Pulinaa painosta ja sen hallinnasta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Repo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niin ja täälä varmaan tullut tasapaksusti jokapaikkaan kilot :D Jotkut kyllä sanonu ettei näy muualla ku mahassa ja eipä se ois kumma ku yläkäyrällä vatsa kasvaa. Mutta onhan sitä pöhötystä jokapaikassa. Omat housut sai unohtaa jsks vkolla 8 :P

Omat housut???? Hämärästi muistan aikaa ennen resorivyötäröä :woot:
Painoa viime neuvolassa vko 26+0 kiloja tullut 10,8... Ja kyllä, kaikki vatsaan!!

Edellisistä tullut 20-23kg joten saa nähdä! Pituutta on 174cm, luulis että tähän runkoon mahtuis se vauva tuonne kropan sisälle mutta ei!! Vko 10 sai ostaa äitiyshousut!

Täälläkin on painoa tullut (ainakin) 14kg :bored: Punnittu vajaa pari viikkoa sitten neuvolassa, silloin viikkoja 26 ja risat. Ja ei myöskään mitään tietoa, mihin kilot on menneet. Vatsaan ja tisseihin ilmeisesti :grin mäkin oon kuitenkin 178 cm pitkä, niin luulin kans että vauva mahtuisi hienosti tonne vatsan sisälle.

Sydän- ja verisuoniterveyteen vaikuttaa ennemmin kyllä liikunta ja riittävä kasvisten määrä :) Mut uskomusasioitahan nämä on. Mitä tulee nykysuosituksiin ravinnon suhteen, niin eipä kovin hyvin näytä pyyhkivän kun yli puolet suomalaisista on ylipainoisia ja kakkostyypin diabetes räjähtää käsiin. Ja tää nyt on tyhmä vitsi loppuun, mut oon todennut rasvattoman maidon lihottavan, koska kaikki reilusti ylipainoiset sitä lappaa litratolkulla kassahihnalle :D
Itseasiassa suola ja rasva vaikuttaa myös esim asotaudin ja verenpainetaudin syntyyn. Asiasta lukuisia tutkimuksia. Mut tietty liikunta ja muut elintavat myös :shy: ja valitettavasti geeniperimä, niille ku ei oikein itse voi mitään.
Mutta nyt on joulu takana ja pitäs päästä taas ruotuun herkuttelun kanssa. Ihmeen vähän turvottanut joulun jälkeen.
Mun paino tuntuu enimmäkseen olevan mahassa, takaapäin ei kuulema näy raskaus. Oliko se silloin poikamaha? :hilarious:

Paranemista flunssan saaneille. Nyt on ollu kovaa tautia liikkeellä:inpain:

Heheh, mulla meni omat housut viimeksi rv6 :D Sen jälkeen ei enää mennyt mitenkään päin kiinni.
En oo ees vaa'alle uskaltanut, pari viikkoa sitten rv26 oli jo tullut 14kg ja nyt on varmaan sit tullut jo pari kiloa lisää.. Mulla on ihan jäätävä turvotus ja lääkitykset perussairauteen ja raskauden aikana puhjenneeseen kilpparin vajaatoimintaan vissiin ihan pielessä. Tai tarvisi varmaan isontaa annoksia. Maanantaina onneksi seuraava lääkärikäynti.
Ja viime raskaudessa tuli yhteensä vaan 10kg samoilla elintavoilla, joten ei tää mun turpoominen ihan normaalia varmaan oo..

mua jo kauhistuttaa valmiiks ens to neuvola ja painonnousu :D voin sanoo et on tullu mätettyä tässä vähä mitä sattuu(ja myös perus kotiruokaa) ja kyl aion viel tän vklp syyä mitä mieli tekee,eli huomenna hergguostoksille samalla ku muut kauppareissut :D sitäki jo"kauhulla" ootan miten poikiin kans menee kauppa-&syömäreissu..meinattii jos heses käytäs poikii kans..(eipä oo ku ehkä 2kerta ikinä kaikkien kans)... Mä haluun raneja kurkkumajolla ja ketsupilla :P

