Poksahteleva huhtikuu!

joo tuo loratadin ratiopharm mullakin. ja lääkäri tosiaan nimenomaan valitsi sellasen allergialääkkeen joka sopii raskaana olevalle kun raskaudesta mainitsin sillon :). iteki huomasin että pakkausselosteessa lukee toisin mutta luotan kuitenki lääkärin sanaan.
 
Lähes kaikessa lukee että ei suositella. Se ei johdu välttämättä siitä että ei olis turvallinen vaan siitä että ei ole tutkittu tarpeeksi koska riittävän isot tutkimukset raskaana olevilla on vähän epäeettisiä. Siirretään vastuu valmistajalta lääkärille. Sekä loratadin että cetirizin on kuitenkin aika hyvin tutkittukin kun on ollut käytössä niin pitkään, ja on tutkittu siis seuraamalla niitä käyttäneitä äitejä ja vertaamalla normaaliotantaan mutta mitään isoa sokkotutkimusta ei oikein raskaana olevilla voi järjestää minkään lääkkeen kanssa.

Merkillä ei väliä, lääkeaine siis merkitsee valmistajasta viis :)


Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app
 
Minulla on astma ja allerginen nuha, joiden kanssa pärjäsin hienosti kahdella säännöllisellä lääkityksellä. Minulla oli allergiaan säännöllinen tablettilääkitys, jonka jouduin jättämään pois raskauden alettua. Siihen loppu ratsastus. Raskauden puolesta olisin voinut käydä vielä melkein pari kuukautta, mutta allergia meni niin pahaksi, että tallilla käyminen ei tullut kuuloonkaan. Astmalääketta olen käyttänyt koko raskauden, avaavaakin pari kertaa ja cetiritziinia tarvittaessa.
 
Sitten varmaan tuota loratadinia uskaltaa käyttää. Laittoi vaan mietityttämään kun puhutaan pelkästä loratadinista, että tarkoittaako se tuota lääkettä vai jotain muuta. Alkaakin varmaan olla viime hetket aloittaa lääkkeiden käyttö jos meinaa pärjätä koivun siitepölyn kanssa kevään yli.
 
Hyvä hyvä :) Miulla on käytössä cetirizin ratiopharm mut ihan sama se ois suoraan histeciä vetää, ei sillä ole niin väliä. Tuo taitaa olla halvin. Ite tapaan myös puhua ibuprofeenista buranan sijaan aika usein mut jostain syystä silti puhun panadolista paracetamolin sijaan vaikka itelläni on paratabseja (sama asia silti).

Mitä ite tuota cetiriziniä googletin niin loratadin mainittiin aina ykkösvaihtoehtona raskaana oleville, sit että cetirizin on myös hyvä. Miulla ei tietenkään lähdetty vaihtamaan kun tuo kerta toimii ja on myös harmiton.
 
No nyt on neulattu ja hierottu taas, on se vauva kätilön mukaan viime keskiviikostakin vielä pudonnut alemmas. Kohta näkyy varmaan tukka jo, sen verran alhaalla roikkuu ja tuntuu - putois nyt sit kerralla kokonaan :wink

Pulsatillaa vielä tänään ja huomenna, synnytykseen ja toipilasaikaan sain arnikat ja pinkit matkaan. Pitäydyn edelleen perjantaipläänissä (ja yritän olla kuin en oliskaan, hiihoo).
 
Hei mites noi varpajaiset? Meinaako teiän miehet viettää niitä tai onko aikasemmin viettäny? Me ollaan sovittu että lupa on lähteä varpajaisiin heti kun vauva on syntyny ja vierailuaika sairaalassa loppuu kun joudun kuitenkin jäämään sit yöks yksin sairaalaan... Vähän vaan huolestuttaa että herääkö se mies sit seuraavan päivän vierailuajaks ollenkaan!
 
On tulossa varpajaiset. Asutaan tääl korvessa, ni mies kutsuu tänne kavereitaan rellestämään. Ite mennään sit vauvan kanssa evakkoon mummolaan (n.20 km päähän), kun siel on talo tyhjänä samaan aikaan.

