Pelot (keskenmeno/ sairas lapsi/ muu)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hellu<3
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neiti95, eikö lääkäri siis osannut sanoa raskauden paikkaa? Se kuulostaa erittäin oudolta, kyllähän sen näkee ihan ensimmäisenä. Syke näkyy yleensä kait viimeistään 6+ viikoilla, mutta kaippa se voi aiemminkin näkyä.

Neiti95, eikö lääkäri siis osannut sanoa raskauden paikkaa? Se kuulostaa erittäin oudolta, kyllähän sen näkee ihan ensimmäisenä. Syke näkyy yleensä kait viimeistään 6+ viikoilla, mutta kaippa se voi aiemminkin näkyä.

Ei osannut sanoa sijainnista mitään, mitä myös itse ihmettelin...soitin perään ja kysyin lääkäriltä, joka vastasi vain että ei näe neuvolan laitteilla paremmin, että täytyy vain odotella. En toki tiedä, näkyykö kohdunulkoisessa sykettä ollenkaan. Ristiriitasissa fiiliksissä siis odotellaan uutta käyntiä...

Kuulostaa kyllä todella erikoiselta että lääkäri ei tiedä missä sijaitsee. Sehän on yksi syy miksi alkuraskauden ultraan yleensä mennään, varmistamaan oikea sijainti.

No niinhän se on. Lisäksi lääkäri ultratessaan vielä varmisti että syke näkyy, jonka jälkeen näytti minulle. Kuitenkin oli kirjannut sydänäänet kysymysmerkillä mikä myös on hieman erikoista. Ensimmäistä kun odottaa ja on täysin tietämätön, uskoo heti kaiken, mutta olen tässä selvitellyt paljon. Varattiin siis kontrolli 2vko päähän, sillä lääkärikin haluaa kuulemma selvittää tämän mysteerin

Neiti, Ettei ollut valelääkäri :shifty: Kuulostaa kyllä nyt tosi erikoiselta! Mut toivotaan että sitten 2 viikon päästä tosiaan saat selvyyden tälle mysteerille.

Kannattaa mennä jollekin toiselle lääkärille kontrolliin. Itse en noin huonolle enää toista kertaa menisi.

Neuvolan omalla lääkärillä kävin mikä vähän huvituttaa, jos muillekkin tullu samanlaisia uutisia. Odottelen nyt siihen kontrolliin, jonka jälkeen mahdollisesti menen yksityiselle! Toivottavasti selviää ja tulisi niitä hyviä uutisia vihdoin, niitä kaivataan!!

Pelottaako teitä muita np-ultra? Mä olen jotenkin ihan varma, että mun raskaus tyssää taas siihen eli että sieltä löytyy niskaturvotusta. Mun on aivan mahdoton ajatella, että saisin puhtaat paperit siitä. Ajattelen melkein päivittäin erilaisia konsteja miten selviän taas keskeytyksestä ja surusta ja nyt se olisi vielä tuplakauheaa, ku menettäisin kaksi lapsenalkua.
Olen jopa suunnitellut meneväni yksityiselle ultraan jossakin rv 10-11 tienoilla ihan vaan sen vuoksi, että jos siellä näkyisi jotain viitteitä turvotuksesta, niin ei tulisi sitten niin järkytyksenä np-ultrassa…Joo tiedän että ihan pimeetä, mutta ei näille peloille vaan voi mitään :/

Ei yhtään ihme jos pelot nousee pintaan. Np-ultraa en niin jännitä, ei oo edes aikaa vielä. Enempi pelkään rakenneultraa, jos taas löytyy jotain rakennepoikkeavuuksia, koko vyyhti sen päälle pelottaa, en halua uusintaa siitä kauhusta. Onneks meille luvattiin että seuraavassa raskaudessa saadaan np- ja rakenneultran välissä yks ultra, mielenrauhaks ja ennakoks.

En osaa jännittää sitä np-ultraa enkä rakenneultraakaan? Ehkä en ole sisäistänyt sitä mahdollisuutta että todellakin jotain poikkeavaa voisi olla. Onhan se pelottava asia.

