Positiivisuusketju...

Ma olen myos nahnyt pikku-painajaisia vauvaan liittyen. Yhdessa vauva oksensi jotain sinista nestetta. Toisessa lehma yritti syoda vauvan ja kolmannessa liimailin sen ruuminosia takaisin paikoilleen, kun se oli kaatunut portaissa.
Ma en oikeastaan ole nahnyt yhtaan positiivista unta vauvasta. :oops: Kaikki liittyy jollain tapaa huoleen ja murheeseen sen hyvinvoinnista...

Tuli tässä mieleen, kun mietin noita ärsyttäviä mutta hyväätarkoittavia neuvoja ja sitten sitä, miten meillä on ratkottu asiat: vaikka mä vähän väliä kyseenalaistan kykyjäni äitinä ja otan syyllisyyttä ties mistä, niin oikeasti meidän perheessä menee kyllä aika hyvin: poika on terve, tyytyväinen, hyväuninen, syö ja kasvaa. Mitä muuta sitä voisikaan toivoa tässä kohtaa?

Paljosta on kiittäminen ihan vain hyvää tuuria, kun on tuollaisen helpohkon lapsen saanut, voi varmasti olla tyytyväinen myös omiin ratkaisuihinsa vanhempana ja muistaa, että oikeasti on se paras äiti lapselleen :) Ihan vaan muistutuksena itselle niihin hankalampiin hetkiin :)

Tää alku olisi kuulunut valitusketjuun, mutta en ole kerennyt ja lopputuloksen perusteella tänne... Olen kuullut, että monilla vauvoilla tulee tavaksi pissata heti, kun vaippa otetaan pois. Meidän neiti on ottanut tavakseen aamuisin kakata siihen hoitopöydälle. Näin ollen meillä on moni aamu alkanut kakkakatastrofilla, mm. toissa aamuna luulin saaneeni sen kakan sinne vaippaan, ja rupesin pesemään pyllyä, niin sitä alkoikin tulla lisää, eikä nimittäin mennyt kauniisti lavuaariin, vaan mm. hanaan, peiliin, lavuaarin reunalle... :angry5 No, tästä positiiviseen osuuteen. Miehen kanssa funtsittiin, että noin säännöllisen suolen toiminnan voisi hyödyntää. Tänä aamuna siis nostin vauvan pöntön päälle ja *rumpujen päristystä* meidän neiti 3 kk teki kakan PÖNTTÖÖN!!!! :wav

Jep, täällä kans neiti 2kk on mahoton kakkamasiina, joka halvatun aamu se tekee joko ilmakylpynsä aikana löröt tai sit vaipanvaihtovaiheessa, usein osani saan minäkin koska se AMPUU sen kakan sieltä vauhdilla. :D

Meillä kakataan useammin kuin ennen, ekat n 3kk oli aika tarkasti se yksi kerta vuorokaudessa kun nyt on jo 3... ja eka lasti tulee heti aamulla kun poika havahtuu edes vähän hereillä mikä on yleensä kello 7 kun mies lähtee töihin. Yritä siinä sitten saada poika takaisin nukkumaan :confused:

Tuli mieleen tuosta pönttöön kakkaamisesta... Meillä isukki opetti pojan pissaamaan "seisoviltaan" lavuaariin pyllypesun jälkeen. Herralla kun oli tapana monesti pissata juurikin hoitopöydälle kun oli ilman vaippaa, niin mies sitten keksi että pistetään pissaamaan lavuaariin saman tien. Jonkin aikaa harrastivat sitä, mutta sitten se tapa jäi ja nykyisin poika vaan naureskelee jos tätä yrittää kun näkee itsensä peilistä ja keskittyy lähinnä siihen :)

Meillä on vaan -6C pakkasta, joten tänään kävellen käymään pojan ja koiran kans kaupassa, jee pääsen ulos! :DD Meillä on asunut pari päivää pieni känkkäränkkä, jospa olis tänään paremmalla tuulella :) Rupesi päikkäreille kuitenkin, mitä ei eilen ja toissapäivänä suostunut tekemään! :)
Ja iik, huomenna olisi se suuri päivä: me maistetaan ekan kerran velliä, haetaan tänään maissijauhot kauppareissulla! Hui :D

