Pidemmän kaavan mukaan yrittäneet vol.2

Sleepwalker: Kiitos kattavasta vastauksesta! :) Lievästi sanottuna hermostuttaa se eka käynti. Vaikka siihen onkin vielä aikaa... Minkä takia sä sait clomit? Kuuluuko ne aina "pakettiin", kun yritetään hoidoilla raskautta? Mä kävin viime syksynä verikokeissa (gyne määräs, kun kesällä mun kierrot vähän heitteli ja esikoisen jäljiltä mulla edelleen tihkuu maitoa), joissa katottiin kilppariarvot ja prolaktiini. Kaikki oli ihan ok ja gynen tekemässä tutkimuksessakin kaikki ok ja munasoluja kypsyi hyvää vauhtia. Niin mietin vaan, että käytetäänkö niitä clomeja varmuuden vuoksi, vaikka ei olisi tarvetta... Varmaan eniten tässä koko hässäkässä mua pelottaa munatorvien aukiolotutkimus ja jos täytyy jotain hormoneja syödä.

On: Onko kenelläkään tietoa, miten liikunnan harrastaminen voi vaikuttaa raskaaksi tulemiseen tai lapsettomuushoitoihin? Tarkoitan nyt sellaista säännöllistä ja useasti viikossa. Oon kuullut vain, että kova laihduttaminen voi heikentää mahiksia. Itse oon nyt aika paljon treenaillut ja uusia lajeja ja ihan kunnolla rääkännyt itseäni (kyse ei siis kuitenkaan ole laihduttamisesta). Joten mietin, että sabotoinko itse mun mahiksia tulla raskaaksi.
 
Margeliini : en mä usko et se heikentää jos ei ihan puskista kropalle tuu et liikkuu paljon.. liikunnanhan pitäis myös auttaa, ota näistäki sit selvää joka paikas eri suosituksia :DD

on: mää haluisin et jotain jo tapahtuis ku on muka niiiiin pitkä aika toukokuun alkuun et saadaan hommat rullaamaan...
 
Margeliini: Kyllä mäkin olin melkoisen hermostunut ennen sitä ekaa käyntiä. Olin jostain syystä kuvitellut, että me ei saatas sieltä apua tai jotain... Vaikka me ollaan julkisella puolella niin se on mukavan pieni yksikkö ja lääkäreitä vain kaksi. Olen tavannut vasta toisen niistä, koska molemmille kerroille on sattunut sama lääkäri. Tosi mukava ja ymmärtäväinen tyyppi. Onneksi!

Taitaa olla aika normaalia, että ensin kokeillaan clomeja, jos ei ole mitään selkeää syytä miksi ei raskautuminen onnistu. Ymmärsin niin, että clomit tulee tukemaan mun omaa hormoonituotantoa ja siten pyritään samaan aikaan parempia muniksia. Ovistestien mukaan ovuloin kyllä, mutta jotain häikkää siinä todennäköisesti on... Saa nähdä tuleeko niistä jotain haittavaikutuksia, mutta ne lienevät kuitenkin varsin lievä keino tukea raskautumisen yrittämistä. Toinen kai aika normaali juttu on se, että loppukiertoon määrätään jotain. Mulle ei nyt määrätty mitään loppukiertoon, mutta jos ei tärppää, niin varmaan taas teroilla nopeutetaan tädin vierailua. Eiköhän se sitten selviä myöhemmin. Clomikierrolla on tarkoitus tehdä ultraus noin kp 10, että selviää onko niistä mitään hyötyä mulle. Tai onko ne liiankin tehokkaita ja muniksia kypsyy liian monta. Mulla se munatorvien aukiolotutkimus ei ollut mukava kokemus (niin kuin tuolta aiemmasta tekstistä voi todeta), mutta monella muulla se on ollut täysin tai lähes kivutonta. Eikä sitä kai ihan joka paikassa edes tehdä automaattisesti, jos ei ole mitään syytä epäillä munatorvien olevan tukossa. 