Nannan, Ihana juttu että teille on luvattu ultra tuohon väliin. Toivottavasti ei kuitenkaan mitään aihetta oo. :)

En osaa jännittää vielä, no ehkä tota ekaa neuvolaa aloin eilen pikkusen jännittämään kun postissa tuli esitietolomakkeet sun muita lappusia. Näin viime yönä unta, että olin afrikkalaisen naisterkkarin vastaanotolla ja se selitti asiat niin epäselvästi etten ymmärtänyt mitään :D

Mua jännittää np-ultra kovastikin. Mua ensinnäkin jännittää löytyykö sieltä ketään. Vaikka oireet on tosi vahvat, mua silti pelottaa että sykettä ei löydykään. Lisäks mua jännittää myös se niskaturvotusasia, varsinkin se, jos sieltä tulee sellainen tuomio että jotain on mahdollisesti pielessä ja lisätutkimukset aiheuttaakin terveen sikiön keskenmenon. Haluan kuitenkin noihin sikiöseulontoihin, mulla on 50-vuotias täti, jolla on downin syndrooma ja seurannut siis hyvin läheltä millaista mummon elämä on ollut hänen kanssaan ja onhan se uskomattoman rankkaa.

Niinhän se taitaa olla, että eniten pelottaa se, mistä on kokemusta. En osaa oikein ollenkaan pelätä, että löytyisi niskaturvostusta tai muita poikkeamia, mutta kun takana on yksi np-ultrassa todettu keskeytynyt keskenmeno, niin sitä pelkään aivan hirvittävästi.

Ihanaa, että tällainen ketju löytyi! Olen tiennyt tästä raskaudesta jo tammikuun lopusta saakka, mutta en ole uskaltanut liittyä mihinkään ryhmään, koska pelkäsin niin valtavasti keskenmenoa (ja pelkään edelleen). Ar-ultrassa kävin helmikuun alussa kun viikot oli 6+2 ja sieltä löytyi täysin viikkoja vastaava alkio, jolla oli hyvä ja vahva syke. Se helpotti pelkoa hetkeksi ja nyt kun maanantaina saatiin vielä neuvolassa sydänäänet kuuluville, niin ehkä hiukan paremmin uskallan hengähtää. Mutta kyllä edelleen silti pelkään keskenmenoa eikä ole nyt edes aiottu kertoa vanhemmille ennen kuin np-ultra on takana. Meillä siis on taustalla keskenmeno viime elokuulta ja silloin np-ultrassa tuli tuulimuna ihan yllätyksenä ja myöskin suurena järkytyksenä. Esikoisen aikaan ei tullut edes mieleen, että olisi käyty yksityisellä ultrassa ja niinpä ei menty kesälläkään. Tässä raskaudessa varasin kuitenkin ajan heti kun oli mahdollista kuulla sydänäänet.

Ja jo nyt tuosta np-ultrasta selvitään (pelkään sitäkin, että on jotain poikkeamia, mutta yritän olla ajattelematta asiaa), niin seuraavaksi alan sitten varmaan hermoilemaan loppuraskautta. Esikoisen kohdalla sain lopussa pahan raskausmyrkytyksen ja HELLPin, joiden takia päädyttiin kiireelliseen sektioon ja tuli kaikkea muutakin säätöä. Nyt siis pelottaa se, että myrkytys uusiutuu (vaikka sitä kyllä pyritäänkin torjumaan aspiriinilääkityksellä) tai että vauvalle muuten vaan käy loppuvaiheessa tai synnytyksessä jotain. Neuvolan terkka jo sanoikin, että yritetään keksiä jotain, että voisin edes osan ajasta nauttia enkä vain pelätä koko ajan.

Lohdullista kuitenkin, etten ole pelkojeni kanssa ihan yksin :Heartred

Tenava, mä niin tiedän mitä tarkoitat. Koitetaan selvitä päivä kerrallaan tästä riskialttiista alkuajasta ja sitten loppua kohden yritetään vähän rentoutua (jos sinne asti päästään). Mä tässä juuri mietin, että mikä on se riskialttein aika keskenmenolle? Netistä löytyy vähän erilaisia tietoja, mutta ilmeisesti ne viikot, kun sikiön elimet kehittyy, on se pahin aika eli johonkin viikolle 10 asti? Mullahan keskenmeno yhdessä aiemmassa raskaudessa tuli niin, että rv 9 kaikki oli ultrassa hyvin, mutta rv 10 sikiö oli kuollut. Tosin tuossa raskaudessa mahakipuja ja vuotoja oli koko alkuraskauden ajan, mutta en tajunnut olla huolissani, koska se oli ensimmäinen raskauteni ja lääkärikin sanoi, että kaikki on hyvin. No ei ollut.
Lisäksi luin, että kaksosraskaudessa keskenmenoriski on KUUSINKERTAINEN!! Apua. Mun ei missään nimessä pitäisi lukea näitä juttuja, kun saan vellottua itseni niin kauheaan pelkotilaan :D

