Pidemmän kaavan mukaan yrittäneet vol.2

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eetuha
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Frankie: oon itse epäillyt endoa vuositolkulla helvetillisten kipujen takia. Oon valittanut niistä yksityisille ja nyt tuolla polilla. Kaikki sanoneet että mikään ei viittaa siihen, mutta on niin hankala diagnosoida. Viime syksynä otettiin joku verikoe mikä olis voinu antaa viitteitä siitä mut ei mitään ja ultrissa ei ole koskaan näkynyt mitään. Mutta harvoin endo näkyy ultrissa muutenkaan vaan tähystysleikkaus on varmin ja lähes ainoa tapa löytää pesäkkeet. Eilen juuri sain noi selitykset että syvät pesäkkeet näkyis ultrassa mutta pinnalliset ei. Mulla nyt kaikki näyttää normaalilta alakerrassa raskautumattomuutta lukuunottamatta ja tosiaan nyt vasta kuulin että heillä on "merkintä" mun valituksista! Reilu vuosi ollaan käyty polilla ja tuota ei ole ennen sanottu. Tosin, se onkin vain iso kysymysmerkki ja sellaiseksi taitaa jäädäkkin.

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Heissan ihanaiset!

Mulla on taas kirjoittelu vähän jääny ku on töissä niin kiire koko ajan, mutta eipä oo mitään uutta kerrottavaakaan :(

Dellalle tsempit loppurutistukseen!! ja Gatusakin on jo ihanan pitkällä <3

kaikille muille tsemppiä mikä tilanne nyt sitten onkaan :)
 
frankie mulla diagnosoitiin endo v. 2008 tähystysleikkauksessa. en kyl osannut epäillä mitään, oli epäsäännöllinen kierto, menkat tuli 14-35 päivän välein ja lisäksi oli kipuja aina menkkojen aikaan. eka kerralla, kun mulla nousi crp 50:n ja kipua oli oikealla, multa leikattiin umppari, kun oireet viittasi siihen. leikkauksen tehnyt lääkäri tuli seuraavana aamuna sanomaan, että umppari oli ollut viaton ja kivun aiheuttaja oli ollut "puhjennut munarakkula". maailman epäselvin selitys enkä muista googletinko sitä koskaan. muutamaa kuukautta myöhemmin tuli samat kivut ja tulehdusoireet, menin päivystykseen, jonne sit jäin ja mulle tehtiin kaikkia tutkimuksia ja lopulta lähetettiin toiseen sairaalaan, kun ekassa ei ollut "sisäultraa". tulehdusarvot nousi sillä kertaa 300:n ja olin osastolla yht. 4 päivää antibioottitiputuksessa ja ekan päivän nälissään, kun hoitavat lääkärit arpoi, leikataanko mut. ei leikattu, ultrassa näkyi puhjennut munasarjakysta, joka oli vuotanut vatsaonteloon ja aiheutti tulehduksen ja kivut. sain kotiutuessa antibiootit suun kautta ja kontrolliajan. kävin kontrolleissa varmaan 2-3 kertaa ja ultrassa näkyi iso kysta ja muutamia pieniä. sain lähetteen tähystysleikkaukseen ja loppu onki historiaa. et varmaan mulla toi raju tulehdus oli se tie, mitä kautta pääsin leikkaukseen ja sain diagnoosin. mut on leikattu toisenki kerran endon vuoksi ja siihen leikkaukseen pääsy oli huomattavasti helpompaa, sain heti tk-päivystyksestä lähetteen naistentauteihin ja sieltä edelleen leikkausjonoon.
 
Ja mä oon myös ollut kipujen kanssa lääkärissä diagnoosilla puhjennut munarakkula?? Lisäksi on epäilty vatsahaava jne.