Oon saiski87:n kanssa samaa mieltä siitä, että ymmärtääkseni paljon liikkuva voi raskautta yrittessäkin liikkua paljon. Rajua laihduttamista ei tosiaan taideta suositella, mutta joissain tapauksissa painon pudottamisesta voi olla hyötyä. Sä kuulostat kyllä olevan melkoisen menevä ja liikkuva tapaus. Voi kun mäkin olisin...

Saiski87: Pelkkää odottamistahan tämä välillä tuntuu olevan.  Asiat aina jonkin verran etenee ja sitten taas odotetaan. Toivottavasti vielä joskus se 9 kuukauttakin eikä aina vaan tutkimuksia/hoitoja/plussaa.

 
iltaa, täällä testattu aamulla niin puhas nega ku voi tulla. eli kp 34 ei menkkoja mutta ei raskauttakaan tietääkseni nyt sitte. ja kierron pituus on X tästä lähin. ärsyttää!!!
no ei muuta ku odotellaa menkkoi, yritetää keskittyä töihin ja pysyy järjissää. että sellasta täällä.

plussatuulia kaikille :)
 
saiski87: Joo. Vähän tuntuu olevan vaihtelua suositusten kanssa lähteestä riippuen. Me odotetaan myös toukokuuta kovasti :) Lähinnä toukokuun loppua.

Sleepwalker: Ok. No sehän on hyvä, että kuitenkin katotaan miten ne clomit toimii. Mua mietityttää ne sen takia, että jos niillä varmistellaan omaa munasolujen tuotantoa ja sit niitä kypsyy ja irtoaakin monta yhtä aikaa, kun eikös silloin ole riski monisikiöiseen raskauteen? Ja se kuulostaa myös pelottavalta :O Mä ehkä menen vähän asioiden edelle nyt. Mutta tarvitsen paljon aikaa ja tietoa tällaisten isojen asioiden sulatteluun. Mä taas pelkäsin lääkäriin mennessä, ettei mulle kirjoiteta lähetettä sinne tutkimuksiin ja joudutaan vielä odottamaan ja katselemaan jos jotain kuitenkin tapahtuisi. Juu, liikunta on nykyään aika tärkeä henkireikä tässä tilanteessa. Auttaa myös pysymään erossa herkuista, kun jostain syystä ei vaan tee mieli niin paljon kaikkea hyvää, kun treenaa.

On: Kohta olis varmaan taas oviksen aika. Vähän ristiriitaiset fiilikset tästä luomuyrittämisestä. Ei toisaalta enää jaksaisi, kun meillä se on valitettavasti mennyt siihen tekemisen meininkiin ja tuntuu ettei siitä kuitenkaan mitään hyötyä ole. Ja toisaalta tuntuu, ettei yhtään kiertoa viitsisi "heittää hukkaan".
 
täällä ei menkkoja ja pahoinvointi nostaa nyt aamusinki päätä. pala nousee kurkkuun eli taisin vaan testata liian aikasin. väsyttää ihan tajuttomasti kyllä kans, lisäks näin painajaisen (tai toivon että oli vaan painajainen mikä ei toteudu). mun unilla paha tapa toteutua yleensä ja keskenmenot on nähty unina ennalta, nyt näin et jotai tummahkoa ja isoa tuli ulos ja verta ( jos oli istukka ni ei ollu ainakaa kooltansa alkuraskautta vastaava koska oli iso eli toivottavast ei enteile tokan tai kolmannen kolmanneksen km tällä kertaa). ei kiva, pikkusenko veti maihin ja aloin vähä parkumaanki taas vaihteeks, anopille ku selitin surkealla arabialla asiaa ni totes että mä vaa pelkään.

toivottavast ens viikolla tulee palkkio mun pikku projektist et mä pääsen sit kuun loppupuolella ultraan, mä haluun tietää mikä on. toivon parasta ja rukoilen että kaikki menee hyvin. pelkään pahinta unen takia.

joko menossa kp 36/x tai rv 4+1 tuloksen näemme ensi tai sitä seuraavalla viikolla...