Kun kävin siellä ar-ultrassa, niin lääkäri sanoi, että km todennäköisyys oli enää 5% koska syke oli niin vahva ja kaikki kohdussa juuri niin kuin pitikin. Mutta kai se pieni mahdollisuus silti edelleen on olemassa ja muistelen, että joillain tullut jopa rv14. Kai tässä niin käy, että uskallan rentoutua vasta kun lapsi on sylissä ja sen jälkeen alkaakin sitten muut pelot :D

Kai tässä niin käy, että uskallan rentoutua vasta kun lapsi on sylissä ja sen jälkeen alkaakin sitten muut pelot :D

Niin se menee. Ensin pelätään odotusaikana kaikkea mahdollista ja sitten sitä pelätään ihan muita juttuja kun ovat maailmassa. Aina. :)

Tää ei nyt oo kyl pelko mut en viittiny kirjoittaa muuallekaan pelotellakseni muita.

Näin viime yönä siis UNTA, että olin kaverilla. Menin siellä vessaan ja ihmettelin kun joku lima roikkuu eikä irtoo vetämällä. Nousin ylös ja pöntössä liikku joku jolla oli hätääntyneet ihan pikkuriikkiset punaiset ihmiskasvot. Tajusin siinä vaiheessa että kesken meni raskaus rv14; että se lima onkin katkennu napanuora ja ei kannata repii sitä ettei käy itelle mitään. Uni päättyi kun juoksin vessan ovelle huutaa mun kaveria apuun. Tää kaveri jolla olin kylässä on itse saanut monen monta km oikeassa elämässä.

Outoa että näin tällaista unta, ku edes esikoista odottaessa en nähny mitään raskauteen tai vauvaan liittyviä unia. Ja tätä raskautta en edes ajattele joka päivä kun ei kerkiä. Uni ei itsessään pelota eikä sen aihe vaan juurikin se että edes nään tollasia :confused:

Joo tiedän olevani vähän outo.. :D

Mä luulen Tania, että sä jollain alitajunnallisella tasolla oot vähän huolissas keskenmenosta ja siksi se tuli vierailemaan uniin. Mulla ainakin näin raskaana on unet ollut muutenkin aivan kamalan levottomia. Mä oon nähnyt jo pariinkin otteeseen unta kaksosista ja mieskin näki, mutta luulen että kyseessä ei ole mikään enne vaan asia, joka vähän molempia ajatuksena huolestuttaa :joyful:

Mä oon nähnyt molemmissa aikaisemmissa raskauksissa tosi outoja ja elävän tuntuisia unia jotka muistan herättyäni ja niin nytkin. Aikaisemmissa raskauksissa näin molemmissa myös kaksosunen, jossa olin yllättäen synnyttänyt kaksoset enkä ollut varautunut tilanteeseen enkä muistanut synnytyksestä mitään. Toisessa jouduin odottamaan autokyytiä pitkään (sukulaiset pööpöili jossain omiaan ja antoi mun odotella) ulkona eikä vauvoilla ollut vaatteita, oli tosi kylmä ja vauvat sinersi ja olin ihan paniikissa ja neuvoton. Kaksoset osas puhuu ja ne sanoo jotain tyyliin "oox aivan dorka, pyydä ny ees joltai ohikulkijalt jotai rättei" ja huokaili millasen idioottiäidin huomaan ne on joutunu.Toisessa vastaavasti olin yhtäkkiä saanu kaksoset muistamatta asiasta mitään ja joutunut jotenkin aavikolle vastasyntyneiden kanssa. Ne oli mun sukulaisten syleissä ja suku touhus omiaan kiinnittämättä huomiotaan muhun tai vauvoihin. Vauvoilla oli hirveesti päällä ja mä yritin saada niitä itselle ja mietin että en oo edes imettäny, et nehän kuolee täällä aavikolla nestehukkaan ja noin paljon vaatettakin, mutta vauvat vaan retkotti muiden syleissä etääntyen mun ulottumattomiin. Ehkä toi kaksosjuttu ei ollut niin oleellinen mut oisko mietityttänyt miten äitinä onnistuu ilman järkevää turvaverkkoa. Nytkin on kyllä ollu niin mielenkiintoisia unia että oksat pois..

Takaisin