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
mulla oli sillä tokalla päivystysreissulla diagnoosina verenmyrkytys ja otettiin kaikenmaailman näytteet. vatsanpäältäultrassa näkyi vissii jotai tummentumaa ja sit siellä toisessa sairaalassa sisäultrassa näkyi, että munasarjassa oli ollut kysta, joka puhjennut ja vuotanut. mut tosiaan, endo on lääkäreille aika tuntematon sairaus. joskus oon joutunu neuvolassaki selittää lääkärille, miksi mua on leikelty. ja lääkäreilläki on aika himmeitä käsityksiä endosta. oon miettiny, että kunhan selviän tästä raskaudesta, hakeudun "oikealle lääkärille", jolla on asiantuntemusta endosta ja kyselen, että mitä kandeis tehdä, että endo pysyy poissa.
 
della mikä vointi? kuulostaa hyvältä suunnitelmalta della hakeutua spesialistille endon takia eikä vaa noil normi lekureil käydä ku ei ne todellakaa tiä mistää mitää. mulla aikoinaa puhuttii vaa yliliikkuvist nivelist et ne aiheuttaa kipua ja joutu lopettaa yleisurheilun (kilpailin koko lapsuusiän kunnes lääkäri kielsi) ja sit ku aloin opiskelee hoitajaks ni mun yks opettaja totes mulle ku tunnin jälkee kokeili rintalastan yläosaa ja rustoliitoksia et mulla on tietzen syndrooma ja näköjään olluki jo teinistä asti eikä ol menny pois kuten yleensä oletetaa et n. 6kk ja se menee pois. eli rustoliitos sairaus joka ilmenee et ylimmät rustoliitokset on tulehtun jatkuvast, aikoinaa kokeilin lenkkeilyä ni tipahin kadulle ku en saanu henkeä ku se kipu salpaa hengityksen täysin pahimmillaa (onneks tapahtu suomessa tuo eikä täällä missä nyt asun ku täällä ihmiset ei tasan auttas). ja yks kylkiluu painaa viel alaosasta keuhkoja vähä ni ilkeetä kipua jos aerobista liikuntaa yrittää harrastaa. mulla on tehty paljo tutkimuksia teini-iässä ja yks epäilys saa luvan pysyä vaa passiivisena mun kohal.
 
Gatusa, ihan hyvä vointi mulla :) ainoa vaan, etten meinaa saada yöllä nukahdettua, kun mietin kaikkee ja sit haen unta surffaamalla netissä. viime yönä tuntui nivuskivut ihan kunnolla joka kerta asentoa vaihtaessa ja sit piti juosta pissalla ja juoda vettä.

sovin eilen yhden mammakaverin kanssa, että voisin ihan hyvin käydä kävelyllä hänen kanssa tässä joku päivä, kun voin ihan hyvin eikä tuntemuksia synnytyksen käynnistymisestä ole. pitää ehdotella hänelle alkuviikosta kävelylenkkiä. kohta me lenkkeillään tytön kans vikalle neuvolakäynnille. tuntuu niin turhalta seki käynti, oispa mieluummin jo se äitipolikäynti, mutta ei voi minkään, yliaikaiskontrolli on täälläpäin vasta rv 41+5.

mä puhuin silloin varhaisultrassa gynen kanssa, että sit ehkä ehkäisyä, kunhan tää vauva on synnytetty ja imetetty ja tää gyne vaikutti tietävän endosta. aattelin, että voisi olla ihan järkevää investoida itseensä sen verran, että selvittelee tarkemmin tota endojuttua. mähän oon siitäkin ihan pääsemättömissä, siihen kun ei ole parannuskeinoa.
 
ite olin tossa viime vuonna gynellä kamalien vatsakipujen takia.ultrassa näkyi kysta, jonka onneksi itestään vuoti pois..eikä oo sen jälkeen samaa vaivaa ollu.kuukautiskipuja on aina ollut ne pari ekaa päivää, mutta aina oon särkylääkkeen avulla pärjänny ja nyt oli vähän siitä puhetta lapsettomuuspolilla niin lääkäri vaan kommentoi sen olevan ihan normaalia. :D tiedä sit..