Ehkä sit joku kerta toistepäin, et pääsen ite pitämään allasbileitä! :)
 
En tiiä yhtään. Se on ite puhunu ettei oo tulossa mut kuitenkin lastas Virosta litrakaupalla vodkaa varpajaisia varten :P Ei se varmaa oo päättäny itekää vaa tilanteen mukaan.


Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app
 
Meillä noi kemut on tosin vasta siis kesäkuussa, ei nyt heti tähän terävimpään kärkeen. :)
 
Meillä ei varmaankaan mitään varpajaisia ole. Olen kyllä mieheltä kysynyt asiaa, mutta ei aikonut viettää moisia. Se on muutenkin vähän sellainen, ettei mitään juhlia pidä tai niihin osallistu. Voihan mieli toki tässä vielä muuttua silläkin, mutta aika suuresti epäilen.
 
Meillä varmaan pidetään varpajaiset, mutta olen asettanut niille kaksi ehtoa: Ensimmäinen ja tärkein ehto on se, että niitä ei saa missään nimessä järjestää silloin, kun minä olen sairaalassa. Kuulostaa kummalliselta, mutta minusta ajatus siitä, että ukko lähtee rellestämään silloin kun itse makaan kokoonkursittuna ja hormonipöllyissä vastasyntyneen vierellä tuntemattomien ihmisten keskellä tuntuu vastenmieliseltä. Tiedän kuuluvani vähemmistöön. Monet toivovat, että varpajaiset hoidetaan alta pois ennen kuin he kotiutuvat, mutta itse en halua näin tapahtuvan.

Toinen, ei niin ehdoton, vaatimus oli, että hän ei järjestäisi niitä myöskään heti kotiutumisen jälkeen. Toivon, että pääsisin itse vähän sinuiksi tuon äiti-jutun kanssa ennen kuin jään viikonloppuna yksin sen vauvan kanssa illaksi.

Meillähän tämä homma menee niin, että vuoden sisällä/vuoden päästä lapsen syntymästä täällä järjestetään toiset varpajaiset. En kutsu niitä tissiäisiksi, koska se kuulostaa oudolta, mutta juhlat kuitenkin. Välttämättä ne eivät ole kovin kosteat, mutta viiniä ja kuoharia siellä ainakin tarjoillaan. Ja ulos tulee palju! :) Ehkä... Ajattelin kyllä sitäkin, että voisin mennä tyttöporukalla tekemään jotain kivaa, kuten maastoon ratsastamaan ja sitten meillä syömään ja saunomaan. Isomies ja pikkumies voisivat mennä mummolaan siksi illaksi. :)
 
Marihanna mä taas just halusin että mies lähtee varpajaisiin just sillon kun oon vielä sairaalassa. Se on muutenkin töiden takia kaikki viikonloppuyöt poissa kotoa niin haluun että muille öille ei oo sit sen ihmeellisempiä suunnitelmia kun opetella sitä vauvaelämää. Sairaalassa joudun kuitenkin viettään sen yöajan yksin niin mies saa sit rauhassa lähteä rellestään!
 
Joo miusta kans jos varpajaiset on pitääkseen sais pitää silloin kun oon sairaalassa vielä. Ei niin väliä vaik seuraavana päivänä selviäiskin vasta illaks käymään... Mut epäilen et meillä toi "ehkä otan, ehkä en" varaus on sen takia et ku joku päivä kesällä oikein juopotuttaa ni se voi vetää sen varpajaiskortin esiin silloin ja mie en kehtais kieltää :grin
 
Me koitetaan molemmat päästä sinne sairaalaan yöksi. Ja sit jos tosiaan ei osukaan viikonlopuksi, ni mistäs sitä seuraa sinne kotiinkaan saa. :) Ja työt ja kaikkea.
 
meillä mies pitää varpajaiset, oon häntä siihen kannustanukki ja innoissaan on.parasta ois että mun sairaalassa olo ajoittuis viikonlopulle tai sitten vapuksi, niin ois helpompi pitää. arkena jos pitää niin kukaan ei oikein sinne pääsis. jos en vietä viikonloppua tai vappua sairaalassa ja ehitään siis vauvan kans kotiin niin sanoin ettå voin mielelläni lähtee varpajaisten ajaks vauvan kanssa evakkoon esim mummulaan :)
 
Mulla poksahti ystävä viime yönä lopulta käynnistyksen kautta sektiolla rv 42+2 ja oma malttamattomuus kasvoi samalla potenssiin sata! :) Mulla "vasta" 37+5 tänään, eli hetki taitaa kuitenkin vielä mennä...
 