Siis meillä on myös mennyt ihan kauheeksi syöminen :rolleyes: Jouluruokaa kolme päivää, sen jälkeen piti tilata pizzaa ja nyt ollaan kaks päivää syöty tortilloja. Ja mulla on ihan mieletön himo aasialaiseen ruokaan ja oon käynytkin nyt kerran viikossa buffetilla, kun se ravintola sattuu olemaan siinä kirppiksen vieressä :D Että kyllä sitä voisi syödä taas paljon paremmin, mutta ei ole onneksi hirveästi muu vaikuttanut, kun se jouluruoka toi melkein viisi kiloa ja jäätävän turvotuksen, mutta ne kilot on jo taltutettu melkein kokonaan.

Täälläkin tänään neuvolatäti tuumas että ilmeisesti Joulun alla ruoka sekä herkut maistunut tälle odottajalle, kun 1 kg oli tullut viikossa aina painoa lisää joulukuun aikana.. :oops:
Noo, minkäs teet. On siinä varmaan turvotuksellakin oma osuutensa vaa'an lukemiin.. Tätä vauhtia jos taas nousee paino viimeisille asti, niin saatan päästä melkein edellisen raskauden lukemiin. Silloin + 28 kg lisää elopainoa.:wideyed: Se oli itsestäkin jo ihan liikaa, koska oli niin tukala olla jo...

Itseasiassa suola ja rasva vaikuttaa myös esim asotaudin ja verenpainetaudin syntyyn. Asiasta lukuisia tutkimuksia. Mut tietty liikunta ja muut elintavat myös :shy: ja valitettavasti geeniperimä, niille ku ei oikein itse voi mitään.
Jos nyt samasta aiheesta alkaa vääntää, niin suola ei juurikaan vaikuta, vaan natriumin määrä. Tavalliseen pöytäsuolaan kun ei koske, vaan suosii erilaisia luonnonsuoloja, pääsee jo pitkälle. Rasvalla taas ei ole merkitystä, nykytiedon valossa on saatu osoitettua, että ne muut muuttujat vaikuttavat enemmän kuin rasvan laatu. Perimälle ei toki mtn voi, mutta riskit omaavan kannattaisi suhtautua vähän eri tavalla syömisiin kuin muiden. Näistä uskomusasioista voi toki vääntää vaikka kuinka, mutta eipä ne faktat mihinkään muutu :)

Mullon ollu korkee verenpaine niin kauan kun muistan mutta nyt ne on ollu normirajoissa ekaa kertaa ties kuinka moneen vuoteen. Oon vaihtanu normi suolan mineraalisuolaan joka ilmeisesti on parempi vaihtoehto korkeelle verenpaineelle.
Ja mitä tohon painoon tulee niin meillä ei hirveen tiiviisti sitä katella neuvolassa. Kävin eilen itekseni neuvolan vaa'alla niin näytti että mulle on tullu hurjat 2 kiloo lisää koko tän raskauden aikana. En sit tiedä kuka sitä ravintoo syö mut ainakin vaavi kuulemma kasvaa hyvin. Eli eipä hätää. Ja kun onhan mussa sitä ylimäärästäkin ollut ennen. Syön kuitenkin ihan normaalisti yms.

Anopilla kans kävi samoin, suolaa vaihtamalla tippui korkea verenpaine normaaliksi :)

En mä tinkaaman ala, mutta näen lähes päivittäin asotautisia tuolla mm leikkaussalissa, joten aika vankkoja tietoja mulla aiheesta on.:shy: mä en luota uskomuksiin, vaan tutkimuksiin, ne toki vaihtaa säännöllisesti kantaansa . Suolan ja rasvan laadulla on tottakai väliä, alunperinen topic taisi liittyä joulun aikaisen ruoan epäterveellisyyteen. No nyt se ohi, ja pääsee normiruokarytmiin:joyful:

Onneks joulu on kerran vuodessa :grin hyvää uutta vuotta kaikille!