^ Lucky you, meillä - 21! :eek: Mun yksi kaveri neuvoi, että kun asutaan keskustassa niin pakkaisin vauvan lämpimästi ja hilppasisin nopeasti ostarille, jossa vauva voisi sitten nukkua päikkärit vaunuissa. :grin No eihän tuo täysin huono idea ole, ja jos menee kovin känkkäränkäksi niin kokeilen, mutta se vaan tietää rahanmenoa ja varmaan sorrun johonkin herkkuihinkin... :smiley-ashamed008

Vihaan iltalähtöjä, kun penska sitten kitisee väsymystään ja huutaa matkat, kun kerran on omaksunut sen 20-21 nukkuun. Eilen oltiin olosuhteitten pakosta kotona 20.15 (ja saatiin tuntea se nahoissamme viimeiset 1/2 h). Pistin tytön ihan heti makkariin, ulkovaatteet pois ja alla olikin vastikään vaihdetut, nukkumakelpoiset vaatteet. Hämärsin huoneen, syötin ja laitoin sänkyyn hurinan kanssa. Tyttö hetken vääntelehti, mutta oli unessa jo 20.30!!!!!:smiley-bounce022
Rytmi ei siis mennyt sekaisin, kun toimi ripeästi. Vielä parempaa: Tyttö nukkui heti ensimmäisen nukahtamisen jälkeen 7 h putkeen!!!!! :happy093
Mä en osannu, kun ootin vaan koska se herää..

Aamulla ysiltä ylös ja nyt tuo heräilee päikkäreiltä nro 1.

Kävi eilen ensimmäistä kertaa kavereiden kanssa ulkona yhdellä. Olin tosi innoissani mutta sitten tulikin tippa linssiin kun sanoin pojalle heippa.. :smiley-ashamed008 Mutta oli kiva päästä ihmisten ilmoille :)

Anyway, tulin jo 23 takaisin ja poika nukkui jo kuin pieni enkeli. Oli kuulemma nukahtanut miehen syliin 19, 20 he siirtyivät sänkyyn ja poika tankkasi kunnolla ja nukahti (ei tietoakaan mistään toisesta maailman sodasta, mitä se yleensä on). Mä heräsin 1 siihen kiemurteluun ja poika nykäisi 180ml unissaan. Sitten joskus 5 tankkasi seuraavan kerran, 7 tuli kakka ja syötiin ja poika heilui mobiilin tahtiin itsekseen 30min ja lopulta myös nukahti itsekseen, ja heräsi lopulta sitten vasta 10 :) Tostahan tulee yhteensä 15h, vaikkakin oli välillä hereillä pieniä pätkiä, mutta SILTI :smiley-bounce013

Hirveen fjolreysjgfhig jakoi rhouggsa KIRJOITTAA ja lukea v вопиалосвио VAUVA sylissä, kun sekin haluu osallistua ja tx cjxs kodkee fisc KOSKETUSNÄYTYÖJH

Jee, aamun -25'c lauhtu -> -11'c. Vauva alkoi olla toisia päikkäreitä vailla, vaikkei itse tiennyt sitä, joten lykkäsin vaunuihin ja kahlasimme takapihaa ympäri niin kauan, että nukahti (töyssynen maasto, sisälläkin pomputtelen vaunuja vauvaa nukuttaessa tavaroitten yli, helpottaa ja nopeuttaa) ja sit toin ikkunan alle verannalle nukkuun. Saadaan tästäkin parempi päivä. Nyt syön jäätelöö (!) ja jatkan sukan neulomista. Siinä ei oo kylläkään mitään tähän ketjuun liittyvää.. Söpösöpö lanka ja idea ja tuloksena jonkin verran sukkaa muistuttava tekele ja sille nyt valmistumassa pari, jossa on hyvin uniikki kantapää. Onpahan tytöllä, mitä hävetä, kun saa ne 2-3 vuotiaana käyttöönsä. (Ei siis ihan vauvakokoo tullut..)

Meillä oli eilen ihan huippupäivä. Anoppi tarjoutui lapsenvahdiksi ja käytiin miehen kanssa kaupungilla vähän asioilla ja rauhallisella lauantailounaalla sellaisessa paikassa, johon en tohtisi ängetä vaunujen kanssa; ollaan miehen kanssa kyllä päästy kaksin liikkeelle muutamaan otteeseen vauvan syntymän jälkeen, mutta nyt oltiin ekaa kertaa ulkona syömässä.