Mitäpä muille kuuluu? pahoittelen omanapaisuutta kirjoituksessa
 
Gatusa toivottavasti olis vauva masussa ja kestäis loppuun asti.. olet enemmän kuin ansainnut sen !

tänne ei mitään uutta huomenna alotetaan tikuttelemaan ovista ja toivotaan toivotaan.. nyt taidan jo toivoa niin paljon et sain itteni yökkimään aamukahvista :D kuitenki pakotettiin menkat alkaan 30.3 nii ei kai viel pitäs mitään olla :(

kaikille voimia ja tsemppiä jatkoon ! ja intoa vällyjen väliin ihan vaan kivanki puolesta;)
 
saiski87: toivotaan, tosin vähä kaks jakosin tuntein nyt et oireit vissii alka olee mut silti ootan menkkoi vaikkei niistä ol merkkiäkää, kait se johtuu siitä ku eile ois pitän alkaa normaalist eli ns. päivän myöhäs vast.

laskin just tuost kaavinnast katottuna et kyl mul ois edellee se 34pvä kierto eli myöhäs on.
 
sit vaan Gatusa uutta testiä kehiin :)pidän täällä sormet ja varpaat sulle ristissä :D

mä nyt tein ekan ovis testin ja haamuviiva siihen tuli et tänään vällyjen väliin ja sit kai viel huomen testaa et oliks se jo vai tuleeks vasta ;)
 
Voi ei, ei täälläkään ole yhtään positiivisia uutisia kenelläkään, oma olo kun on aika tyhjä. Tänään siis kp2. Jatkoa mietiskellään nyt. Yksi välikierto kuulemma pitää kropalle tässä välissä antaa, eli menee päätöksen tekeminenkin jatkosta vähän myöhäisemmäksi. Hyvässä lykyssä teillä Margeliini tapahtuu jotakin (ainakin se poilikäynti) ennen meitä. Voihan pärsus.

Margeliinille vielä noista Clomeista, kun kyselit. Mulla niitä ei ole ollut käytössä, eli eivät kuulune peruspakettiin näissä lapsettomuushoidoissa. Mulla ollut kierto aina säntillinen 27-28, ja ovulaation olen aina saanut tikuttamalla. Paitsi yhden kierron viime kesänä kävin läpi, joka oli 36 päivää, ihan ilman mitään syytä. Gyne tuumasi, että stressaaminen ja vauva-asian vatvominen voi hyvinkin pidentää kiertoa (skeptikkona vaan tätä epäilin ja epäilen edelleen). Mites Gatusa sun kierto? Josko gyneä lainatakseni sullakin olis vaan pidempi kierto? Vai onko oireita tai oletuksia paremmasta vaihtoehdosta? Mulla ei muistaakseni ekassa rasaksudessa ollut mitään oireita ennen rv 6:ta. Väsymys ja huono olo tulivat vasta sitten.

Ja miten Gatusa se sun keltarauhashormonipiikki? Otitko (mainitsit jotain toisella palstalla)? Kuinka pitkä vaikutusaika siinä on? Muistelen vaan, kun lapsettomuuslekuri varoitteli, ettei Lugeja (keltarauhashomoni, tuupataan alakertaan) saa aloittaa kun vasta pari pv alkionsiirron/inssien jälkeen, ettei hormoni estä alkion kiinnittymistä? Eihän toi oo joku megapitkävauktteinen hormoni, jolla olis vaikutusta seuraaviin kiertoihin? Ja se Lugesteron (keltarauhashormoni) estää menkkojen tulemisen, mullakin menkat tuli vasta kolmantena päivänä kunnolla läpi Lugejen käytön kanssa (alkuun vaan tippa tai kaks/pv). Joillekin se siirtää menkkojen alkamista kokonaan, siis niin kauan, kun keltarauhashormonia on elimistössä tarpeeksi.