Sama, mä luotan tutkimuksiin, en luuloihin tai kumottuihin väittämiin :) Pitkäaikaistutkimuksia on kuitenkin tehty jo kymmeniä vuosia, joten alkaa melko vankka näyttö olemaan aiheesta.

täällä tullu painoo oman vaa'an mukaan 12,5kg..to taas neuvolas näkee mitä se vaaka sanoo :D

Täälläkin tänään neuvolatäti tuumas että ilmeisesti Joulun alla ruoka sekä herkut maistunut tälle odottajalle, kun 1 kg oli tullut viikossa aina painoa lisää joulukuun aikana.. :oops:
Noo, minkäs teet. On siinä varmaan turvotuksellakin oma osuutensa vaa'an lukemiin.. Tätä vauhtia jos taas nousee paino viimeisille asti, niin saatan päästä melkein edellisen raskauden lukemiin. Silloin + 28 kg lisää elopainoa.:wideyed: Se oli itsestäkin jo ihan liikaa, koska oli niin tukala olla jo...
Ei oo totta! Mikä kohtalotoveri. Ekasta plus 28-30kg ja luoja siitä jäi 20kg kroppaan. Saitko ekasta tulleen painon pois? Huomenna neuvola, rv 31. Saas nähdä paljonko painoa tullut. Tosi tukala olla jo nyt.

Huojentavaa kuulla etten ole ainoa joka on sitä painoa kerännyt!!
Siitä jäi vielä se reilu 12 kg ihan siihen alku painoon, ennen kuin nyt raskauduin uudestaan. Lapsille tulee ikäeroa sen 1 v 7 kk..:rolleyes:
Ja kyllä vaan tässäkin odotuksessa tulen kasvamaan "isoksi". Radia ei ole ollut kummassakaan, hormonit varmasti tekee suurimman osan..
Lähtikö sinulta känkkis kuinka nopeasti putoamaan silloin paino..?
Luulen, että tämän raskauden jälkeen ne istuu itsellä tiukemmin kuin edellisen jälkeen..

Tsemppiä Känkkis loppuodotukseen ja siihen oloon!! Tiedän tosiaan tunteen, eikä ole varsinkaan loppumetreillä mitenkään helppoa..:shy:

Mulla tuli hei pelkästään joulun aikana (kävin kotona vaa'alla aattoa edeltävä keskiviikkona ja seuraavan kerran viime keskiviikkona jolloin oli neuvola) sellanen 3KILOA! :-o Sanoinkin että oon kyllä herkutellu ja syöny, mutta en nyt mikään sika sentään oo ollu...mutta ei vaan toi aineenvaihdunta oikeen toimi ja ummettaakin ihan sikana :-D
Mulle tuli viime raskaudessa kaikkiaan n.25kg, vuodessa pudotin 27kg :-) Nyt on tullut kaiketi about 13kg jo, osittain kyllä kiitos ton joulun, mut nyt on pakko vähän nipistää jostain syömisistä ja kiinnittää huomiota varsinkin nesteiden juomiseen että kroppa toimisi eikä kertyisi sitä 25kiloa niinkun viimeksi...mullakaan ei ollu radia ekassa, eikä todettu tässä tokassakaan raskaudessa ekassa rasituksessa, nyt istun toisessa, että saas nähä... :-s

Jee! Mulla ei oo viimeisen kahden viikon aikana noussut paino ollenkaan, vaikka tuli suklaata vedettyä kyllä monta kiloa jouluna :) Oli itseasiassa nyt paino jopa 100g vähemmän kuin viimeksi. Tähän asti siis viimeiset kaksi kk noussut paino kilon viikossa. Kilpparilääkitys varmaan alkanut vaikuttaan :) Nyt 28+1 siis tullut jo sen 14kg. Pikkuinen painoi jo reilun 1300g! Kyllä silläkin vaan alkaa olla jo kokoa! :)

Takaisin