Kotiin tullessa poika oli tosi hyväntuulinen, vaikkei juurikaan ollut päikkäreitä malttanut nukkua. Alkuillasta lähdimme sitten vielä kunnon koiranulkoilutuslenkille ja pieni mies sammui vaunuihin niin hyvin, että nukkui vielä kotonakin sen verran, että äiti ehti käydä rauhassa saunassa. Sitten oli pakko herätellä toinen, kun päikkärit alkoivat venyä liian lähelle nukkumaanmenoaikaa. Ja poika oli taas ihan superhyvällä tuulella! Olin myöhäisten, pitkien päiväunien jälkeen aivan varma, että yöunille käyminen olisi hankalaa, mutta kuinka kävi? Poika nukahti ennätysnopeasti ja nukkui 10,5h unet yhdellä herätyksellä! :) Me saatiin miehen kanssa ihan rauhassa syödä iltapalakin :)

Meillä oli eilen illalla neuvolan perhevalmennusryhmän viimeinen kokoontuminen, eli neuvola järjestää vielä yhden tapaamisen sen jälkeen kun kaikki ryhmään kuuluneet on synnyttäneet. Meidän ryhmässä oli loka-, marras- ja joulukuisia, mutta eiliseen tapaamiseen tuli vain semmoisia perheitä joiden lapsi oli syntynyt lokakuussa (paitsi meidän ja yhden toisen perheen syyskuun lopussa). Oli kiva nähdä saman ikäisiä vauveleita ja vaihtaa kuulumisia muiden perheiden kanssa. Me mammat sovittiin että perustetaan facebookiin ryhmä missä voidaan sopia tapaamisia ynnä muuta. Kaikilla oli toiveissa että voitais nähdä tyyliin kerran viikossa. Parin äidin kanssa ollaan käyty siellä vauvakerhossa ja nyt rekrytoitiin sinne muitakin, mutta varmaan sen lisäksi tavataan silloin tällöin. Olen aika innostunut tästä koska me muutettiin tälle paikkakunnalle vajaa vuosi sitten eikä mulla ole täällä YHTÄÄN omaa kaveria eikä muualla asuvillakaan kavereilla ole pieniä lapsia, joten olen ollut aika yksin tässä tilanteessa. Vihdoinkin meikäläisellekin jotain sosiaalista elämää! :)

Käytiin tänään koko pienen perheen voimin syömässä sushibuffa. Mä olin ihan kauhusta kankeena että poika rähjää siellä ja koko ravintola mulkoilee meitä :oops: Mies sanoi että relaa nyt, me ollaan espanjassa :grin Lähdin hyvissä ajoin vaunuilla liikenteeseen että poika nukkuisi kunnon päikkärit ennen ravintolaa, nukahtikin sitten niin sikeästi että oli unten mailla vielä tunnin siellä ravintolassakin. Herättyään istui mun sylissä ja huuli pyöreänä katteli ympärilleen. Tarjoilijat kävi kaikki vuorotellen ihastelemassa ja juttelemassa pojalle ja tämä väläytti suurinta hymyään ja hurmasi kaikki. Istui sitten rauhassa vaunuissaan ja leikki rapinakirjalla että me saatiin syötyä. Eli turhaan mä stressasin, poika oli oikea hurmuri :) Tämän onnistuneen lounaan myötä ajateltiin joka viikonloppu käydä ulkona kokeilemassa erityyppisiä ravintoloita :grin

Meilla on kaikki ulkona syomiset mennet vauvan kanssa hyvin yhta kertaa lukuunottamatta. Meidan lahipizzeriassa on maanantaisin klo 21 jalkeen hullu pizza-ilta, jolloin kaikki normaalikokoiset pizzat maksavat 2,5e. Tuo on niin torkeen halpa tarjous, joten kaikki rynnii sinne just silloin ja heilla on maanantai-iltaisin tupa taynna.
Poika sai viime kerralla ihanat raivarit. Ensin se nukkui ihan kiltisti, sitten herasi ja vilkuili hadissaan ymparilleen. Jokaisessa poydassa puhutaan lujaan aaneen, koko ravintola ihan taynna ihmisia, jalkapallo-matsi huutaa taustalla...
Bing! Raivarit! Ensin oltiin isin sylissa, sitten mamin sylissa... Lopulta ma lahdin ulos pojan kassa, keinuttelin poikaa vaunuissa ja katselin ikkunan takaa kuinka mies syo pizzaansa yksin. Sitten mies lopetti ja ma menin sisalle syomaan yksin oman pizzani. :grin Et semmosta. Vauvan kanssa pitaa vaan valita se ruokailupaikka oikein. :)