Kolmen inssin ja yhden ivf:n tuoresiirron jälkeen nollissa. Katse kääntyy jossain vaiheessa tulevaan.
 
siis otin sen piikin eile ja päiviä oletetun oviksen jälkee. eipä ol menkkoi kuulunu tänääkää, naama kukkii, väsyttää, munasarjoi nippailee ja välil vähä rintoi  pistelee. ja klo 4 maissa käydää vessas mitä ei ollu ennen oletettua ovist. testi kehii sit ku saan palkkioni, miehelle en kyl mainitse mitää nyt, se ei haluu kuulla koko asiast.
 
Ootko Gatusa ennen käyttänyt keltarauhashormonivalmisteita? Kuinka vahva toi piikki oli?  Ne tosiaan siirtää menkkojen alkamista, jos progesteronia on paljon elimistössä. Ja keltarauhashormoni aiheuttaa raskausoireiden kaltaisia, voimakkaitakin oireita. Siksi esim. lapsettomuushoitojen (inseminaatio, ivf, isci) jälkeen keltarauhashormonia käytettäessä ei voi koskaan tietää johtuuko oireet lääkkeestä vai raskaudesta. Mulla neljän hoidon jälkeiset oireet (rintojen arkuus, päänsärky, väsymys, huimaus, vatsan nippailut ja turvotus) ovat johtuneet pelkästään tuosta progesteronista. Onko sulla tietoa tuon piikin vaikutuksen kestosta? Mielenkiinnolla kyselen, sillä se vaikuttaa "helpolta" verrattuna noiden mönjäksi muuttuvien tablettien tuuppaamiseen alakertaan. Mutta ei täällä klinikalla ainakaan ole tuollaisesta vaihtoehdosta puhuttu.

 
progesterone retard 500mg/2ml on valmiste. en satu muistaa vaikutusaikaa mut voin sanoa että tuskinpa se sentää paria viikkoa on ku mulla oli ekan ja tokan piikin välis suunnillee 2vko. eli muutama päivä oletetun oviksen jälkee ja sit sunnuntaina otin joten ei se vaikutus niin pitkä ole. jos raskaana ja kärsiny toistuvist keskenmenoist ni tuo otetaa plussast lähtien kerran viikos ekan kolmanneksen ajan. 250mg/1ml vahvuutta käytetää menkkojen normalistamisee kp 16 alkaen kerran päivässä 10pvä ajan. mä ny katon ja testailen sit jossai vaihees ellei mennä aiemmin sit itseasiassa klinikalle tarkastuttaa onko kaikki kunnos ensinnäkin tammikuun jäljiltä ku oli kaavinta ja sairaalan lääkärit vihaa mua kympillä koska oon nolannu ne ja niiden "ammattitaidon" olemalla oikeassa joka kerta ku ne on väittän että oon kunnos ja kaikki hyvin vauvalla joka osoittautun kuolleeks joka kerta kun ovat lopulta tutkineet.
 
Nine: Tosi isot pahoittelut! :( Voi miten kurjaa... Paljon jaksamisia teidän perheelle. Kiva, kun säkin jaksoit kuitenkin noista clomeista kertoa. Mulla on kans aika säännöllinen kierto ja joka kerta oon testillä ovishormonin bongannut, myös kahdessa ihan ylipitkässä kierrossa. Vaikka eihän se sitä takaa, että ovis olisi tapahtunut. Mä oon myös hieman skeptinen tuon stressin vaikutuksen suhteen. Kyllähän meillä esikoinenkin tärppäsi, vaikka elämäntilanne oli aika stressaava (olin aloittanut uudessa työpaikassa, jossa en viihtynyt yhtään ja kauheet paineet oli raskautumisestakin, kun mies viimein kolmen vuoden harkinnan jälkeen syttyi vauvan yrittämiseen).

saiski87: Minkälaisia ovistestejä sulla on? Mun testien ohjeissa lukee, että se testiviiva täytyy olla vähintää yhtä vahva kuin kontrolli, jotta sen voi tulkita positiiviseks. Mä saan meinaan noilla mun testeillä ihan kierron alussakin haalean toisen viivan ja yleensä sit puolivälissä se rupee tummumaan. Mulla on jotain halpistestejä netistä. Mutta ovat ihan hyviä. Kerran testasin jollain apteekista ostetuilla, niin testiviiva ilmestyi vasta siinä vaiheessa, kun oli yhtä vahva kontrollin kanssa.

