PandaKarhu jos kerron koko tarinan niin saat samalla tietoa, miten mun endo huomattiin :)
mulla on aina ollut runsaat ja kivuliaat menkat ja ennen ekaa leikkausta myös epäsäännölliset. endo alkoi kiukuttelemaan toukokuussa 2008 (ehkä jopa kaksi vuotta aikaisemmin, mutta kipua hoidettiin ruokatorven ärsytystilaan helpottavalla lääkkeellä), kun makasin sohvalla kivusta kaksinkerroin ja painelin lopulta seuraavana päivänä lääkäriin. mulla oli siis oikeanpuoleisen kyljen kipuja. lääkäri laittoi mut crp-verikokeisiin ja koska crp oli koholla, kivut oikealla, eka diagnoosi oli umpparitulehdus ja samalla mut laitettiin kiireellisesti menee kirurgian päivystykseen. multa leikattiin vielä samana iltana umppari veke ja seuraavana aamuna leikannut lääkäri kertoi, ettei umppari ollut syyllinen kipuihin, vaan syypää oli "puhjennut munarakkula". en vielä tuossa vaiheessa osannut epäillä mitään, mutta seuraavan kerran endo alkoi kiukutella jo saman vuoden elokuussa, sillä kerralla vasemmalla puolella. olin niin kipeä ja sairas, että jouduin lähtemään päivystykseen, mistä mut laitettiin päivystyspolille ja missä olin yötä. eka epäiltiin verenmyrkytystä ja sitten tutkittiin melkei kaikki mahdollinen ja ultrattiin vatsan päältä seuraavana aamuna. antibioottitiputus aloitettiin ja mut lähetettiin naistentautien polille, missä ultra pystyttiin tekee alakerran kautta. crp oli korkeimmillaan melkein 300, kunnes osastolla vaihdettiin antibioottia ja se alkoi laskemaan. mulle tehtiin ultra, jossa havaittiin puhjennut munasarjakysta, joka oli vuotanut vatsaonteloon ja aiheutti kivut. kukaan ei vielä maininnut mitään endosta, mutta kotiuduttuani mulla oli parikin kontrolliaikaa naistentaudeissa ja toisella kerralla mut laitettiin leikkausjonoon, koska toisessa munasarjassa oli kananmunan kokoinen kysta. olinkin hirveän kipeä koko sen syksyn, menkat oli niin kaameat, että itkin kivusta, kipu ei talttunut millään kipulääkkeellä ja välillä teki itse mieli operoida itsensä, että se kipu menisi pois. eka laparoskopia (vatsan tähystysleikkaus) tehtiin marraskuussa 2008, leikkauksessa poistettiin endometrioomia ja samalla todettiin mun endometrioosi (en tosin muista, kertoiko mulle kukaan vielä sitä diagnoosia, selvitin asian itse googlettamalla kaiken). sain olla rauhassa endolta puolisentoista vuotta ennenkuin samat oireet kuin elokuussa 2008 sairaalareissuun johtaneet oireet tuli uudelleen ja silloin tiesin, että leikkauspöytä kutsuu. menin terveysaseman kautta naistentautien polille, taas todettiin ultrassa endopesäkkeitä (eivät muuten aina näy ultrassa, joten sen diagnoosin saa käsittääkseni yleensä leikkauksen yhteydessä) ja lähete leikkausjonoon. toinen leikkaus tehtiin kesäkuussa 2010.
toi eka leikkaus säännöllisti mun kierron 28 päivään ja toka sitten edesauttoi raskaaksi tuloa. esikoisen syntymän ja imetyksen jälkeen endo ei ehtinyt villiintyä ollenkaan. eka lääkäri, joka puhui ääneen endosta oli toisen leikkauksen tehnyt lääkäri ja sen jälkeen, kun olin häneltä asiaa kysynyt. endoahan voi esiintyä munasarjojen ja kohdun ulkopinnan lisäksi myös mm. virtsarakossa ja suolistossa, itse olen selvinnyt munasarja- ja kohdun ulkopintaendometrioomilla. ilmeisesti leikkaus on sitä laajempi (avoleikkaus eli laparotomia), jos endo on levinnyt laajalle. toi tähystysleikkaus on pienempi paha, kun tehdään vain 3-4 reikää, mitä kautta menee instrumentit, kamera jne. tätä et kysynyt, mä vaan innostuin selittämään :) liityin diagnoosini jälkeen endometrioosiyhdistykseen ja jaksan edelleen kertoa kaikille halukkaille omista endokokemuksista :)