marinamelina
Mulla on cerazetteja takana 1,5v, sitä ennen puolikas vuosi mini-pill-merkkisiä. Minipillereitä kummatkin. Alkuun ekan puolen vuoden ajan kun aloitin minipilleillä, tiputteli jatkuvasti, noin parin viikon välein.
Cerazetteen vaihdoin ja sit loppu menkat. Vuos sitten oli jonkinmoista tiputtelua ja parit menkat puolen vuoden syömisen jälkeen ja sit menkat jäi kokonaan pois.
Kropan oman hormonitoiminnan tasaantuminen on tosi yksilöllistä ja siihen vaikuttaa niin moni muukin asia kuin pelkät pillerit... Voihan se olla, että sit sulla kierto normalisoituu heti, jos sulla on menkat ollut kuitenkin käytön aikana.
Joillain tasaantuu nopeastikin, ja voi olla jopa, että heti kun pillerit jättää pois, raskautuu aika pian. Sä sen itse päätät, koska on sopiva aika tulla raskaaksi, joten jos mietityttää, voihan sitä aina jatkaa vielä vähän aikaa. Onneksi cerazetet voi jättää koska vaan pois, ei tarvii liuskaa syödä loppuun edes :)
Yleensä puhutaan, et menee noin 6kk oman hormonitoiminnan tasautumiseen, tai ainakin kiertojen tasautumiseen.
vaikka voihan se aikaisemminkin tasautua, kun niin yksilöllistä se on...
on
Ei kuulu tätiä. Eipä kai kun sitä niin kovin odottaa.
(
Mä fuskasin
soitin terveyskeskukseen ajan lääkärille, sain ajan 6.3.2014, samalla saisin otatettua papa-kokeen kanssa, niin tietää et kaikki on siltä osin kunnossa.
hoitaja joka mulle aikaa varasi, nurisi sitä vuoden yrittämistä, mutta kun kerroin taustaa, niin sanoi et kyl hän voi antaa ajan lääkärille, muttei kannata odottaa mitään erityisiä lapsettomuustutkimuksia asian suhteen.
Ainoa mitä mä haluaisin, olis apua kierron säännöllisyyteen (vaikken mä nyt vielä tiedä sitä, mut kun se edellinen kummittelee mielessä, entä jos mulla onkin vaikka PCOS). Haluaisin oikeasti tietää "yrittäväni" raskautta, enkä vaan seurailevani että kuinka pitkä kierto tällä kertaa, se on raivostuttavaa... (ja edellinen kokemus puhuu)
Ja sit päätin, et jos sillon ei saa mitään apua julkiselta, siis ei mitään, ja kierto ei lähentele säännöllistä tai menkkoja ei oo tullut lainkaan, käyn sitten vaikka yksityisellä sen jälkeen. Mut jotenkin kummasti helpotti olo kun tietää et aika on varattu, muuta ei voi tehdä kuin odottaa. Tietty vaikka väestöliiton lapsettomuusklinikalle pääsis vaikka heti, mut aika tujun hintasta....