Gatusa: Aika ihmeellisiä lääkäreitä siellä. Eihän se nyt sun vika ole, jos oot tiennyt asiat paremmin kuin he. Ovatko kenties miehiä? ;)

On: Tärppipäivät käsillä. Kyllä tässä hieman ollaan niitä jaksettu hyödyntää :) Vaikka toivotusta tuloksesta ei mitään takeita olekaan.
 
tsemppiä eetula :)
siis naisia iteasias margeliini, nuoria haluavat saavuttaa paikkansa sairaalan hierarkiassa ja saada sen paremman pestin itelle. mut voin sanoo et vaikee kuvitella että ne ees on lääkärei niiden käytöksen ja tietämyksen perusteel, lisäks ei ol ees nimilappui että osais pistää oikeen lääkärin vastuusee jos jotai kävis. tääl ne oli onnellisia työssä kunnes eurooppalainen ilmaantui sairaalaan...ku paikalliset uskoo lääkärin sanaa liianki hyvin, sanoo kaikki kunnos pelkäl gynetutkimuksel jos silläkää ni ne uskoo toisin kuin minä joka sanoin että onha teil ultra kattotaa ootteko oikees koska mä oon varma että jotai on pahast vialla. ne sanoo verta vuotavalleki naiselle joka raskaana että oot kunnos jos ei ol supistuksia tai taju on tallel.
 
siis mulla on ihan cittarista ostettuja testejä.. ja juu luin sit kans et pitäs olla yhtä vahva ku kontrolli.. mut joo tosiaan lääkäri kyl jo vähän meinaili etten välttämättä ovuloi joka kerta nii sillä aattelin vaan et voisko jäädä vaaleeks se viiva ... tänään tein uuden ja siin ei ollu haamua et ota näistä si selvää... ja siis samasta paketista kumminki!

Eetula : tsemppiä piinailuun :)
 
saiski87: Niitä ovistestejä on tietysti eri herkkyysasteisia. Älä huoli, yks mun tuttu ei saanut koskaan ovistestiin edes haamun haamua, mutta silti tuli raskaaksi :) Hänellä ei ilmeisesti olleet testit sieltä herkimmästä päästä. Kokeilemallahan noi oppii, että mikä testi reagoi mihinkäkin hormonimäärään. Mä en viitisi enää vaihtaa testimerkkiä, kun oon jo tätä omaani oppinut käyttään ja vähän ennakoimaan ovista sen perusteella.

ON: Aika tuntuu vähän seisahtuneellta.. Saatiin kyllä ovis hyödynnettyä, mutta kun en usko, että mitään tärppiä on käynyt, niin odotan vaan sitä toukokuun loppua, että päästään sinne tutkimuksiin.
 
kp 3/38 oudot menkat. ja ärsyttää. joudun oleen joka saakelin päivä suunnillee koululla ni työnteost ei oikei taho tulla mitään. asiakas ihmettelee jo että teenkö töitä vai en kiva joutuu kokoajan saakeli selittää et mä joudun olee esikoise turvana koululla ettei joku riiviö ala lyömää sitä, no tänää onki sit koululle meno näköjää koska pitää tehä valitus esikoisen opettajast.
syksyllä siis yksityiskouluun. tuntuu et kaikki alkaa hiljallee kaatua, ees opettajaa ei voi luottaa että käyttäytyy asiallisesti ja ammattimaisesti ja hirveit juoruakkoja kyl ovat nuo opettajat vaihat normi kuulumisia ni melkei joka opettaja tietää kuulumiset. ei hyvää päivää.

mitäpä muut? ja anteeksi valitus ja avautuminen, hermot niin totaalisen menny.
 
Takaisin
Top