Kiitos onnitteluista!
No, kukaan ei tiennyt aikeistamme. Juhlat järjestettiin vanhemmillamme ja tarjoilut oli tehtävä ristiäis"menulla", ettei äitini ymmärtäisi juhlien olevan myös häät. Meillä oli ruoka (ahvenia, lihapullia, paria salaattia, uunijuureksia ymym.) ja kahvipöytä (kolmea kakkua, cupcakeja, keksejä ym.).
Pappi oli tuttu, minun vanha kastepappini. Vihkiminen + kaste kesti noin 20 minuuttia. Ensin lauloimme yhden virren ja sen jälkeen pappi vain täräytti, että olemme kokoontuneet tänne kastamaan tätä pientä poikaa, mutta hyvä olisi varmaan nuo vanhemmatkin vihkiä. Siinä vaiheessa me sitten siirryimme papin eteen, vieraiden keräilessä leukojaan lattialta. Puhe oli kaunis ja henkilökohtainen, eikä kyyneleiltä vältytty. Vihkiminen siksi ensin, että kristillisessä kirkossa on tavoite, että lapsi kastetaan suoraan "aviolapseksi", mutta varmasti erityispyynnöllä olisi saanut toimitukset myös toisinpäin.
Toimitusten jälkeen haimme autosta kuoharit ja kilisteltiin sitten porukalla koko perheelle. Sen kummempaa ohjelmaa ei ollut, vain rentoa seurustelua ja niin halusimmekin, päätähti kun kuitenkin oli tuo pieni prinssimme!
Ja mitä sitten oli päälläni. Hankein jo raskausaikana Guess By Marcianon mustan todella kauniin mekon ajatukseni laittaa se ristiäisiin, mutta häitten tullessa mukaan kuvioon olisin halunnut valkoisen mekon. Sopivaa valkoista ei kuitenkaan löytynyt, joten laitoin tuon Guessin mekon sitten. Meillä oli sellainen pikkujuju, että iskällä oli tummansini-valkoinen kravatti, pojalla tummansini-valkoinen mirri kaulassa ja minulla tummasinisestä ja valkoisesta silkkinauhasta tehty "vyötärövyö". Sen verran panostin itseeni, että kävin kampaajalla aamulla ja kampaus olikin aika näyttävä ihan vain ristiäisiin.
Mistä sitten vihkiminen paljaistui ennen papin sanoja? Tulin viimeisenä paikalla, kun kaikki olivat jo istuutuneet paikoilleen ja odottivat tilaisuuden alkua. Mukanani minulla oli morsiuskimppu, jonka olin erikseen tilannut ja siihen vieraat olivat kiinnittäneet huomiota ja kummastelleet "uutta rituaalia", että äidillä on kukkakimppu lapsensa ristiäisissä