tosiaan tässä kierrossa en tikuttanu ovista joten en ihan 100 varma ookkaan koska on ollut tai onko ylipäätäänsä sitä ollut..:eek: menkkamaisia kramppeja on ajoittain alaselässä,mutta that's it.mielenkiinnolla jään odottamaan :D tai sit toi lääkityksen aloittaminen sotki kierron.

dellalle jaksamisia tulevaan koitokseen :Heartbigred
 
della jaksamista, sairaudet mihi ei ol parannust on niin ärsyttäviä iteki tiedän sen erittäin hyvin ja mulla ei ees mitkää särkylääkkeet auttas kipuihin vaikka kokeilis mitä. jotku yrittää kortisoni piikeillä auttaa et piikittelee itteesä kortisonia ja sit jotku vissii kipulääkettä mut enpä mä viitti vaivautua. pääasia että epäilty sarkoidoosi pysyy passiivisena/poissa.
kuulostaa kivalta toi suunnitelma lähtä kaverin kans kävelylenkille. mä toivon että siellä neuvolassa ois nyt jotai hyviä uutisiaki sulle esim että ois alkan edistyst tapahtuu sun huomaamatta :)
 
Uunituore palstalainen tuli kurkkimaan tänne, kun sain vihiä tästä palstasta eräältä täällä kirjoittelevalta. :)
Taustaa sen verran, että yritystä meillä on takana 2 v ja 2 kk. Tuohon aikaan mahtuu keskenmenoja 4, ja muutama kemiallinen.

Kolme tyttöä meillä on ennestään, mutta vielä syliin yksi ihana mahtuisi.

Mahtuukos porukkaan mukaan?
 
mikä on sarkoidoosi?

Mulla tais nyt olla elämäni eka kysta,mikäli mä mitään ymmärsin lekurin puheesta,eli kun ultrassa nähtiin toisella puolella se kierron päiviin soveltumaton pallukka,ja sit mulle tuli se jäätävä mahakipu samana iltana kun olin siel ultrassa käynyt.Ja sitä pallukkaa ei kai näkyny enää inssipäivänä.
Samperi että mua van vaivaa nyt se mun ovistestailu sekoilu,mä todella toivon että se sitten ois tapahtunut pregnylin vimalla silloin kun piti,JA että siellä sisällä olis munasolu.Kas kun olen niin tollo,etten oo tajunnut,että eihän siel välttis oo munasolua sen rakkulan sisällä,tai jos se ei oo kypsä tjs.
Mä kyselin sillä käynnillä noista pesuista ym,ja alkoi harmittaa miksen aikoinaan siihen biologin /vastaavan ammattiin lukenut,koska intressit oli jo silloin.Olin jo niin taitava paperilla risteyttämään kaikkee,että olis vaan pitänyt viedä se käytäntöön.
No joo,tälläsii.

Mun toka prinsessa täytti tänään 13v.Ai että muistan senkin synnytyksen alun kyllä hyvin :)
(21.8 kun olin kaupassa ostamassa pullaa kun kaveri oli tulossa,niin vedet lossahti sinne kaupan lattialle,ja hihitellen housut märkinä kipaisin kassalle ja kotiin )

Täytyy nyt kyllä kauhistella tota endojuttua,en vois mitenkään uskoa että tietämys ois muka noin huonoa sen suhteen!!!Vai onko syynä vaan se,että sen tutkiminen on niin vaivalloista,niin on helpompi sanoa ettei tiedetä mikä on...

