillä. Neuvolakortteja katselin, niin ekassa ja tokassa raskaudessa +6kg koko raskausaikana, kolmannessa raskaudessa +16kg. Että todellakin tulee mitä tulee, vaikka samat elintavat.

Mulla nyt tullu n 10 kg :wideyed: ei siitä neuvolassa oltu huolissaan, aloitusbmi 20. Mut mulla tuli esikoisesta 22kg ja sitä en halua uudestaan kokea. Piti siinä vähän töitä tehdä että sai pois ka silloin olin kuitenki vähän nuorempi, siis 25. Nyt voi olla vielä vaikeampaa ku aineenvaihdunta hitaampi. Mut aion pystyä siihen taas :happy: Tokasta tuli +12 kg. Mut tietty aloitus bmi oli tokan kohdalla vähän isompi, vaikkakin siis täysin normaali. Ja ekasta synnärille jäi 10kg, toisesta tasan lapsen paino:hilarious:
Jos nyt noiden välistä määrä tulis, vaikka 16 kg:winkMutta tosiasiassa eihän sitä itse voi täysin päättää, tulee mitä tulee. Mutta joulun jälkeen itsekuria vähän enempi ja liikuntaa mitä supisteluilta pystyy. Harmi ku tänää on nii liukas keli, ei viitsi lähteä lenkille..

täällä kans viime neuvolassa saavutettiin se paino, millä oon ollut molempia synnyttämässä! eli 85 oli kiloja blakkarissa perkele. ja vielä ois sellaset kymmenen viikkoa ainakin aikaa elimistöä kasvatella...

esikosta lähtöpaino 73 kg ja synnärille mennessä 85
ennen seuraavaa olin kerennyt saada kroppani takasin ja painoin 63 kg ja taas oltiin synnärillä 85 kilosena puskemassa
Nyt tässä raskaudessa alkupaino oli sen 74kg(entisiä raskauskiloja tallella...) ja 85 meni jo!

Ihan tajutonta....

Mulla 20+6 oli tullut 4kg ja veikkaan että ensiviikon neuvolassa 26+6 on tullut toiset 4kiloa lisää. Nyt nousee lujaa loppuun asti veikkaan. Ja ahdistaahan se neuvolaan meno ja jos siitä jotain sanomista tulee... Jos kukaan ei vaihtaisi tota painoa niin mulla ei ois mitään ongelmaa. Koitan kuitenkin nyt vaan nauttia olostani ja olla rennosti. Ensvuonna sitten laihdutetaan!! :D

Joo tää painon seuraaminen on vähän ahdistavaa puuhaa :shifty:
Pitäs nyt kuitenkin pystyä nauttimaan. Varsinki jouluna en haluais ajatella asiaa vaan nauttia, ja valitettavasti yksikään jouluherkku ei taida vähäkalorista olla:nailbiting:
Mut joulun jälkeen aloitan taas stressaamisen :smug:

Ei kai sitä kaloreita kannata laskeskella, vaan pitää kohtuuden syömisissä? :) Onneks jouluruoka on (ainakin meillä) lähes puhtaita kasviksia ja lihat/kalat päälle! Ei eroa oikeastaa arkiruuasta kovin, lajeja toki enemmän :P

Mulla on heti tapanina neuvola, ajattelin jo pyytää josko jätettäisiin vaa'alle meno välistä kun pari päivää on mättänyt jouluruokaa. :D

Jouluruoka sinänsä on meilläkin terveellistä, suolasta kylläkin, mikä ei tätä turvotusta helpota. Siihen päälle tulee kuitenkin joulusuklaat, pähkinät ja illalla syödään juustoja. Glögit ja piparit ja mahdollisesti juustokakku sitten lisäksi, niin kyllä siinä kahdessa päivässä tulee todella huonosti syötyä. :rolleyes:

Oma neuvolantäti ei todellakaan ole painostava painon suhteen, vaikka esikoisestakin tuli n. 23kg, mutta ahdistaa koko painon kyttääminen silti. Mä kun en tosiaan mene niiden hienojen käyrien mukaan, niin kyllä siitä aina tulee vähän nootia. Paino nousi viimeeksikin rajusti ekan ja tokan kolmanneksen ja siitä sain sanomista. Viimeisellä kolmanneksella tuli miinuskiloja jopa kilo/vko ja taas sanomista.

Pakkohan niiden on käyriä tuijotella, mutta tuntuu aina että pitäisi selitellä omaa painoaan, jos se on noussut/laskenut liikaa.

Millaisia ne teidän jouluruoat sitte on jos ne on pelkkää kasvista ja terveellistä? :oops: Kyllä mulla jokaiseen laatikkoon voita, maitoa /kermaa tai riisiä tulee, ja ihan itse tein :rolleyes: puhumattakaan siitä suolan määrästä muissa ruoissa.kinkku rasvaa täynnä, mut en osaa kalkkunaakaan syödä. Lohi ja poro tänä vuonna lämminsavustettua ja suolaista.rosolli lasketaan terveelliseen? :hilarious:
Aamu alkaa aina perinteisellä, hyvin hautuneella riisipuurolla.
Ruoan jälkeen aina kakkukahvit päälle , tai tänä vuonna se on mun spesiaali herkkukääretorttu mutta siinäki enempi kaloreita ku haluaa ajatella...Plus sitte ne suklaat. Kyllä ainaki mun joulusyömisten päivän kalorimäärä ja terveellisyys poikkeaa arjesta vaikka yrittäisi kohtuudella syödä. Jep, parempi ku ei laske :hilarious:

Muokattu viimeksi:
Takaisin