Tänään (ts eilen) me käytiin huonekaluostoksilla, ja kun oltiin pakettiautolla liikkeellä, ei voitu ottaa oikein tyttöö mukaan.. Pyysin sit yhtä ystävää tuleen hoitaan ja tuli oikein supermielellään. :) Tankkasin tytön ennen lähtöä ja jätin vähän vettä pulloon.
Me oltiin pari tuntia pois ja tosi hyvin oli mennyt. Ainoastaan nälän tullessa hoitotäti tarjosi pulloa ja siitä oli syntynyt 10 min raivari.. Sanoi, että on tytöllä temperamenttia! :oops: Mut sit se oli pistänyt hurinan päälle ja tyttö oli nukahtanut kuin katkasimesta painamalla. :p Oli nukkunut ystäväni sylissä, kun se ei ollut uskaltanut laskee mihinkään ja muutenkin tykkäsi haistella vauvaa. :wink

Huomionarvoista on, että tää oli ensimmäinen kerta, kun tyttö jäi hoitoon jollekin vieraammalle, vaik nähdään kyllä viikottain, mut ei semmosessa kanssakäymisessä, kuin vakituisemman hoitajan mummon kans. Ja tää ystävä oli se, jota tyttö vierasti viimeks, mut oli kyl sillä kertaa ihan yli väsy. Nyt kumminkin sitä 10 min lukuunottamatta oli ollut ratkiriemukasta. :alien

Eilen (toissapäivänä) päätin, että nythän se syö pullosta ja piste. Illan nukkumaanmeno lykkääntyi sit 2 tuntia siinä tapellellessa, mut sain upotettua 120 ml kahdessa erässä. Keksin jostain netin syövereistä lauseen, että maitopulloa voi pitää lämpimänä vesihauteessa. Ajattelin koittaa sitä, koska lämmitetty maito ei ole kelvannut enää sitten, kun ehtii olla hetken huoneenlämmössä. En tiedä mikä taukki oon, kun säätelen jotain teidän mielestä itsestäänselvyyksiä.. Joka tapauksessa se lämpimänä pito oli hyvä idea, sillei kelpas. Vaik operaation lopuks kumpikin ja koko ympäristö oli ihan tahmanen maidosta.o_O

Kai senkin positiiviseksi voi hyvällä mielikuvituksella laskea, että minusta ollaan vielä hyvin riippuvaisia ja 99,9% vain äitin tissi kelpaa. Olen korvaamaton. (Yeah, right, irreplaceable my ass..:laughing001 )

Muokattu viimeksi:
Käh, lujaa mennyt viime yönä, kun oon tuonne väliin lykellyt nyt jo poistamani epäasiallisen hymiön ja kirjoitusvirheitä ja näemmä kirjoittanut, että jätin lapselle VETTÄ pulloon. Tästä en voi syyttää ees autocorrectia, jotain on vinksahtanut. Joka tapauksessa ihan maitoo jätin, vaikka juomatta olikin jäänyt. :/

Yhden yösyötön jälkeen havahduin omasta sängystä pitämässä käsiäni rintakehän yllä, niinku oisin vauvaa imettänyt. Sit säikähdin, kun se ei ollutkaan siinä ja aloin miettiin, mitä tapahtui. Piti oikein käydä tarkistamassa, että vauva oli omassa sängyssään nukkumassa.. Ei ollu mitään havaintoo imetyksen lopettamisesta/omaan sänkyyn siirtymisestä. Toivon, että olin kuitenkin ollut hereillä. Vaikka toisaalta olis huojentava tietää, että unissanikin osaan oikeat rutiinit.. :smiley-angelic006

Kun kerta + jutuissa ollaan, niin tää päivä on mennyt ihan extra hyvin tytsyllä. laughing6

Takaisin