Jokohan Eetula on naimisissa :smiley-bounce016

Sissille nyt vaan rentoutumista niin pääsee se vuoto alkamaan,TAI sitten ei alkamaan,jospa ovis ois ollut myöhemmin.Just tun takia on hyvä käyttää testejä,niin ei tarvii turhaan arpoa :signs003
 
Tervetuloa mukaan !!!! Kivaa että löysit tänne :p
Nimimerkin voi vaihtaa tuolla jossain oli ohjeetkin,tuskin haluat kyfi olla :)
 
Kesti hetken ennen kuin osasin tämän nimimerkin vaihdon. :) Nyt jos jatkaisi töitä, ja illalla kotona keskittyisi paremmin tähän palstaa.
 
sarkoidoosi on sairaus johon ei ol parannusta. se muistuttaa aktiivisena leviämisvaiheessa syöpää muttei ole, sitä edellee tutkitaa että opittas tuntee paremmin vaikka on tunnettu nimeltä jo ties kuinka kauan. mulla otettii teininä koepala reidestä ku oli joku tulehus ni passiivinen ihotulehdus tuli diagnoosina ja se on yks sarkoidoosin oireista ja oon kyl aikoinaa puhunu lääkärien kans. jos sairaus aktivoituu ni suurella todennäköisyydellä tappaa 10v sisään sitä sairastavan ku leviää keuhkoihin, elimiin yms. no enpä mä sitä ol jaksan stressata ku ei ol yli 10v aikana aktivoitunu ja inshaAllah ei aktivoidukaan. ei ne viittin mulla ruveta hirveesti tutkimaan sitä sen enempää mahollisuutena todettu vaan joskus. nautin elämästä ja annan luojan päättää mitä tuleman pitää.

neiti eilen potkas ukkoa kätee ja ukko tunsi sen peräti ja lisäks viel piti sellast jumppaa et ukko katteli haltioissaa ku masu kohoili siellä missä potku tuli pintaan. :)
 
Tervetuloa Sateenkaari :)

Gatusa
, suosittelen koittamaan omega3 rasvahappoja tulehduskipulääkkeiden sijasta, mikäli saat jostain niitä käsiisi.
Mulla on nivelpsoriaasi, yliliikkuvat nivelet ja yhtä sairautta vielä tutkitaan, mutta sain avun ihan hirveisiin nivelkipuihin tuosta omega3 rasvahapoista. En syö mitään lääkkeitä tällä hetkellä eikä ne edes auttaneet mitään!

Ihana lukea Della, että endosta huolimatta raskauduit sitten viimeinkin luomusti! En tajunnutkaan, että olet ollut jo operaatioissa.

Ja Mirmelille tsemppiä, aika ihmeellistä touhua että vasta nyt sait epäilyn tuosta endosta, jos tuollaisia kipuja ollut!
 
kiitti neuvost heppura mut nyt täällä ei ol ollu kipui alhamdulillah. eipä sitä aerobista liikuntaa älyttömäst tul harrastettuakaa tässä maassa ku ei voi liikkua niin ku euroopassa aikoinaa.
 
kiitti neuvost heppura mut nyt täällä ei ol ollu kipui alhamdulillah. eipä sitä aerobista liikuntaa älyttömäst tul harrastettuakaa tässä maassa ku ei voi liikkua niin ku euroopassa aikoinaa.
 
Sateenkaari: aina mukaan mahtuu :p tervetuloa :)

Heppura: ekaa kertaa kuulin lääkärin suusta sen epäilyn ja jossain kohtaa joku on sen mun suusta rekisteröiny kun nyt esille tuli ja ivf menee pitkällä kaavalla.

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Gatusa,voisitko neuvoa mulle (vaikkaviestitsekkin) jonkun voimakkaan rukouksen.
Mua ihan nauratti eilen illalla kun sanoin "vahingossa" itsekkin inshaAllah
Kieltämättä kirjastossa poikkesin,ja hiplasin Islaminuskosta kertovaa kirjaa,mutta ei ollut ihan vielä mulle tarkoitettu luettavaksi koska hyllyssä pysyi.
Mulla ei ole mitään uskonnollista identiteettikriisiä tietääkseni,koska en varsinaisesti ole uskonnollinen vaan minähän olen spiritualisti.Kuitenkin on nyt halu ja kiinnostus moneen suuntaan.

Aikoinaan koulussa kun "opetettiin" eri uskontoja niin oli se vaan kiinnostavaa.
 
Takaisin
Top