Aah, onneks tohon 42+2-päivään on enää 9 päivää :Heartred Ja onneks mies tulee jo huomenna ja lähte vasta tiistaina taas työkeikalle! Saa sit nähä, tuleeko jo tiistaina takas (1. yliaikaiskontrolli)..
 
Mä toivon myös, kuten Marihanna, että varpajaiset olisi sitten myöhemmin vasta kun ollaan päästy uuteen perheenjäseneen tutustumaan ja vauvan hoito alkaa sujua. Eli ei sairaalassa ollessa, mutta kesällä vaikka sitten kunnon kemut vaikka jossain vuokrapaikassa tms. ja sitten kun me jo pärjätään kotosalla. Miehellä on paljon ystäviä, joten varpajaiset varmasti tulossa, mutta uskon, että kunnioittaa mun toivettani siitä ettei heti olisi.
 
Meillä miehellä on lupa varpajaisiin sitten joskus. Ehkä ite juhlin ensin..kauhee uho ainakin.

Ekan kanssa meinaan kävi niin..

Päästiin sairaalan perhehuoneesta kotiin ja mies lähti pitämään varpajaisia. Onneksi äitini oli seuranani. Maito nousi illan aikana ja tuli yli 40 astetta kuumetta. Hirveen kylmä. Varmaan kaikki täkit päällä ja ravasin kuumassa suihkussa.
Aamulla äitini piti lähteä kotiin, mutta mieheni ei ollutkaan tullut kotiin vaikka meillä on selvät sävelet...kotiin on yöksi aina tultava vaikka olisi kuin kännissä.

Olin saanut kaverilta viestin yöllä, että kultani on sammunut taksiin ja on heillä yötä. Huh! Ei ainakaan ollut käynyt mitään.
Aamulla yritin saada herraa kiinni, jotta äitini pääsisi lähtemään, mutta sielläpä nukuttiin krapulaa pois. Klo 11 sain hänet vihdoin kiinni ja kihisen raivosta! Olin jo lähetellyt kaiken maailman uhkausviestejä ym. :)
Noh kultani sai kakistettua puhelimeen vain, että on huonossa kunnossa ja tulee kun ei enää oksenna. Minähän tietysti olin elämäni kunnossa? Miehet voi miehet!

Tämähän pyörii vielä näin viiden vuoden päästäkin mielessä ja muistuttelen asiasta..prk! Mies on kyllä muutoin kunnollinen, ei juo liikaa ja ajattelee perheen olevan parasta. Kyllä sitä parhaimmillekin miehille käy "mokia", mutta minä tuoreena äitinä (silloin) en unohda asiaa koskaan. Enkä anna hänenkään unohtaa. Silloin ajattelin, että varpajaiset on hauska juttu ja kuuluu asiaan...nyt ajattelen sen olevan miesten itsekkyyttä vain päästä juomaan.

Ensin vähän rakastellaan, tullaan raskaaksi ja naiset saavat kokea kaikenlaisia fyysisiä ja psyykkisiä muutoksia 10kk aikana. Kun "vaativa" raskaus on tullut päätökseen ja saadaan juhlia "tulosta" niin miksi oi miksi minun pitäisi nauttia ensimmäiset hetket kotona yksin ja mies juhlii kavereiden kanssa jossain? Tuore äitihän sen duunin on tehnyt pusatessaan vauvaa ulos ja hänenhän se kuuluisi saada kaikki "kunnia" asiasta. Henkinen tuki on toki tärkeää...mutta ei se isän leikkaama napanuora ollut mikään niin ihmeellinen saavutus, että ryyppäämään pitäs heti päästä.

Eli nyt EI varpajaisia ole luvassa herralle!! :)
 
Takaisin
Top