saiski kuulostaapa kyl erikoiselta! mulla on nyt kahdessa edellisessä kierrossa alkanut tiputtelu hieman ennen menkkoja, viime kierrossa alkoi viikkoa ennen oikeiden menkkojen alkua, sitä edellisessä alkoi kolme päivää ennen menkkoja. en tiedä, mistä moinen johtui ja pohdin, että pitääköhän asioida lääkärissä, mutta sitten mietin, että mullahan tulee vuodenvaihteessa joka tapauksessa ajankohtaiseksi hoitojen aloitus, joten eiköhän tämän saa viimeistään silloin korjattua. toki, jos alkaa toistumaan, otan varmaan yhteyttä klinikalle ja kysyn neuvoa (ajanvarauksen tyypit on meidän klinikalla kätilöitä).
mulle sanottiin klinikalla, että menkkojen alku lasketaan ekasta kunnollisesta vuotopäivästä ja jos kunnon vuoto alkaa klo 18 jälkeen illalla, eka kiertopäivä on se seuraava päivä. mulla on nyt viime aikoina kipu alkanut vasta sinä päivänä, kun alkaa oikeasti vuotamaan, joko ennen vuodon alkua (jolloin sitten tulee tippa, pari paperiin/siteeseen) tai vuodon alettua. ja mun menkkakivut on synnytyksen jälkeen tuntuneet enemmän nivusissa kuin alavatsalla. olin siitäkin huolissani vielä keväällä, mutta gynen mukaan mitään vikaa ei ole, vaan arveli sen nivuskivun johtuvan siitä, että jotain turpoaa alakerrassa ja painaa nivusiin. endokipua se ei ole, endokipu tuntui mulla "veitsenviiltoina" ja ikäänkuin joku ois puristellut munasarjoja nyrkissä. uskon tunnistavani endokivut, jos ja kun niitä taas tulee.
Mirmeli pikaista paranemista! kunnon hevoskuuri sulla, toivottavasti pääset niistäkin pian eroon. ja toivottavasti tärppäisi napeista huolimatta!
hehel mulla ovistikkuihin tuli eka haaleampi plussa ja sit se katosi päiväksi, pariksi ja palasi tummempana. en tiedä mistä johtuu. toinen vaihtoehto oli, että ovistikku näytti useamman päivän plussaa (niin kauan, että kyllästyin tikun dippailuun ja lopetin tikuttelun ehkä jopa kesken). nyt en tosiaan tikuttele, joten luotan vain tuntemuksiin.
on: tonne toiseen ketjuun kirjoittelinkin pohdintojani hoitojen aloituksesta ja kelan maksukatosta. mullahan tuomiona on ivf sitten loppuvuodesta/vuodenvaihteessa. aloin tässä pohtimaan ja kun olen lueskellut vähän niiden piikitettävien lääkkeiden hintoja, että mitenkä mahtaa mennä kelan maksukatto? mulla on käsitys, että kalenterivuosi kerrallaan ja maksukaton täytyttyä lääkkeet saisi halvemmalla jne. no, pohdin siis, että jos me aloitetaan hoidot joulukuussa, joudun ostamaan ekan lääkesatsin joulukuussa ja maksamaan niistä x määrän paljon rahaa eikä maksukatto tietty heti täyty. kun en usko, että tärppiä edes heti tulisi hoidoissakaan, joudun tietty tammikuussa ostamaan uuden satsin x hintaisia lääkkeitä ja ne menisi sitten kerryttämään vuoden 2014 maksukattoa. ja niin edelleen sitten seuraavat kuukaudet, kunnes maksukatto tulee täyteen. pohdinkin siis, olisiko hoidot sittenkin järkevää aloittaa vasta tammikuun puolella, jotta saisi maksukaton nopeammin täyteen ja lääkkeet halvemmalla? miehelle esittelin myös ideani ja hän kuulosti melkei pettyneeltä, kun sanoin että ehkä on järkevämpää aloittaa hoidot vasta vuodenvaihteessa. vetosin myös miehen joulunajan työkiireisiin. mähän en myöskään tiedä kierrostani mitään, koska mulla tulee sitä tiputtelua, mutta jos esioletuksena on, että kierto on edelleen 26 päivää niinkuin tässä viime kuukausina on ollutkin. osaisiko joku jo hoidoissa oleva kertoa noista hinnoista ja maksukatoista enemmän?
muuten mulla on tää alkukierto päällä, menkat loppui lauantaina ja nyt sit ovista ootellen. kiinnostaa kyl yhtä paljon ku kiviä ja oonki tässä päättänyt, etten ala kummemmin rehkimään tän kierron eteen, ei siitä ole mitään hyötyä. mä uskon niin, että hoitoihin mennään.